Varen in het Verre Oosten bij de RIL / KJCPL

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Jos Komen (R.I.P)

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Een hele mooie foto, maar het mooist vind ik het opspattende fonteintje aan de boeg.
Als een scheermes snijdt ze door het water. :)
Dit zag je vroeger vaak bij die fraai gelijnde snelle pakjesboten. :wink:
Die kwamen we toen geluk nog heel gewoon was zomaar in het wild tegen.
Maar toch vind ik die grote dikke snor van een geladen tanker nog mooier. :lol:

Gebruikersavatar
Sparkymul
Berichten: 526
Lid geworden op: 06 aug 2012 21:14
Locatie: Warder

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door Sparkymul »

De Hongkong was een mooi schip en een goed schip voor de Sparks.

Ik sta op deze foto op de bakboord brugvleugel :-D :-D :-D met mijn Canon in de aanslag en klikte ongeveer gelijk met de man in het vliegtuigje.

Sparkymul
Gebruikersavatar
Akwanaut
Berichten: 2292
Lid geworden op: 03 okt 2005 08:40
Locatie: Oud-Beijerland

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door Akwanaut »

Dan moet er van het vliegtuigje ook een foto zijn........... :-D
Groet Frank
louis holleman

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door louis holleman »

Sparkymul schreef:De Hongkong was een mooi schip en een goed schip voor de Sparks.

Ik sta op deze foto op de bakboord brugvleugel :-D :-D :-D met mijn Canon in de aanslag en klikte ongeveer gelijk met de man in het vliegtuigje.
Waarschijnlijk net zo'n bedrijfje als wat in het Kanaal/Straat Dover opereerde, Skyfoto's. Die gebruikten de sparks altijd als communicatiemiddel om hun foto's aan de andere opvarenden van het schip te kunnen slijten. Zoiets zat er ook o.a. in Leixoes Portugal, alhoewel die vanaf de wal werkten en de befaamde man in Durban, die aan de RIL denk ik een hele goeie klant had 8)
En O/T: had die Hongkong niet ook een Disa Mermaid hoofdzender? Prima ding inderdaad, altijd werken. En op de Luzon gebruikte ik 'm veel, omdat ik er ook relaywerk mee deed.
En naar de foto van dat kissie ben ik ook wel benieuwd :mrgreen:
Gebruikersavatar
Sparkymul
Berichten: 526
Lid geworden op: 06 aug 2012 21:14
Locatie: Warder

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door Sparkymul »

Waarschijnlijk net zo'n bedrijfje als wat in het Kanaal/Straat Dover opereerde, Skyfoto's. Die gebruikten de sparks altijd als communicatiemiddel om hun foto's aan de andere opvarenden van het schip te kunnen slijten. Zoiets zat er ook o.a. in Leixoes Portugal, alhoewel die vanaf de wal werkten en de befaamde man in Durban, die aan de RIL denk ik een hele goeie klant had 8)
Het was Skyfoto... Het bedrijf zat in Malacca...

Al snel na het maken van de foto kreeg, inderdaad meestal de Sparks, een bestellijst met een voorbeeld foto met veel grote blauwe (Specimen) stempels. Er ging dan een bestelling uit en die werd dan door Skyfoto zelf een beetje opgehoogd... Van de bestelde 60 postcards maakten zij zelf 84 postcards. Maar dat werd geaccepteerd.

De hoofdzender was een Disa Mermaid... De Hongkong had ook een weerkaartenmachine. De eerste FAX voor mij aan boord van een schip.

Sparkymul
Onno

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door Onno »

Sparkymul schreef:Hier de radiohut van de "Holland" met dezelfde radiohut. Disa Mermaid en fax ontvanger (rechtsonder)
Bijlagen
1977 Straat Holland-PHUQ.jpg
1977 Straat Holland-PHUQ.jpg (178.47 KiB) 4357 keer bekeken
Gebruikersavatar
Sparkymul
Berichten: 526
Lid geworden op: 06 aug 2012 21:14
Locatie: Warder

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door Sparkymul »

Dank voor het plaatsen van de foto..

Inderdaad dezelfde degelijke apparatuur als op de Hongkong/PHUW. De weerkaartenmachine was nieuw voor mij en leverde perfecte kaarten af.

Ik ben blij met de foto want degene die ik had gemaakt was de laatste van het rolletje en helaas maar half en dus mislukt.

Fijn weekend :-D ,

Sparkymul
Jos Komen (R.I.P)

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

De Jupiter Sun.
Jupiter Sun.jpg
Jupiter Sun.jpg (122.55 KiB) 4216 keer bekeken
IDNo: 5341980 Year: 1956
Name: STRAAT COOK Type: Cargo ship (ref) Flag: NLD DWT: 7249
Builder: Boele's Location of yard: Bolnes
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1D-16
74 JUPITER SUN - 76 SYNEBORIA
BU Eleusis 9.12.82

Hier als Syneboria.
Syneboria.jpg
Syneboria.jpg (67.21 KiB) 4212 keer bekeken
lescatalpas

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door lescatalpas »

Wow, ik zie ineens weer 2 jaar van mijn leven voorbijflitsen. Van Augustus 1969 tot September 1971 was ik leerling en 5de op dit bootje, de Straat Cook.
Ik herinner me nog de teleurstelling toen ik dit "jachtje" zag liggen op de rede van Kobe, waar ik naar toegestuurd was met ongeveer een dollar of 2 om de bus te kunnen betalen van het vliegveld naar de agent. Wat een klein bootje was dat toch. Als 18 jarige, die nog nooit een echte machinekamer gezien had, maakte ik ook nog de kapitale fout om te vragen of de Hotlo soms een 4takt was. Dat heb ik lang moeten horen! Na 2 jaar was ik echter de vraagbaak voor van alles en nog wat over de eigenaardigheden van deze schrooibak. Goeie en minder goeie herinneringen!
Groet, Kees van der Have
v+d
Berichten: 7175
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door v+d »

Kees, er waren er meer die dat bij de eerste kennismaking dachten :) Kwam door dat hele kleppenspul en het feit dat motoren alleen maar een theoretisch lesuurtje was(althans bij ons).
Had je al eens aan Solexjes of Puchjes gesleuteld dan wist je wel wat en tweetakt was, maar een tweetakt met vier kleppen? We werden doorgezaagd over B en W en Sulzer maar over dat karretje uit Hengelo, waar toch een respectabel aantal van gebouwd zijn, werd maar weinig gesproken. :wink:


Plaats reactie