Varen in het Verre Oosten bij de RIL / KJCPL

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
lescatalpas

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door lescatalpas »

Ik vermoed dat het roer vooral de functie had om af te breken als het geraakt werd. De bovenste helft bleef functioneren en het schip was niet meteen stuurloos.

The Contrguide - Rudder by St. Louis Ship Probably the most sophisticated rudder - ever designed, which operates just like a trim fin on aircraft - wings. Only in towboats, it cancels out the propellers - constant attempts to swing the boat in the same direction as its prop - Is Turning. With each 1/2 section having a slightly different - Pitch, these rudders steer slightly more-in "One Direction", depending upon which side of the hull - its designed to work. Meaning there's Port & Starboard version of Contrguide's, which are used on Single & Twin, as well as Triple screw boats and at one time - were also found on Quad Screws. These rudders completely cancel out the boats tendency to constantly want to turn, or torque, in the same direction as the propellers are turning - Going Ahead. Here, the lower point of these rudder, is actually offset from the upper portion, by a few degree's. The lower section, canceling out the propellers - torque, and allowing the vessel to steer more easily. On a twin screw - for example, "If One Engine Goes Down", the pilot can still continue to steer a straight coarse, without constant steering - corrections, on the remaining engine. So these rudders cancel out - prop/hull torque effects, and also save fuel and make it far easier for pilots = To Steer. Once you realize this is the realm where you fight cross winds and cross currents - in shallow waters, these rudders make a real difference and a lot of sense. Note .... Vessels equipped with Contrguide Rudders, don't have "Pintle Bearings" to hold or brace the lower part of the stern rudder on their kort nozzles. These rudders are designed to "Break-off", if damaged, leaving the upper portion still intact, so boats can continue with only reduced steering effects.

Groet, Kees

Gebruikersavatar
Coco E
Berichten: 305
Lid geworden op: 24 sep 2013 21:56
Locatie: Oegstgeest

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door Coco E »

Mijn eerste reis als R/O in 1959 was ook met een Victory, dat was de Arendsdyk van de HAL.
Die reis ging naar New Orleans en omstreken.
Een paar jaar later voeren we met de Straat Bali in Hong Kong langs weer zo n mooie Victory, in dit geval de Tjipondok.
Als sparks heb je dan alle gelegenheid om 'm eventjes vast te leggen.

Groeten,

Koos van der Elst
Bijlagen
Tjipondok .jpg
Tjipondok .jpg (343.35 KiB) 5059 keer bekeken
Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 4848
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door Allen »

Een van mijn voorouders :mrgreen:

GANSENHOEFF:
Vertrek Texel: 1713-10-22
Aankomst Batavia: 1714-07-01

In de tussenliggende tijd een kustreis:
KONING KAREL III:
Kustreis: 1714-07-03 tot 1715-06-14

Vertrek Batavia: 1715-09-15
Aankomst Texel: 1716-05-11
VROOME006 Ganzenhoef - Gansenhoeff702.JPG
VROOME006 Ganzenhoef - Gansenhoeff702.JPG (224.93 KiB) 5002 keer bekeken

PRATTENBURG:
Vertrek Texel: 1719-11-04
VROOME007 Prattenburg 1715.jpg
VROOME007 Prattenburg 1715.jpg (265.8 KiB) 5002 keer bekeken
Grtn @Allen
Oscar Aardse
Berichten: 119
Lid geworden op: 19 dec 2013 11:38

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door Oscar Aardse »

Kees, bedankt voor het delen van deze informatie betreffend die roeren. Ik had dat verhaal over afbrekende roeren niet eerder gehoord.
Gr,
Oscar
lescatalpas

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door lescatalpas »

Oscar, Ik weet het ook niet zeker, maar naar aanleiding van de foto ben ik gaan zoeken en kwam bovenstaand artikel tegen. Ik vind het wel logisch voor een schip dat hoog risico liep om aangeschoten te worden.
Groet, Kees
Gebruikersavatar
Henk van der Moolen
Berichten: 1214
Lid geworden op: 04 aug 2004 13:11
Locatie: Amsterdam

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door Henk van der Moolen »

Henk schreef:De afgebeelde turbogenerator van de TJIBODAS is van het fabricaat Allis Chambers en gewikkeld volgens het Dobrowolski systeem. Hierdoor kon de generator gelijktijdig drie-fasen draaistroom en gelijkstroom leveren. Als mijn herinnering nog juist is leverde het systeem 380 V-50 Hz AC en 110 V DC. Als Arie zijn memoriaal nog heeft bewaard, kan hij dit misschien nakijken en eventueel bevestigen.
Hallo Henk,Ik heb ook op victory schepen gevaren in het heilige der heiligen ofwel de machinekamer.
Dat de turbo generatoren 380 draaistroom leverde is mij echter niet bekend.
Waar werd die draaistroom dan voor gebruikt. Ik ben aan boord van Victorys nooit iets anders tegen gekomen dan
110 V gelijkstroom.
Maar dit kan ook aan mijn onoplettendheid liggen natuurlijk.

vr gr Henk
Beleg je geld verstandig,
Bij de slijter krijg je 41%.
Henk

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door Henk »

De pompen in de machinekamers van de Victory schepen, zoals b.v. de ketelvoedingpompen, werden door stoom aangedreven, maar voor elke stoompomp was een vervanger die werd aangedreven door een elektromotor. Deze elektromotoren draaiden op 3 fasen draaistroom, ik dacht 380 V, 50 Hz, maar het kan ook 440 V, 60 Hz zijn geweest. Wellicht kan Arie dit nakijken in zijn memoriaal?
louis holleman

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door louis holleman »

Amerikaanse schepen lijken me dan eerder 3x440V 60 cs te hebben gedraaid dan 3x380V 50 cs. In de offshore jaren 70 werd niet anders gebruikt: of 3x440V 60 cs en dan daarnaast 110V DC.
De Chaparral bj. 1966 had in zijn vetloods 7 Caterpillartjes staan die samen 5 DC generators en 4 AC generators aandreven.
Alle krachtpatsers aan boord (drawworks, mudpumps, rotary table) werden DC aangedreven.
Van de jacking motors en kraantjes weet ik het niet meer zeker, maar ik denk dat die op draaistroom draaiden.
Voor de rest was het 115V 60 cs AC.
ArieE
Berichten: 138
Lid geworden op: 22 dec 2010 13:36

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door ArieE »

Nazoeken in het Memoriaal leerde mij, dat ik maar 2 weken aan boord van de Tjibodas geweest ben.
Ik ben niet verder gekomen dan de bekende plattegronden van de MK en de leidingschema's.
Ik heb wel een mooi boek over de Victory-schepen van C. Oliemans, maar er staat nauwelijks iets in over de machinekamer.
Wel heb ik nog een foto.
Arie Eijgenraam
Bijlagen
Scannen0006.jpg
Scannen0006.jpg (224.04 KiB) 4684 keer bekeken
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door v+d »

Victories hadden 440 en 110 volt , bij de SMN was er altijd gedoe over de privé ventilatortjes, die waren op andere schepen van de vloot niet te gebruiken.
Tenminste zo herinner ik mij dat :wink:


Plaats reactie