Varen in het Verre Oosten bij de RIL / KJCPL

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
ArieE
Berichten: 138
Lid geworden op: 22 dec 2010 13:36

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door ArieE »

En het uitzicht vanaf de berg richting de haven.
Groeten Arie Eijgenraam
Bijlagen
Uitzicht vanaf Pieter Both.jpg
Uitzicht vanaf Pieter Both.jpg (227.04 KiB) 7061 keer bekeken

Oscar Aardse
Berichten: 119
Lid geworden op: 19 dec 2013 11:38

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door Oscar Aardse »

Ergens in de Barrier ligt ook nog een Pieter Botte berg die, hoe kan het ook anders, als twee druppels water op de berg op Mauritius lijkt.

Gr,
OA
lescatalpas

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door lescatalpas »

Aan alle oud KJCPLers:
Bijlagen
Merry christmas.jpg
Merry christmas.jpg (373.02 KiB) 6107 keer bekeken
Gebruikersavatar
BU-6
Berichten: 863
Lid geworden op: 31 dec 2006 11:01
Locatie: Bunschoten
Contacteer:

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door BU-6 »

lescatalpas schreef:Aan alle oud KJCPLers:
Sluit me hier bij aan Cees: Fijne feestdagen en een gezond 2016,
en dat uiteraard ook voor alle Kombuizers.
Harry.
Varen is hunkeren naar land.
Gebruikersavatar
Coco E
Berichten: 305
Lid geworden op: 24 sep 2013 21:56
Locatie: Oegstgeest

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door Coco E »

In Singapore monsterde ik af van de Schouten, en aan op de Straat Bali.
Op eerdere schepen was ik al eens aangemonsterd door een kapitein, een commissaris van politie, een waterschout of zijn assistent, en één keer, op een Liberiaan, hoefde er helemaal niet gemonsterd te worden. Deze keer werden de honneurs waargenomen door niemand minder dan de Kanselier van de Kanselarij van de Nederlandse ambassade, en ik hoefde niet eens te wachten.

Daarna moest het radiostation worden overgenomen van collega Wim de Kleer.
Die zat al dik twee jaar in de Oost en ging weer op huis aan.
Vanwege de hitte – ook de Straat Bali had geen airco – maakten we niet al te veel werk van die overname. De radiohut was tamelijk ruim, met een zitje voor de clientèle of voor oplopers.
Er was niet voorzien in radiotelefonie, ook niet in VHF zodat radioverbinding met de wal alleen mogelijk was via morse. De radar was een eenvoudige RCA met een bereik van maximaal 20 mijl. Er was in de radiohut ook nog een drukknopje dat een signaal gaf naar de pantry. Na een druk op dat knopje verscheen dan een Chinees, bij wie een drankje besteld kon worden.
Behalve het radiostation nam ik ook de hond van Wim over. Het was een middelgrote zwart-witte hond van het soort dat je op Curaçao overal vrij rond ziet snuffelen in het losse vuilnis dat daar op straat ligt. Die hond had allang in de gaten dat Wim voorgoed ging verdwijnen uit zijn hondenleven, en begon jankend achter mij aan te lopen.
Wim vroeg ook direct naar zijn arme hond toen ik hem later nog eens opzocht in Amsterdam.

Op zekere avond was het schip dan varensgereed, het was voor en achter.
Altijd een gedenkwaardig moment, voor het eerst vertrekken op je volgende schip.
Bij mij zijn die momenten blijven hangen. Op dit schip stond ik op het brugdek ter hoogte van de dikke zwarte schoorsteen met dat mooie embleem met het kroontje toen er even een kort gesis klonk, gevolgd door een zwaar rommelend geluid uit dezelfde schoorsteen.
De kar draaide, we waren vertrokken.
De reis ging in eerste instantie naar Zuid Afrika, via Port Swettenham, Penang, Mauritius, Beira en Lourenço Marques.
De laatste twee havens liggen in Mozambique.
Dit land stond toen onder bestuur van Portugal. Bij aankomst op de rede van Beira ging het schip ten anker, want er was congestie in de haven van Beira.Maar toen er een Portugees schip kwam aanvaren ging het gelijk naar binnen. Zo ging dat toen, zaken zijn zaken.
Bij de mannen van de Schouten was Lourenço Marques vooral populair vanwege de goedkope cashew noten aldaar, maar op dit schip prefereerden de maten negerinnen boven noten.
Er was in Mozambique geen apartheidspolitiek zoals in het aangrenzende Zuid Afrika. Iedereen was gelijkwaardig, tot op zekere hoogte natuurlijk.
Je kon het dus – als je daar zin in had - gerust aanleggen met een vrolijke negerin, zonder het risico te worden opgepakt door de politie.

Groeten,

Koos van der Elst
Bijlagen
Straat Bali in Singapore.jpg
Straat Bali in Singapore.jpg (156.9 KiB) 5730 keer bekeken
Gebruikersavatar
Coco E
Berichten: 305
Lid geworden op: 24 sep 2013 21:56
Locatie: Oegstgeest

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door Coco E »

Na Lourenço Marques was de bestemming Durban, mijn oude thuishaven.
We droegen nog steeds witte tropenkleding maar na vertrek Durban zou het witte uniform worden verwisseld voor het zwarte uniform. Maar dat uniform had ik niet meer. Het 5 jaar oude uniform was beschimmeld, daarom had ik het een paar weken eerder al weggegooid, alleen de uitmonstering en de pet had ik nog. Gelukkig lagen we lang genoeg binnen in Durban om me een nieuw uniform te laten aanmeten - en aanmaken - door een Indiase kleermaker. En niet eens zo duur. Wat zou de wereld zijn zonder Indiërs?
Ik moest ook nog een nieuw pak kopen want mijn Durbanse vriendin wilde naar het Opera House en ze had gezegd dat ik daar niet binnenkwam in de outfit die ik altijd aanhad als ik de wal op ging. Daar zat wel wat in.
Na lang zoeken, passen, wikken en wegen vond ik in een kledingzaak, waar ik de enige klant was, een kostuum dat ik tenslotte maar nam, hoewel ik er toch niet helemaal happy mee was. Maar je bent dat winkelen zat, dus ik liet het inpakken en rekende af. Ik stond al bijna buiten toen ik vlak bij de deur een kostuum zag hangen van een groen-zwarte kleur, dat ik helemaal zag zitten. Toen het ook nog mijn maat bleek te zijn gaf ik het ingepakte kostuum terug aan de verkoper, die niet blij keek, en ging weer naar de paskamer. Het kostuum paste precies en heeft nog jarenlang dienst gedaan.
Zo gingen we dan ’s avonds naar het Opera House: ik in mijn nieuwe groenzwarte pak en de vriendin met een nieuw kapsel, dat stijf zat van de haarlak.

Al met al was het weer gezellig in Durban. Je kon er ook naar het strand. Dat liep op een keer maar net goed af toen ik in zee ging en werd meegesleurd door het terugtrekkende water nadat een grote golf was gepasseerd.
Vanaf het strand werd er wel getoeterd, maar daar had ik niet veel aan. Met de nodige moeite wist ik weer op het strand te komen. Hieronder een ansichtkaart van Durban anno 1964.

Groeten,

Koos van der Elst
Bijlagen
Durban - The Beachfront.jpg
Durban - The Beachfront.jpg (196.5 KiB) 5491 keer bekeken
Gebruikersavatar
Coco E
Berichten: 305
Lid geworden op: 24 sep 2013 21:56
Locatie: Oegstgeest

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door Coco E »

De Straat Bali bleef een dag of zes in Durban, waaronder ook een weekend. De Durbanse vriendin had een getrouwde zus die in de buurt woonde van Pietermaritzburg. Daar gingen we op zondagmiddag op theevisite. Zelf woonde ze negen hoog met haar moeder in een flat. Die flat staat ergens links op onderstaande foto en had een mooi uitzicht over de baai. Irene, een negermeisje, deed de huishouding en kookte voor ons de rijst of spaghetti.

De afstand van de flat tot het schip was gemakkelijk te lopen. Op zekere middag stapte ik op de negende verdieping in de lift om weer naar beneden te gaan. In die lift stonden al een paar gezette dames van gevorderde leeftijd, voorzien van handtasjes en hoeden met versiersels. Een paar verdiepingen lager stopte de lift alweer en een negerjongen die een groot pak droeg wilde binnenstappen. Maar dat mocht niet, want net als de bankjes langs het Victoria Embankment was ook deze lift voor whites only. Ik kon het verontwaardigde keffen van de dames niet goed verstaan, daarom weet ik niet precies hoe die jongen dan wel beneden had moeten komen.

Ook voor kapitein Kroone was Durban zijn thuishaven, hij woonde er met zijn gezin. Hij kwam met vrouw, twee zoontjes en een zwarte kinderjuf in optocht de gangway op. Zijn vrouw en de zoontjes gingen meevaren naar Zuid Amerika en terug, de kinderjuf ging weer naar huis.
Na al die huiselijkheid was het ook wel prettig om eindelijk weer eens in zee te steken. Via East London en Port Elizabeth ging de reis naar Kaapstad.
Bijlagen
Straat Bali in Durban.jpg
Straat Bali in Durban.jpg (196.11 KiB) 5220 keer bekeken
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14378
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Maar dat mocht niet, want net als de bankjes langs het Victoria Embankment was ook deze lift voor whites only
"Vir Blankes Alleen" stond er toen op de plantsoen bankjes vlak bij het hotel waar we op een " Reus van Heusden" zaten te wachten. Een van mijn kollega's was van Indische afkomst en we stonden samen in de lift toen er een blanke Afrikaans sprekende knakker met een SUPErioriteits gevoel ZO groot als morgen de hele dag daar een drama van stond te schoppen van hep ik jou daar, hij kon ONmogelijk bij ons IN de lift stappen.........ik heb hem toen maar in mijn " wij zijn nie bang nie veur niks nie" Sallandse dialect uitgelegd dat het ons niks kon schelen als ie via de trap verder ging. :lol: :roll: Dat ging met enige stemverheffing EN als een lopend vuurtje door het hotel, waarop de volgende dag de Indiase Maitre di van het restaurant- een kerel zo groot als een Hoge Boom :lol: - even achter mijn stoel stopte en me toefluisterde dattie dat wel mooi vond dat ik die knakker op z'n nummer had gezet!
Memoriiiieees!!
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
louis holleman

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door louis holleman »

Jaja, whites only/slegs vir blankes.
Die separatie had je ook in warenhuizen. De swartes moesten door een aparte ingang. Binnen liep alles gewoon door elkaar...

Een ouwe schoolvriendin van mijn moeder was getrouwd met een weg-en waterbouwkundig ir. of ing. en die waren na de oorlog naar Durban verkast en hadden inmiddels 3 kids die allemaal uiteraard university deden. Ze woonden in een kast van een villa op een heuvel met uitzicht over de oceaan. Zwarte tuinman die op een gemotoriseerde lawn-mower het grastapijtje van een halve hectare bijhield en een zwarte dienstmaagd, die de thee kwam serveren in de tuin toen we daar 's middags zaten te keuvelen.
Ik zei nog "thank you, ma'am" maar dat was volgens hun helemaal niet de bedoeling. Toen zei ik maar dat ik een fatsoenlijke opvoeding had gehad en dus "dank u wel" zei, naar gewoonte.
Nou, Nederland had compleet afgedaan voor hun. Volgens mij kwam dat ook al door de boycot van de Outspan sinaasappeltjes, waar Nederland ook aan meedeed.
Maar pa liep vooral te kankeren op Nederland. Alles kon en mocht daar maar, het was maar goed dat zij in Afrika woonden, waar "one has to obey law and order", en waar hij inmiddels een vette baan had.
Ja, dacht ik nog, als je dan als waterbouwkundig inzenjeur het in NL niet hebt weten te maken, zul je wel heel erg goed zijn.
's Avonds aan het diner met de kids erbij, die zaten ook al helemaal in het apartheidssysteem vast. We hebben flink gediscussieerd en we werden het niet eens.
Naderhand schreef ik mijn moeder dat ik 1 bezoekje welletjes vond en niet van plan was er de volgende keer weer heen te gaan.
Achteraf heb ik wel eens gedacht hoe dat met die mensen is gegaan na de omwenteling... Misschien zijn ze van ellende wel teruggegaan :mrgreen: Ach, je moe nie zeur nie!
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14378
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door Harry G. Hogeboom »

hoe dat met die mensen is gegaan na de omwenteling...........Misschien zijn ze van ellende wel teruggegaan
Waarschijnlijk wonen ze nu achter steeds hogere muren, met meeer prikkeldraad en stukken glas er boven op.! Ik moet er steeds aan denken als ik in de Zuid USA kom, waar je ook van die "ommuurde wijkjes" ziet en soms met een bordje er bij " Armed Guard on duty" :oops: Aaahwel, maar rappido terug naar Coco en z'n prachtige " Kronkels a la Simon Carmiggelt" :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"


Plaats reactie