Rotterdam toen

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Jaap5
Berichten: 1030
Lid geworden op: 30 nov 2005 04:06

Re: Rotterdam toen

Bericht door Jaap5 »

In de jaren 1948 t/m1950 logeerde ik in de zomervacantie in Mijnsheerenland en ging ik elke middag op de fiets naar Rotterdam . Mijn doel was om zo veel mogelijk zeeschepen te zien in de verschillende havens en gemeerd langs de diverse kades. Het was toen allemaal betrekkelijk dicht bij elkaar.Maar nu mijn vraag. Als je van het Stieltjesplein via de Poortersbrug naar de Wilhelminakade ,Rijnhaven etc reed. kreeg je links van je een groot koffiehuis. Daar stond een groot naambord op Ik meen me te herinneren Koffiehuis van de Rotterdamse volksbond? Wie kan mijn geheugen opfrissen en wat had dat met de Rotterdamse havens te maken,want volgens mij stond er ook een bij de Waalhaven richting de Heyplaat en ook een in de Vierhavenstraat Dit is gewoon nieuwsgierigheid mijnerzijds Groeten Jaap5

jangoedhart (R.I.P)

Re: Rotterdam toen

Bericht door jangoedhart (R.I.P) »

Hoi Jaap.Die volksbond kantines werden gebouwd om de haven arbeiders weg te houden van de kroeg.Die zopen als ketters vroeger.Vooral op Vrijdag.Pay day.Er stond ook nog zo,n kantine aan de Merwehaven.Mvg.Jan
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14380
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Rotterdam toen

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Die zopen als ketters vroeger.
Als " ketellappers" Jan :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Jaap5
Berichten: 1030
Lid geworden op: 30 nov 2005 04:06

Re: Rotterdam toen

Bericht door Jaap5 »

Hoi Jan Ja dat er flink ingenomen werd is mij wel bekend,maar waren die kantines alleen in Rotterdam of ook bv in Amsterdam. en wie zaten er achter? De gemeente of de kerk ? Ik woonde toendertijd in Middelharnis en daar werden nog al veel coasters met uien voor Engeland geladen. Dat werd door enkele ploegen losse arbeiders gedaan. De stuwadoor was een kroegbaas. De mensen werden door hem uitbetaald in de kroeg.En je begrijpt wel dat er heel veel geld in de kassa van de kroeg terecht kwam. Maar ja,zo waren de tijden. Groet Jaap
Gebruikersavatar
Jan Hendrik
Berichten: 946
Lid geworden op: 22 mar 2006 07:27
Locatie: Melbourne

Re: Rotterdam toen

Bericht door Jan Hendrik »

Inderdaad de volksbond kantines, vaak een bakkie gehaald als ik op een coaster moest wachten om deze in te klaren bij aankomst in de Binnenhaven of Spoorhaven. Ik was toen waterklerk.
Wisten jullie trouwens dat toendertijd de Spoorhaven (Westkant alleen) en de Parkkade de enigste kades waren waar je geen liggeld hoefde te betalen de eerste 24 uur of 48 uur.
Wellicht is dat aan de Parkkade nog het geval.

Bij de Spoorhaven waren geen faciliteiten en soms moest je vanaf de draaibrug naar achteren lopen over een soort zandpad de kade af.
Jan
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Rotterdam toen

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Jaap schreef:waren die kantines alleen in Rotterdam of ook bv in Amsterdam en wie zaten er achter? De gemeente of de kerk ?
Die kantines werden gerund door de Volksbond tegen Drankmisbruik, of voluit Koninklijke Algemene Vereniging Volksbond tegen Drankmisbruik. Ze stammen uit achttienhonderdzoveel en bestaan nog steeds, niet die kanines, maar de Volksbond in aangepaste vorm. Een google op "volksbond" en je weet alles, maar je kunt ook HIER gaan kijken als het alleen om de Rotterdamse haven gaat.
Jaap5
Berichten: 1030
Lid geworden op: 30 nov 2005 04:06

Re: Rotterdam toen

Bericht door Jaap5 »

Heren Hartelijk dank voor de antwoorden Vooral van de korte verhalen over de havenwerkers van Rotterdam heb ik genoten. Dat was dus echt nostalgie. Met vr groet Jaap5
ArnoldW
Berichten: 435
Lid geworden op: 03 mar 2013 19:47
Locatie: rotterdam

Re: Rotterdam toen

Bericht door ArnoldW »

Hier een nostalgisch plaatje van de Wilhelminakade met de drie "groten" van de Holland Amerikalijn.
oud rotterdam-1.jpg
oud rotterdam-1.jpg (243.48 KiB) 4431 keer bekeken
Groet Arnold.
ArnoldW
Berichten: 435
Lid geworden op: 03 mar 2013 19:47
Locatie: rotterdam

Re: Rotterdam toen

Bericht door ArnoldW »

Deze oude boot uit Rotterdam, de Batavier II, hier maar een plaatsje gegeven.
batavier II-1.jpg
batavier II-1.jpg (79.77 KiB) 6669 keer bekeken
Groet Arnold.
Gebruikersavatar
b-bootsman
Berichten: 4995
Lid geworden op: 21 aug 2010 12:57

Re: Rotterdam toen

Bericht door b-bootsman »

Hallo heren heb gehoord dat AS Roma
Hooligans de Rotterdam gaan bezoeken (oeps)
Bijlagen
ss-rotterdam-02.jpg
ss-rotterdam-02.jpg (71.56 KiB) 6586 keer bekeken


Plaats reactie