Schetsboekie van Piet Bruijns

Ook ruimte voor kunstschilderen en andere vormen van kunst.
v+d
Berichten: 7174
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Schetsboekie van Piet Bruijns

Bericht door v+d »

Het is absoluut een HOTLo en op de proefstand, bij de NDSM werden ze ook opgebouwd, dus of het Hengelo is moet ik even vergelijken met foto's.
Ga ik morgen uitzoeken tenzij er iemand is die het zo kan zien :?:

Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Schetsboekie van Piet Bruijns

Bericht door Roy »

Als ik zo eens naar de datum kijk, 27 sept.'73, kon het wel een een Stork S W zijn i.p.v. een HOTLo.............
Klopt dit een beetje !?.
Met deze datum erbij zou het wel eens helemaal uitgevlooid kunnen worden..........

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10598
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Schetsboekie van Piet Bruijns

Bericht door jdbvos »

Nee, is een Hotlo, Roy :-D
Kijk maar naar de manoeuvreerstand, en naar de kettingbak daarboven.....
De afsluitertjes op rij langs de motor......(de SW -en ook de Hotlo-SW- had toch alleen maar kijkglazen ??)
Neeejjj....zó herinner ik me de Hotlo, en niet de SW
Jammer dat er ook niet zo'n prachtige schets is van het koppenbordes.....ik wed dat je daar die karakteristieke kantel-"bakjes" rond de stoterstangen zou zien (Die van de SW zijn anders), en een afgeronde kap op de kettingbak
Wat kan die man mooi technisch schetsen, zeg. Alle proporties en details....
echt mooi !

Ter illustratie: een moderne dieselmotor :mrgreen: :
Bijlagen
modern.jpg
modern.jpg (22.09 KiB) 881 keer bekeken
Oost, west...ook best
v+d
Berichten: 7174
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Schetsboekie van Piet Bruijns

Bericht door v+d »

Het lijkt, in mijn herinnering althans, het meest op de proefstand van NDSM, ik dacht dat er bij Stork grote bovenloopkranen liepen.
Op www.ndsm-werfmuseum.nl/machinefabriek zijn er wat foto's te zien van de proefstand met o.a. de motor van de Koningswaard.
Dit zou de eerste door de werf gebouwde HOTLo zijn( nou, dat hebben wij geweten), dus met die goedkope blikken carterdeuren en kikkerplaatjes en een kwispelstaartend schip :lol:
1973 lijkt niet erg te rijmen met HOTLO maar we kunnen de nokkenbak niet zien, anders was het makkelijker, wellicht als we lang genoeg oh-en gaat bij Piet een lampje branden? :)
Het is natuurlijk een Artist impression, wel heel erg goed, zelfs de kneveltjes zijn echt NDSM.

Ik heb een tijdje gezocht, maar helaas niet een foto van proefstand kunnen vinden, die alle twijfels uitsluit.
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Schetsboekie van Piet Bruijns

Bericht door Roy »

Bedankt voor de terecht wijzing Jan !.
Ik meende dat men in de 60er jaren helemaal van de HOTLo op de S W overgegaan was. En dat blijkt dus niet zo te zijn........... Learning all the time..............
Het is inderdaad een prachtig gedetaileerde technische tekening / schets. Welhaast fotografisch weergegeven. :idea:
De door jou getekende motor heeft wel iets weg van een oude MODAG. Dat waren ook van die vierkante karren. Dus zo modern is je tekening nu ook weer niet....... :roll: :idea: :lol:

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Schetsboekie van Piet Bruijns

Bericht door Roy »

Nog even voor de andere Jan,

De 1e HOTLo stond niet in de "Koningswaard" maar in de "Ouwerkerk".
Aanvang bouw: mei 1951.
Testen begon : juni 1953.
Einde test periode : februari 1954.
Het was een 8 cilinder motor van 7200 apk. / 8500 epk. = 6341 kW.
boring x slag : 750 x 1500 mm., 115 tot 117 rpm. max.
Leuk voor autobezitters; de cilinder inhoud was 5300 liter = 5,3 cuub. :lol: :idea: :mrgreen:
Er zijn ca. 200 Stork HOTLo's in schepen gebouwd. Van evt. land installaties weet ik niets af......
Het enige wat nog ontbreekt is dat ik het type aanduiding van de motor van de "Ouwerkerk" niet weet................ :roll:
Tja, d'r blijft altijd wat te wensen over, blijkbaar............. :roll: :?: :?

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
v+d
Berichten: 7174
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Schetsboekie van Piet Bruijns

Bericht door v+d »

Roy,

We gaan er niet om vechten :lol: , maar de eerste Hotlo ging inderdaad in 1954 naar een -kerkschip(VNS).
De eerste door de NDSM gebouwde Hotlo werd geplaats in, het eveneens, door de NDSM voor de SMN gebouwde motortankschip KONINGSWAARD.
Op dat tankertje heb ik meer dan een jaar gewerkt(noemden we dat toen).
In 1969 kondigde Stork het einde van de grote kruishoofd- scheepsmotoren aan en de laatste werd in 1975 gebouwd.
Ik heb op de SOS-HOTLO site een foto gevonden van de nieuwe proefdraaihal met de typische Conrad Stork bovenloopkranen.
Het model van de balken komt overeen met de impressie die Piet van die balken gegeven heeft.(boven de motor, ik dacht dat hij luchtkokers had getekend)
Kijk het maar even na, de motor is beslist een SW-HOTLo en hij staat op de proefstand in Hengelo(o).

Wat Piet daar deed is natuurlijk nog duister, wellicht een excursie, alleen Piet kan dat lichtje aandoen :wink:
Bijlagen
kranen in de Storkhal.jpg
kranen in de Storkhal.jpg (15.55 KiB) 2867 keer bekeken
Gebruikersavatar
Piet Bruijns
Berichten: 472
Lid geworden op: 14 apr 2013 23:48
Locatie: Oudenbosch

Re: Schetsboekie van Piet Bruijns

Bericht door Piet Bruijns »

Hallo allemaal,
Het begint mij inderdaad te dagen.
Halverwege de zestiger jaren heb ik als jongeling op de klipper de "ijzermot" gevaren.
"ijzermot" was een scheldnaam voor al die textielarbeiders die in Hengelo bij Stork kwamen werken.

De "ijzermot" was eigendom van machinefabriek en ijzergieterij "de Holland" uit Bergen op Zoom,
die op zijn beurt weer deel uitmaakte van het Stork concern.
De geregelde vracht van het scheepje van piekijzer, ook wel broodjes genoemd, uit IJmuiden,
maar soms werden er ook wel zware gietstukken en constructiedelen vervoerd.

Afbeelding

Zoals je ziet gebeurde het transport nog met paard en wagen!
De handen onder in het beeld waren mijn "deskundige" handen, die het bakje altijd
feilloos om wisten te kieperen, zonder dat de paarden er van schrokken.

Bij een van die reisjes naar Stork heb ik die kar in de hal geschetst en ongetwijfeld ook
nog foto's gemaakt.
Zoals zovele schetsen in mijn tekeningenkast heb ik hem pas veel later uitgewerkt.
Vandaar dat ik de herkomst niet geheel meer kon verklaren maar dankzij jullie tips is het me
allemaal duidelijk geworden.
Zelf dacht ik aan WF of de RDM, want daar kwam ik ook nog al eens om te tekenen of te fotograferen.

mvgr.

Piet Bruijns
ESTE NIX PAX CHRISTE NIX
v+d
Berichten: 7174
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Schetsboekie van Piet Bruijns

Bericht door v+d »

Goed gedaan Piet, als je de tekening wat nauwkeuriger bekijkt zijn zelfs de loopbordessen langs de kraanbanen te zien :-D
Ik dacht eerst dat het ventilatiekanalen waren, omdat de liggers me wat iel leken, maar vanuit de positie waarin jij je bevond zag het er zo uit.
Mooi verhaal, zo komen de "ijzermotten" ook nog eens aan bod.

Als je de tekening later uitgewerkt hebt kan het dus zomaar toch een HOTLo zijn, het zou leuk zijn of helpen als je weet wanneer je daar die broodjes bracht, dan is Roy ook weer gerust gesteld :wink:
Gebruikersavatar
Piet Bruijns
Berichten: 472
Lid geworden op: 14 apr 2013 23:48
Locatie: Oudenbosch

Re: Schetsboekie van Piet Bruijns

Bericht door Piet Bruijns »

Terug naar mijn schetsboekje:
De eerste zeilbelevenissen met een echte zeilboot waren op een warme zondagmiddag, waar ik
met een Noorse Jol de "Albatros" mee mocht als fokkemaatje.

Afbeelding

Vaarklaar maken van de Noorse jol de "Albatros"

Op de steigers van de oude jachthaven van Bergen op oom bij het werfje van Bram Boer.
ESTE NIX PAX CHRISTE NIX


Plaats reactie