De ramp met de El Faro

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: De ramp met de El Faro

Bericht door ferryvaneeuwen »

De families zullen de audio die op S-VDR staat nooit te horen krijgen, zo heeft de NTSB bekendgemaakt waarbij zij zich beroepen op een bepaald wetswinkel. De families gaan hiermee niet akkoord en willen actie hiertegen ondernemen.
None of the families are being represented at the listening to the tapes. The tapes will be listened by NTSB, Coast Guard, then TOTE. On behalf of at least my client, I asked the NTSB if I could listen to the recording and they said no," Sullivan said.
Er wordt hardnekkig geschreven over 'tapes' terwijl het geheugen naar ik aanneem solid state zal zijn. Het hele verhaal staat hier te lezen.

Gebruikersavatar
Knisten
Berichten: 455
Lid geworden op: 24 mar 2005 15:57
Locatie: Abbeville, LA, USA

Re: De ramp met de El Faro

Bericht door Knisten »

Tot nog toe heb ik mij onthouden van commentaar in dit topic maar deze laatste ontwikkelingen bevestigen mijn eerdere vermoedens dat er een "nieuwe, verse doofpot" wordt ingeschoren. Ze kunnen er beter één nemen met een ingebouwd luchtfilter want elk weldenkend mens weet dat deze zaak "stinks to high heaven". Wat kan er zo geheimzinnig zijn aan de laatste woorden van -enkele- opvarenden ? Jaren geleden werd mij verzocht een aantal USCG mensen te begeleiden tijdens een Port State Control inspectie van een car-bulk-carrier onder Liberiaanse vlag. Zo gezegd, zo gedaan..... en na een paar uur met deze "inspecteurs" te hebben doorgebracht werd mij door hen -vol trots- een "certificate of compliance" overhandigd. "Sorry gents, but I can not and will not accept this certificate...." Eén van de heren meende te moeten opmerken dat "he was fascinated by the sweep on the radar-screen, going round and round and round..." hetgeen mij toen het ergste deed vermoeden. Waarom ik het certificaat niet kon accepteren ? Het was namelijk opgemaakt voor een TANKER. Ooit een tanker met pontons aan dek gezien ? Dus het circus begon van voor af aan en we bleven voldoen aan de eisen, maar het duurde een stief kwartiertje voor een nieuw, ter zake doende certificaat werd geproduceerd. Had geen al te hoge pet op van die gasten, de goede niet te na gesproken. Maar als nu de top van de USCG zich ook al met dergelijke vage praktijken gaat bezighouden is het eind zoek, althans, da's mijn mening. Kan me niet voorstellen dat er wereldschokkende feiten zijn besproken tijdens de laatste uren van de "El Faro". Dus waarom niet de nabestaanden een beetje tegemoet komen ? Het is tenslotte al erg genoeg. Maar het zijn weer die "verdomde" regeltjes....
Tot zover mijn drie stuivers...
Old sailors never die, they just fade (or drive) away...
73 Knisten
Gebruikersavatar
andrekik
Berichten: 491
Lid geworden op: 04 okt 2007 04:40
Locatie: Houston, Texas
Contacteer:

Re: De ramp met de El Faro

Bericht door andrekik »

Dit is de text van US Code 49 paragraaf 1114.
(d) Surface Vehicle Recordings and Transcripts.-
(1) Confidentiality of recordings.-The Board may not disclose publicly any part of a surface vehicle voice or video recorder recording or transcript of oral communications by or among drivers, train employees, or other operating employees responsible for the movement and direction of the vehicle or vessel, or between such operating employees and company communication centers, related to an accident investigated by the Board. However, the Board shall make public any part of a transcript or any written depiction of visual information that the Board decides is relevant to the accident-
(A) if the Board holds a public hearing on the accident, at the time of the hearing; or
(B) if the Board does not hold a public hearing, at the time a majority of the other factual reports on the accident are placed in the public docket.

(2) References to information in making safety recommendations.-This subsection does not prevent the Board from referring at any time to voice or video recorder information in making safety recommendations.
Men zal moeten wachten op de volgende public hearing.
Live life to the fullest!
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: De ramp met de El Faro

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

De gegevens en audio op de VDR van de El Faro lijken volledig intact te zijn.
The recording starts at 5:37 a.m. the fateful day, about 8 hours after the ship left the port of Jacksonville for Puerto Rico.
Capt. Michael Davidson and his crew can be heard discussing flooding and the increasing list — or tilt — of the 790-foot-long ship as Hurricane Joaquin battered it with strong winds and massive waves, the NTSB said.

The NTSB said the data recorder shows the captain called orders to abandon ship and sounded the alarm about 7:30 a.m. that day. NTSB says the recording ends minutes later.

The 40-year-old ship had open lifeboats unlike more modern ships. It was also due for maintenance the next month before being retired from the Puerto Rico trade.

Bron: ABC NEWS
Dat is natuurlijk mooi om te weten, maar het zegt mij verder erg weinig. Ik ben veel meer geïnteresseerd in wat er daarvóór allemaal gebeurde en is besproken. Hopelijk horen we dat later.
Het zet me wel aan het denken en net zoals helemaal aan het begin van deze zaak stel ik mezelf de vraag: Wat zou ik hebben gedaan?
In een hurricane het bevel "schip verlaten" geven als je alleen maar ouderwetse open reddingboten hebt? Ik denk het niet. Dat is onder die omstandigheden immers niet meer dan een loze kreet?
Afwachten maar weer wat er verder wordt vrijgegeven.
Gert Schouwstra
Berichten: 390
Lid geworden op: 23 sep 2007 19:38
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: De ramp met de El Faro

Bericht door Gert Schouwstra »

Ik ben ook heel benieuwd wat we hier verder nog over gaan horen.
Ik denk dat je zo'n bevel in die omstandigheden ook alleen maar geeft, wanneer je echt zeker weet dat je over een paar minuten geen schip meer onder je kont zult hebben.
Gert
- Varen is Leven -
Gebruikersavatar
andrekik
Berichten: 491
Lid geworden op: 04 okt 2007 04:40
Locatie: Houston, Texas
Contacteer:

Re: De ramp met de El Faro

Bericht door andrekik »

HIER de update van de NTSB website.

Volgens IMO is de reder, Tote, eigenaar van de data, ben benieuwd of Tote alsnog aangesproken kan worden om de data en audio t.z.t. ter beschikking te stellen.
Live life to the fullest!
ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: De ramp met de El Faro

Bericht door ferryvaneeuwen »

De USCG heeft inmiddels alle transcripts, ruim 1500 pagina's, vrijgegeven van de 10 zittingsdagen van de eerste verhoorsessie. Voor de ijverige lezertjes onder ons is er dus werk aan de winkel.....

Ik zal er denk ik selectief in grasduinen. Zo ben ik nieuwsgierig naar wat er bijvoorbeeld precies gezegd is over het onderwerp stabiliteit en de machinekamer want dat is mij grotendeels ontgaan.
Steady as she goes.....
Steady as she goes.....
image.jpeg (154.09 KiB) 5238 keer bekeken
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: De ramp met de El Faro

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Ja, ik had ze ook al gevonden, maar ik wacht liever op het eindrapport - wat natuurlijk nog heel lang gaat duren.
In feite zegt dat plaatje hierboven al voldoende. Onbegrijpelijk hoe iemand zo star aan die route heeft kunnen vasthouden. Dat is wat ze met zijn allen fataal is geworden en niks anders.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14378
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: De ramp met de El Faro

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Ik zal er denk ik selectief in grasduinen.
Nou ik ben niet van plan om er verder ook nog maar enige tijd aan te besteden, want ik ben van mening dat je dit soort "fratsen" ( om nu maar te proberen om een heeel lang verhaal in een enkel woord te vatten!) kennelijk niet kan voorkomen, met name in de USA "zou zo'n bakkie als dit" al helemaal niet voor mogen komen en ik zeg dit gebaseerd op het volgende:
1) Toen ik -en met mij de hele ploeg aan boord!!- als groen massinissie onder de bekwame leiding van Kapitein Van Dongen R.I.P. ondanks de -vergeleken met nu- zeer gebrekkige Orkaan informatie beschikbaar, na meerdere malen door het oog van Orkaan Faith te zijn gekacheld in 1965, ook via het spreeuwenkassie van de Sparks naar SOSjes van zinkende schepen luisterend, de zaak hadden overleefd, toen bleven mij een paar zaken TOCH glashelder bij!!

a) de ontiegelijke hoge BAKKEN groen water in dat vrijwel windstille centrum van de orkaan.
b) Kapitein Van Dongen zei bij een van die SOS’jes waar de Sparks mee op de brug kwam- ik was er bij en die Ouwe had me toen nog niet van de brug gestuurd!!......ALS wij niet in ballast waren, dan zonden we nu ook SOS’jes uit!
c) Ik was nog zo naïef over dit soort natuur geweld…….DAAR was IK o.a. voor naar zee gegaan…..bla bla bla “Hollands Glorie” enz. enz. Dus toen ik een paar keer AL te enthousiast juichte bij een NOG hogere bak water, toen stuurde hij me van de brug af!

2) Met het stijgen der jaren en een van liever lede ietsie beter inzicht in de veelal rampzalige gevolgen van dit soort natuurgeweld, ging ik beseffen dat die ervaring toendertijd in 1965 op de “Forest Town” en de ontmoeting met Orkaan Faithe toch wel een heel unieke belevenis is, als je het kan NA vertellen.

3) Ik had toen natuurlijk nooit gedacht dat ik ooit nog eens hier in Novan Scotia ieder jaar met veel belangstelling dat hele Orkaan circus zou bekijken, je kunt het haast op de kalender aanstrepen, ze komen ieder jaar in deze tijd “deze kant uit” en meestal nadat ze en/of in de Carieb en/of aan de Oostkust van de USA ontiegelijke schade hebben aangericht, veelal met dodelijke afloop voor getroffen personen.

4) Tot zover hoef je daar nou niet bepaald een “weer- deskundige” voor te zijn, maar als er dan zoals in 2003 plotseling Orkaan Juan zomaar de voordeur van Halifax haven binnen komt wandelen, dan wordt je toch wel even met de neus op de feiten gedrukt, feiten die voor een ieder die met de zee heeft te maken al HEEL lang HEEL duidelijk moeten zijn. Er valt met Orkanen NIET te spotten.

5) Nou was mij dat als eenvoudig massinissie reeds sinds 1965 behoorlijk duidelijk, niet zozeer in details, maar WEL omdat ik het toch wel “aan den lijve had ondervonden”……..e.e.a. werd nog weer eens benadrukt toen ik via mijn vroegere bagger verleden…de tijd van “Gien zaaand dan ook gien vreeet’n” me daar een beetje verder in ging verdiepen, min of meer door “een samenloop van omstandigheden” als volgt.

6) Aan het einde van de vorige eeuw, 1998-1999 of zo kwam ik nog al eens in Galveston Texas i.v.m. bezigheden in de Golf van Mexico. Galveston is een stekkie wat mij wel aanspreekt en als je daar dan een pilsie met een lekker vissie zit te bikken aan het strand dan stommel je vanzelf tegen “THE Seawall” aan ..er staan mooie bronzen bordjes die je daar op wijzen. Die “Seawall” kwam er toen in 1900 heel Galveston door “Isaac’s Storm” op 8 of 9 September 1900 bekant kompleet van de kaart was geveegd. Dat had de nodige consequenties, hoopies schade, hoopies doden enz. enz. enz.

7) Nederlandse baggeraars hoogden toen het gehele darp een mooi beetje op en na verloop van tijd ging het leven in Galveston weer verder boven op dat door Nederlandse zgn. “Houtvoeters” opgehoogde darp. Er werd vervolgens ook een “Seawall” gebouwd, echter eentje volgens Amerikaanse begrippen, toen mijn vrouw eens met me mee ging -opgegroeid op de zeebodem en achter de hoge dijken van de Noord-Oost Polder- toen vroeg ze aan me “Waar IS die Seawall dan?”……..Ik zei: “Je staat er OP”….maar jaaa…….WIJ zijn gewend dat een dijk GOED zichtbaar is en OOK vertrouwen wekt , niet tan?? seg nou selluf!!

8) Dus via die bagger interesse kwam ik terecht bij de toenmalige boosdoener, de Orkaan van September 1900, die vervolgens na Galveston nog verder de nodige schade aanrichtte tot aan Canada en verder.

9) De schrijver Erik Larson heeft het allemaal haarfijn uitgezocht en beschreven in zijn boek “Isaac’s Storm” en noemt het “The Deadliest Hurricane in History” ECHT de moeite waard om te lezen en wat naar te Googelen!

10) Het IS dus zo zachies an “oud nieuws” als we ieder jaar weer een hele rits orkanen, nu met fraaie namen vanuit de Atlantic hun al of niet voorspelbare rondje hier langs de kust zien trekken, een haast “normale zaak” voor de bewoners van dit gebied. Jaarlijks belopen de schades “in de biljoenen”, inclusief “half verzopen steden” bij onze Zuidelijke buurman “waar ze ALLES beter en vooral GROTER” hebben dan normale lieden in de rest van de wereld.( Breek me nou de kaken niet open!)

11) Je zou dus , als eenvoudig oud massinissie van de Christelijke Nederlandse Oliepotjes Langen Omvaart, haast aannemen dat die lieden daar bij de buren zo zachies aan “weten waar ze over lullen” als het op Orkanen aankomt……..DAT zou je dus gevoeglijk aan kunnen nemen, niet tan?? Seg nou selluf. Galveston was dus 115 jaar voor dat “El Faro” bakkie.

12) Ik heb dus geen enkele behoefte om die lulverhalen- van een heel scala van in mijn ogen zeer inkompetente personen- te gaan lezen, klanten die een hoop rookverhalen ophangen betreffende hun onkunde en daarmee het onderzoek naar de dood van ik meen 35 man behoorlijk voor joker zetten in mijn ogen! en denk met de pet af aan zeer kompetente Kapitein van Dongen die ons “er door loodste” en tegen de stuurman zei, als of ik lucht was: “ Stuur die gozer van de brug af a.u.b.”
Bijlagen
Isaac'sStorm-cover.jpg
Isaac'sStorm-cover.jpg (43.56 KiB) 5209 keer bekeken
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: De ramp met de El Far

Bericht door ferryvaneeuwen »

Harry schreef:zeer gebrekkige Orkaan informatie
Dat viel wel mee hoor. Ik neem onmiddellijk aan dat van Dongen een bekwame kapitein was. Daar had dacht ik Wim Kan het ook wel eens over.....;) Toch vraag ik me af hoe jullie, niet één maar zelfs meerdere keren, nota bene in het oog van een orkaan verzeild zijn geraakt. Wij wisten vroeger best wel waar die dingen zich ophielden en welke kant ze ongeveer uitgingen en pasten zonodig onze koers aan om zo veel als mogelijk in het - hopelijk - veilige kwadrant te geraken, kortom we gingen er met een grote boog omheen. Ik begrijp niet goed hoe dat bij jullie zo kon gebeuren maar ik ken de omstandigheden natuurlijk niet. Weet jij nog hoe dat ging toen? Daar ben ik toch wel erg benieuwd naar.


Plaats reactie