Britse trawlers

Ook ruimte voor kunstschilderen en andere vormen van kunst.
Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 753
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Britse trawlers

Bericht door Jan de Reus »

Achter de winch aan boord van een Engelse trawler

Jan
Bijlagen
Behind the winch (30x24cm)
Behind the winch (30x24cm)
Behind-the-winch_150kB.jpg (147.82 KiB) 8156 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl

Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 753
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Britse trawlers

Bericht door Jan de Reus »

H442 St. Jerome

De hektrawler St Jerome is in 1967 gebouwd bij de werf Ferguson Bros (P/GL) Ltd te Port Glasgow voor rekening van rederij Thomas Hamlings uit Hull. De St. Jerome was het tweede schip van een klasse van 3 schepen die door deze werf zijn gebouwd. De andere twee schepen waren de St. Jason (1967) en de St. Jasper(1968). De St Jerome is op 7 novemvber 1967 te water gelaten.

Inhoud 1288 bruto ton
Lengte: 231,1 ft ( 70,4 m)
Breedte: 39,4 ft (12 m)

Het schip beschikte over een dieselmotor van het fabrikaat British Polar Ltd Type M66T met een vermogen van 2160 pk waarmee een max. snelheid van 14 knopen kon worden behaald.

Het schip had een laadcapaciteit van 32.000 kubieke feet.
Vriesinstallatie: 8x20 stations Jackstone VP vriezers met een capaciteit van 700 kits/dag.

Het schip heeft voor Thomas Hamlings gevist tot 1983 en is toen opgelegd in Hull. Op 29 oktober 1984 is het schip verkocht aan Seaboard Offshore thuishaven Inverness om dienst te gaan doen als standbye veiligheidsvaartuig.

Jan
Bijlagen
H442 St Jerome (50x40cm)
H442 St Jerome (50x40cm)
H442-St-Jerome_150kB.jpg (144.86 KiB) 8078 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl
warbout
Berichten: 593
Lid geworden op: 19 jul 2012 23:11
Locatie: Rhoon

Re: Britse trawlers

Bericht door warbout »

't Is zeker een smul Jan!

gr, Willem W
"De tijd gaat niet voorbij maar wijzelf gaan voorbij"
Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 753
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Britse trawlers

Bericht door Jan de Reus »

BX595 Heinrich Bueren

De Duitse stoomtrawler BX595 Heinrich Bueren is in 1950 gebouwd bij de Rickmerswerft te Bremerhaven onder bouwnr 250 voor rekening van Hochseefischerei Carl Kämpf te Bremerhaven.

Afmetingen: 59,12 x 8,84 x 4,37 m. Inhoud: 589,22 bruto ton register.

Hoofmotor: triple expansie stoommachine met gekoppelde Bauer-Wach turbine. Deze turbine wordt aangedreven door de afgewerkte stoom van de lagedrukcilinder van de triple expansie stoommachine en zorgt voor extra vermogen. Het totaal vermogen van stoommachine + turbine bedroeg 870 pk waarmee een maximum snelheid van 12 knopen kon worden behaald. In 1959 is het schip verbouwd tot oliestoker.

In 1963 is de Heinrich Bueren verkocht aan rederij D. Joh. Krijger te IJmuiden kreeg de naam Utrecht IJM24. De Utrecht heeft tot mei 1966 gevaren voor Krijger en is daarna opgelegd. Het schip is in 1967 gesloopt.

Jan
Bijlagen
BX595 Heinrich Bueren (50x40cm)
BX595 Heinrich Bueren (50x40cm)
BX595-Heinrich-Bueren_150kB.jpg (146.8 KiB) 7800 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl
Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 753
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Britse trawlers

Bericht door Jan de Reus »

H95 Kingston Sapphire

De stoomtrawler H95 Kingston Sapphire is onder bouwnr 896 gebouwd bij de Engelse werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor de rederij Kingston Steam Trawling Co Ltd. te Hull.

Het schip is op 22 juni 1955 te water gelaten en kwam in november 1955 in de vaart.

Inhoud 811 bruto ton
Lengte: 189,4 ft (57,7 m)
Breedte: 32,1 ft (9,8 m)

Het schip beschikte over een oliegestookte ketel en een stoommachine van het fabrikaat C D Holmes met een vermogen van 1300 ipk waarmee een max. snelheid van 13,5 knopen kon worden behaald.

Op 29 juni 1966 is het schip verkocht aan rederij Hellyer Brothers Ltd uit Hull. In 1976 is het schip verkocht voor de sloop en uiteindelijk in 1977 gesloopt te London.

Jan
Bijlagen
H95 Kingston Sapphire (50x40cm)
H95 Kingston Sapphire (50x40cm)
H95-Kinston-Sapphire_150kB.jpg (147.25 KiB) 7713 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl
Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 753
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Britse trawlers

Bericht door Jan de Reus »

GY135 Filey Bay

De stoomtrawler GY135 Filey Bay werd in 1930/1931 gebouwd bij Cook, Welton & Gemmell te Beverly onder bouwnr 558 voor rekening van Rugby Steam Fishing Co. Het schip had toen de naam Ross GY329. De tewaterlating vond plaats op 24 november 1930.

De afmetingen van het schip waren:
Tonnage: 348 bruto ton
Lengte: 140.2 ft (42,7 m)
Breedte: 24.6 ft (7,5 m)

De voorstuwing bestond uit een stoommachine van het fabrikaat C.D. Holmes. Hiermee kon een max. snelheid van 10,7 knopen worden bereikt.

Geschiedenis

01/1931 Rugby Steam Fishing Co onder de naam Ross GY329
03/1934 overgaan naar Hull (Hull Marine Steam Fishing Co Ltd)
03/1934 hernoemd in Filey Bay H27
1938 verlengd tot 166.7' (50,8 m)
1939 gevorderd door de Admiralty en ingezet als mijnenveger HMT Filey Bay
12/1945 geregistreerd als GY 135 eigenaarTrawlers Grimsby Ltd
04/1953 overgegaan naar Derwent Trawlers
06/1955 overgegaan naar G F Sleight Ltd Grimsby
08/1956 naar België om te worden gesloopt

Jan
Bijlagen
GY135 Filey Bay (40x30cm)
GY135 Filey Bay (40x30cm)
GY135-Filey-Bay_lijst.jpg (260.64 KiB) 7595 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl
Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 753
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Britse trawlers

Bericht door Jan de Reus »

H326 Kingston Amber

De trawler H326 Kingston Amber is onder bouwnr 946 gebouwd bij de werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor de rederij Kingston Steam Trawling Co Ltd uit Hull.

Het schip is op 28 september 1960 te water gelaten en had de reputatie als zijn de snelste zijtrawler van de Britse vloot. Het schip zou een snelheid van 18 knopen hebben gehaald.

Inhoud 785 bruto ton
Lengte: 190 ft ( 57,9 m)
Breedte: 33,11 ft ( 10 m)

Het schip beschikte over een diesel motor van het fabrikaat Holmes/Werkspoor met een vermogen van 2000 pk waarmee een snelheid van 16 knopen kon worden behaald.

De Kingston Amber is in 1966 verkocht aan Hellyer Brothers Ltd te Hull
In 1978 werd het schip opgelegd.

In 1979 is het schip verkocht voor de sloop.

H267 Ross Canaveral

De trawler H267 Ross Canaveral is in 1963 onder bouwnr. 1480 gebouwd bij de werf Cochrane & Sons Ltd (te Selby UK) voor de rederij Hudson Brothers Ltd uit Hull. Het schip had toen de naam Cape Canaveral.

Inhoud 805 bruto ton
Lengte: 190 ft ( 57,9 m)
Breedte: 33,11 ft ( 10 m)

Het schip beschikte over een diesel motor van het fabrikaat Mirrlees met een vermogen van 1800 pk.

De Cape Canaveral is in 1965 overgegaan naar British United Trawlers en kreeg de naam Ross Canaveral.

In 1978 werd het schip opgelegd en uiteindelijk gesloopt.

Jan
Bijlagen
H326-Kingston-Amber-&-H267-.jpg
H326-Kingston-Amber-&-H267-.jpg (409.04 KiB) 7542 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl
Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 753
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Britse trawlers

Bericht door Jan de Reus »

H244 Northella

De stoomtrawler H244 Northella is onder bouwnr 1311 gebouwd bij de Engelse werf Cochrane & Sons Ltd uit Selby UK voor rekening van de rederij J. Marr & Son Ltd uit Hull.

Het schip is op 6 december 1945 te water gelaten en vertrok op 9 april 1946 uit Hull voor haar eerste zeereis..

Inhoud 579 bruto ton
Lengte: 177,6 ft (54,1 m)
Breedte: 30,2 ft (9.2 m)

Het schip beschikte over een triple expansie stoommachine van het fabrikaat Amos & Smith Ltd met een vermogen van 166 IHP.
Geschiedenis
25.6.1948: Verkocht aan East Riding Trawlers Ltd, uit Hull (Charleson-Smith Trawlers Ltd)
30.8.1948: Geregistreerd te Hull als Stella Canopus (H244)
1.1950 Ketel aangepast voor oliestook ipv kolenstook
5.12.1950: Verkocht aan Trawlers Grimsby Ltd, Grimsby
10.4.1953: Verkocht aan Derwent Trawlers Ltd, Grimsby
28.3.1963: Verkocht aan Hudson Brothers Trawlers Ltd, Hull (Ross Groep, Grimsby).
18.11.1954: Verkocht aan Alsey Steam Fishing Co Ltd, Grimsby
24.11.1965: Geregistreerd te Hull als Ross Canopus (H244).
30.3.1966: Sold aan Hudson Brothers Trawlers Ltd, Hull
7.1967: Verkocht aan België voor de sloop

Jan
Bijlagen
H244-Northella_150kB.jpg
H244-Northella_150kB.jpg (147.34 KiB) 7492 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl
Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 753
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Britse trawlers

Bericht door Jan de Reus »

Hull trawlers

Op het schilderij staan een drietal trawlers uit Hull afgebeeld. Twee van de rederij Thomas Hamling & Co Ltd en een van de rederij Boyd Line Ltd (witte schoorsteen met twee rode banden).

Jan
Bijlagen
Hull-trawlers_150kB.jpg
Hull-trawlers_150kB.jpg (146.68 KiB) 9732 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl
Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 753
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Britse trawlers

Bericht door Jan de Reus »

H50 Kingston Turquoise

De stoomtrawler H50 Kingston Turquoise is onder bouwnr 895 gebouwd bij de Engelse werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor de rederij Kingston Steam Trawling Co Ltd. te Hull.

Het schip is op 15 oktober 1954 te water gelaten en kwam in februari 1955 in de vaart.

Inhoud 811 bruto ton
Lengte: 189,4 ft (57,7 m)
Breedte: 32,1 ft (9,8 m)

Het schip beschikte over een oliegestookte ketel en een stoommachine van het fabrikaat C D Holmes met een vermogen van 1300 ipk waarmee een max. snelheid van 13,5 knopen kon worden behaald.

Op 22 januari 1965 is het schip op de terugreis naar Hull 14 zeemijl ten Noord noord westen van Holy Head bij de Orkney eilanden lek geslagen op de North Shoal. Het schip zonk binnen 4 minuten. Van de 20 bemanningsleden wisten er 19 zich te redden mbv de 2 reddingssloepen.

Jan
Bijlagen
H50-Kingston-Turquoise3.jpg
H50-Kingston-Turquoise3.jpg (148.74 KiB) 9702 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl


Plaats reactie