Varen in het Verre Oosten bij de RIL / KJCPL
Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)
Een hele mooie foto, maar het mooist vind ik het opspattende fonteintje aan de boeg.
Als een scheermes snijdt ze door het water.
Dit zag je vroeger vaak bij die fraai gelijnde snelle pakjesboten.
Die kwamen we toen geluk nog heel gewoon was zomaar in het wild tegen.
Maar toch vind ik die grote dikke snor van een geladen tanker nog mooier.
Als een scheermes snijdt ze door het water.
Dit zag je vroeger vaak bij die fraai gelijnde snelle pakjesboten.
Die kwamen we toen geluk nog heel gewoon was zomaar in het wild tegen.
Maar toch vind ik die grote dikke snor van een geladen tanker nog mooier.
Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)
De Hongkong was een mooi schip en een goed schip voor de Sparks.
Ik sta op deze foto op de bakboord brugvleugel met mijn Canon in de aanslag en klikte ongeveer gelijk met de man in het vliegtuigje.
Sparkymul
Ik sta op deze foto op de bakboord brugvleugel met mijn Canon in de aanslag en klikte ongeveer gelijk met de man in het vliegtuigje.
Sparkymul
Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)
Dan moet er van het vliegtuigje ook een foto zijn...........
Groet Frank
Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)
Waarschijnlijk net zo'n bedrijfje als wat in het Kanaal/Straat Dover opereerde, Skyfoto's. Die gebruikten de sparks altijd als communicatiemiddel om hun foto's aan de andere opvarenden van het schip te kunnen slijten. Zoiets zat er ook o.a. in Leixoes Portugal, alhoewel die vanaf de wal werkten en de befaamde man in Durban, die aan de RIL denk ik een hele goeie klant hadSparkymul schreef:De Hongkong was een mooi schip en een goed schip voor de Sparks.
Ik sta op deze foto op de bakboord brugvleugel met mijn Canon in de aanslag en klikte ongeveer gelijk met de man in het vliegtuigje.
En O/T: had die Hongkong niet ook een Disa Mermaid hoofdzender? Prima ding inderdaad, altijd werken. En op de Luzon gebruikte ik 'm veel, omdat ik er ook relaywerk mee deed.
En naar de foto van dat kissie ben ik ook wel benieuwd
Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)
Het was Skyfoto... Het bedrijf zat in Malacca...Waarschijnlijk net zo'n bedrijfje als wat in het Kanaal/Straat Dover opereerde, Skyfoto's. Die gebruikten de sparks altijd als communicatiemiddel om hun foto's aan de andere opvarenden van het schip te kunnen slijten. Zoiets zat er ook o.a. in Leixoes Portugal, alhoewel die vanaf de wal werkten en de befaamde man in Durban, die aan de RIL denk ik een hele goeie klant had
Al snel na het maken van de foto kreeg, inderdaad meestal de Sparks, een bestellijst met een voorbeeld foto met veel grote blauwe (Specimen) stempels. Er ging dan een bestelling uit en die werd dan door Skyfoto zelf een beetje opgehoogd... Van de bestelde 60 postcards maakten zij zelf 84 postcards. Maar dat werd geaccepteerd.
De hoofdzender was een Disa Mermaid... De Hongkong had ook een weerkaartenmachine. De eerste FAX voor mij aan boord van een schip.
Sparkymul
Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)
Sparkymul schreef:Hier de radiohut van de "Holland" met dezelfde radiohut. Disa Mermaid en fax ontvanger (rechtsonder)
- Bijlagen
-
- 1977 Straat Holland-PHUQ.jpg (178.47 KiB) 4357 keer bekeken
Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)
Dank voor het plaatsen van de foto..
Inderdaad dezelfde degelijke apparatuur als op de Hongkong/PHUW. De weerkaartenmachine was nieuw voor mij en leverde perfecte kaarten af.
Ik ben blij met de foto want degene die ik had gemaakt was de laatste van het rolletje en helaas maar half en dus mislukt.
Fijn weekend ,
Sparkymul
Inderdaad dezelfde degelijke apparatuur als op de Hongkong/PHUW. De weerkaartenmachine was nieuw voor mij en leverde perfecte kaarten af.
Ik ben blij met de foto want degene die ik had gemaakt was de laatste van het rolletje en helaas maar half en dus mislukt.
Fijn weekend ,
Sparkymul
Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)
De Jupiter Sun.
Name: STRAAT COOK Type: Cargo ship (ref) Flag: NLD DWT: 7249
Builder: Boele's Location of yard: Bolnes
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1D-16
74 JUPITER SUN - 76 SYNEBORIA
BU Eleusis 9.12.82
Hier als Syneboria.
IDNo: 5341980 Year: 1956Name: STRAAT COOK Type: Cargo ship (ref) Flag: NLD DWT: 7249
Builder: Boele's Location of yard: Bolnes
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1D-16
74 JUPITER SUN - 76 SYNEBORIA
BU Eleusis 9.12.82
Hier als Syneboria.
Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)
Wow, ik zie ineens weer 2 jaar van mijn leven voorbijflitsen. Van Augustus 1969 tot September 1971 was ik leerling en 5de op dit bootje, de Straat Cook.
Ik herinner me nog de teleurstelling toen ik dit "jachtje" zag liggen op de rede van Kobe, waar ik naar toegestuurd was met ongeveer een dollar of 2 om de bus te kunnen betalen van het vliegveld naar de agent. Wat een klein bootje was dat toch. Als 18 jarige, die nog nooit een echte machinekamer gezien had, maakte ik ook nog de kapitale fout om te vragen of de Hotlo soms een 4takt was. Dat heb ik lang moeten horen! Na 2 jaar was ik echter de vraagbaak voor van alles en nog wat over de eigenaardigheden van deze schrooibak. Goeie en minder goeie herinneringen!
Groet, Kees van der Have
Ik herinner me nog de teleurstelling toen ik dit "jachtje" zag liggen op de rede van Kobe, waar ik naar toegestuurd was met ongeveer een dollar of 2 om de bus te kunnen betalen van het vliegveld naar de agent. Wat een klein bootje was dat toch. Als 18 jarige, die nog nooit een echte machinekamer gezien had, maakte ik ook nog de kapitale fout om te vragen of de Hotlo soms een 4takt was. Dat heb ik lang moeten horen! Na 2 jaar was ik echter de vraagbaak voor van alles en nog wat over de eigenaardigheden van deze schrooibak. Goeie en minder goeie herinneringen!
Groet, Kees van der Have
Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)
Kees, er waren er meer die dat bij de eerste kennismaking dachten Kwam door dat hele kleppenspul en het feit dat motoren alleen maar een theoretisch lesuurtje was(althans bij ons).
Had je al eens aan Solexjes of Puchjes gesleuteld dan wist je wel wat en tweetakt was, maar een tweetakt met vier kleppen? We werden doorgezaagd over B en W en Sulzer maar over dat karretje uit Hengelo, waar toch een respectabel aantal van gebouwd zijn, werd maar weinig gesproken.
Had je al eens aan Solexjes of Puchjes gesleuteld dan wist je wel wat en tweetakt was, maar een tweetakt met vier kleppen? We werden doorgezaagd over B en W en Sulzer maar over dat karretje uit Hengelo, waar toch een respectabel aantal van gebouwd zijn, werd maar weinig gesproken.