Varen in Friesland
Re: Varen in Friesland
Harry, wegens alle gemeentelijke bezuinigingen zitten de inspecteurs binnen of zijn er niet meer
Wat wel echt gebeurd is in Terherne is het volgende; De gemeente heeft besloten om geld voor onderhoud aan het groen te besparen. Na veel denkwerk hebben de bureaucraten besloten om de Canadese eiken langs de wegen in Terherne, om de andere te kappen . De bewoners hebben een actie gehouden om dit te verhinderen, toen wij er waren was dit in volle gang.
Onbegrijpelijk dat volwassen bestuurders met zulke plannen aan komen kakken, eigenlijk kan je er alleen maar om lachen, maar het is diep triest
Wat wel echt gebeurd is in Terherne is het volgende; De gemeente heeft besloten om geld voor onderhoud aan het groen te besparen. Na veel denkwerk hebben de bureaucraten besloten om de Canadese eiken langs de wegen in Terherne, om de andere te kappen . De bewoners hebben een actie gehouden om dit te verhinderen, toen wij er waren was dit in volle gang.
Onbegrijpelijk dat volwassen bestuurders met zulke plannen aan komen kakken, eigenlijk kan je er alleen maar om lachen, maar het is diep triest
Re: Varen in Friesland
Gerard, in Toldijk ga ik nog steeds naar de kapper. Geen gedoe met parkeren en coup bloempot
Re: Varen in Friesland
Het is donderdagochtend en we vertrekken uit Terherne. We bunkeren eerst even diesel, het waait stevig en de wind staat recht op de steiger. Aanmeren is dus een fluitje van een cent.
Bijna 200,= euries armer maar met een volle tank kunnen we richting Dokkum. Een bezorgde man komt aanlopen en vraagt of hij ons af moet duwen, Marieke antwoord nonchalant dat die oude man geen hulp nodig heeft omdat hij het altijd zelf doet. De hulpvaardige man kijkt wat ongelovig en als ik het vletje dwars van de kant af laat varen roept hij ons na: "Ja zo kan ik het ook !!"
Ik begrijp absoluut niet wat al die mensen toch tegen het gebruik van boeg- en hekschroeven hebben, prachtige uitvinding, vooral op wat mijn kinderen een "oude lullen bootje" noemen.
Op het kanaal is het bijzonder rustig, toch moet je goed stuurboordwal houden en regelmatig achter je kijken, de vrachtschepen varen snel en vooral de lege hebben niet veel zicht vlak voor de boeg.
De spoorbrug bij Grou is gedraaid, maar wij kunnen er anders ook met staande mast makkelijk onderdoor.
Bij Grou wist Bertus dat wij er aankwamen, vlaggen uit overal. De pont Burd speelde nog een rol bij een ramp waarbij twee mensen het leven lieten toen hun jachtje midden op het kanaal werd overvaren door een vrachtschip. Op you tube is daar wel iets over te vinden, eerder joeg een schip bij Grou al eens een Compleet huis van de fundatie.
Wij houden hier altijd dubbele uitkijk, linke buurt.
Langs het kanaal wonen mensen op prachtige stekkies, zelfs met een Amsterdammertje voor de deur, wat kan je nog meer wensen?
We komen de Staverense kotter ST 68 tegen van de familie Bakkenes, ze schrijven artikelen in tijdschriften, zoals motorboot, over hun vaartochten in binnen- en buitenland.
We varen eens kort langs de boeg van een diep geladen vrachtschip, daar houdt de Karakorum niet zo van en wil er als een hondje naar toe. Goed is te zien wat een massa water daar weg moet, dus vooral bij weg blijven.
Bijna 200,= euries armer maar met een volle tank kunnen we richting Dokkum. Een bezorgde man komt aanlopen en vraagt of hij ons af moet duwen, Marieke antwoord nonchalant dat die oude man geen hulp nodig heeft omdat hij het altijd zelf doet. De hulpvaardige man kijkt wat ongelovig en als ik het vletje dwars van de kant af laat varen roept hij ons na: "Ja zo kan ik het ook !!"
Ik begrijp absoluut niet wat al die mensen toch tegen het gebruik van boeg- en hekschroeven hebben, prachtige uitvinding, vooral op wat mijn kinderen een "oude lullen bootje" noemen.
Op het kanaal is het bijzonder rustig, toch moet je goed stuurboordwal houden en regelmatig achter je kijken, de vrachtschepen varen snel en vooral de lege hebben niet veel zicht vlak voor de boeg.
De spoorbrug bij Grou is gedraaid, maar wij kunnen er anders ook met staande mast makkelijk onderdoor.
Bij Grou wist Bertus dat wij er aankwamen, vlaggen uit overal. De pont Burd speelde nog een rol bij een ramp waarbij twee mensen het leven lieten toen hun jachtje midden op het kanaal werd overvaren door een vrachtschip. Op you tube is daar wel iets over te vinden, eerder joeg een schip bij Grou al eens een Compleet huis van de fundatie.
Wij houden hier altijd dubbele uitkijk, linke buurt.
Langs het kanaal wonen mensen op prachtige stekkies, zelfs met een Amsterdammertje voor de deur, wat kan je nog meer wensen?
We komen de Staverense kotter ST 68 tegen van de familie Bakkenes, ze schrijven artikelen in tijdschriften, zoals motorboot, over hun vaartochten in binnen- en buitenland.
We varen eens kort langs de boeg van een diep geladen vrachtschip, daar houdt de Karakorum niet zo van en wil er als een hondje naar toe. Goed is te zien wat een massa water daar weg moet, dus vooral bij weg blijven.
- gerard tenerife
- Berichten: 6491
- Lid geworden op: 22 mei 2009 21:01
- Locatie: valle san lorenzo,tenerife,spanje
Re: Varen in Friesland
Jan bestaat de houtzagerij van Eskens daar nog, min of meer op het kruispunt weg Zutphen/Doetichem en weg Steenderen naar ??? er was een cafe /restaurant aan de overkant, er liep in die tijd ook een tram van Zutphen.in Toldijk ga ik nog steeds naar de kapper
De jongste broer van mijn moeder moest daar als 18 jarige in begin 1945 loopgraven aan leggen voor de T.O.D., hij is toen bij Eskens ondergedoken en heeft na de oorlog de dochter getrouwd, zo kwam ik daar als bleekneusje op vacantie.
Mooie vacantie heb je, en je weet het rood op rood en groen op groen voor jouw............
mvg Gerard
een pessimist is een optimist met veel ervaring.
Re: Varen in Friesland
Jan, toch wel een privé kapper.in Toldijk ga ik nog steeds naar de kapper. Geen gedoe met parkeren en coup bloempot
Gerard, "Den Bremer" op genoemde kruizing.een cafe /restaurant aan de overkant
Mag ik graag zien: uuthangbortie van Grolsch veur de deure en een klokkie boo'mop om 'tvolk te roep'n.
Grtn @Allen
Re: Varen in Friesland
Zo varen we vanuit Friesland zomaar bij Eskens naar binnen, prachtig even zig-zaggen. Een houtzagerij is daar niet meer voor zover ik het weet. Wel kan je vandaar met de fiets, auto, paard en te voet mag ook, naar de pont bij Bronhorst en zak je via de IJssel weer af naar Friesland. Ooit, als ik groot ben, ga ik met de fiets langs de IJssel om eens in al die dorpjes te kijken
Ter geruststelling van Allen, bij de kapper moet je wel afspreken en je zit in de etalage
Ter geruststelling van Allen, bij de kapper moet je wel afspreken en je zit in de etalage
- Harry G. Hogeboom
- Berichten: 14438
- Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
- Locatie: Canada
Re: Varen in Friesland
uuthangbortie van Grolsch veur de deure
Ik krijg heimwee van al dat " geproat"Ooit, als ik groot ben, ga ik met de fiets langs de IJssel om eens in al die dorpjes te kijken
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
"Don't sweat the small stuff"
Re: Varen in Friesland
Op weg naar Bergum over het kanaal waar het opvallend rustig is, zelfs bij de bouw van het aquaduct hebben ze de spullen in de kraan gehangen. Hier en daar staat een Fries op een bats te leunen, dat is alles. We worden achtervolgd door iets dat drijft en vooruit komt, verder lijkt het weinig op een schip. Bij Damen scheepswerf te Bergum kan je een kanon afschieten, er beweegt niets .
Wel zien we een set bronzen schroefbladen op de wal, naar ik aanneem voor een verstelbare schroef. Ook bij betoncentrale is het rustig, een hoog geplaatst persoon bedient er een kraan die hier en daar een hap uit een silo neemt. De pensionado's op de wal zitten te knikkebollen voor hun campers en zijn blij dat er een vletje langs komt, zo beleef je nog eens wat.
Ooit, in een ander leven, moesten we in Veenwouden wat machines installeren, dat flitst nu even terug. De weg naar Veenwouden ging via provinciale wegen en nam uren in beslag.
Ik reed in een oude Landrover met een 2,5 tons aanhanger er achter met een beetje teveel gewicht, dat wel. Ergens op het traject waren monteurs aan de hydrauliek van een brug aan het sleutelen.
We reden 80 kilometer/uur, harder kon dat oude beest niet, het brugdek ging omhoog zonder dat er ook maar een lampje ging branden. Gelukkig kwamen wij aan bij de kant van het scharnierpunt.
Remmen had geen enkele zin, we stoven over de brug en klapten een centimeter of 20 naar beneden om op het wegdek te landen. Het duurde even voor het hele span stil stond en we terug konden lopen naar het hok waarvan een deur open stond. Op ons geroep kwam er een kerel in een blauw ketelpak het trapje op, ik las hem een stukje uit het grote boek voor . Het maakte geen indruk, wegens taal problemen hebben we het opgegeven! Mijn vrachtje was in elkaar geschoven, zonder veel schade maar de meeste sjorringen waren gebroken. Soms heb je mazzel.
In Bergum staat ook een fabriek die slachtafval verwerkt, door ons destijds respectvol "Benenkluif" genoemd, het stonk er altijd verschrikkelijk. Nu we er langsvaren lijkt er toch veel veranderd te zijn, we ruiken niets.
Wel zien we een set bronzen schroefbladen op de wal, naar ik aanneem voor een verstelbare schroef. Ook bij betoncentrale is het rustig, een hoog geplaatst persoon bedient er een kraan die hier en daar een hap uit een silo neemt. De pensionado's op de wal zitten te knikkebollen voor hun campers en zijn blij dat er een vletje langs komt, zo beleef je nog eens wat.
Ooit, in een ander leven, moesten we in Veenwouden wat machines installeren, dat flitst nu even terug. De weg naar Veenwouden ging via provinciale wegen en nam uren in beslag.
Ik reed in een oude Landrover met een 2,5 tons aanhanger er achter met een beetje teveel gewicht, dat wel. Ergens op het traject waren monteurs aan de hydrauliek van een brug aan het sleutelen.
We reden 80 kilometer/uur, harder kon dat oude beest niet, het brugdek ging omhoog zonder dat er ook maar een lampje ging branden. Gelukkig kwamen wij aan bij de kant van het scharnierpunt.
Remmen had geen enkele zin, we stoven over de brug en klapten een centimeter of 20 naar beneden om op het wegdek te landen. Het duurde even voor het hele span stil stond en we terug konden lopen naar het hok waarvan een deur open stond. Op ons geroep kwam er een kerel in een blauw ketelpak het trapje op, ik las hem een stukje uit het grote boek voor . Het maakte geen indruk, wegens taal problemen hebben we het opgegeven! Mijn vrachtje was in elkaar geschoven, zonder veel schade maar de meeste sjorringen waren gebroken. Soms heb je mazzel.
In Bergum staat ook een fabriek die slachtafval verwerkt, door ons destijds respectvol "Benenkluif" genoemd, het stonk er altijd verschrikkelijk. Nu we er langsvaren lijkt er toch veel veranderd te zijn, we ruiken niets.
Re: Varen in Friesland
Ook leuk aan het Prinses Margrietkanaal/Koevordermeer, jachthaven/camping De Koevoet.
Mijn zwager ligt hier al vele jaren met zijn Vollenhovensebol.
Mijn zwager ligt hier al vele jaren met zijn Vollenhovensebol.
- Bijlagen
-
- Koevoet Jachthaven.jpg (256.83 KiB) 3769 keer bekeken
Voor elke oplossing.
Is wel een probleem te bedenken.
Is wel een probleem te bedenken.
Re: Varen in Friesland
Jacko, op het Koevordermeer vlak bij de Koevoet ankeren we op een ondiep gedeelte met een paar bootjes, prima plek als het niet te hard waait.