Naar Antarctica
Re: Naar Antarctica
Ik ben in 2014 met de Plancius (ex Tydeman) naar Antarctica geweest wat achteraf een uitstekende keuze bleek te zijn.
Nederlands schip met internationale bemanning.
Dit is wat ze noemen een expeditie schip, dus geen cruise schip. Alles aan boord is prima. Meer dan prima zelfs maar geen overdreven luxe.
Ongeveer 100 passagiers wat garandeert dat er optimaal gebruik gemaakt kan worden van zoveel mogelijk landingen en Zodiac cruises.
Onderweg met de zodiac naar Port Charcot op Booth Island maken we graag even een omweg als we deze zeehond op zo'n geweldige plek zien liggen met onze thuisbasis op de achtergrond.
Geweldig dat hij even zijn ogen open doet en dan gewoon weer doorslaapt alsof er niemand is.
Nederlands schip met internationale bemanning.
Dit is wat ze noemen een expeditie schip, dus geen cruise schip. Alles aan boord is prima. Meer dan prima zelfs maar geen overdreven luxe.
Ongeveer 100 passagiers wat garandeert dat er optimaal gebruik gemaakt kan worden van zoveel mogelijk landingen en Zodiac cruises.
Onderweg met de zodiac naar Port Charcot op Booth Island maken we graag even een omweg als we deze zeehond op zo'n geweldige plek zien liggen met onze thuisbasis op de achtergrond.
Geweldig dat hij even zijn ogen open doet en dan gewoon weer doorslaapt alsof er niemand is.
Re: Naar Antarctica
Het kanaal is daardoor ondertussen uitgegroeid tot een standaard onderdeel van de cruise route.
Niet alleen heel mooi maar het door bergen omringde water is meestal zo stil als een meer wat een zeldzame gebeurtenis is in het stormachtige gebied.
Re: Naar Antarctica
Wilhelmina Bay is het Eldorado om walvissen te spotten. Hier kun je zien hoe dat gaat.
Er wordt niet hard gevaren of nagezeten. Alles gaat heel voorzichtig, langzaam met respect voor de dieren.
De Humpback's zijn nieuwsgierig en komen af en toe zo dichtbij dat je zelfs met een Ipad de mooiste foto's kunt maken.
Deze foto geeft toch aardig aan hoe dichtbij je kunt komen, zowel bij de dieren als bij het prachtige landschap in dit geval de ijssculpturen.
Het sensatie gevoel is nauwelijks onder woorden te brengen als je hier tussendoor vaart. Maakt je ook bewust van je eigen nietigheid.
Er wordt niet hard gevaren of nagezeten. Alles gaat heel voorzichtig, langzaam met respect voor de dieren.
De Humpback's zijn nieuwsgierig en komen af en toe zo dichtbij dat je zelfs met een Ipad de mooiste foto's kunt maken.
Deze foto geeft toch aardig aan hoe dichtbij je kunt komen, zowel bij de dieren als bij het prachtige landschap in dit geval de ijssculpturen.
Het sensatie gevoel is nauwelijks onder woorden te brengen als je hier tussendoor vaart. Maakt je ook bewust van je eigen nietigheid.
Re: Naar Antarctica
Er wordt altijd beweerd dat walvissen zo intelligent zijn en dat zal ook wel waar wezen. Hun intelligentie moet wel anders zijn dan die van ons of die van veel andere dieren want het valt op dat de walvissen na al die jacht die er op gemaakt wordt, nog steeds niet wegvluchten als er schepen in de buurt komen terwijl ze die al op grote afstand kunnen horen.
Re: Naar Antarctica
Goed en gezond Nieuwjaar!
Afgelopen zondag 9 januari teruggekeerd van een 18 daagse rondtrip Ushuaia, South Georgia, South Orkneys, Weddell Sea en Antarctic Peninsula met de Hanseatic Inspiration van Hapag Lloyd Cruises. Een van de mooiste reizen die ik tot nu toe gemaakt heb, on par met de Galapagos en South Pacific. We zouden aanvankelijk ook nog de Falklands bezoeken, dat ging niet door omdat het merendeel van de 150 passagiers Duiters waren en er voor hen 14 dagen quarantaine verplicht was na bezoek Brits grondgebied?! Voordeel meer tijd in Antarctica!
Alvorens op de chartervlucht van BA naar Ushuaia te stappen nog een paar dagen doorgebracht in BA.
Puerto Madero, niets verandert, misschien wat meer hoogbouw aan bakboord. Het museum schip ARA Uruguay, gesloten voor bezoek door Covid. En niet te vergeten Fragata Sarmiento, ook gesloten voor bezoek vanwege Covid. Het sturen vergde blijkbaar nogal wat mankracht! Uiteraard ook nog de diverse Plaza's bezocht en niet te vergeten de begraafplaats van o.a. de familie Duarte en Evita Peron.
Terug lopend naar het hotel zag ik de ijsbreker Almirante Izar. Op de 21ste met de chartervlucht naar Ushuaia, alwaar we tijdelijk in een hotel werden gefrommelt voor nog weer eens een PCR test voor dat we aan boord mochten. Na een uur of 4 bleken we allemaal (150 passagiers) negatief en konden we a/b. Om een uur of 8 'savonds vertrokken naar zee, de wind was inmiddels aangewakkerd to bft 9.
Hieronder volgen een aantal fotos van schepen gezien op deze trip. Later plaats ik dan nog wat plaatjes van het ijs en wildlife.
Bark Europa, volgens hun website moest deze de 44 daagse reis van Montevideo naar South Georgia, Antarctic en Ushuaia vroegtijdig afbreken door bliksem inslag in de mast tijdens slecht weer, als gevolg daarvan brand in de schakelkast op de brug en het onklaar raken van een groot gedeelte van de elektronische navigatie en communicatie middelen. Zo zie je maar, sextant bij de hand houden! Hier reparerend ten anker op de rede van Ushuaia. De Hanseatic Inspiration in Gold Harbour, South Georgia. Onderweg van South Orkney naar de Weddell Zee kwamen we het nagel nieuwe Britse onderzoekings vaartuig "Sir David Attenborough" tegen, foto in slecht zicht met telelens. Meer foto's in volgende post.
Afgelopen zondag 9 januari teruggekeerd van een 18 daagse rondtrip Ushuaia, South Georgia, South Orkneys, Weddell Sea en Antarctic Peninsula met de Hanseatic Inspiration van Hapag Lloyd Cruises. Een van de mooiste reizen die ik tot nu toe gemaakt heb, on par met de Galapagos en South Pacific. We zouden aanvankelijk ook nog de Falklands bezoeken, dat ging niet door omdat het merendeel van de 150 passagiers Duiters waren en er voor hen 14 dagen quarantaine verplicht was na bezoek Brits grondgebied?! Voordeel meer tijd in Antarctica!
Alvorens op de chartervlucht van BA naar Ushuaia te stappen nog een paar dagen doorgebracht in BA.
Puerto Madero, niets verandert, misschien wat meer hoogbouw aan bakboord. Het museum schip ARA Uruguay, gesloten voor bezoek door Covid. En niet te vergeten Fragata Sarmiento, ook gesloten voor bezoek vanwege Covid. Het sturen vergde blijkbaar nogal wat mankracht! Uiteraard ook nog de diverse Plaza's bezocht en niet te vergeten de begraafplaats van o.a. de familie Duarte en Evita Peron.
Terug lopend naar het hotel zag ik de ijsbreker Almirante Izar. Op de 21ste met de chartervlucht naar Ushuaia, alwaar we tijdelijk in een hotel werden gefrommelt voor nog weer eens een PCR test voor dat we aan boord mochten. Na een uur of 4 bleken we allemaal (150 passagiers) negatief en konden we a/b. Om een uur of 8 'savonds vertrokken naar zee, de wind was inmiddels aangewakkerd to bft 9.
Hieronder volgen een aantal fotos van schepen gezien op deze trip. Later plaats ik dan nog wat plaatjes van het ijs en wildlife.
Bark Europa, volgens hun website moest deze de 44 daagse reis van Montevideo naar South Georgia, Antarctic en Ushuaia vroegtijdig afbreken door bliksem inslag in de mast tijdens slecht weer, als gevolg daarvan brand in de schakelkast op de brug en het onklaar raken van een groot gedeelte van de elektronische navigatie en communicatie middelen. Zo zie je maar, sextant bij de hand houden! Hier reparerend ten anker op de rede van Ushuaia. De Hanseatic Inspiration in Gold Harbour, South Georgia. Onderweg van South Orkney naar de Weddell Zee kwamen we het nagel nieuwe Britse onderzoekings vaartuig "Sir David Attenborough" tegen, foto in slecht zicht met telelens. Meer foto's in volgende post.
Live life to the fullest!
- Harry G. Hogeboom
- Berichten: 14448
- Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
- Locatie: Canada
Re: Naar Antarctica
Goed en gezond Nieuwjaar!Meer foto's in volgende post.
Daaar houden we het op EN "keep them coming" lijkt een mooi verslaggie te worden.
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
"Don't sweat the small stuff"
Re: Naar Antarctica
Vervolg
De Chileense marine sleper Galvarino ATF66 geankerd in de caldera van Deception Island (een geimplodeerde, nog steeds min of meer aktieve vulkaan).
We zouden hier twee Zodiac landingen doen maar tegen de tijd dat we in de caldera waren was de wind van bft 4 tot bft 10 toegenomen en Zodiac landingen onmogelijk, toen maar rondje caldera gemaakt, ook mooi! Hanseatic Inspiration in Paradise Bay. De Sea Spirit van Poseidon in Paradise Bay toen wij daar vertrokken. Roald Amundsen van Hurtigruten in de Neumayer Channel. En ten slotte de National Gegraphic Explorer van Lindblatt ter hoogte van Petermann Island. Het is er vrij actief met expeditie schepen, vooral aan de west kant van de peninsula, zie hieronder een copy van cruisemapper van vandaag 12 jan. Dit waren de schepen, wordt vervolgd met een aantal plaatjes van wild life en scenery, kan wel ff duren.
Groeten ak
De Chileense marine sleper Galvarino ATF66 geankerd in de caldera van Deception Island (een geimplodeerde, nog steeds min of meer aktieve vulkaan).
We zouden hier twee Zodiac landingen doen maar tegen de tijd dat we in de caldera waren was de wind van bft 4 tot bft 10 toegenomen en Zodiac landingen onmogelijk, toen maar rondje caldera gemaakt, ook mooi! Hanseatic Inspiration in Paradise Bay. De Sea Spirit van Poseidon in Paradise Bay toen wij daar vertrokken. Roald Amundsen van Hurtigruten in de Neumayer Channel. En ten slotte de National Gegraphic Explorer van Lindblatt ter hoogte van Petermann Island. Het is er vrij actief met expeditie schepen, vooral aan de west kant van de peninsula, zie hieronder een copy van cruisemapper van vandaag 12 jan. Dit waren de schepen, wordt vervolgd met een aantal plaatjes van wild life en scenery, kan wel ff duren.
Groeten ak
Live life to the fullest!
Re: Naar Antarctica
Vervolg:
In verband met Covid a/b verplicht mondkapje, behalve in de restaurants en de bars. Iedere dag werd temperatuur gemeten en om de paar dagen een antigen test. Er werd gedurende de hele reis geen Covid geregistreerd.
Alle passagiers kregen een paar rubber laarzen en blauwe parka in bruikleen.
Plaatje van de SAM geintegreerde brug met dual ECDIS, conning en radar displays, alles interswitchable. Na twee en een halve dag varen waren we bij de Shag Rocks, deze liggen een goede 100 mijl WNW van South Georgia en zijn bevolkt door een grote groepen Cormorants die om het schip heen vlogen. Hebben hier een uurtje gedreven voor het maken van fotos.
Na een paar uur varen kwamen terecht in een enorme groep bultruggen, condensatie pluimen tot aan de horizon. Kwamen vlak bij het schip, ongelooflijk het geluid te horen dat ze maken wanneer ze uitademen. Na een paar uur drijven tussen de walvissen door naar South Georgia.
De volgende morgen (1e Kerstdag) ankerden we in Hecules Bay, hier deden we een Zodiac tour door de baai, met o.a. Spaghetti penguins, King penguins, Antarctic fur seals, Elephant seals en South Georgia Pipits. We verhaalden daarna naar Fortuna Bay, waar we met 85 medepassagiers (die allemaal vrijwillig voor deze tocht getekend hadden) landden om het laatste stuk te lopen van Ernest Shackeltons legendarische tocht over het gebergte van S. Georgia, van Haakon Bay aan de westkust naar Stromness, waar een walvisstation en reparatie yard was. Voor meer informatie over Shackleton en zijn tocht om hulp te zoeken voor zijn gestrande bemanning van de gezonken Endurance op Elephant Island volg deze link:
https://en.wikipedia.org/wiki/Ernest_Shackleton
Onze tocht van Fortuna Bay naar Stromness was ongeveer 6,5 km over hoog, glad en ongelijk terrein en begon door ons een weg te banen door de grote hoeveelheden fur seals op het kiezelstrand. Daarna een steile klim tegen een met gras pollen begroeide klif van ongeveer 100 meter. Boven gekomen op het eerste plateau stonden we uit te blazen en op adem te komen en gaat een medepassagier onderuit, hartaanval, CPR mocht helaas niet meer baten. Hoorde achteraf dat hij al hart problemen had. Schip was de baai al uit en op weg naar Stromness, teruggeroepen om de inmiddels overleden man te repatrieren. De rest van de groep heeft de tocht verder zonder problemen volbracht. Eenmaal aangekomen in Stromness werden we door de Zodiacs opgepikt en a/b gebracht. Vanwege gevaar voor instortten en veel asbest mochten de overblijfselen van de gebouwen van het walvis station niet bezocht worden. Wordt vervolgd.
In verband met Covid a/b verplicht mondkapje, behalve in de restaurants en de bars. Iedere dag werd temperatuur gemeten en om de paar dagen een antigen test. Er werd gedurende de hele reis geen Covid geregistreerd.
Alle passagiers kregen een paar rubber laarzen en blauwe parka in bruikleen.
Plaatje van de SAM geintegreerde brug met dual ECDIS, conning en radar displays, alles interswitchable. Na twee en een halve dag varen waren we bij de Shag Rocks, deze liggen een goede 100 mijl WNW van South Georgia en zijn bevolkt door een grote groepen Cormorants die om het schip heen vlogen. Hebben hier een uurtje gedreven voor het maken van fotos.
Na een paar uur varen kwamen terecht in een enorme groep bultruggen, condensatie pluimen tot aan de horizon. Kwamen vlak bij het schip, ongelooflijk het geluid te horen dat ze maken wanneer ze uitademen. Na een paar uur drijven tussen de walvissen door naar South Georgia.
De volgende morgen (1e Kerstdag) ankerden we in Hecules Bay, hier deden we een Zodiac tour door de baai, met o.a. Spaghetti penguins, King penguins, Antarctic fur seals, Elephant seals en South Georgia Pipits. We verhaalden daarna naar Fortuna Bay, waar we met 85 medepassagiers (die allemaal vrijwillig voor deze tocht getekend hadden) landden om het laatste stuk te lopen van Ernest Shackeltons legendarische tocht over het gebergte van S. Georgia, van Haakon Bay aan de westkust naar Stromness, waar een walvisstation en reparatie yard was. Voor meer informatie over Shackleton en zijn tocht om hulp te zoeken voor zijn gestrande bemanning van de gezonken Endurance op Elephant Island volg deze link:
https://en.wikipedia.org/wiki/Ernest_Shackleton
Onze tocht van Fortuna Bay naar Stromness was ongeveer 6,5 km over hoog, glad en ongelijk terrein en begon door ons een weg te banen door de grote hoeveelheden fur seals op het kiezelstrand. Daarna een steile klim tegen een met gras pollen begroeide klif van ongeveer 100 meter. Boven gekomen op het eerste plateau stonden we uit te blazen en op adem te komen en gaat een medepassagier onderuit, hartaanval, CPR mocht helaas niet meer baten. Hoorde achteraf dat hij al hart problemen had. Schip was de baai al uit en op weg naar Stromness, teruggeroepen om de inmiddels overleden man te repatrieren. De rest van de groep heeft de tocht verder zonder problemen volbracht. Eenmaal aangekomen in Stromness werden we door de Zodiacs opgepikt en a/b gebracht. Vanwege gevaar voor instortten en veel asbest mochten de overblijfselen van de gebouwen van het walvis station niet bezocht worden. Wordt vervolgd.
Live life to the fullest!
Re: Naar Antarctica
Mooi, ik vind dat een walvisstation bouwen is mooi en nuttig maar de bouwers zouden na gebruik hun zooi ook weer moeten opruimen. Het wordt tijd dat dat een goede gewoonte wordt!
Re: Naar Antarctica
Het beroerde daar is, dat alles letterlijk in de diepvriezer zit....
Een paar keer hebben we een paar containers en wat ander los spul afgezet bij wat stations op Antarctica, en bij alle (en McMurdo vooral) enorme vuilnishopen lagen, incl de troep van de latrines: daar lagen hele hopen hopen ( ) destijds...
Ik heb van horen zeggen dat ze dat mbv wat bulldozers over de ijsrand hebben geschoven....
Een paar keer hebben we een paar containers en wat ander los spul afgezet bij wat stations op Antarctica, en bij alle (en McMurdo vooral) enorme vuilnishopen lagen, incl de troep van de latrines: daar lagen hele hopen hopen ( ) destijds...
Ik heb van horen zeggen dat ze dat mbv wat bulldozers over de ijsrand hebben geschoven....
Oost, west...ook best