Varen in het Verre Oosten bij de RIL / KJCPL

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14380
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door Harry G. Hogeboom »

maakte ik ook nog de kapitale fout om te vragen of de Hotlo soms een 4takt was.
Hallo Kees et al,
Ik had het niet onaanzienlijke voordeel dat een aantal van mijn dorps-tijdgenoten-vrienden 2 jaar voor mij uitliepen ( naast het feit dat er nogal wat oudere Massinisten in het dorp waren. met velen NU nog kontakt! :lol: )
Ik was dus op verschillende toonaarden gewaarschuwd om vooral GEEN stomme vragen te stellen, te DOEN zoals opgedragen en vooral m'n klep dicht te houden :mrgreen:
Zo was ik OOK heel duidelijk ge-instrueerd op m'n ki-vive te zijn voor rotgeintjes zoals de " kompas-sleutel truuk voor de stuurman's leerling"..........ondanks dat alles maakte ik toch een kardinale fout toen op een ochtend de 2e waar ik bij op wacht liep me mededeelde om aan het einde van de wacht om 8 uur tegelijk maar een dikke schroevendraaier, een bahco en een moordenaar mee naar boven te nemen en daar om 9 uur mee bij de hut van de Hwtk. te verschijnen om dan de fluchometer van de baas z'n schijthuis te repareren.............
Ik dacht gelijk.........daaaar trap ik mooi niet in.....ik had nog nooit van een fluchometer gehoord en met al dat wapentuig het schijthuis van de Hwtk. repareren..........DIT was de rotstreek waar "ze" me duidelijk voor hadden gewaarschuwd :oops:
Ik was om 10 voor 9 in de werkplaats en bedacht dat die 2e vanzelf wel in de gaten zou krijgen dat ie Hogeboom niet zomaar naaide. De 3e die de 8-12 liep vroeg wat ik daar "rond liep te hangen" en legde hem dat uit..........." WAT je gelijk hebt zei tie"........het duurde niet lang toen de 2e en de baas dat wachten op die donderse assistent zat werden, naar beneden belden of die lange daar rondhing en de 3e opdracht gaven om die gozer als de bliksum naar boven te sturen om dat klussie te fiksen.
DAT werd dus m'n eerste dikke uitbrander.........voor NAdenken moest je een Paardehoofd hebben en DAT was voorlopig NIET weg gelegd voor groene assistentjes! :lol:

In die zelfde periode was er ook een leerling aan boord, een bijzonder aardige en ietwat bedeesd gozertje, die ik na deze reis nooit meer heb gezien, maar nog niet ben vergeten. Ik was "assistent" en moest m'n memoriaal bijhouden, maar hij had dat probleem niet...ben nu vergeten waarom.
Deze gozer maakte de falikante fout om aan de 2e te vragen " waar die PIJP naartoe ging die daar ONDER DE GROND verdween"..........mijn goeie God .........."pijp" i.p.v leiding en " onder de grond" :oops: :lol: :mrgreen:
Toen er later " Post werd verzameld" voor " HET Postbootje bij Gibraltar" en ik er in eerste instantie in trapte, ging mij de lamp aan toen de Hwtk. een dik pakketje had gemaakt waar 2 stuks moppen lagertin in zaten. Ik had dat toevallig de dag ervoor in de werkplaats zien liggen en toen ik me d'r een breuk aan tilde in het kantoortje van de baas werd ik wakker toen ik werd overgeheveld naar de hondewacht omdat we 'snachts door de Straat voeren. Ik drukte fraai m'n snor, de leerling stond een mooi pikheetje voor Jan met de korte achternaam bij de pompkamer in de midscheeps met de hele post-handel en ik ging op de brug kijken waar ik heel voorzichtig liet doorschemeren dat ik voldoende door de wol was geverfd om in dit soort rot-geintjes NIET meer in te trappen. :lol: :mrgreen:

THEM days!! :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Gebruikersavatar
Akwanaut
Berichten: 2292
Lid geworden op: 03 okt 2005 08:40
Locatie: Oud-Beijerland

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door Akwanaut »

Straat Nagasaki in aanbouw op de Scheldewerf in Vlissingen.............., 1972.

Afbeelding
Groet Frank
Gebruikersavatar
BU-6
Berichten: 863
Lid geworden op: 31 dec 2006 11:01
Locatie: Bunschoten
Contacteer:

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door BU-6 »

Mooie opname Frank. Boel nostalgie in beeld. Eén van de laatste schepen van de KJCPL en de SCHELDE.
De werfkranen, waarvan er één gespaard is gebleven. Deze is vorig jaar weer in ere hersteld is.
Het oude Vlissingen met veel van de 'kosthuizen' van leerlingen van de Zeevaartschool, de Boulevard met een enkele hoogbouw en op de achtergrond, als ik het wel heb, het witte gebouw van de Ruyterschool.
vlissingen -.jpg
vlissingen -.jpg (41.39 KiB) 3807 keer bekeken
Gr.Harry
Varen is hunkeren naar land.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14380
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Straat Nagasaki in aanbouw op de Scheldewerf in Vlissingen.............., 1972.
WAT een jacht...........in feite triest om te bedenken dat die schepen " met pak weg 10 jaar" ( of zo?) er kompleet uitlagen i.v.m. de opkomende doosjes bootjes. Ooh oooh "als" ik een bult poen had, dan liet ik zoiets bouwen als m'n prive motorbootje :lol: :lol:

Dit is de zelfde helling waar de " Willem Ruys" op is gebouwd???
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
lescatalpas

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door lescatalpas »

Harry, dat van die 10 jaar klopt niet helemaal hoor. In 1993 was dit snel gesneden jacht nog steeds in de vaart, onder Singapore vlag, als Equator Ruby. Uiteindelijk gesloopt in 1996 te Alang, India. Dat is toch een mooie 24 jaar.
Gr. Kees
Gebruikersavatar
Akwanaut
Berichten: 2292
Lid geworden op: 03 okt 2005 08:40
Locatie: Oud-Beijerland

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door Akwanaut »

Dit is de zelfde helling waar de " Willem Ruys" op is gebouwd???

Klopt Harry G Hogeboom, dit is dezelfde helling, waarop de Willem Ruys heeft gestaan tijdens de oorlogsjaren en later is afgebouwd. Gereed in 1947. Bouwnummer 214.
Willem06.jpg
Willem06.jpg (100.38 KiB) 3582 keer bekeken
Groet Frank
Gebruikersavatar
Akwanaut
Berichten: 2292
Lid geworden op: 03 okt 2005 08:40
Locatie: Oud-Beijerland

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door Akwanaut »

.............als ik het wel heb, het witte gebouw van de Ruyterschool.

Harry dat witte gebouw in de achtergrond op de boulevard is bar dancing Victoria.........., beter bekend als de Vic. Gesloopt in 1975.
victoria3.jpg
victoria3.jpg (65.2 KiB) 3578 keer bekeken
Groet Frank
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14380
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Harry, dat van die 10 jaar klopt niet helemaal hoor.
Bedankt voor die korrektie Kees, misschien ben ik in de bonen met het " afstoten" van die schepen door de Nedlloyd????..........hoe dan ook, moet ik m'n huiswerk eventjes over doen! :oops:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
KJHvanBeek
Berichten: 606
Lid geworden op: 19 aug 2009 10:14
Locatie: Naaldwijk

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door KJHvanBeek »

Vrachtschepen werden over 25 jaar afgeschreven, tankers over 15 jaar.
Jaap5
Berichten: 1030
Lid geworden op: 30 nov 2005 04:06

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door Jaap5 »

Hallo Akwanaut,
Wat een mooie nostalgische foto van de Vic heb je geplaatst, Hoewel het niet direct met varen bij de RIL te maken heeft ,maar wel met het voortraject n.l de twee jarige studie aan de Ruiterschoolwil ik dit verhaaltje op deze topic kwijt. In de periode 51-53 was het ons door de school verboden om de Vic te bezoeken. Ik weet niet of dat later ook zo was, maar er hing altijd wel een geheimzinnige waas over die tent. Zover ik me herinner was die uitbouw toen er nog niet voor. Ik weet wel dat op het trottoir aan de strandzijde stond een mini molen met ansichten en andere souvenirs. Op een gegeven ogenblik kwam er een Engels vlootbezoek in Vlissingen. Een groep mijnenvegers En die knapen gingen stappen. Wij liepen met een stel blikken bij elkaar over de boulevard en waren netjes in uniform gekleed ,zoals het toen VERPLICHT was Wij bleven een beetje in de buurt van de Vic,want we dachten dat het wel eens kon gaan rommelen. En ja op een gegeven ogenblik ontstond er een ruzie tussen de Engelse en Nederlandse marine Dat resulteerde op een gegeven ogenblik dat er een Nederlander door de spiegelruit naar buiten werd gegooid gevolgd door meerdere barmeubels etc. Er werd behoorlijk gemat en op een gegeven ogenblik kwamen er een paar jeeps met MP en SP Het werd een prachtig gevecht en wij stonden eerste rang. Maar die Engelsen dachten dat wij er ook bij hoorden en sloegen ook op ons in met de knuppel. Wij kozen het hazenpad en vlogen toen het strand op; Die lui kwamen ons met de Jeep achterna maar wij konden weg komen door tussen de golfbrekerpaaltjes door te glippen. Later hebben ze ons excuus aangeboden. Hun verweer was dat wij ook in uniform liepen (Dat was toen meer een battle dress ) dus eerst slaan en dan bijpraten. Het hoorde bij die tijd zullen we maar denken.


Plaats reactie