Tonnage

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: Tonnage

Bericht door ferryvaneeuwen »

Ik heb nog even gewacht maar mijn 'Postvak In' is nog steeds leeg. Probeer het svp nog eens opnieuw.

Uit de werfgegevens, mooi dat je die hebt, is in ieder geval de rompsnelheid te bepalen. Bij die snelheid is de golflengte van het zeewater dat door het schip wordt veroorzaakt precies even lang als de waterlijnlengte. Het schip vaart onder die snelheid in de displacement-mode, al varend schuift de romp het zeewater opzij. Sneller kan wel, zoals dit bij power boats gebeurt, maar dat gaat ten koste van zeer veel extra vermogen. In de Amiraliteitsformule staat niet voor niets V³. Wil je sneller dan de rompsnelheid varen dan moet je je eigen boeggolf inhalen, er overheenklauteren als het ware. Tussen 1.34 en 2.5 wordt er in de semi-displacement mode gevaren, het schip gaat dan, moet gaan planeren om over die boeggolf heen te komen.

De formule voor de rompsnelheid is: Vr = 1.34 * Lwl^0.5 = 16.4 knopen. Sneller kan dus niet! Is de dienstsnelheid bekend? Het Froudegetal werd eerder berekend met een lengte van 161 meter. Opnieuw berekend met L= 150 meter kom ik uit op een getal van 4.28 in plaats van 4.66.

Met de nu bekende afmetingen is de Cb min of meer te bepalen: 150 * 21 * 9.852/19747= 0.64. Onze displacements liggen dicht bij elkaar maar dat is een beetje arbitrair allemaal. Met die van jou kom ik uit op 0,67. Het is dus een behoorlijk rank gebouwd scheepke met waarschijnlijk een goede belijning. Dat is trouwens op de foto al te zien, het is een mooi schip. Als je toevallig bij de werfgegevens het Carène-diagram hebt dan is daarmee de displacement bij elke diepgang simpel op te meten.

Voorbeeld van een Carène-diagram
Voorbeeld van een Carène-diagram
image.jpg (543.09 KiB) 7098 keer bekeken
Klik op de afbeelding voor een groter plaatje!

Gebruikersavatar
Knisten
Berichten: 455
Lid geworden op: 24 mar 2005 15:57
Locatie: Abbeville, LA, USA

Re: Tonnage

Bericht door Knisten »

Hola Ferry,
PBtje opnieuw verstuurd. Ik hoor je. Thanks voor de laatse bijdrage. Tof. Vreemd dat met deze gegevens de rompsnelheid uitkomt op 16.4 knopen terwijl als dienstsnelheid 18.5 knopen werd opgegeven. Voer voor knappe knoppen :-D . Het schip heeft ook geen bulbsteven. Ik kwam ook uit op 4,28 voor het Froude-getal. Vraagje: Waarom ging jij uit van schaal 1:230 ? Had je daar een reden voor ? Mijn tekeningen zijn nl op schaal 1:200 en als tot de bouw overga, probeer ik toch deze maat aan te houden. Het blijft dan handzaam. Schaal 1:100 is mooier, maar waar laat je een schip van 1.61 mtr ?
Ik heb geen carene-diagram, maar wel een "Plan de Capacité", met daarin gegevens over het DWT bij elke diepgang. Een stukje daarvan gescand en bijgesloten. Het rode lijntje geeft aan waar ik mijn gegevens voor wat betreft displacement vandaan heb. En ja, het is inderdaad een fraai schip, mooie lijnen en in mijn ogen straalt het iets "stoers" uit. We raakten, in ballast, verdaagd in het staartje van een typhoon, net benoorden Luzon, onderweg van de P.G. naar San Francisco om -militaire- Jeeps te laden voor het leger van de Shah. Ik liep ter hoogte van ruim één, toen het voortoplicht naar beneden kwam zeilen, ongetwijfeld losgeraakt door het vele "paaltjes pikken". Mijn beschermengel was on duty, dat gelukkig wel, maar..... verder lag het schip als een meeuwtje op 't water en kregen we maar weinig over. De radio-hut was geintegreerd in de brug, ik zat op de centre-line, met ontvangers vóór me, de zenders achter me en kon bij wijze van spreken zo op het stuurkompas kijken. 's Avonds gordijntjes dicht, verlichting op een laag pitje en verse koffie in de kleine pantry (op de brug) aan stuurboordszij. Is dat varen of is dat varen ? &$@*$#@ GMDSS :x :roll:
Enfin, das war Einmal, twintig jaar te laat geboren denk ik wel eens. 'k Ga even studeren op jouw Carene diagram, waarvoor nogmaals dank.
Groeten uit Louisiana, Dirk
Bijlagen
Gedeelte van het "Plan de Capacité"
Gedeelte van het "Plan de Capacité"
CapaciteitsPlan2.jpg (118.75 KiB) 7047 keer bekeken
Old sailors never die, they just fade (or drive) away...
73 Knisten
ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: Tonnag

Bericht door ferryvaneeuwen »

De tabel geeft inderdaad ook de displacement aan. De rode lijn begint bij E wat wel Été zal betekenen. Ik denk dat je de design draft moet hebben voor de displacement.

Voor de schaal van 230 heb ik gekeken door welk heel getal 161 gedeeld kan worden en dan kom je bij 7 uit. Voor een handzaam modellengte om mee te rekenen leek 70 cm handig. De schaal wordt genoteerd als λ. Dan is Vo/Vm = λ^0.5 en Vmodel = Vo/λ^0.5 = 16.4/15.17 = 1.08 '

Ik begrijp ook niet hoe ze aan V= 18.5 ' komen want dat ligt boven de rompsnelheid!? Dat getal hoort bij een schip van 190 meter......

Ik wacht nog even de gegevens af en kom er dan op terug.
Gebruikersavatar
Knisten
Berichten: 455
Lid geworden op: 24 mar 2005 15:57
Locatie: Abbeville, LA, USA

Re: Tonnage

Bericht door Knisten »

QSL last MSG. Heb de scan even aangepast. Hier komt ie... Stuur je me nog even je emailadres ? Dan komt het .zip bestand per omgaande...
TUSEEU (- ..- ... . . ..-)
Bijlagen
Aangepast met design draft (blauwe lijn)
Aangepast met design draft (blauwe lijn)
CapaciteitsPlan2.jpg (614.61 KiB) 7015 keer bekeken
Old sailors never die, they just fade (or drive) away...
73 Knisten
ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: Tonnage

Bericht door ferryvaneeuwen »

In de tabel staan H(iver) of W(inter) op dezelfde lijn als HAN/HiverAtlantiqueNord of WNA, dat zie je niet veel dacht ik.
image.jpeg
image.jpeg (26.32 KiB) 6985 keer bekeken
Uit de tabel is nog meer te halen zoals metacentrische transversale hoogte. Het is moeilijk te lezen, wat staat er achter 'sur'. Het lijkt OE. De kolom met bovenin MOMENT lijkt het aantallen tonnen aan te geven dat je bij een bepaalde diepgang aan dek moet zetten om de trim met 1 cm te veranderen. In de kolom met DISTANCE zijn de letters in de onderste regel niet te lezen. Het gaat zo te zien over het drukkingspunt.

Ik heb je een e-mail gestuurd met mijn adres. Ik hoor nog wel.
Gebruikersavatar
Knisten
Berichten: 455
Lid geworden op: 24 mar 2005 15:57
Locatie: Abbeville, LA, USA

Re: Tonnage

Bericht door Knisten »

Hoi Ferry,

Ik heb je net nog een email gestuurd met wat plaatjes. Ben de hele middag met het Frans aan 't stoeien geweest, zonder veel succes.
Ik begrijp ook niet hoe ze aan V= 18.5 ' komen want dat ligt boven de rompsnelheid!? Dat getal hoort bij een schip van 190 meter......
Zoekend op het forum naar meer informatie kwam ik in het topic Scheepsschilderijen een juweeltje tegen genaamd de "Southampton Castle" geschilderd door dhr. Jan de Reus. Hij heeft ook de technische gegevens erbij vermeld, zie onderstaande quote:
Inhoud: 13.150 brt Draagvermogen: 11.200 ton
Afmetingen: lengte 592 ft (180,4 m) breedte 77ft (23,5 m
Voorstuwing: 2 x 8 cil. Wallsend Sulzermotoren met elk een vermogen van 17.360 apk (totaal 34.720 apk) voor een dienstvaart van 22,5 knopen.
Op het schilderij zie ik wel een aanzienlijk golfdal tussen boeg en hek maar dat is wellicht te wijten aan "artistic freedom". Maar wel imposant !
Met deze gegevens kom ik uit op Vhull ≈ 1.34 x √Lwl = 17.99795 = 18 knopen (approximately) dus die V= 22.5' ligt eveneens boven de rompsnelheid.
Zien wij wellicht ergens iets over het hoofd ? 't Is niet van levensbelang natuurlijk, maar 't zou leuk zijn om het te achterhalen. Misschien zijn er lezers die hier een mening over hebben ? Dan heel graag commentaar a.u.b. Alvast bedankt.

Groeten uit een regenachtig Louisiana,
Old sailors never die, they just fade (or drive) away...
73 Knisten
Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2790
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: Tonnage

Bericht door K.Brouwer »

Wellicht dat men die topsnelheid wel bereikte met uiteraard een gigantisch brandstof verbruik maar in de praktijk gewoon de rompsnelheid als "dienstsnelheid" aanhield. Zie b.v. de United States, die kon dacht ik 42' halen doch met die snelheid werd nooit gevaren. M.A.W. men kan die snelheid halen doch doet het in de praktijk niet. Ook is het leuk als je na wat vertraging door slecht weer door "vol gas" te geven je vertraging weer inliep. Het is maar een gedachtegang.

Groeten, K.Brouwer
ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: Tonnage

Bericht door ferryvaneeuwen »

K.Brouwer schreef:Wellicht dat men die topsnelheid wel bereikte met uiteraard een gigantisch brandstof verbruik
Ik denk inderdaad dat ze de rompsnelheid geforceerd hebben. Ik las ergens dat de dienstsnelheid zelfs 25 mijl bedroeg. De rompsnelheid is ongeveer 18.8 mijl dus een stuk lager. Reken ik het uit met de Admiraliteitsformule dan kom Ik op ongeveer een Pb van 17075 pk. Die formule houdt trouwens geen rekening met de beperkingen van een rompsnelheid. Er stond dus tweemaal zoveel vermogen in als normaal, zonder rompsnelheid, nodig zou zijn dus dat bewijst wel dat ze met dat geweld over hun eigen boeggolf konden klauteren.

Die ratio van 1.34 tussen V en L is een ijzeren scheepsbouwwet, daar ontkom je niet zomaar aan. Ik heb van die functie een plot gemaakt.
image.jpg
image.jpg (26.53 KiB) 6635 keer bekeken
Op de horizontale as staat de lengte en op de verticale de snelheid. De Emma Maersk is 397 meter en de opgegeven snelheid is 25.5 mijl dus dat loopt netjes in de pas met de plot. De rompsnelheid van dit schip is 26.7 mijl maar dienstsnelheid zit daar altijd een stukje onder. De Southampton Castle was met dat dubbele vermogen een soort powerboat dat die horde van de boeggolf wel kon nemen.
ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: Tonnage

Bericht door ferryvaneeuwen »

Nog even iets over de Southampton Castle die met een zusterschip als snellopers werden ingezet om het aantal schepen op de dienst naar Zuid Afrika van 8 naar 7 terug te kunnen brengen.
The Southampton Castle was launched at Wallsend on 20 October 1964 and named by Princess Alexandra. She was delivered in May 1965. 13,152 grt, 11,200 tdw. 592 feet 9 inches overall. Twin screw with two 8 cylinder Wallsend-Sulzer RD90 diesel engines, she was the fastest cargo ship in the world at the time of delivery, achieving the 25 knots needed for the new service on two-thirds power.

Vessel type: General Cargo
Gross tonnage: 10,184 tons
Summer DWT: 11,211 tons

They produced a staggering 34720 bhp to propell a 10538 GRT hull at 25 knots.
Qua DWT en dus ook displacement waren ze een stuk kleiner dan de Marie Delmas maar wel nog wat langer, waarschijnlijk op snelheid gebouwd.
image.jpeg
image.jpeg (106.11 KiB) 6585 keer bekeken
Horizontaal staat weer het vermogen en verticaal de snelheid. Volgens de bekende formule is de Vmax 27,15 mijl. Bij de dienstsnelheid van 25 mijl zit het voortstuwingsvermogen op 0.78 van 34720, maar dat zou dus 0.66 moeten zijn volgens de bovenstaande gegevens. Die laatste 2.5 mijl kosten 7638 pk, daarmee kan je al een behoorlijk schip mee varen. De brandstofbesparing door 2.5 mijl langzamer te varen is aanzienlijk.......

Terug naar de Marie Delmas.
image.jpeg
image.jpeg (117.05 KiB) 6585 keer bekeken
Dit schip vaart eveneens hoger dan de rompsnelheid en heeft daartoe ook het nodige extra vermogen onder de motorkap. De Vmax is 20,8 mijl en de dienstsnelheid is 18.5 mijl. Bij die snelheid is 0.7 nodig van het maximum vermogen. Kennelijk is dat extra vermogen nodig om die barrière van de rompsnelheid te nemen. Zijn ze voorbij dat punt dan gaan ze zuiniger varen want anders kost het wel erg veel brandstof. Wel leuk om net even een gunstig tij of beschikbare ligplaats te halen.....

Ik ga toch nog eens op Internet speuren naar literatuur over dit onderwerp want misschien verzinnen we maar gewoon wat..... :wink:
Gebruikersavatar
Knisten
Berichten: 455
Lid geworden op: 24 mar 2005 15:57
Locatie: Abbeville, LA, USA

Re: Tonnage

Bericht door Knisten »

@ Dhr.Brouwer, @Ferry,
Bedankt voor jullie input en het meedenken. Iedere dag weer iets nieuws. Toch even niet opgegeven, dat vertalen en zie hieronder wat ik uit diverse on-line translation programmas gedestilleerd heb, in rood de items welke problemen opleverden::

Teksten op capaciteitsplan, niet geheel duidelijk vanwege de onleesbaarheid. Plan valt trouwens bijna uit elkaar van ouderdom.

1 Variation deplacement par cm d'immersion.
  • tonnes per centimetre immersion  (TPC).
2 Hauteur metacentrique latitudinale sur oh
  • transverse metacentric height on oh
3 Moment necessaire pour une variation d'assiette de 1 cm
  • moment to change the trim by 1 cm (MTC)
4 Distance des centres de carene a la rr ar
  • hier kan ik niets van maken , ar mogelijk arrière
Zoals ik al eerder opmerkte, 't is niet van levensbelang, dus laat maar..... voor het model maakt het niet uit, maar was leuk om te weten.

Verder ben ik nog even met de "Admiraliteits Constante" aan het rekenen geweest:
Displacement 20841 m3, Speed 16.4 kts (rompsnelheid !), Vermogen 15138 kW en dan kom ik uit op een C van 221
En dat is beduidend verschillend van wat de meeste tabellen opgeven, namelijk tussen de 400 en 600 voor General Cargo schepen,
terwijl met dezelfde gegevens het "blok-coefficient" Cb keurig netjes op 0.7 uitkomt. Ik had een hogere uitkomst verwacht voor de
Admiraliteits Constante. 't Zal denk ik komen omdat het een fraai gelijnd schip is en ten dele ook gebouwd op snelheid.

Ferry, welk programma gebruik je om die mooie plots te maken ? Ik heb getracht (335 x/14000^0.6666)^0.3333 in Excel in te voeren maar dan
krijg ik "Name?" terug. Niet geheel onverwacht overigens, want tussen 335 en x in het invoervak staat een teken wat ik niet kan ontcijferen.
Ik ben benieuwd...

Vriendelijke groeten, Dirk
Old sailors never die, they just fade (or drive) away...
73 Knisten


Plaats reactie