Autobussen

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
Gebruikersavatar
OLAU-fan
Berichten: 397
Lid geworden op: 11 sep 2006 19:33
Locatie: Fryslân

Re: Autobussen

Bericht door OLAU-fan »

Wie herkent het niet? Het karakteristieke geluid van toen van de Beckson kaartjesautomaat. Ik heb er nog een thuis, met betaaltafel en met een mooie Wilson pneumatisch schakelmechanisme voor de halfautomatische versnellingsbakken, zoals bij ons (de Friese busmaatschappij "FRAM") laatstelijk toegepast in 1983 in de 9300-serie (incl. busnummer 9400) Den Oudsten - Daf MB 200DKLD564.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Becksonapparaat

@ Bob:
De oudste Leyland bus die ik bewust als passagier heb meegemaakt kwam uit 1968 (Leyland-Verheul met busnummer 1125). Daarna kwamen de Leyland-Den Oudsten's. Eerdere series dan 1968 zullen er vast wel zijn, maar "voor mijn tijd".

De laatste Leylands bij de FRAM betrof de serie 1600 uit ca. 1981.
In 1981 kwamen de (overigens heerlijke) DAF's serie 8700. Waarvan er veel al in 1990/1990 naar Marokko (Casablanca) verkocht zijn. De FRAM stapte toen grootschalig over op Mercedes'en en kon de nog betrekkelijk nieuwe 8700-serie verkopen om plaats te maken. Of er nog 8700'en in Marokko rijden weet ik niet, maar verwacht ik ook niet. Op Google kan ik ze niet vinden. Mogelijk zijn ze oostelijk verhuisd.

Jolly Sailor

Re: Autobussen

Bericht door Jolly Sailor »

NV Damster Auto Maatschappij
Dodge foto H.Zeeman.jpg
Dodge foto H.Zeeman.jpg (144.7 KiB) 3533 keer bekeken
Dodge J.Harmsen.jpg
Dodge J.Harmsen.jpg (131.43 KiB) 3533 keer bekeken
Dodge foto J.Harmsen.jpg
Dodge foto J.Harmsen.jpg (212.78 KiB) 3533 keer bekeken
Dodge
Groningen DAM busstation.jpg
Groningen DAM busstation.jpg (451.83 KiB) 3533 keer bekeken
De DAM busstation aan het Damsterdiep Groningen
Dat gebouw was wachtruimte en kon je een koppie koffie drinken.
Het gebouw met de vlaggenstok daar zat Wagenborg zijn kantoor in Groningen.
Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: Autobussen

Bericht door Bob R.I.P. »

Wat betreft de introductie van het Beckson apparaat ben ik het met de geschiedschrijvers niet eens.
Mijn vader was procuratiehouder bij de NACO en was toen nauw betrokken bij de introductie van dit apparaat. We hadden enige tijd een Engelsman (met een in mijn jonge ogen een schitterende roodharige vrouw) thuis om de fijne kneepjes te leren. Mijn vader was vooral geinteresseerd in het voorkomen van fraude met dit apparaat. Avonden lang probeerde mijn vader of hij de zaak kan belazeren. Daar slaagde hij niet in, dus het was een goed apparaat. Na de introductie duurde het niet lang of een chauffeur belazerde de kluit met het Beckson-apparaat.
De vraag is natuurlijk wat deed die Engelsman bij ons en wat had hij met Beckson. Ik heb deze man later nog kort gesproken door de telefoon toen ik met een boot in Londen was.

mvg
Bob
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.
Gebruikersavatar
OLAU-fan
Berichten: 397
Lid geworden op: 11 sep 2006 19:33
Locatie: Fryslân

Re: Autobussen

Bericht door OLAU-fan »

Tja Bob, dat blijft natuurlijk in je geheugen: de kwestie Beckson en de schitterende roodharige vrouw. :-D

Mijn Beckson heb ik destijds tijdelijk ontdaan van omkasting. Heb niet speciaal gekeken of er te frauderen is geweest met de machine. Die van mij is nog fabrieksnieuw zonder gebruikssporen. Voor zover ik me herinner verkocht de FRAM deze eind 80'er jaren aan het personeel.

Bij de NS had de conducteur destijds de variant van AEG. Met de DE2 heb ik vanuit stationscode 232 vele ritten gemaakt. Wanneer een maandkaart de moeite niet was, kocht ik een kaartje in de trein (zo'n AEG=papiertje) of op station Harlingen (een kartonnetje).
Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: Autobussen

Bericht door Bob R.I.P. »

Die kartonnen kaartjes ken ik. Toen ze afgeschaft werden en je een stuk behangpapier kreeg, verdween er een stukje romantiek. Die kartonnen kaartjes kon je zo makkelijk achter de band van je hoed doen en dan gaan pitten. De conducteur haalde het er uit en stak het weer terug nadat hij en gaatje had gemaakt..
Ik ben eens even gaan spitten in mijn rariteitenkastje, want daar moeten nog wat van dergelijke kaartjes liggen. Slechts 1 nederlands kaartje, Amersfoort - Woudenberg van 26 sept 1981. Inderdaad de NVBS express. Verder engelse, duitse, spaanse, zelfs Tsjechische. Eris nog een 70 jarig kaartje bij. Een gezelschapskaart van Bentheim naar Berlijn. Mijn schoonvader werd daar te werk gesteld in 1943. Hoewel het natuurlijk een rot idee is, heb ik toch het kaartje maar bewaard. Als een soort relikwie.
Het is opvallend dat bijna alle kaartjes even groot zijn. Slechts 3 van de 16 zijn wat groter.
Ik hevel dit stukje over naar topic het spoor.

mvg
Bob
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.
Jolly Sailor

Re: Autobussen

Bericht door Jolly Sailor »

Scania Vabis.jpg
Scania Vabis.jpg (171.54 KiB) 3256 keer bekeken
Een Scania Vabis van de GADO uit Groningen.

Heel wat bussen zien langsrijden voor mijn ouderlijk huis vol met fietsen in de rekken boven en achterop.
Jolly Sailor

Re: Autobussen

Bericht door Jolly Sailor »

GZ-16887 Daimond-T 1936 De Harde's Tours.jpg
GZ-16887 Daimond-T 1936 De Harde's Tours.jpg (230.82 KiB) 3185 keer bekeken
Moderne en comfortabele reisbussen van 'De Harde's Tours' in Amsterdam. Deze wagens zijn voorzien van de modernste apparatuur, waaronder een radio. De onderneming organiseert uitstapjes voor lezers en lezeressen van Het Leven. Foto 1936.
Gebruikersavatar
rspeur
Berichten: 3111
Lid geworden op: 11 dec 2009 17:41
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Autobussen

Bericht door rspeur »

Ik ben voor het topic Oldtimers aan het struinen, en deze bussen kom ik tegen op 5 mei 2010 in Wageningen.
Ik heb toen voorafgaand aan het defilé wat rondgelopen en wat plaatjes geschoten.
De bussen verzorgden een pendeldienst.
René
Bijlagen
050510, predefilé Wageningen (1) Een van de pendelbussen.jpg
050510, predefilé Wageningen (1) Een van de pendelbussen.jpg (394.67 KiB) 2952 keer bekeken
050510, predefilé Wageningen (17).jpg
050510, predefilé Wageningen (17).jpg (402.6 KiB) 2952 keer bekeken
050510, predefilé Wageningen (43).jpg
050510, predefilé Wageningen (43).jpg (359.71 KiB) 2952 keer bekeken
Ik leit m'n tong hier altoid foin ofskrape
Gebruikersavatar
rspeur
Berichten: 3111
Lid geworden op: 11 dec 2009 17:41
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Autobussen

Bericht door rspeur »

Voor de liefhebbers heb ik nog een oudje, gevonden in de 48e bundel van het historisch genootschap "Oud West-Friesland".
René
Bijlagen
Uit 48e bundel Oud West-Friesland..jpg
Uit 48e bundel Oud West-Friesland..jpg (82.41 KiB) 2809 keer bekeken
Ik leit m'n tong hier altoid foin ofskrape
Gebruikersavatar
Wim van der Moolen
Berichten: 5224
Lid geworden op: 25 feb 2006 21:03
Locatie: Heemskerk

Re: Autobussen

Bericht door Wim van der Moolen »

Hallo allemaal,

Vanmiddag gespot bij de DFDS ferry in IJmuiden.

Afbeelding

Afbeelding

Er stonden drie van deze bussen te wachten om aan boord gereden te worden.
Er stond verder niets op de bussen, de kentekenplaten zaten met plakband vast.
Aan het interieur te zien waren het stadsbussen.
Alleen voor op de bus stond 'LOTHIAN BUSES' en dat is een busonderneming uit Edinburgh, Scotland.

Groeten, Wim.
Eat your pie, before you die !


Plaats reactie