Britse trawlers

Ook ruimte voor kunstschilderen en andere vormen van kunst.
Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 753
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Britse trawlers

Bericht door Jan de Reus »

H50 Kingston Turquoise

De stoomtrawler H50 Kingston Turquoise is onder bouwnr 895 gebouwd bij de Engelse werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor de rederij Kingston Steam Trawling Co Ltd. te Hull.

Het schip is op 15 oktober 1954 te water gelaten en kwam in februari 1955 in de vaart.

Inhoud 811 bruto ton
Lengte: 189,4 ft (57,7 m)
Breedte: 32,1 ft (9,8 m)

Het schip beschikte over een oliegestookte ketel en een stoommachine van het fabrikaat C D Holmes met een vermogen van 1300 ipk waarmee een max. snelheid van 13,5 knopen kon worden behaald.

Op 22 januari 1965 is het schip op de terugreis naar Hull 14 zeemijl ten Noord noord westen van Holy Head bij de Orkney eilanden lek geslagen op de North Shoal. Het schip zonk binnen 4 minuten. Van de 20 bemanningsleden wisten er 19 zich te redden mbv de 2 reddingssloepen.

Jan
Bijlagen
H50 Kingston Turquoise (60x50cm)
H50 Kingston Turquoise (60x50cm)
H50-Kingston-Turquoise2_150.jpg (147.94 KiB) 6322 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl

Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 753
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Britse trawlers

Bericht door Jan de Reus »

BX579 Strassburg

De Duitse stoomtrawler BX579 is in 1950 gebouwd bij de Seebeckwerft te Bremerhaven onder bouwnr. 676 voor rekening van H. Bischoff &Co te Bremen.

Afmetingen: 51,97 x 8,74 x 3,86 m. Inhoud: 570 bruto ton register.

Hoofmotor: triple expansie stoommachine met gekoppelde Bauer-Wach turbine. Deze turbine wordt aangedreven door de afgewerkte stoom van de lagedrukcilinder van de triple expansie stoommachine en zorgt voor extra vermogen. Het totaal vermogen van stoommachine + turbine bedroeg 920pk waarmee een maximum snelheid van 12.1 knopen kon worden behaald.

In 1962 is de Strassburg verkocht naar Griekenland en kreeg de naam Hermes Protoporos.
1965 herdoopt in Evridiki
1969 Evangelistria 10
1977 Zephydos V
1978 Maistrali
1985 Gesloopt

Jan
Bijlagen
BX579 Strassburg (50x40cm)
BX579 Strassburg (50x40cm)
BX579-Strassburg_150kB.jpg (139.28 KiB) 6284 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl
Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 753
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Britse trawlers

Bericht door Jan de Reus »

H277 Stella Sirius

De motortrawler H277 Stella Sirius is in 1963 onder bouwnr 1484 gebouwd bij de Engelse werf Cochrane & Sons te Selby UK voor rekening van de rederij Charleson-Smith Trawlers Ltd. uit Hull.

Het schip is 12 maart 1963 te water gelaten en kwam datzelfde jaar in de vaart. Zusterschip is de H279 Stella Altair welke eveneens in 1963 is gebouwd bij dezelfde werf.

Inhoud: 677 bruto ton
Lengte: 180,2 ft (54,8 m)
Breedte: 32,1 ft ( 9,8 m)

Het schip beschikte over een dieselmotor met een vermogen van 1600 pk.

In 1965 ging de rederij Charleson-Smith samen met de Ross Group Ltd en werd de naam gewijzigd in Ross Sirius.

In oktober 1967 werd het schip verkocht aan de rederij Hudson Bros (Trawlers) Ltd. te Hull.

In 1981 is het schip gesloopt.

Jan
Bijlagen
H277 Stella Sirius (60x50cm)
H277 Stella Sirius (60x50cm)
H277-Stella-Sirius2_150kB.jpg (148 KiB) 10051 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl
Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 753
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Britse trawlers

Bericht door Jan de Reus »

SK121 Heikendorf

De Duitse motortrawler Heikendorf is in 1955 gebouwd bij de Kieler Howaldtswerke te Kiel onder bouwnr 1018 voor rekening van Hochseefischerei Kiel te Kiel.

Afmetingen: 58,40 x 9,23 x 4,30 m. 650 bruto ton register.

Hoofmotor: dieselmotor met een totaal vermogen van 1530 pk waarmee een max. snelheid van 13,7 knopen kon worden behaald.

In 1972 is de Heikendorf gesloopt.

Jan
Bijlagen
SK121 Heikendorf (60x50cm)
SK121 Heikendorf (60x50cm)
SK121-Heikendorf_150kB.jpg (145.76 KiB) 9891 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl
Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 753
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Britse trawlers

Bericht door Jan de Reus »

BX680 Düsseldorf

De Duitse motortrawler Düsseldorf is in 1961 gebouwd bij de Seebeckwerft te Bremerhaven onder bouwnr. 874 voor rekening van Rederei Nordsee te Bremen. De Düsseldorf was het laatste schip uit een serie van zes trawlers die in de periode 1959 – 1961 bij deze werf zijn gebouwd. De andere trawlers waren:

NC443 Augsburg (1959)
NC444 Hagen (1960)
NC445 Minden (1960)
NC450 Würzburg (1960)
BX674 Nordenham (1960)

Afmetingen: 65,93 x 10,32 x 4,88 m.
Inhoud: 972,5 bruto ton register.

Hoofmotor: dieselmotor met een vermogen 2200 pk
Max. snelheid: 14,7 knopen

In 1978 is de Düsseldorf gesloopt.

Jan
Bijlagen
BX680 Dusseldorf (60x50cm)
BX680 Dusseldorf (60x50cm)
BX680-Dusseldorf_150kB.jpg (145.5 KiB) 9595 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl
Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 753
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Britse trawlers

Bericht door Jan de Reus »

H322 Ross Leonis

De motortrawler H322 Ross Leonis is als Stella Leonis onder bouwnr 944 gebouwd bij de Engelse werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor rekening van de rederij Charleson-Smith Trawlers Ltd. uit Hull.

Het schip is 29 maart 1960 te water gelaten en kwam in juli van datzelfde jaar in de vaart.

Inhoud: 775 bruto ton
Lengte: 185 ft (56,3 m)
Breedte: 33,6 ft (10,2 m)

Het schip beschikte over een 6 cilinder turbo charged dieselmotor van het fabrikaat Mirrlees Bickerton & Day met een vermogen van 1800 pk waarmee een max. snelheid van 15 knopen kon worden behaald.

In 1963 en 1964 werd de Stella Leonis winnaar van de Silver Cod trofee voor de grootste hoeveelheid aangevoerde vis. Op 26 november 1965 werd de naam gewijzigd in Ross Leonis en
op 1 oktober 1967 is het schip verkocht aan de rederij Hudson Bros (Trawlers) Ltd. te Hull.
Op 13 december 1976 is voor de kust van Noorwegen brand uitgebroken aan boord; het schip moest toen naar Harstadt voor reparatie en is daarna weer in de vaart genomen.

In 1978 is het schip voor de sloop verkocht.

Jan
Bijlagen
H322 Ross Leonis (50x40cm)
H322 Ross Leonis (50x40cm)
H322-Ross-Leonis2_150kB.jpg (146.57 KiB) 9492 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl
Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 753
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Britse trawlers

Bericht door Jan de Reus »

GY91 Lord Beatty

De Lord Beatty is in 1956 onder bouwnr 281 bij de Duitse werf Rickmers uit Bremerhaven gebouwd voor de rederij Lord Line Hull Ltd Ltd uit Hull. Het schip had het visserijnummer H112..

Het schip is op 15 december 1955 te water gelaten en kwam in 1956 in de vaart.

Inhoud: 697 bruto ton
Lengte: 189 ft (57,6 m)
Breedte: 31,8 ft (9,7 m)

Het schip beschikte over een dieselmotor met een vermogen van 1400 pk.
Schipper Walt Lewis heeft met de Lord Beatty in 1957 en in 1958 de Silver Cod trofee gewonnen.
In 1963 is de Lord Beatty aan Northern Trawlers Ltd uit Grimsby verkocht. De naam bleef ongewijzigd maar het visnummer werd GY91.

In 1976 is het schip gesloopt.

Jan
Bijlagen
GY91 Lord Beatty (40x30 cm)
GY91 Lord Beatty (40x30 cm)
GY91-Lord-Beatty_150kB.jpg (148.35 KiB) 9077 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl
Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 753
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Britse trawlers

Bericht door Jan de Reus »

GY142 Northern Sea

De rederij Northern Trawler uit Grimsby liet in 1949 en 1950 zes oliegestookte trawlers bouwen bij twee Engelse werven. Drie hiervan, de GY142 Northern Sea, GY128 Northern Chief en de GY149 Northern Isles werden gebouwd bij Cochranes of Selby en waren groot 692 bruto ton bij een lengte van 178 ft (54 m).

De overige 3 zusterschepen werden gebouwd bij Cook, Welton & Gemmell te Beverly. Deze schepen waren qua tonnage iets kleiner (677 bruto ton) bij een gelijkblijvende lengte. De namen van de deze schepen waren: GY121 Northern Prince, GY110 Northern Princess en GY124 Northern Queen.

De afmetingen van deze laatste 3 schepen waren:
Tonnage: 677 bruto ton
Lengte: 178 ft (54 m)
Breedte: 31,7 ft (9,7 m)

De voorstuwing bestond uit een oliegestookte stoommachine van het fabrikaat C.D. Holmes met een vermogen van 1075 ipk. Hiermee kon een max. snelheid van 13 knopen worden bereikt.

De GY121 Northern Prince is in 1971 gesloopt. De overige 5 schepen zijn allen in 1976 afgevoerd voor de sloop.

Prettige Kerstdagen.

Jan
Bijlagen
GY142 Northern Sea (40x30cm)
GY142 Northern Sea (40x30cm)
GY142-Northern-Sea2_150kB.jpg (147.25 KiB) 8854 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl
Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 753
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Britse trawlers

Bericht door Jan de Reus »

H425 Arctic Trapper

Deze stoomtrawler is in 1937 gebouwd bij de Engelse werf Cochranes of Selby te Selby (UK) voor de rederij West Dock Steam Fishing Co Ltd uit Hull als H425 Reighton Wyke. De tewaterlating vond plaats op 30 november 1936 en het schip kwam in 1937 in de vaart.

Inhoud: 465 bruto ton
Lengte: 161,8 ft (49,3 m)
Breedte: 27,1 ft ( 8,2 m)

Het schip beschikte over een stoommachine fabrikaat C D Holmes met een kolengestookte ketel en een vermogen van 120 pk en was een van de laatste stoomtrawlers van Hull.

Van 1939 tot 1945 in dienst van de Engelse marine als anti onderzeeboot trawler HMT Reighton Wyke (FY134)
In 1959 is de trawler overgegaan naar Boyd Line Ltd Ltd uit Hull en kreeg toen de naam Arctic Trapper H425.

In 1962 is het schip gesloopt te Brugge (BE)

Jan
Bijlagen
H425 Arctic Trapper (40x30cm)
H425 Arctic Trapper (40x30cm)
H425-Arctic-Trapper_150kB.jpg (145.7 KiB) 8628 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl
Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 753
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Britse trawlers

Bericht door Jan de Reus »

St Andrews dock Hull

Afgebeeld een deel van het St. Andrews dock te Hull in het jaar 1959. Op de achtergrond het kantoor van de Lord Line. Op de voorgrond een trawler van de Lord Line. Daarachter trawlers van de Boyd Line, Victoria Fishing Company en Hudson Brothers. Hull was samen met Grimsby enige tijd de grootste vissershaven van de wereld. Nadat de UK haar visgronden bij IJsland verloren zag gaan is in snel tempo de eens zo grote Britse vissersvloot te loor gegaan en blijven de havens van Hull en Grimsby leeg.

Jan
Bijlagen
St Andrews dock (40x30cm)
St Andrews dock (40x30cm)
St-Andrews-dock-Hull_150kB.jpg (147.22 KiB) 8570 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl


Plaats reactie