De "Halcyonlijn"

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
jan
Berichten: 368
Lid geworden op: 10 aug 2004 10:16
Locatie: Dongen

Re: De "Halcyonlijn"

Bericht door jan »

Als " Ouwe Jan " mijn persoontje mocht zijn dan heb ik in de afgelopen tijd behoorlijk zitten slapen niet gelet hebbend op de diepgaande vragen van die andere Jan.Even tussendoor ook Lulea in Zweden was zo'n laadhaven van erts in het verleden.En Harry mocht ik inderdaad die ouwe zijn ga ik de vragen uit bepaalde richting sterk onder de loep nemen.
Prettige jaarwisseling en alle goeds voor 2015.
Gr.Jan.
De wind en de golven zijn altijd op de hand van de beste zeelui.

jangoedhart (R.I.P)

Re: De "Halcyonlijn"

Bericht door jangoedhart (R.I.P) »

Even een vraagje ,andere Jan,.Wie is nou eigenlijk ,ouwe jan,?.Ik wordt 2 Maart 86.Funksioneer nog maar voor 50 procent.Kan mijn huisdokter,longspecialist en oogarts zoetjes aan tot m,n vriendenschaar rekenen.Zie geen TV meer.Ook geen krant.Kan gelukkig die computer nog zien staan.Leef zoetjes aan toe naar m,n laatste ankerplaats.Haha.Maar ik klaag niet.After all,heb toch een beter leven gehad dan een paar milliard andere mensen op deze planeet.Maar genoeg gezeik over mij.Je had het over LULEA en dat erts vervoer.Daar wil ik wel eens verder op in gaan.Een stukje geschiedenis is hier wel op z,n plaats.Maar dat wordt volgende week.Moet nu even oordopjes indoen.Ze zijn hier al druk aan het knallen.Tot zover dan maart.Groetjes OUWEJAN :) :lol:
Jos Komen (R.I.P)

Re: De "Halcyonlijn"

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

even oordopjes indoen
Je gehoor is dus nog goed, Jan. :)
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14382
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: De "Halcyonlijn"

Bericht door Harry G. Hogeboom »

After all,heb toch een beter leven gehad dan een paar milliard andere mensen op deze planeet
Niks mis met je gehoor Jan.......n.a.v. die oordoppies EN volgens mij ook NIKS mis met je oogies Ouwe Jan :lol: !!! WANT dat bovenstaande heppie heel GOED "gezien" :lol:
All the best .
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Jan Sprong
Berichten: 1547
Lid geworden op: 02 aug 2004 19:45
Locatie: Hoorn

Re: De "Halcyonlijn"

Bericht door Jan Sprong »

Hier nog wat zwart-wit foto's van de ss Stad Amsterdam, ze zijn niet zo scherp helaas.
We voeren van Rotterdam naar Catania via Reggio di Calabrië, kolen lossen, hierna naar Sagunto ,erts laden voor IJmuiden.
Groet,Jan
Bijlagen
op de Middellandse Zee met de Stad Amsterdam 1965.JPG
op de Middellandse Zee met de Stad Amsterdam 1965.JPG (124.29 KiB) 5554 keer bekeken
Het branderfront  van de Stad Amsterdam.jpg
Het branderfront van de Stad Amsterdam.jpg (154.48 KiB) 5554 keer bekeken
De stoommachine van de Stad Amsterdam.jpg
De stoommachine van de Stad Amsterdam.jpg (65.47 KiB) 5554 keer bekeken
De Stad Amsterdam in Catania onder stoom.jpg
De Stad Amsterdam in Catania onder stoom.jpg (42.89 KiB) 5554 keer bekeken
De manouvreerstand  van de Stad Amsterdam 1942.jpg
De manouvreerstand van de Stad Amsterdam 1942.jpg (107.15 KiB) 5554 keer bekeken
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14382
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: De "Halcyonlijn"

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Heeel mooi Jan...uit de stoomtijd toen geluk nog heel gewoon was, ik meen de manouvreerstand van een Triple?? te herkennen en zeker de stookfronten van de 3 vuurs Schotse Ketels, met lekbakkies onder de olieleiding aansluiting van de branders en ik zie 2 houders waar " DE Lont" in stond om de branders aan te steken, bij het terugplaatsen van de lont in die houder werd de vlam gelijk gedoofd. TOEN was dat net als " HET geluk" heel gewoon!......NU zou zo'n scheepie in de " Mederne wereld" gelijk voor de kant worden geknoopt met een ellenlange lijst van uitstaande veiligheids zaken...............maaaar dan ....vele veiligheids guru's zouden niet herkennen waar "ze" naar keken :mrgreen:
Bedankt voor de plaatjes. Begrijp ik het goed dat je in 1965 nog op dit jacht hebt gevaren??
met lekbakkies onder de olieleiding aansluiting van de branders
Vroegaah was het een doodgewone instelling om onder zo'n lekkende olieleiding ( wat natuurlijk TOEN net als NU ...ooook al brandgevaarlijk was!!) het was toen heel gewoon om er een " lekbakkie" onder te hangen wat dan weer moest worden geleegd............een heel wat betere instelling blijft natuurlijk " HET fiksen van de lekkage!!"
Ik heb het persoonlijk mee gemaakt dat " meerdere lekbakkies" werden gekoppeld aan een slangetje zodat het hele lekkende zooitje in de sludgetank terecht kwam en de bakkies niet meer geleegd hoefden te worden.....GOED repareren....kom nou! :lol: ( Om over het minder goed werken van de branders nou maar eventjes niet door te mijeren!)
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Jan Sprong
Berichten: 1547
Lid geworden op: 02 aug 2004 19:45
Locatie: Hoorn

Re: De "Halcyonlijn"

Bericht door Jan Sprong »

Ja Harry,in de goeie ouwe tijd en er stond een Lentz kleppenmachine met afgewerkte stoomturbine in.
In de Golf gingen we met wk 11 meer achteruit dan vooruit, de golfbreker bij het ankerspil was geheel plat gedrukt door de golven die overkwamen en m'n fles Blankenheim lag ,ondanks zeevasten, door m'n hut en bij het porren dachten ze dat ik het aardig op een zuipen had gezet, zo stonk het naar de ouwe klare.
Groet en een fijne jaarwisseling,
Jan
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14382
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: De "Halcyonlijn"

Bericht door Harry G. Hogeboom »

een Lenz Kleppenmachine met afgewerkte stoomturbine in.
Ai ai ai Jan..........zoooo maaak'n "ze" ze jaa nait meer :lol: All the best.
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
melle

Re: De "Halcyonlijn"

Bericht door melle »

Hi allemaal, wat vind ik dit leuk. Jules Mellema was gezagvoerder op de ss Beverwijk. Hier te zien op dit schip. Weet niet precies in welke tijd, omdat hij op meer schepen gevaren heeft. Volgens overlevering vond hij het een slecht schip. Met ss Alwaki is hij getorpedeerd, maar geen doden.
Hij is in 1943 overleden en staat op div. Erelijsten van oorlogslachtoffers.
Bijlagen
2015-08-20 14.18.00.jpg
2015-08-20 14.18.00.jpg (556.36 KiB) 7611 keer bekeken
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: De "Halcyonlijn"

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Hallo Melle,

Jij weet eenvoudige mensen aardig op het verkeerde been te zetten, man! :-D
In je eerste bericht van twee weken geleden heb je het over Herman Jan Mellema, geboren in 1922 in Rotterdam en, voor zover ik dat kan nagaan, overleden in 2006 in Saint Bernard, Louisiana, USA.

Nu dacht ik eerste instantie dat de man op de foto hierboven die Herman Jan Mellema zou moeten zijn, maar dat kon dus nooit, gezien zijn geboortejaar. De jongeman hierboven is Jules Alphonse Mellema, geboren 24 februari 1892 in Rotterdam, maar op die foto was hj vast en zeker geen kapitein van de BEVERWIJK. Dat moet een veel eerdere foto zijn uit zijn tijd als stuurmansleerling, zo rond 1910, schat ik. Dat uniform, zonder ook maar een streepje of een ankertje en zelfs geen gouden knopen, is niet dat van een kapitein. Welk schip het wel zou kunnen zijn, kun alleen jij nagaan als je zijn monsterboekje nog ergens zou kunnen achterhalen, of anderszins achter zijn vaartijd zou kunnen komen.

Wat wel mogelijk is, dat is dat hij op 10 mei 1940, toen Nederland bij de oorlog betrokken raakte, kapitein was van de BEVERWIJK. Die lag toen bij de Hoogovens in IJmuiden en werd door de Duitsers in beslag genomen. In 1941 werd het schip teruggegeven aan de rederij, Erhardt & Dekkers en voer vervolgens tot 1944 onder Nederlandse vlag in Duitse dienst. Daarna werd het schip opnieuw in bslag genomen en aan de Duitse rederij August Bolten gegeven. In 1945 werd het in Hamburg door geallieerde bommen tot zinken gebracht, waarna het schip pas in 1954 werd gelicht en gesloopt.

Intussen moet Jules Mellema al hoog en breed in Engeland hebben gezeten en van daaruit zijn gaan varen. Als hij met de ALWAKI getorpedeerd is, was hij daar niet als kapitein aan boord, want dat was J.M. Schlögl. De Alwaki had een bemanning van 41 koppen en had bovendien nog 10 passagiers aan boord. Over die torpedering is nogal wat te doen geweest omdat er alleen maar een schok was gevoeld, waarna het schip water begon te maken en slagzij kreeg, maar geen explosie zoals van een torpedo. Daarom werd aan sabotage door een bemaningslid gedacht. Iedereen werd gered en al die mensen werden uitgebreid ondervraagd, maar nergens was een bewijs van sabotage te vinden. Pas na de oorlog bleek dat het schip door twee G7e torpedo's was getroffen, afgevuurd door de U-61 onder Jürgen Oesten. Die zat daar in de Pentland Firth in een bijna onmogelijke positie en liep gevaar te worden geramd, maar viel, geheel volgens de voorschriften wel aan. Hij vuurde die torpedo's af op een afstand van goed 200 meter. wat veel te weinig was. Om te voorkomen dat een torpedo te dicht bij de duikboot ontplofte, stelden ze zich pas tijdens de vaart op scherp en die goed 200 meter bleek te weinig. Toch sloegen ze gaten van voldoende grootte in het schip om het te doen zinken, maar wel zo langzaam dat er voldoende tijd was om het schip ordelijk te verlaten. Intussen ging Oesten er met de U-61 snel vandoor, zonder dat het escorte ooit in de gaten had dat een duikboot in de buurt was. Jürgen Oesten was een zeer succesvol duikbootcommandant. Hij overleed in 2010 op de gezegende leeftijd van bijna 97 jaar, maar dit geheel terzijde.

Hoe het Jules Mellema in Engeland vergaan is en waar hij gevaren heeft en in welke rangen, kan ik niet onmiddellijk nagaan.
Hij overleed op 5 juni 1943 in Wolverhampton (UK). Verder vond ik dit nog over hem...
      • Afbeelding
Daaruit kan ik alleen maar concluderen dat hij bij het uitbreken van de oorlog in Enschede woonde en daar pas in december 1943 is ingeschreven als overleden. Het bericht van zijn overlijden in Engeland zal via het Rode Kruis in Nederland zijn gekomen, wat vaak lang kon duren.


Plaats reactie