Varen in het Verre Oosten bij de RIL / KJCPL

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
skipper63

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door skipper63 »

Dank Koos,...had het zelf niet beter kunnen zeggen... :wink:
skipper

Gebruikersavatar
RobertB
Berichten: 494
Lid geworden op: 09 feb 2007 14:21
Locatie: Meppel
Contacteer:

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door RobertB »

Skipper, wat een pracht resultaat! Ik zie wel een flinke "wielwerking" van de schroef. Langzaam opvoeren, anders gaat de lading schuiven.
Mooi gezicht om weer een echt RIL schip te zien varen.
Gefeliciteerd met de tewaterlating.
Al vaar je in de goede richting, toch moet
je regelmatig bijsturen. http://www.varenisfijner.nl
skipper63

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door skipper63 »

hallo robert...dank voor de tip... :-D
Probleem is...dat er maar 3 standen op zitten...dead slow...half en full speed....en zoals ik op de zeevaartschool leerde toen we t over 'veilige vaart' hadden....dat is: altijd volle kracht.. :wink: ....en het was een registerloods die dat zei...dus.....
Maar dank voor je complimenten dat maakt het bouwen nog leuker
groet
joop becx aka...skipper
ArieE
Berichten: 138
Lid geworden op: 22 dec 2010 13:36

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door ArieE »

Schitterend model van een RIL schip, heel mooi gedaan.
Je krijgt zo weer zin om weer eens een "RIL" reis te maken.
Op de achterkant van de laatste RIL Post stond een advertentie van zo'n reis van heel lang geleden, gezien de prijs.
Zou het vandaag de dag nog mogelijk zijn zo'n reis te maken?
En dan bijvoorbeeld vanuit Sydney en met verschillende maatschappijen of ferry's?
Is er iemand met ervaring op dit punt?
Groeten Arie Eijgenraam
Bijlagen
KJCPL reis 20140002.jpg
KJCPL reis 20140002.jpg (683.85 KiB) 4019 keer bekeken
jac van selm
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 dec 2011 09:06

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door jac van selm »

Hallo beste Rillers, niet bepaald veel activiteit op het KJCPL forum. Na een aantal jaren met veel plezier de verschillende forums te hebben bezocht te hebben dan uiteindelijk zelf een een poging ondernomen om een bijdrage te leveren.
Zelf in 1971 als leerjongen op de Houtman begonnen , Oost Afrika / PG op en neer , na drie maanden t.g.v van voedsel vergiftiging in Mombasa naar het Catherine Bibby. Deze onderneming had aan de RIL kennelijk een goede klant, m’n vervanger 5e wtk was net hersteld verklaart., kwam dus mooi uit. Ook de Houtman sparks, Klaas G te P , was mankoliek en draaide tegelijkertijd deze ziekenboeg in, gezellig dus.
Een verblijf in het Catherine Bibby was een speciale ervaring, m’n zaalgenoot een Belgische WTK klom s’avonds het raam uit om z’n zus in de Sunshine bar te bezoeken. Je kon je flesje Tusker bestellen by the hospital orderlies. ‘s Avond was het peren met de Royal Navy lads op de veranda met uitzicht over de Nyali Creek en de marina. Wel even de flessen verbergen wanneer de “matron” langs kwam.
Na een paar dagen “overgeplaatst” naar het Castle hotel, wachten op aankomst Straat Tanga. Een betere dienst , Far East- East Africa. Met Aquanout als derde WTK, hij in een gezellige hut, naast die van de baas, top notch stereo, droomde van een Kenwood Jumbo met echo unit,blies zelf meteen m’n stereo op, had zo’n tril ding nodig om DC om te zetten in AC.
Goede herinneringen aan deze tijd. Pluis, de 5e wtk die in Hong Kong werd overgeplaatst , niet naar de kapper meneer , dan maar naar een strafdienst. Veel stappen in Japan, leerling /vijfdes liepen havenwacht door, was bitter weinig tijd over om te memorialen. En dan was er het Tanga koor onder leiding van second Vellinga met als repertoire het RIL lied, het KPM lied en een aantal levensliederen. Ammonia lek met gevolg de hele ammonia charge de machinekamer in. Geloof dat het aquanaut was die met dubbel ketelpak nat gehouden door een college met waterslang die hem op de voet volgde, de eer had om het problem op te lossen. Incident heeft geloof ik de RIL post nog gehaald.
Ter besluit even een probeerseltje, nooit eerder fotos’s geplaatst, hier echter mijn favoriete plaatje van de Straat Tanga voor anker in Dar es Salaam.
Afbeelding
Gebruikersavatar
RobertB
Berichten: 494
Lid geworden op: 09 feb 2007 14:21
Locatie: Meppel
Contacteer:

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door RobertB »

Hoi Jac,
een zeer goede eerste poging. We houden van dit soort verhalen die de sfeer bij de RIL goed weergeven.
Mooie foto van de Straat Tanga. Keep going!

Groet,
Robert
Al vaar je in de goede richting, toch moet
je regelmatig bijsturen. http://www.varenisfijner.nl
jac van selm
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 dec 2011 09:06

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door jac van selm »

Hallo Robert,
Niet helemaal gelukkig met de afmetingen van de foto, enig idee hoe ik die wat verder kan vergroten.
skipper63

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door skipper63 »

Ha Jac,
al ben ik dan geen RILler...lees toch met genoegen deze verhalen.
Foto is mooi...en ik zie niks fout aan het formaat?!
groeten
skipper
Gebruikersavatar
RobertB
Berichten: 494
Lid geworden op: 09 feb 2007 14:21
Locatie: Meppel
Contacteer:

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door RobertB »

Hoi Jac,

de foto komt prima over zo, maar ik meen dat de max breedte 1024 is, dus zou hij iets groter kunnen de volgende keer :)
Groet,
Robert
Al vaar je in de goede richting, toch moet
je regelmatig bijsturen. http://www.varenisfijner.nl
Gebruikersavatar
Akwanaut
Berichten: 2292
Lid geworden op: 03 okt 2005 08:40
Locatie: Oud-Beijerland

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door Akwanaut »

Een opfrissertje voor Jac.

De hut van Akwanaut op de Tanga (met helemaal rechts de DC/AC omvormer, net achter de uniformjas) en een foto van Pluis uit Friesland..............
Bijlagen
IMG.jpg
IMG.jpg (205.67 KiB) 3683 keer bekeken
IMG-001.jpg
IMG-001.jpg (145.25 KiB) 3683 keer bekeken
Groet Frank


Plaats reactie