Meteorologie - bekende winden / stormen

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
louis holleman

Re: meteorologie - bekende winden / stormen

Bericht door louis holleman »

Ik hoop dat je daar uit komt, Theo. Want wat is "gemeten"? In de jaren 70 - en ik schrijf er niet de eerste keer over - wenste het KNMI mijn gemeten snelheden niet te accepteren. Het werd afgedaan als "die meter is niet door ons gecalibreerd; volgens onze modellen (op 300km afstand) kon het niet". Net als de baro-metingen die veel lager waren dan wat zij (als experts) aan hadden gegeven; "onze apparatuur deugde niet".
Tegenwoordig lijken ze de andere kant op te gaan; weeralarmen afgeven als er een buitje met windkracht 7 aankomt :mrgreen:
Dus nogmaals: succes ermee!

En hoewel ik ooit in de roaring 40's heb gevaren (RIL dienst S.Africa-New Zealand), werd daar de wind toen altijd geschat. We hadden echt geen windmeters aan boord, hoewel we KNMI schip waren. Misschien wel omdat dan het KNMI altijd kon zeggen "jullie roepen maar wat", ik weet het niet. Dat zal nu wel anders zijn...

Theo Horsten (R.I.P.)

Re: meteorologie - bekende winden / stormen

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Ach, "gemeten"... Geschat is ook goed, hoor. Wat schrijven de mensen daar in hun journaal als windkracht? Nergens wordt ook maar iets genoemd en dat bevreemdt mij toch wel een beetje. Wél in de Roaring Fourties, maar daar waaide het gewoon lekker en daar maakten die oude zeilmannen die vanuit het Verre Oosten en Australië rond Kaap Hoorn terug naar huis gingen dankbaar gebruik van. Dat is allemaal wel terug te vinden in de reisverslagen van de clippers.

Maar zuidelijker en dan vooral beneden de 60 graden Zuid, daar vind ik nergens zelfs maar een windkracht. Alleen maar dat het daar bar en boos is en dat je zomaar uit je uniform kan waaien. Nou is het daar ook niet bar druk met de scheepvaart, maar toch.
Het is verder niet zo erg belangrijk, hoor. Ik had het alleen graag geweten. Nu doe ik het dan maar met die ene melding van een constante windkracht 12 en meer.
albert s
Berichten: 260
Lid geworden op: 10 dec 2005 17:06

Re: Meteorologie - bekende winden / stormen

Bericht door albert s »

Was even zoeken, maar toch volgende gevonden:

http://www.climate-charts.com/World-Climate-Maps.html

Hoop dat het een beetje is wat je bedoelt.
Gebruikersavatar
pieterabbjorke
Berichten: 21
Lid geworden op: 10 jul 2012 13:13
Contacteer:

Re: Meteorologie - bekende winden / stormen

Bericht door pieterabbjorke »

Nog een naam voor een storm, die ik hier nog niet zag:
Een >> kanaalrat, of -ratje<<, kleine maar actieve storing vaak voortkomend uit een groter systeem boven de Atlantic. Daar de doorsnede van een dergelijk frontje niet al te groot is en vrij plotseling ontstaat, is deze vaak verrassend. Dit fenomeen ontstaat boven water bij de ingang van Het Kanaal en kan dus snel ontwikkelen, windsnelheden tot boven de 100 km/u zijn geen uitzondering. De rat trekt vervolgens door het Nauw van Calais in Noordoostelijke richting en neemt relatief warme lucht mee, die veel water kan bevatten. Hemelvaartstorm 1983 is wel een van de bekendste kanaalratten.
Vade Retro

© foto's berusten bij Pieter Wagemakers
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Meteorologie - bekende winden / stormen

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Hoop dat het een beetje is wat je bedoelt.
Bedankt voor het meedenken en meezoeken, Albert, maar nee, dat is het niet. :-D
Daar staat ook niks. Het is werkelijk vreemd dat daar zo weinig - of zeg maar helemaal niks - over te vinden is. Mijn twee Nederlandse meteoboeken - een oude en een wat nieuwere - besteden er nauwelijks aandacht aan en het nieuwste doet de Roaring Fourties met exact tien regels af. Over de veel sterkere westelijke stroming op 50 en 60 graden Zuid wordt helemaal niet gesproken. De Bowditch heeft nog minder nodig: vijf regels.

Laat het verder ook maar; het is te onbelangrijk om veel tijd aan te besteden. Ik hou het in het achterhoofd en kom vanzelf nog wel eens iets tegen. In de verslagen van de Zuidpoolexpedities is mogelijk iets te vinden hoewel die waarschijnlijk de kortste oversteek namen, van Kaap Hoorn naar het Antarctisch Schiereiland. Misschien zou er in de verslagen van de expeditie van Von Bellingshausen iets te vinden zijn. Die zeilde tenslotte samen met zijn maat Lazarev in 1819/1820 helemaal om Antarctica heen.

Bedankt voor de moeite, alle lezers en meedenkers!
Abel

Meteo

Bericht door Abel »

Beste mensen,

Mijn naam is Abel, 28 jaar en voor het eerst hier. Hoop een leuke en informatieve tijd hier te hebben!
Morgen heb ik een toets over reisvoorbereiding, de laatste, aangezien ik volgende maand voor het eerste ervaring op de brug op ga doen, misschien een simpele vraag. Hoe werkt het als ik per direct een weerrapport buiten Naxtex wil hebben? Gaat dat met een andere service?

Alvast bedankt.

Mvg
Abel
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Meteo

Bericht door Roy »

Er is een speciaal topic voor meteo Abel.
Kijk maar even bij; Meteologie- bekende winden / stormen.

Succes, m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Jos Komen (R.I.P)

Re: Meteorologie - bekende winden / stormen

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Het nieuwe topic van Abel is verplaatst naar dit topic.
Ik heb Abel hiervan verwittigd. :wink:
Abel

Re: Meteorologie - bekende winden / stormen

Bericht door Abel »

Oke, bedankt 8)

Ik heb denk ik mijn antwoord gevonden. Op Locdap van het KNMI staat realtime informatie, klopt dat (nog steeds)?
Voorbeelden van andere sofware?
Gebruikersavatar
Brazuca
Berichten: 2133
Lid geworden op: 04 mei 2009 00:06
Locatie: São Paulo
Contacteer:

Re: Meteorologie - bekende winden / stormen

Bericht door Brazuca »

Abel, er zijn diverse diensten beschikbaar -zowel gratis als betaald- via internet zoals bijvoorbeeld: http://www.oceanweather.com/data/ wat een gratis dienst is.

Kijk ook eens hier, hier staat een mooi overzicht van diverse beschikbare diensten.

Hier taan de uitzendschema's voor weerberichten via het GMDSS dienst.

Afbeelding

succes !


Plaats reactie