SMN

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 2636
Lid geworden op: 23 sep 2008 13:49
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: SMN

Bericht door Joop »

Ook goedemorgen Bertus,

Je ziet dat het een eigenaardig roodachtig kleurtje is.
Wel bijzonder zo'n onversierde schoorsteen.
Ik heb mij altijd afgevraagd waarom en dat is nu eindelijk opgelost.
Die Jappen zijn dus eigenlijk zo gek nog niet want alleen gekken schrijven alles op schoorstenen en hekken. :wink:
Maar dat de scheepsnamen allemaal op Maru eindigen vind ik wel weer een beetje simpel. :lol:

Groetjes Joop
Bijlagen
imagesCAJ05BEFa.jpg
imagesCAJ05BEFa.jpg (62.32 KiB) 1707 keer bekeken

Gebruikersavatar
lp
Berichten: 2965
Lid geworden op: 30 sep 2007 13:53
Contacteer:

Re: SMN

Bericht door lp »

Ik denk dat die schilders te vaak naar .... de gingen, en zodoende geen kleur meer
konden zien
:lol: Als dat zo was, dan waren alle scheepspijpen wel blauw geweest :!:
Over blauw gesproken:

Afbeelding
quo vadis
Bertus.
Berichten: 8521
Lid geworden op: 17 nov 2009 18:45

Re: SMN

Bericht door Bertus. »

.
Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 2636
Lid geworden op: 23 sep 2008 13:49
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: SMN

Bericht door Joop »

Ha die Bertus en LP,

Welke de juiste kleur is van de vlag van het land van de rijzende zon is moeilijk te zeggen want
er komen diverse tinten rood voor op de Japanse vlaggen op internet. Waarschijnlijk had het
wel een nationalistisch tintje. Het zou mooi geweest zijn als er ook nog een opkomende zon op
de schoorsteen was gezet. :wink:

Maru schijnt Cirkel of Rond te betekenen volgens Wikipedia. Misschien ook een verwijzing naar de vlag :?:

Groetjes Joop
Bijlagen
Het land van de rijzende zon.jpg
Het land van de rijzende zon.jpg (28.87 KiB) 1847 keer bekeken
Gebruikersavatar
b-bootsman
Berichten: 4995
Lid geworden op: 21 aug 2010 12:57

Re: SMN

Bericht door b-bootsman »

Hallo

Ik vond deze van de Oranje ook in een andere kleur :wink:

Groetjes Bob.V.
Bijlagen
oranje7.jpg
oranje7.jpg (144.42 KiB) 1772 keer bekeken
Bertus.
Berichten: 8521
Lid geworden op: 17 nov 2009 18:45

Re: SMN

Bericht door Bertus. »

.
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: SMN

Bericht door Roy »

Over de betekenins van MARU heb ik eens in een heel oude De Blauwe Wimpel een verhandeling gelezen.
De essentie was geloof ik dat het een of andere zeegod was, maar het fijne weet ik niet meer.
Oorlogschepen schijnen trouwens geen MARU achter hun naam te krijgen, dit in tegenstelling tot koopvaardijschepen.
Als een Japans k.v.dij schip onder een goedkope vlag vaart is het toevoegsel Maru vaak niet aanwezig.
Dus, laat de echte Nippon kenner nu opstaan...............

O ja, de natievlag is wit met één rode bal / zon.

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Karel Janssen

Re: SMN

Bericht door Karel Janssen »

Ergens in een van Ommerenjournaal staat dat Maru, kasteel betekent. Heb dit gelezen toen van Ommeren agent werd voor een Japanse Mij.
Jos Komen (R.I.P)

Re: SMN

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Maar we zijn er nog steeds niet achter voor welke maatschappij de Banggai hier in charter voer, zie blz.339.
Ik heb me ook al suf gezocht, maar helaas nog zonder resultaat. :wink:
Banggai schoorsteen.jpg
Banggai schoorsteen.jpg (82.13 KiB) 1719 keer bekeken
Patru (R.I.P)

Re: SMN

Bericht door Patru (R.I.P) »

DickG schreef:Zeer bedankt voor de informatie. Het is inderdaad duidelijk dat mijn vermoeden over de BANGGAI juist was. Ik werkte in die tijd als jongste medewerker op de afdeling Comptabiliteit (een duur woord voor financiële administrate) van de KNSM en herinner mij dat de rederij, naast een enorme eigen vloot, ook tientallen charterschepen in de vaart had (ik denk wel 30 tot 40 tegelijk). Naar de westkust van Zuid-Amerika voeren grote Nederlandse charters als GAROET, WONOGIRI, ROEBIAH, MONTFERLAND, ABBEKERK, NEDER WAAL, BANGGAI en LOOSDRECHT. De vrachtbesommingen waren voor KNSM begrippen zeer hoog en daarmee ook de reisresultaten. Ik heb overigens een foto van de ROEBIAH met KNSM schoorsteenkleuren. Wellicht heeft het schip later nog een vismeelcharter gemaakt voor de Confrerence en dan werd de schoorsteen niet overgeschilderd. Jammer dat er blijkbaar geen foto's van de BANGGAI en NEDER-WAAL met KNSM kleuren te vinden zijn. Groet, Dick
Op pagina 111 wordt aangehaald dat de Banggai ook nog in charter voor de KNSM heeft gevaren. Dus 2 opgaven:
-wel een foto van de Banggai en zoek de rederij,
-wel een rederij, de KNSM, en zoek de bijbehorende foto.
Groet, Paul G.

P.S. Het is natuurlijk ook mogelijk dat er bij vergissing een spekkoek op de schoorsteen is gezet in plaats van roggebrood :lol:


Plaats reactie