Containerschepen

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Grote Containerschepen

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

------------------------------------------------------Afbeelding

-------------------------------------------------------------------------------------------BLOWING BUBBLES...
----------------------------------------------------------------------------------------------------Update

Het is jammer dat er op dit forum geen mensen meer komen die op dit moment op grote containerschepen varen. We hadden altijd de berichten van Tino Karunding die bij Maersk vaart, maar het is alweer een halfjaar geleden sinds hij hier voor het laatst inlogde. We missen dus actuele informatie over hoe het op dit momen reilt en zeilt in de containervaart. Wie weet mag hij hier ook wel niets meer zeggen, dat zou me bepaald niet verbazen. We moeten al ons nieuws dus uit de pers halen. De oplevering van alwéér het grootste containerschip ter wereld is geen feestelijk gebeuren meer, maar geeft eerder aanleiding tot nog grotere zorgen. Het "alsmaar groter" loopt vrijwel synchroon met "alweer een laagterecord" in de vrachtindex. Het doel van steeds grotere containerschepen is de verlaging van de kosten per TEU. De daling van de vrachtprijs per unit gaat echter nog sneller. De lage olieprijs en daarmee de gunstige bunkerprijzen, kunnen dat niet meer goedmaken nu het brandstofverbruik door de steeds grotere fuelefficiency sterk is afgenomen. En als je een Triple-E van Maersk met 14 man mag varen, valt er op de bemanningskosten ook al niet veel meer te bezuinigen. Dan blijft er weinig over.

Voeren in april alleen de grootste schepen nog kostendekkend bij een beladingsgraad van 90 procent, nu vaart zelfs bij volledige belading iedereen met verlies, de grootste schepen op de hoofdlijnen zowel als de voormalige grootsten op de secundaire lijnen. Die enorme overcapaciteit hebben de containerrederijen zichzelf aangedaan en zij zijn de enigen die daar verbeteringen in kunnen brengen op de enig mogelijke manier: capaciteit uit de markt nemen. Schepen die nog niet eens op de helft van hun economische leven zijn, naar de sloop brengen. Maar daar is niemand toe bereid, zeker niet om als eerste het initiatief te nemen.
En dus is het wachten op het klappen van de bubbel. Om kapitaalvernietiging aan te voeren als argument tegen slopen, snijdt geen hout. Het bouwen van zes van die giganten zoals MSC dat nu doet met zijn "Olympic-serie" zou uiteindelijk wel eens kapitaalvernietiging kunnen zijn. Who knows?

Een andere en misschien wel enige partij die de bouw van nóg grotere schepen zou kunnen tegenhouden, zijn de verzekeringen. De P&I clubs. Het herverzekeren van deze enorme en enorm dure schepen wordt steeds moeilijker. Het wachten is op een ramp. Een total loss van een van deze grote schepen met als gevolg enorme claims van alle kanten. Dan heb je het niet meer over miljoenen, maar over miljarden. Dat zou aanlieidng kunnen zijn van een kentering omdat dit herverzekering onmogelijk zou kunnen maken. De P&I clubs hebben nu al de grootste moeite om hun H&M en cargo liability onder te brengen. De risico's worden te groot De premies zullen skyhigh worden en in tegenstelling tot hogere brandstofkosten, kunnen de rederijen deze hogere premies niet doorberekenen in de vracht. Een verhaal apart en mogelijk onderwerp van een volgende update. Misschien meldt zich intussen toch nog iemand die er nú mee te maken heeft en kan en mag vertellen hoe dit alles doorwerkt bij de rederijen en aan boord van de schepen. Dat zou interessant zijn en ook weer eens iets heel anders. There is more in shipping dan alleen maar "opa vertelt alwéér van vroeger". :?

Gebruikersavatar
leo-shof
Berichten: 2906
Lid geworden op: 23 dec 2006 21:05
Locatie: 0174

Re: Grote Containerschepen

Bericht door leo-shof »

Theo

Tino vaart ongeveer al een jaar of 2 Bij Heerema op de Aegir
Momenteel in of op de Timorzee . (Ichthys project)
Het slechtste wiel van de wagen kraakt het meest . :roll:

LEO
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Grote Containerschepen

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Vandaar.
Die kan dus ook geen actuele informatie geven.
Frans de Lijster
Berichten: 1021
Lid geworden op: 02 feb 2007 14:33
Locatie: 's-Gravenzande

Re: Grote Containerschepen

Bericht door Frans de Lijster »

Zie hier een artikel in het AD van vandaag:

http://www.ad.nl/ad/nl/1038/Rotterdam/a ... epen.dhtml

Frans
Luctor et Salutem
( Ik worstel en Groet u )
Cbalk
Berichten: 100
Lid geworden op: 09 jul 2013 23:10

Re: Grote Containerschepen

Bericht door Cbalk »

Dat niemand het heeft over een "nieuwe"ontwikkeling in het containertransport: de Transsiberische spoorweg, afgelopen maand zijn de eerste container vanuit Vladiwostok in Polen aangekomen, transittime 15 dagen ! op dit moment worden er in China enkele duizenden 45 ft reefers gebouwd, speciaal voor deze verbinding.
Ook rijden er al treinen tussen Yiwu in Oost China naar Duisburg en Chongqqing naar Hamburg.
De capaciteit van deze railverbinding is 10.000 teu dus 5000 40 ft,ers per 24 uur !!!, een bijkomend voordeel is dat de treinen direkt naar de eindbestemming in ONS achterland kunnen rijden dus de noodzaak om via Rotterdam via de Betwuwelijn of via de Rijn containers af te voeren valt ook weg.
Deze ontwikkeling is al in 1998 in gang gezet, maar de laatste 12 maanden komt het in een stroomversnelling, de kosten zakken ook per dag. op dit moment is deze verbinding 40 % duurder als vervoer per schip, Maar het voordeel is halvering van de transit-tijd en geen dure overslag en natransport vanuit bij voorbeeld Rotterdam.

Ik denk, dat als deze ontwikkeling zich voortzet, we over pakweg 2 / 3 jaar een halvering zien van het zeetransport van containers
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Grote Containerschepen

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Dat niemand het heeft over een "nieuwe"ontwikkeling in het containertransport: de Transsiberische spoorweg,
Daar wilde ik het een paar weken geleden al over hebben en dan in drie, misschien wel vier afleveringen. De eerste was na twee weken werken zo goed als klaar toen ik besloot om er toch maar liever vanaf te zien. Dat had zo zijn redenen, maar dat is verder niet belangrijk. Misschien blaas ik het nieuw leven in. Het is inderdaad een interessante ontwikkeling waar nogal het een en ander aan vast zit.
Jos Komen (R.I.P)

Re: Grote Containerschepen

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Ik ben bang dat zo'n lange spoorlijn door onherbergzame gebieden nogal kwetsbaar is.
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Grote Containerschepen

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Die route is altijd al kwetsbaar geweest, Jos, maar bestaat desondanks toch al zo'n 3000 jaar. Laat die Chinezen maar schuiven. Hieronder de spoorlijnen van China naar West-Europa. Die heeft ook nog allerlei vertakkingen die eveneens een rol spelen in dit verhaal. Maar zie je wat een prominente plaats Nederland op die kaart inneemt?
Hou je maar vast. De Chinezen komen eraan. Toen ik zo'n jaar of tien geleden geleden zei dat het goed zou zijn als mijn kleinkinderen Chinees zouden leren, werd ik voor gek versleten. Voor iemand die in de internationale handel wil, lijkt het me een steeds beter idee.
      • Afbeelding
Fluks
Berichten: 600
Lid geworden op: 20 apr 2012 12:12
Locatie: Dordrecht

Re: Grote Containerschepen

Bericht door Fluks »

Hoe gaat men het probleem men de verschillende spoorbeedten oplossen?Aanpassen,of overladen? Groet,Arie.
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Grote Containerschepen

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Het lijkt me goed om toch maar verder te gaan met dat verhaal in afleveringen waar ik mee bezig was. :-D
Daarin komt ook die spoorbreedte aan de orde. Zoals ik eerder zei: het is inderdaad een interessante ontwikkeling waar nogal het een en ander aan vast zit.


Plaats reactie