Nedlloyd

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Peter jj

Re: Nedlloyd

Bericht door Peter jj »

Wanneer de GPS uit valt, zijn ze de weg kwijt.
Het zonnetje, is om bruin te worden :lol:

Jos Komen (R.I.P)

Re: Nedlloyd

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Ik heb niet de indruk dat ze tegenwoordig nog dagelijks de sextant ter hand nemen.
Een sterbestek maken of een zonnetje schieten behoort tegenwoordig tot de oude ambachten. :)
In the middle of the bloody ocean met het mooiste zicht van de wereld staan er nog twee radars bij.....
Gebruikersavatar
Sparkymul
Berichten: 526
Lid geworden op: 06 aug 2012 21:14
Locatie: Warder

Re: Nedlloyd

Bericht door Sparkymul »

Jos,

Dank voor het antwoord...

Ik denk ook dat het tegenwoordig zo gaat. De wereld verandert en de oude ambachten, ook die op zee, verdwijnen langzaam maar zeker. Toch jammer want een foto waarop de stuurman de leraar de fijne kneepjes leert zal in de toekomst weinig meer worden gemaakt.

Sparkymul
Tino Karunding

Re: Nedlloyd

Bericht door Tino Karunding »

Op de zeevaartschool moet men nog steeds astrobestekken maken als onderdeel van hun takenboek.
Je had bij mijn oude club altijd 2 sextanten aan boord, dus als mentor schoot je nog wel eens mee.

Als je 't eenmaal onder de knie hebt verleer je 't niet meer.
Net fietsen....rocketscience is 't niet.

Tegenwoordig heb je vaak minstens 2 onafhankelijk van elkaar werkende GPS systemen. en al heel wat meer als je 't over een DP3 schip hebt.

Gr.Tino
Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2790
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: Nedlloyd

Bericht door K.Brouwer »

Uit mijn eigen ervaring... t/m 1983 werden gedurende de oversteken altijd zons- en stersbestekken geschoten todat we tijdens de verlenging in dat jaar werden uitgerust met het "onvolprezen" SatNav, en toen was het gebeurt met de zons- en stersbestekken schieten.
De asp.Marofs die we later kregen kende de theorie wel doch waren over het algemeen totaal niet geinteresseerd in het schieten zelf.
Net voor m'n pensioen voer ik met stuurlui welke wel eens van zo'n ding (sextant) gehoord hadden doch er totaal niet mee oveweg konden.

Groeten,K.Brouwer
Tino Karunding

Re: Nedlloyd

Bericht door Tino Karunding »

Tsja, tijden veranderen.......

Vroeger dachten ze dat de aarde plat was, tegenwoordig kunnen ze een raket in 't kopje thee van een gezochte teroristische leider laten vallen.

En dat allemaal met gps, satelietnavigatie etc etc. Met een sextant luk je dat niet....hahahaha :lol: :lol:
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Nedlloyd

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Tino schreef:Op de zeevaartschool moet men nog steeds astrobestekken maken als onderdeel van hun takenboek.
Als je 't eenmaal onder de knie hebt verleer je 't niet meer.
Dat mag zo zijn en het is inderdaad geen "rocket science" , maar de handigheid en de zuiverheid die je nu juist nodig hebt voor een goed astronomisch bestek, zullen ze nooit meer bereiken. Niet dat ik dat (nog) noodzakelijk vind, maar het is daardoor naar mijn mening wel een vrij nutteloze, om niet te zeggen totaal nutteloze zaak geworden. Bovendien moet het tegenwoordig al gek gaan, wil je helemaal geen GPS meer hebben. Omdat ik alleen maar de goedkoopste mobiele telefoon heb, weet ik niet hoe dat met een smartphone is, of daar de GPS ook van blijft werken als je geen telefoonbereik meer hebt, maar een iPad of ander tablet met een GPS-module geeft je in dat geval nog steeds een een prachtige, op 5 meter nauwkeurige positie en een tablet of een smartphone zal er altijd nog wel ergens zijn.

Dus wat doe je dan nog met dat sextant als er toch niemand meer is die daar de benodigde handigheid in heeft? Iemand die in de schemering een paar geschikte sterren kan vinden en dan ook zuiver kan schieten? Zelfs alleen maar een breedte schieten voor reddingbootnavigatie is al niet meer nodig. In voorkomende gevallen is het vooral zaak om zoveel mogelijk op de plaats van het ongeval te blijven omdat je daar het snelst hulp kunt verwachten. "Op de breedte varen" om land te bereiken, zal dus ook nooit meer voorkomen.

Maar dat is volgens mij het enige dat misschien nog geleerd zou moeten worden: met een plastic sextant van honderd euro een middagbreedte bepalen, waarbij de hoogtecorrectie nog het belangrijkste onderdeel van het gehele ritueel zal zijn. De rest hoort, zoals Jos terecht opmerkt, tot de oude ambachten. Leuk en aardig om opa een demonstratie te zien geven en misschien ook nog leuk voor wedstrijden: zonder moderne hulpmiddelen en alleen met een sextant, een klok en een almanak een onbewoond atol ergens in de Pacific bereiken. Of je dan ook het elektronische rekenmachientje thuis moet laten en alleen maar een tafelboek mag gebruiken, kan dan onderwerp van discussie zijn. :wink:
Jur de Jong
Berichten: 235
Lid geworden op: 23 jun 2011 21:55
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Re: Nedlloyd

Bericht door Jur de Jong »

Toen ik in 1969 ging varen als leerling bij de VNS begon ik aan mijn "memoriaal" (takenboek). De 1e stm werd gebombardeerd tot mentor. Er was precies voorgeschreven hoeveel sters-, middag-, zons- en maansbestekken er moesten worden gemaakt, net als het aantal azimuts. Voor dit alles gebruikte ik de beroemde tafels "HO 249". Ik was gewapend met zo'n oostduitse Freiberger sextant. Als het memoriaal goed werd bijgehouden en ook als goed werd beoordeeld kon het diploma S3 (3e rang) worden behaald zonder examen te doen. Echter ik stopte na die eerste reis met dat memoriaal omdat ik er veel teveel tijd in moest steken. Ik moest dus na mijn leerlingenjaar gewoon naar school en examen doen.

8)
Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2790
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: Nedlloyd

Bericht door K.Brouwer »

Heb met zo'n iemand in '66 gevaren die er prat op ging dat hij ze zowat allemaal van die andere stuurlui had overgeschreven en zo aan z'n 3e rang was gekomen. Voor mij viel hij echter door de mand toen ik de hoogtelijn uitrekende voor een (gis)positie welke ik 2' oost van de koerslijn nam en hem daarvoor uitrekende ( de koerslijn liep evenwijdig met de vorige geschoten hoogtelijn en nam dus als gis een punt op die evenwijdig lopende hoogtelijn,gewoon voor de gein om te zien of ik hem goed had geschoten,dan zou ik nu als uitkomst 0,0' moeten krijgen...
wat ook inderdaad de uitkomst was :wink: ). Op het moment dat ik de gis van die hoogtelijn nam i.p.v. de koerslijn zei die ouwe tegen mij...
Stuurman...je weet toch wel dat je niet van gis mag veranderen? Op dat moment zakte m'n broek af en wist ik gelijk dat hij er ook helemaal geen moer van snapte.

Fijne sextants waren die Freiberger's niet? De hele serie Atlantic .... van DvdH was ermee uitgerust met nog een stel van die gebouwde serie, bij elkaar 11 stuks dacht ik.

Groeten,K.Brouwer
Jos Komen (R.I.P)

Re: Nedlloyd

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Voor de bezoekers die alleen maar op dit topic kijken deze link naar Opsporing Verzocht.

http://www.kombuispraat.com/viewtopic.php?f=13&t=4969

Wie hebben mn vader op 5-8-80 uit de Zuid-Chinese Zee gered?
Op 5 augustus 1980 om 11.40 uur is zijn bootje uit de Zuid-Chinese Zee gered door bemanningsleden van de Nedlloyd Dejima.


Plaats reactie