Mooie Coastertjes

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2790
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: Mooie Coastertjes

Bericht door K.Brouwer »

Scan0040.jpg
Scan0040.jpg (489.54 KiB) 1967 keer bekeken
Scan0041.jpg
Scan0041.jpg (455.11 KiB) 1967 keer bekeken
Scan0042.jpg
Scan0042.jpg (487.95 KiB) 1967 keer bekeken
Scan0043.jpg
Scan0043.jpg (495.15 KiB) 1967 keer bekeken
Scan0044.jpg
Scan0044.jpg (495.03 KiB) 1967 keer bekeken
Scan0045.jpg
Scan0045.jpg (502.32 KiB) 1967 keer bekeken
Scan0046.jpg
Scan0046.jpg (463.24 KiB) 1967 keer bekeken
Scan0047.jpg
Scan0047.jpg (375.95 KiB) 1967 keer bekeken
Groeten. K.Brouwer

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10559
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Mooie Coastertjes

Bericht door jdbvos »

Ik vind die veroordeling onterecht; de man heeft van alles in het werk gesteld om een lading, die hijzelf niet vertrouwde, beschouwd te laten worden door 'experts'.
Dat die 'experts' de financiën van de verscheper laten prevaleren boven de veiligheid van schip (+bemanning en zelfs die waardeloos geworden lading) vind ik nogal wat....
Maar dat ze, nádat het schip was vergaan, aan komen zetten met een héél andere waarde als waarmee ze het schip hebben laten vertrekken, vind ik ronduit stuitend !
Ik heb ook altijd een zeer hoge dunk gehad van de P&I, maar nu ik dit lees blijkt dat ook daar de pecunia prevaleert boven de waarheid.
Ik hoop dat die kapitein of stuurman meeleest: uw veroordeling door 'de groene tafel' is m.i. onterecht.
Als je zelfs een keuring van de P&I niet meer kunt vertrouwen, heb je geen poot meer om op te staan.
Naar mijn inzicht zal het wel met financiën -lees: de claim- te maken hebben: nu kunnen ze lekker die ouwe zijn verzekering aanspreken, en gaan alle anderen mooi vrijuit. Hoe respectabel is P&I of 'de groene tafel' nu nog ?
Schande !
Maar ook in het verleden is dit vaker voorgekomen, en zál eveneens nog veel vaker gebeuren, vrees ik....
Het gaat tenslotte om geld, en 'het management' (alweer, ja) is véél te "respektabel" om ter verantwoording geroepen te worden. Dus wordt er gekeken naar een Warbertje die moet hangen voor de financiële- en juridische consequenties....
....en welke positie ligt dan, zoals gewoonlijk, weer mooi voor de hand...?
Oost, west...ook best
Mart Hoogedoorn
Berichten: 3818
Lid geworden op: 11 mei 2005 06:59
Locatie: Brasil

Re: Mooie Coastertjes

Bericht door Mart Hoogedoorn »

De kapitein ''het weer eens doan''.Meester ook nog aleens de pineut. :oops: :? :wink:
''Recht zo ie gaat''Mart.....Een beetje zigzaggen mag ook
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14383
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Mooie Coastertjes

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Met " DE Wijsheid van achteraf"
Ik zie hier een typische situatie van " druk op de beslissingen Kapitein vanaf de wal".........door allerlei figuren die " als puntje bij paaltje komt" mooi vrij-uit gaan......om een lang verhaal maar kort te houden. Het BLIJFT een ontzettend moeilijke situatie voor de Ouwe, z'n baantje en "alles" in overweging nemende om in zo'n geval " voet bij stuk" te houden...tegen de zgn. expert adviezen in.
Terwijl " als alles gezegd en geschreven is"..we allemaal weten dat de Kapitein de uiteindelijke verantwoordelijkheid draagt en DUS.....omdat het schip uiteindelijk zonk..... de verkeerde beslissing nam, geeft de Raad m.i. TOCH blijk van " begrip en respect" voor zijn situatie EN besluitvorming door hem slechts de bevoegdheid te ontnemen voor een week!! ( in mijn ogen dus slechts een " schijnbare" straf.)
Het "blijft" een ervaring waar zo'n Ouwe " in een volgend geval".daar natuurlijk NOOIT meer intrapt en dat soort "expert" kluivenduikers met een cholere gang van z'n schip afschopt.........onder het aloude spreekwoord : Zelfs een ezel stoot zich ging tweede keer aan de zelfde steen.
Zoals altijd staan in dit soort situaties de beste stuurlui hog en droog op de kade.!

Persoonlijk heb ik me in " vergelijkbare situaties" altijd gehouden aan mijn eigen devies:
" Als MIJN kloten op het hakblok liggen, dan komt er niemand met een bijl "dichtbij" :lol: ...maar veelal zitten daar dan minder populaire consequenties aan vast!! :(
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Mooie Coastertjes

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Ik vind dat die kapitein aardig bij de les was en bijna alles heeft gedaan wat hij doen kon. Ik zeg "bijna" want de raad heeft met haar kritiek wel gelijk. Maar ga er maar eens aan staan, gooi de kont tegen de krib, zet je hakken in het zand en weiger de lading of weiger te vertrekken. Dan zit de kat bovenin de gordijnen en loop je als kapitein grote kans dat je ook dan aan het kortste eind trekt. Dan moet je gaan afwegen, proberen in te schatten en vervolgens maar afwachten wie je achter je hebt staan en of die ook achter je blijven staan als het echt centen gaat kosten.

Medeschuldig dus, maar hij had zich voorbeeldig gedragen, ook toen het mis ging en ze het schip moesten verlaten. Een week ontzegging is geen schijnbare straf, maar een echte smet op je blazoen en dat vind ik in dit geval onverdiend. Een berisping zou volgens mij een juiste beslissing zijn geweest. Daar kun je mee leven en het jouwe van denken.

Er worden daar in de Golf van Biskaje, Frankrijk, Noord-Spanje wat rotladingen verscheept waar al heel wat schepen mee vergaan zijn. Denk maar even aan de "Mauritssingel". Daar zou - of had vroeger - meer aandacht aan besteed moeten worden. De samenstelling van de Raad vind ik ook interessant.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14383
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Mooie Coastertjes

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Een berisping zou volgens mij een juiste beslissing zijn geweest.
Nou niet om het een of ander schipper TH.......ik zat naar het woord "berisping" te zoeken, maar het wilde niet naar boven komen in mijn wat schemerige en mistige 2 talige brein........vandaar dat ik het woord "schijnbaar"....er in vogelde.
Ik heb het in mijn ISM auditor dagen persoonlijk meerdere malen meegemaakt dat een Kapitein mij prive in goed vertrouwen belde met een soortgelijke " moeilijke beslissing en druk van de wal"- iets wat ik altijd op prijs stelde EN als een vertrouwens zaak heb behandeld Ik ALLE gevallen wees ik er dan op dat AL die figuren die NU druk op je uitoefenen, strakkies als een speer het hazenpad kiezen als je " moederziel alleen" voor de Groene tafel staat!!
Ik zal NOOIT vergeten dat ik de " Goldbond Conveyor" naar buiten zag varen hier in Halifax, diepgeladen met gips-erts en de " Perfect Storm" tegemoet, terwijl ieder zinning mens OF naar binnen kwam OF niet uitvoer. 24 uur later waren "ze" met man en muis vergaan. Ik zou die kantoorpik die tegen die Chinese Kapitein aan de telefoon zei, iets van: " We hebben je niet aangenomen om in het Bedford Basin voor anker te liggen i.v.m. een beetje wind, dan voor jou een ander"..of iets dergelijks!!! wel eens willen spreken ( Maar daaaar is niks van gedocumenteerd!! :(
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Bema

Re: Mooie Coastertjes

Bericht door Bema »

Persoonlijk:

Wat had de beste man dan moeten doen?? 2 expert's (waarvan 1 "onafhankelijk????") vertellen je dat de lading okay is. Stel dat hij de lading had geweigerd ... had geen poot om op te staan.
Ben héél benieuwd wie van de heren op dit forum, in die positie, die lading niet geladen zouden hebben!
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Mooie Coastertjes

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Ben héél benieuwd wie van de heren op dit forum, in die positie, die lading niet geladen zouden hebben!
Niemand, denk ik en volgens mij is ook niemand die dat beweert of suggereert. Daar had de Raad ook wel wat meer de nadruk op mogen leggen. Desondanks had de Raad wel gelijk en dus konden ze twee kanten op: de kapitein wel medeschuldig verklaren, maar gezien zijn moeilijke positie - die ze dan nog uitgebreider uit de doeken hadden moeten doen - geen straf opleggen, of wel straffen, maar dan niet meer dan een berisping.
Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2790
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: Mooie Coastertjes

Bericht door K.Brouwer »

Die straf die men opgelegd heeft is m.i. veel te hoog en een berisping was in mijn ogen terecht geweest. Die man heeft zoals Jan al zei al het mogelijke gedaan om te zien of deze lading geladen kon worden. Zelf onvoldoende kennis hierover en de aanbevolen proeven
( blikjesproef ) uitgevoerd en daaruit de (juiste!) conclusie getrokken niet laden dus experts erbij die hem hierin moeten adviseren.

Waar ging de man de fout in? De enige fout die de man maakte ( in mijn ogen althans) was dat hij vertrokken is zonder het verplichte certificaat genoemd in het Handboek Gestorte Lading Hoofdstuk 4 met de voorgeschreven gegevens. Daar had van Uden hem volgens mij ook wel attent op mogen maken. Bij DvdH bestond het voorschrift dat je onder GEEN BEDING mocht vertrekken zonder een schriftelijke opgave van de te handhaven temperaturen tijdens de reis.Waarom zal iedereen duidelijk zijn.

Waar ik mij o.a. aan stoor is de opmerking op pag. 22 van de Raad die zegt "hij had moeten beseffen dat het nemen van de monsters
en het daaropvolgende lab.onderzoek veel langere tijd in beslag zou nemen dan enige uren". Waarom moest die kapt. dat weten?
Heb hier zelf ook wel eens mee te maken gehad en had ook totaal geen benul van de tijd welke het zou nemen om die tonijnmonsters
naar een andere stad te sturen, lab.monsters nemen en weer terug te sturen. Die kennis hoef ik m.i. niet te hebben. Zo zijn er nog een paar punten die mijn wenkbrauwen doen fronsen.

Theo, wat bedoel je met "de samenstelling van de Raad vind ik ook interessant"?

Groeten, K.Brouwer
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14383
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Mooie Coastertjes

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Met " DE Wijsheid van achteraf"
Ik zie hier een typische situatie van " druk op de beslissingen Kapitein vanaf de wal".
Zoals ik reeds zei!
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"


Plaats reactie