Een lang verhaal...

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
aegis R.I.P.

Re: Een lang verhaal...

Bericht door aegis R.I.P. »

Hallo Theo,

Ik heb altijd genoten van je verhalen uit Griekenland en ervaring van en over de scheepvaart.

Tijdje geleden gelezen dat je zou stoppen en dat heb betreurd en erg bij was je weer na een tijd te ontdekken op kombuispraat. :-D

Er zullen altijd personen zijn die het niet eens zijn met allerlei zaken maar haatmails zijn toch wel van een andere orde! :shock:

Fijn dat je weer terug bent en met een geweldig ik hoop een zeer lange reis en kan niet wachten op het vervolg. :!:

In ieder geval bedankt dat je je ervaringen met ons wil delen . 8)

Met hartelijke groet Feike.

R Schabbink
Berichten: 110
Lid geworden op: 05 jul 2009 09:53
Locatie: La Vall D'uixo, Spanje.

Re: Een lang verhaal...

Bericht door R Schabbink »

Kijk, dat vind ik nu jammer, dat er mensen op dit forum zitten die haatmails sturen.
Ik persoonlijk vindt dit een hartstikke leuk forum, waar je nog wat van op kunt steken ook.
Je schrijft vaak over onderwerpen waar ikzelf geen kaas van heb gegeten, en dat vind ik leerzaam.
En al hou je er bij bepaalde onderwerpen een andere mening op na , nou dan zijn daar altijd wel mensen die daar dan weer op reageren.
En dat brengt dan weer leven in de brouwerij, dus dat is (volgens mijn bescheiden mening) dan weer goed voor het forum..
Dus wat mij betreft ga maar lekker door met schrijven, googelen en research.
Ik lees het allemaal met plezier :-D


Mvrg Ronald.
Nooit gevaren, niet geleefd!
schokker
Berichten: 241
Lid geworden op: 06 jan 2007 22:21

Re: Een lang verhaal...

Bericht door schokker »

Afbeelding

Vanmorgen om 8 uur deze foto gemaakt van de Peloponnesos. Als ik in een land woonde waar het zonnetje zo scheen,maakte ik me ook niet zo druk over een of andere zuurpruim. :) :wink:
We wachten af op het vervolg van het lange verhaal.

Groeten

Henk
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Een lang verhaal...

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Oh, ik word echt niet anders van zo'n mail, hoor. :-D
Het ging me ook alleen maar om die felle uitspraak dat ik niks anders deed dan knippen en plakken en totaal geen eigen kennis bezat.
Als het om "onaardige" mails gaat heb ik zo'n vermoeden dat webmaster en moderatoren nog heel andere dingen te horen krijgen, dus laten we er verder het zwijgen maar toe doen. Ik wens ze veel geduld en een dikke huid en ook een ronde rug om alles langs af te laten glijden.

Toch mag het je gerust aan het denken zetten. Dat kan geen kwaad en dan dient zo'n rotmail in elk geval nog een doel. Zo van: heeft hij soms een punt? Je moet vooral kritisch blijven. Voor jezelf, bedoel ik.
In dit geval had hij géén punt.
Wel zou het goed zijn om vaker bronnen te noemen, zoals je dat bijvoorbeeld ook bij het schrijven van een boek doet. Waar heb je uit geput? Want ook een boek schrijf je niet zomaar uit de losse pols. Ja, een geromantiseerd verhaal, dat kun je zo uit de mouw schudden en uit de duim zuigen. Maar zodra er historische feiten, ware gebeurtenissen en controleerbare cijfers worden genoemd, dan heb je die niet zomaar van jezelf. Die heb je ergens vandaan gehaald en dan is het niet meer dan netjes om je bronnen achterin het boek te vermelden.
Met foto's zouden we eigenlijk ook wat strenger moeten zijn en vaker de bron noemen, als het even kan met een link naar de website van de maker. Kijk maar eens hoe trouw Wikipedia helemaal onderaan zijn bronnen noemt. Daar word ik bovendien vaak ook weer een stuk wijzer van.

Fraaie foto, Henk. Hier in het noorden hadden we toch ook weer eens een fraaie zonnige dag met 21 graden, maar echt stabiel is het nog niet.
Ik ga weer verder.
ArnoldW
Berichten: 435
Lid geworden op: 03 mar 2013 19:47
Locatie: rotterdam

Re: Een lang verhaal...

Bericht door ArnoldW »

Theo.
Als ik goed ben ingelicht moet dit een zusterschip zijn van de Delfborg.
Zij zit hier hoog en droog op de zaat in Par, waarschijnlijk in afwachting van een lading Chinaklei.

Mvrgr. Arnold.
dintelborg.jpg
dintelborg.jpg (247.58 KiB) 4392 keer bekeken
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Een lang verhaal...

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Ja, dat was ook een van de serie van veertien. In 1961 gebouwd bij de Scheepswerf "Friesland" in Lemmer. 526 dwt. Ik loste er een paar keer op af, de laatste keer in het voorjaar van 1969. Dat was heel genoeglijk, weet ik nog.
Tom van der Molen was stuurman; fijne kerel waar ik verschillende keren mee heb gevaren. Later bij Wagenborg aan de wal gekomen en helaas enige jaren geleden overleden.
Machinist was "Monsieur" E.F.A. Chaffart, een al wat oudere Belg die van de de CMB kwam, de Compagnie Maritime Belge. Ik meen dat hij daar - vervroegd - gepensioneerd was. Zeer aimabele man, gekleed in smetteloos khaki.
Kok Wittink. Die dronk chocomel met vieux en kookte een goeie pot.
Matroos A.M.N. den Teuling; staat me bij dat ook dat een goeie vent was. Matroos o/g A. Frankes zegt me helaas niets meer.

De laatste reis die ik ermee maakte was van Gdansk naar Hellevoetsluis met takkenbossen voor de Deltawerken, maar die is hier al eens besproken. 6100 bundels in het ruim en 6600 bundels aan dek, bij elkaar net 152 ton. Zo hoog dat we er nog net overheen konden kijken en buiten profiel gestuwd wat in de sluizen van het Kielerkanaal wat problemen gaf, maar ook die hebben we overwonnen. Aan dek om en om langs- en dwarsscheeps gestuwd. Onmogelijk te sjorren zodat we alleen twee polyprops vanaf de luchtkokers voor de opbouw langsscheeps over de troep hebben getrokken en die op de koppen van de voorwinch strak gezet. Het was mooi weer, dus dat was allemaal geen probleem.
Toch niet slecht om dat na 44 jaar zo op te hoesten. :wink:
Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: Een lang verhaal...

Bericht door Bob R.I.P. »

Bij mijn weten wordt bij windstoten geen windkracht vermeld. Onderstaand stukje staat in een bericht van Theo op 8 april. Cursivering en Bolt zijn van mijn kant.
Pas als de wind gedurende minimaal 10 minuten met een bepaalde snelheid gewaaid heeft mag er van windkracht x gesproken worden. Zit ik fout?

mvg
Bob

Er is niets bekend over de sterkste windstoten tijdens deze storm, maar berekeningen van de geostrofische wind hebben aangetoond dat windstoten van 130 knopen, oftewel windkracht 15, zeer wel mogelijk zijn geweest.
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Een lang verhaal...

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Nee, je zit niet fout, je hebt helemaal gelijk.
Teamspirit

Re: Een lang verhaal...

Bericht door Teamspirit »

Theo,

Terugkomend op je vraag over de meteo lessen op de zeevaartschool, zal i proberen een kort antwoord te geven. heb de studie van 2006-2010 met succes op Terschelling gevolgd. In principe krijg je op twee momenten te maken met meteo.

De een is het vak meteo waar je dieper in gaat op de type wolken, wat is er typisch voor de wind uit . die bepaalde richting, zoals het bovengenoemde voorbeeld van Columbus, heeft dat vaak als gevolg. Het is en blijft natuurlijk redelijk oppervlakkig, maar je begrijpt wel meer over het weer en zijn verbanden. Hieraan vast zit dat je een reisvoobereiding moet maken en het geleerde mbt oa meteo in de praktijk te brengen. Ook oefeningen met sposs (heet het daadwerkelijk zo?) en de weerkaarten van de afgelopen dagen, seizoensgemiddelden en de voorspelling kreeg je er hierbij.

Dan blihft natuurlijk het al vervloekte droge/natte bol verhaal met het de rest nog over, wat we ook leerden. Wek leerzaam en leuk om ook die data zo te kunnen verkeijgen en goed invullen.

Hopelijk een duidelijk antwoord op de vraag.
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Een lang verhaal...

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Ja, dat is duidelijk.
Er wordt dus belangrijk meer aandacht aan besteed dan vroeger, vooral door de reisvoorbereiding.
Dat is een goeie zaak.
Bedankt!


Plaats reactie