Mooie Coastertjes

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10558
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Mooie Coastertjes

Bericht door jdbvos »

Hoe gek het ook klinkt: dat houdt wellicht verband met de opstelling van de beklaagde.....

Verzekeringen, werkgever(s) en gedupeerden vereisen een onderzoek en/of represailles in een geval als dit.
Als je je blijft verzetten tegen beschuldigingen blijft zo'n raad niets anders over dan zich te doen gelden.
Iemand -al was het het rampenfonds- zal de rekening moeten krijgen...

Wanneer een beklaagde zegt: "Ik heb absoluut niks fout gedaan", en er is toch schade, dan moet er per definitie ergens wel iets fout gegaan zijn....
Wanneer die beklaagde zegt: "Mij schoten geen andere opties meer te binnen...", dan leg je een héél ander accent...
Het verslag hierboven vermeld daar -zeer terecht overigens- helemaal niets over....

Vreemd is in dit geval dat de P&I of de verlader hierin geen zwartepiet krijgt toegeschoven...
Daarentegen: het is ook geen rechtbank, maar een Raad voor de (NL) Scheepvaart, en die oordeelt niet over een buitenlandse verlader, maar over de genomen maatregelen van de verantwoordelijke persoon/personen aan boord....
Het vonnis lijkt weliswaar niet hoog, maar is dat zéér zeker wel ! Zoals Theo al opmerkte, is het een smet op het blazoen van astronomische proporties, die je uiteindelijk ook nog eens je baan kan kosten omdat de verzekering de persoon niet meer accepteert in een bepaalde functie. De "Groene tafel" was niet voor niets een schrikbeeld !
Een week ontzegging is ook wel gegeven aan mensen die met een dronken kop de boot naast de pieren deponeerde....
Dus dit oordeel vind ik buiten alle proporties... Een berisping ? Misschien....het gaat De Raad tenslotte om de lering.....
Maar iets in dit verhaal zegt me dat er méér was op deze zitting.....

Ik kreeg ooit de raad "Als je wordt geknipt en geschoren, moet je je ff stil blijven zitten"
Hoezeer dat ook tegen mijn aard indruist, bleek het wel waardevolle raad...
Een Japans, of Chinees spreekwoord zegt: "Riet moet meebuigen met de wind, anders breekt ze"

Maar nogmaals: zoals het verslag er ligt, kan ik niks bedenken waarvoor die kapitein veroordeeld moest worden.....
Maar ergens is iets fout gegaan: zo'n schip kapseist niet zomaar. En daarover oordeelde de raad.
...en mij bekruipt het gevoel dat die zitting iets minder rustig verliep als in bovenstaand verslag wordt gesuggereerd....
Maar dat is puur gevoelsmatige interpretatie mijnerzijds !
Ook ik zou mij hardgrondig verzetten tegen zo'n oordeel. :roll:

Ik hoop dat de persoon meeleest, en misschien een toelichting kan/wil geven.....
Oost, west...ook best

ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: Mooie Coastertjes

Bericht door ferryvaneeuwen »

Wat mij opviel was dat de kapitein wel een GM berekening had gemaakt maar geen stabiliteitskromme had getekend terwijl ik denk dat er juist in dit geval juist alle aanleiding toe was om dit wel te doen. De Raad zegt daar verder niets over.

Vreemd vind ik verder dat belangrijke papieren, waaronder die berekening, niet van boord zijn meegenomen. Het was een beheerste ontscheping begrijp ik dus daar was best wel tijd voor geweest.

Ik neem aan dat er geen beroepsmogelijkheid is op zo'n toch wat scheve uitspraak, tenminste ik lees daar nooit iets over. Het zou mijns inziens wel aan de orde zijn geweest in zo'n twijfelgeval als dit.

De moraal van het verhaal is dat de laatste in de keten de pineut is en met de joker blijft zitten. De wal keert het schip.......


Ferry
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Mooie Coastertjes

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Ferry schreef:Wat mij opviel was dat de kapitein wel een GM berekening had gemaakt maar geen stabiliteitskromme had getekend terwijl ik denk dat er juist in dit geval juist alle aanleiding toe was om dit wel te doen.
De kapitein had een diploma Kleine Vaart + Aanvulling. Voor zover mij bekend voorzag die voor wat de stabiliteitsberekeningen betrof alleen in de berekening van de aanvangsstabiliteit en niet in het tekenen en interpreteren van een kromme. Maar zelfs dan: wat heb je aan een stabiliteitskromme bij een verpappende lading die deels als dunne stront door het ruim loopt?
Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2790
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: Mooie Coastertjes

Bericht door K.Brouwer »

Theo, ik heb zelf m'n KHV+A in '66 gehaald en zat op de Alban de stabiliteit en de stabiliteitskromme uit te rekenen en te tekenen
voor vertrek Melbourne in 1974 . Deze berekening werd opgehaald door een ambtenaar van het Australische Gouvernement en dan mochten we pas vertrekken.Dit was omdat we in T/C voor dat Gouvernement voeren. Dus onze kennis van stabiliteit en het interperteren van de stabiliteitskromme konden we echt wel.Deze ouwe heeft z'n papieren jaren later gehaald dus zal waarschijnlijk nog wel meer over stabiliteit hebben moeten leren.
Wat bedoel je met "de samenstelling van de Raad vind ik ook interessant". Is je iets vreemds/raars opgevallen?

Jan, de namen van degene welke "een bakkie" hebben gehad wordt door de verzekeringsmaatschappijen niet bijgehouden althans niet door de P&I clubs. Heb hier zelf eens navraag naar gedaan aan zo'n P&I vertegenwoordiger tijdens "een bakkie" wat mij overkwam. Blijkt wellicht ook wel uit het feit (als ik het goed onthouden heb) nadat men de Salem had laten afborrelen de club erachter kwam dat dit al de derde keer was dat dit de ouwe en de sparks samen overkwam en er ook voor de derde keer er geen noodsein uitgezonden was.

Ferry, tegen de Uitspraak is geen beroep meer mogelijk, het waarom niet ben ik even kwijt. Is altijd al zo geweest.

Groeten, K.Brouwer
Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2790
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: Mooie Coastertjes

Bericht door K.Brouwer »

Heb bericht van Theo ontvangen over zijn opmerking m.b.t. de Raad en zie het als opgelost.

Groeten, K.Brouwer
schokker
Berichten: 241
Lid geworden op: 06 jan 2007 22:21

Re: Mooie Coastertjes

Bericht door schokker »

SOLAS Chapter VI Part B, Regulation 6.2, states that “Concentrates or other cargoes which may liquefy shall only be accepted for loading when the actual moisture content of the cargo is less than its TML.” Therefore, a master should not accept such a cargo for loading without first receiving the appropriate documentation certifying the moisture content and TML of the cargo with the moisture content shown to be less than the TML.

Het enigst wat deze kaptein verweten kan worden is dat hij geen schriftelijk certificaat van het vochtgehalte had lijkt me.
Maar uiteindelijk vraag je een PenI Surveyor als je het niet vertrouwd en deze heeft duidelijk niet gedaan wat hij moest doen.
In de Franse havens en Sevilla wordt bij graanladingen nog steeds een stabiliteitskromme en berekening gevraagd en komen ze je ullage meten of die klopt met je berekening. En dan maar hopen dat het graan iets lichter is dan waar je mee gerekend hebt anders kun je opzakken of op nieuw rekenen of het kan.

Groeten

Henk
Jos Komen (R.I.P)

Re: Mooie Coastertjes

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

KERSTIN-EVA ex HINRICH KOLSTER1957.JPG
KERSTIN-EVA ex HINRICH KOLSTER1957.JPG (173.47 KiB) 3142 keer bekeken
© David Gallichan
IDNo: 5151244 Year: 1957
Name: HINRICH KOLSTER Type: Cargo ship Flag: DEU DWT: 565
Country of build: DEU Builder: Stader Location of yard: Stade
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1D-8
65 KERSTIN-EVA - 88 BEAVER
BU Milton Creek 25.5.88
Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 4848
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24

Re: Mooie Coastertjes

Bericht door Allen »

COASTERS

>>> HIER
Grtn @Allen
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10558
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Mooie Coastertjes

Bericht door jdbvos »

Ik vond nog een filmpje van pa op een DVD-tje die ik nog niet op Joetjoep had gezet.....
Dat is hierbij dan alsnog gebeurd...
De verlenging van de Noordster.....
Oost, west...ook best
g.h.hagels

Re: Mooie Coastertjes

Bericht door g.h.hagels »

Hallo Jan,

Nog wel bekende gezichten op het filmpje gezien,
namen weet ik zo niet meer , maar ook je Opa herkent.

Vr Gr Gerrit H Hagels.


Plaats reactie