Varen in het Verre Oosten bij de RIL / KJCPL
Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)
Als de dag van gisteren Arie.
Gr Paul.
Gr Paul.
koop een boot en heb plezier tot je dood
Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)
Mijn eerste schip bij de KJCPL als ll. wtk in 1968.
Groeten Arie
Groeten Arie
Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)
En de voorkant in dat zelfde dock.
Arie E
Arie E
- Bijlagen
-
- Scannen0005.jpg (124.62 KiB) 5122 keer bekeken
Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)
Hallo Arie. Eén jaar later, sept.1969, , gesloopt te Kaohsiung.Mijn eerste schip bij de KJCPL als ll. wtk in 1968.
Groeten Arie
Heb je daar toevallig nog wat van meegekregen?
Gr.Harry.
Varen is hunkeren naar land.
Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)
Nee Harry, na ongeveer een maand ben ik met nog 2 leerlingen overgeplaatst naar de Straat Fiji.
Achteraf ben ik toch wel blij nog even op een stoomschip te hebben gevaren.
Als bijlage een foto van de opbouw.
Groeten Arie
Achteraf ben ik toch wel blij nog even op een stoomschip te hebben gevaren.
Als bijlage een foto van de opbouw.
Groeten Arie
- Bijlagen
-
- Scannen0004.jpg (126.74 KiB) 5857 keer bekeken
Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)
Arie, dan zal je je dit plaatje nog wel kunnen herinneren uit de 'TJIBODAS - periode'.
Gegevens van de 'TJIBODAS' ontleend aan het rijk geïllustreerde KJCPL-boek van
de Boer-Mulder-Slettenaar en Velterop.
Vr.gr.Harry
Stoomturbine aangedreven 440V wisselstroom generator.Gegevens van de 'TJIBODAS' ontleend aan het rijk geïllustreerde KJCPL-boek van
de Boer-Mulder-Slettenaar en Velterop.
Vr.gr.Harry
Varen is hunkeren naar land.
Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)
Harry,
Je moet me even helpen met dat plaatje, ik weet het niet meer.
Ik kan me wel herinneren, geassisteerd te hebben met het demonteren van een aantal stoompompen,
waarschijnlijk i.v.m. survey.
Als bijlage nog een foto, genomen in Asano dock.
Groeten Arie E
Je moet me even helpen met dat plaatje, ik weet het niet meer.
Ik kan me wel herinneren, geassisteerd te hebben met het demonteren van een aantal stoompompen,
waarschijnlijk i.v.m. survey.
Als bijlage nog een foto, genomen in Asano dock.
Groeten Arie E
- Bijlagen
-
- Scannen0007.jpg (180.74 KiB) 5669 keer bekeken
-
- Berichten: 119
- Lid geworden op: 19 dec 2013 11:38
Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)
Typische roervorm...vanwege de wielwerking?
Gr.
Oscar
Gr.
Oscar
Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)
De afgebeelde turbogenerator van de TJIBODAS is van het fabricaat Allis Chambers en gewikkeld volgens het Dobrowolski systeem. Hierdoor kon de generator gelijktijdig drie-fasen draaistroom en gelijkstroom leveren. Als mijn herinnering nog juist is leverde het systeem 380 V-50 Hz AC en 110 V DC. Als Arie zijn memoriaal nog heeft bewaard, kan hij dit misschien nakijken en eventueel bevestigen.
Vooraan de turbogenerator is de tripschakelhefboom (noodstop) duidelijk te zien. Dit hefboompje zorgde voor een 'blackout' toen de aap van de Chinese kok was uitgebroken en naar de machinekamer was gevlucht. Toen geprobeerd werd de aap te vangen sprong het opgejaagde dier op deze hefboom waardoor de stoomtoevoer naar de turbo meteen werd afgesloten en alles stopte.
Vooraan de turbogenerator is de tripschakelhefboom (noodstop) duidelijk te zien. Dit hefboompje zorgde voor een 'blackout' toen de aap van de Chinese kok was uitgebroken en naar de machinekamer was gevlucht. Toen geprobeerd werd de aap te vangen sprong het opgejaagde dier op deze hefboom waardoor de stoomtoevoer naar de turbo meteen werd afgesloten en alles stopte.