Varen in het Verre Oosten bij de RIL / KJCPL

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door Bob R.I.P. »

Het is duidelijk Henk.

Bob
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.

ArieE
Berichten: 138
Lid geworden op: 22 dec 2010 13:36

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door ArieE »

Op de site "Varen is fijner" is onder de rubriek Archief een set T, I en M van 1978 beschikbaar.
Is hier misschien een antwoord te vinden?
Groeten Arie Eijgenraam
Gebruikersavatar
RobertB
Berichten: 494
Lid geworden op: 09 feb 2007 14:21
Locatie: Meppel
Contacteer:

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door RobertB »

Beste Arie en allen,

Het T. I. & M. werkte met het vernieuwen van pagina's. Oude pagina's werden verwijderd.
Mijn versie is van de 70er jaren, dat betekend dat oude informatie zoals voornoemd niet meer aanwezig is helaas.

Groet,
Robert
Al vaar je in de goede richting, toch moet
je regelmatig bijsturen. http://www.varenisfijner.nl
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10600
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door jdbvos »

Ik heb me buiten deze discussie gehouden, om simpele reden dat ik nooit op Victory's of Liberty's heb gevaren, en het daarom simpelweg niet weet.
Op andere schepen, zoals de Zonnekerk, de Karakorum, en ik meen de Spaarnekerk, werd nog "gewoon" DC opgewekt en gebruikt. En al die schepen waren behoorlijk ná WW2 gebouwd....
De Amerikanen waren al wel ver met AC, maar hoe dat zat in die oorlogstijd waarin die V's en L's gebouwd werden, mede gezien al die dekwinches ???? Ik zou het niet weten.

Over die Spaarnekerk ben ik niet (meer!) zeker.....maar in 1 van die genoemde schepen stond in de noodgeneratorkamer zo'n groen DC-AC omvormertje. Al sla je me dood: ik weet niet meer tbv welk doel.....ik gok op 220VAC voor de accommodatie, maar voor hetzelfde geld was-ie voor een nautisch doel....gyrocompass misschien ?
Naar mijn destijdse radio en/of cassetterecorder kan ik het niet herleiden: die waren omschakelbaar van 110VDC/220VAC
Oost, west...ook best
Jur de Jong
Berichten: 235
Lid geworden op: 23 jun 2011 21:55
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door Jur de Jong »

In 1970 maakte ik een verre-oosten reis op de Servaaskerk. Zo'n beetje iedereen kocht zich suf aan stereo-apparatuur, zo ook ik. En die stond gewoon op mijn bureau en draaide op 220 wissel.
8)
Gebruikersavatar
Henk van der Moolen
Berichten: 1214
Lid geworden op: 04 aug 2004 13:11
Locatie: Amsterdam

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door Henk van der Moolen »

Gister kreeg ik een mailtje van een 1ste elektricien die zowel op de Muiderkerk als de Mariekerk gevaren heeft.
Hij bevestigde dat deze schepen uitsluitend 110V gelijkstroom hadden.
Op de zeer gezellige VNS reunie die tot in de zeer late uurtjes doorging heb ik ook met enkele oud wtk's gesproken die op Victorys gevaren hadden en die bevestigden dat ook.
Wel vertelde een van hen dat het Dobrowoski systeem te maken had met de bekrachtiging van de generator.
In plaats van shunt bekrachtiging of compound bekrachtiging hadden de victorys vreemd bekrachtigde generatoren waarvoor de Dobrowoski schakeling gebruikt werd.

vr gr Henk
Beleg je geld verstandig,
Bij de slijter krijg je 41%.
Gebruikersavatar
Coco E
Berichten: 305
Lid geworden op: 24 sep 2013 21:56
Locatie: Oegstgeest

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door Coco E »

De Tjibodas zal dus 110V dc gehad hebben, want op het woord van een Elec kun je vertrouwen.
De Straat Bali had 110V ac in de hutten want de grammofoon die hier links op mijn bureau staat was alleen voor ac.
Er zat een zgn spanningscarroussel op waarmee je diverse ac spanningen kon kiezen.
Die grammofoon had 6 Watt output hifi en werd ook gebruikt bij parties en dansjes aan dek als er vrouwelijke passagiers a/b waren.
Vele jaren later sloot ik eens op de brug van een schip een meetapparaat van de wal aan op een WCD waarop een sticker was geplakt waarop stond "220V ac". In de kortste keren stond die brug onder de rook.
Het bleek dat men achter een paneel een transformatortje had ingebouwd van 110V naar 220V en dat de WCD alleen gebruikt mocht worden om mobieltjes op te laden.

Groeten,

Koos van der Elst
Bijlagen
Straat Bali privehut.jpg
Straat Bali privehut.jpg (135.27 KiB) 4230 keer bekeken
ErikE
Berichten: 5
Lid geworden op: 22 dec 2014 17:34

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door ErikE »

Hutten 110 V DC en 48V DC voor de fannetjes al dan niet behorend bij de koude kachels.
Winches, ankerlier, capstan etc. 230 V DC.
Generatoren, Crocker Wheeler, 2 stuks, 110 en 230 V DC, 300 Kw, 1250 Amps bij 1200 RPM.
ErikE
Gebruikersavatar
Henk van der Moolen
Berichten: 1214
Lid geworden op: 04 aug 2004 13:11
Locatie: Amsterdam

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door Henk van der Moolen »

http://www.lilesnet.com/lanevictory/pix ... iagram.png

Na veel zoeken vond ik bijgaand schema van de s.s.Lane Victory dat nog steeds tochten maakt vanuit Los Angeles.
Het ontwerp is van 1942, lekker oud dus.
vr gr Henk
Beleg je geld verstandig,
Bij de slijter krijg je 41%.
Gebruikersavatar
andrekik
Berichten: 493
Lid geworden op: 04 okt 2007 04:40
Locatie: Houston, Texas
Contacteer:

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door andrekik »

De Liberty ships hadden 3 DC generatoren van 20kW, totaal 60kW. Alle winches, stuurmachine, anker spil , generatoren, pompen enz werden aangedreven door reciprocating steam engines. DC alleen voor verlichting, communicatie en navigatie
De Victories hadden 2 DC generatoren van 150kW, totaal 300kW 120/240DC. Voortstuwing en generatoren stoom, rest elektrisch.

Later, na WW2, is er links en rechts wat AC "bijgeplakt".

Andre
Live life to the fullest!


Plaats reactie