Blauwpijpers

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
sergeharms
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 apr 2016 21:46

Re: Blauwpijpers

Bericht door sergeharms »

Beste Koen,
ik heb eind 1970 als stuurmansleerling gevaren op de Polyphemus waar je opa toen kapitein was.
groet Serge

Gebruikersavatar
Knisten
Berichten: 455
Lid geworden op: 24 mar 2005 15:57
Locatie: Abbeville, LA, USA

Re: Blauwpijpers

Bericht door Knisten »

Goede morgen gents,

Deze foto vond ik op Facebook. Stond in dubio waar te plaatsen. hier in "Blauwpijpers" óf in "Mooie vrachtschepen" en toch maar voor dit topic gekozen. Is het geen plaatje ?
Adrastus.jpg
Adrastus.jpg (74.3 KiB) 9830 keer bekeken
Vriendelijke groeten
Old sailors never die, they just fade (or drive) away...
73 Knisten
KJHvanBeek
Berichten: 606
Lid geworden op: 19 aug 2009 10:14
Locatie: Naaldwijk

Re: Blauwpijpers

Bericht door KJHvanBeek »

Schitterende schepen.
Gebruikersavatar
Boots
Berichten: 130
Lid geworden op: 25 jan 2015 10:26
Locatie: Maassluis

Re: Blauwpijpers

Bericht door Boots »

Volgens mij levert Nico Ros ( ook actief op dit forum) een model van deze schepen.

https://get.google.com/albumarchive/103 ... iek9k-I5F-
"Alles sal reg kom" ( Behalve kromme benen dan) :-D
Jos Komen (R.I.P)

Re: Blauwpijpers

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Twee van die fraaie blauwpijpers op één foto. :wink:
Idomeneus-Diomed.jpg
Idomeneus-Diomed.jpg (840.96 KiB) 9224 keer bekeken
Patru (R.I.P)

Re: Blauwpijpers

Bericht door Patru (R.I.P) »

Lopende vanuit de Indische Buurt naar de havens in Amsterdam-Oost kwam je als eerste de blauwpijpers aan de Borneokade tegen.
Altijd weer een mooi tafereel. In 1988 was er van het etablissement niet veel meer over. :(
Borneokade 24 NSM Oceaan april 1988.jpg
Borneokade 24 NSM Oceaan april 1988.jpg (181.93 KiB) 9184 keer bekeken
Groet, Paul G.
cenaprints
Berichten: 478
Lid geworden op: 18 mar 2011 08:43
Locatie: Manila, Philippijnen

Re: Blauwpijpers

Bericht door cenaprints »

Ja Patru, wat is er eigenlijk nog over van het maritieme Amsterdam zoals wij dat in onze jeugd kenden?
Ik ging vaak, met schoolvriendjes vissen op de stijgers van Goedkoop achter de Vismarkt. (bestaat dat nog?), of we gingen naar het Stenen Hoofd, waar vaak de "Gruno" lag, die in charter van Spliethoff vaarde. Ik woonde op 10 minuten lopen op de Brouwersgracht, waar vaak de scheepsfluiten te horen waren. Ook gingen we afvaart lijsten halen in het scheepvaarthuis. De meest scheutige was de portier van de KNSM die ons ook vaak doorsnee tekeningen gaf van de KNSM schepen. Ik had zo een hele verzameling opgebouwd, o.a. een doorsnee tekeing en een fotoboek van de "Dempo". Helaas, die tijden zijn voorbij en blijven alleen de nostalgische herinneringen over.

Cor
Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: Blauwpijpers

Bericht door Bob R.I.P. »

Cor je mag nu al blij zijn als van 100 meter afstand door een traliehek heen naar een schip mag kijken. Er zit altijd wel een soort Mussolini bij de poort om iedereen tegen te houden.
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.
Patru (R.I.P)

Re: Blauwpijpers

Bericht door Patru (R.I.P) »

cenaprints schreef:Ik ging vaak, met schoolvriendjes vissen op de stijgers van Goedkoop achter de Vismarkt. (bestaat dat nog?), of we gingen naar het Stenen Hoofd, waar vaak de "Gruno" lag, die in charter van Spliethoff vaarde. Ik woonde op 10 minuten lopen op de Brouwersgracht, waar vaak de scheepsfluiten te horen waren.
Cor, dan heb ik nog een mooie plaat uit jouw jeugd op m'n schijf staan. :)
April 1952. De betonnen Silo is nog in aanbouw. Aan het Stenen Hoofd liggen de Jans (1940) en de Fiducia-N (1939). Ik denk dat ze in charter waren bij Gruno.
Stenen Hoofd april 1952.jpg
Stenen Hoofd april 1952.jpg (464.83 KiB) 11105 keer bekeken
Heeft niets met Blauwpijpers te maken, maar ja.
Groet, Paul G.
cenaprints
Berichten: 478
Lid geworden op: 18 mar 2011 08:43
Locatie: Manila, Philippijnen

Re: Blauwpijpers

Bericht door cenaprints »

Patru, dat was Amsterdam zoals het ooit was. Op de foto is ook de sigarettenfabriek van de British & American Tobacco te zien op de Zoutkeetsgracht. Een familielid was sigarenboer en charterde mij wel eens om een bestelling met rookwaren daar op te halen. Bracht toch altijd weer een paar dubbeltjes op. Hoe ouder men wordt hoe meer men die tijd mist.
Groetjes, Cor


Plaats reactie