Navigatie, toen en nu
Re: Navigatie, toen en nu
Ik volg die prijzen al jaren en daarom weet ik dat ik met 2000 euro aardig in de buurt zit. Die taxatie van 4000 euro van gisteravond verraste me nogal. Voorlopig staat hij hier nog goed en eet geen brood.
Re: Navigatie, toen en nu
Ik denk dat het voor een taxateur van Kunst & Kitsch ook lastig is om exact een prijs af te geven.
Je weet niet wat op zo'n dag allemaal op die taxateurs af komt.
Ik denk dat ze bij een officiële taxatie ook anders te werk gaan.
Ik denk dat het bij Kunst & Kitsch voornamelijk gaat om het kaf en het koren,
en dat daarbij een ruwe schatting wordt gedaan.
Je weet niet wat op zo'n dag allemaal op die taxateurs af komt.
Ik denk dat ze bij een officiële taxatie ook anders te werk gaan.
Ik denk dat het bij Kunst & Kitsch voornamelijk gaat om het kaf en het koren,
en dat daarbij een ruwe schatting wordt gedaan.
Re: Navigatie, toen en nu
Over klokken cq tijdmeters gesproken. Tot voor kort, zo'n drie jaar geleden, hadden wij ook een heuse "scheepsklok" welke de tijd aangaf door het slaan van glazen. Afkomstig van een (onbekend) schip gebouwd door de Sun Shipbuilding and Drydock Company in Chester, PA en jaaaaren geleden aangeschaft in Keelung, Taiwan. Na een opknapbeurt in Nederland, door een hobbyist, al die tijd liefdevol vertroeteld en gepoetst, maar helaas ontvreemd in Breaux Bridge, LA. Uiteraard aangifte gedaan maar nooit meer wat van gehoord. Uitermate jammer. 't Gaat ons nog niets eens om de "werkelijke" waarde, zo die er al is, maar veel meer om de emotionele waarde. Mis de heldere slagen nog iedere dag en ook het wekelijkse opwind-ritueel. Frontplaat -met glas- er afschroeven, links 10 slagen voor het uurwerk en rechts 10 slagen voor het uren-mechanisme, met dezelfde sleutel en dan was je weer voor een week onder de pannen. En door bezoekers meestal gevraagd: "Hè, wat is dat voor een rare klok ?". Kon je het voor de zoveelste keer weer eens uitleggen, maar 't bleef leuk.
Groeten
Dirk
Groeten
Dirk
Old sailors never die, they just fade (or drive) away...
73 Knisten
73 Knisten
Re: Navigatie, toen en nu
een 'conversation piece' zoals ze dat noemen...
Re: Navigatie, toen en nu
Die heb ik alleen maar op de Caltex Rotterdam meegemaakt, mijn eerste reis als leerling.een heuse "scheepsklok" welke de tijd aangaf door het slaan van glazen.
Inderdaad een unieke klok, maar het lijkt me 's nachts wel verwarrend als je ligt te pitt'n.
Re: Navigatie, toen en nu
Uit de krochten van mijn opbergsystemen haalde ik gisteravond weer 2 kladjournaals van m'n vader tevoorschijn....
Ooit, meer dan een halve eeuw geleden, kreeg ik die boeken van hem om mijn sigarenbandjes in te plakken....
Maar je weet hoe ukkies zijn: menig pagina heeft alle enthousiasme niet overleefd....
Ik bladerde er wat doorheen, en kwam op een willekeurige reis uit, waar hij te maken kreeg met slecht weer....
Flegmatiek als hij was, werd dan ook het weer met windracht méér dan 10 genoteerd als zijnde "slecht"... (bldz 22)
Voor de geïnteresseerden, toch weer een stukkie ouwe navigatiemeuk, met vermeldingen over LV's die nu allang niet meer bestaan...
Een reisje van Rotterdam naar Rönnskär....
Oktober 1958.... Ik kan me niet herinneren of ik toen aan boord was; ik werd die reis 6 jaar.....kan dus netzogoed achter moeder's rokken thuis zijn geweest....
Ik heb er wat fotootjes van gemaakt..
Ooit, meer dan een halve eeuw geleden, kreeg ik die boeken van hem om mijn sigarenbandjes in te plakken....
Maar je weet hoe ukkies zijn: menig pagina heeft alle enthousiasme niet overleefd....
Ik bladerde er wat doorheen, en kwam op een willekeurige reis uit, waar hij te maken kreeg met slecht weer....
Flegmatiek als hij was, werd dan ook het weer met windracht méér dan 10 genoteerd als zijnde "slecht"... (bldz 22)
Voor de geïnteresseerden, toch weer een stukkie ouwe navigatiemeuk, met vermeldingen over LV's die nu allang niet meer bestaan...
Een reisje van Rotterdam naar Rönnskär....
Oktober 1958.... Ik kan me niet herinneren of ik toen aan boord was; ik werd die reis 6 jaar.....kan dus netzogoed achter moeder's rokken thuis zijn geweest....
Ik heb er wat fotootjes van gemaakt..
- Bijlagen
-
- WP_20161014_09_50_43_Pro.jpg (660.08 KiB) 4740 keer bekeken
-
- WP_20161014_09_50_54_Pro.jpg (749.99 KiB) 4740 keer bekeken
-
- WP_20161014_09_51_11_Pro.jpg (567.5 KiB) 4740 keer bekeken
-
- WP_20161014_09_51_20_Pro.jpg (756.48 KiB) 4740 keer bekeken
-
- WP_20161014_09_51_30_Pro.jpg (781.94 KiB) 4740 keer bekeken
-
- WP_20161014_09_51_36_Pro.jpg (721.82 KiB) 4740 keer bekeken
Oost, west...ook best
Re: Navigatie, toen en nu
vervolg....
- Bijlagen
-
- WP_20161014_09_51_36_Pro.jpg (721.82 KiB) 4739 keer bekeken
-
- WP_20161014_09_51_44_Pro.jpg (729.19 KiB) 4739 keer bekeken
Oost, west...ook best
Re: Navigatie, toen en nu
Dat is hartstikke interessant, Jan en het zou nog mooier zijn geweest als je al die pagina's had gescand, maar toch moet ik je hier ernstig terechtwijzen.Een reisje van Rotterdam naar Rönnskär.... De KHV-nautici weten dan onmiddellijk dat dat een klein eilandje bij/in Helsinki is.
Hij gaat helemaal niet naar Rönnskär in Finland, wat nog buiten Porkkala ligt en waar bij mijn weten geen schepen komen, en ook niet naar Rönnskär bij Helsinki, of Rönnskär bij Borga, nog even verderop, maar door de Stockholmer Scheren en de Öregrunds Grepen naar Rönnskär in Zweden, bij Skelefteå. Hij wilde eerst niet door de scheren, maar nadat hij een poosje onder Sandhamn had geankerd, ging hij bij daglicht toch maar naar binnen voor het laatste stukje en daarna door de Grepen. Ik kan de route wel dromen.
Mooi, hoor, Bedankt.
Dat is een mooi bezit, zo'n journaal van je vader.Volgens mij is het een netjournaal, want een kladjournaal teken je meestal niet. Ook is het een geparafeerd journaal, wat duurder is dan een ongeparafeerd journaal, dus wie dat bijhield, bestelde ongeparafeerde journalen. Al met al was het dan natuurlijk nog duurder: eerst klad en dan een net. Zelf heb ik als kapiteion nooit meer een kladjournaal bijgehouden, maar altijd direct een officieel journaal. Een wachtboekje als klad en aan het eind van de wacht het journaal invullen. De wachtboekjes ook zorgvuldig beweren voor het geval dat ...
Re: Navigatie, toen en nu
Dank je Theo, voor die terechtwijzing ! Ik had al verwacht dat je zou reageren....
Ik zocht Rönnskär daar ergens in eerste instantie ook, mede door het verhaal met die Scheren, maar in alle digitale kaartprogramma's op de PC kwam het niet voor: alleen Wickipedia kende het....in de baai van Helsinki...en in het Fins... En als het Fins niet over 'rakka neti's' gaat, houdt het voor mij al op....
Wanneer je welbekende plaatsen/herkenningspunten van de zeevaart in de pc-map's zoekt, kom je wel vaker van een kouwe kermis thuis.
Dom, natuurlijk, want als ik even op http://map.openseamap.org/ had gekeken/gezocht.....: Ik had al gekeken om het te scannen, maar op mijn multiprintertje zit alleen maar een iets-te-grote A4 scanner op, dus als ik het inscan mist er aan top- en onderzijde een stuk, en 'liggen' de helften niet naast elkaar.
Ik zal kijken of ik iets kan bedenken; desnoods met een 'echte' digitale camera en goede verlichting ipv met m'n mobieltje foto's maken...
Ik kom er op terug !
...maar ik haal dat eerste plaatje wel ff weg !
...en idd: dit was het echte journaal; die andere is een kladjournaal. Wat niet eens zo lang daarna eveneens door pa niet meer werd gebruikt, en heb ik, in navolging daarvan, in de MK nog nooit gedaan, behalve op GHV-schepen waar menig hwtk het zelf in wilde vullen....
Ik zocht Rönnskär daar ergens in eerste instantie ook, mede door het verhaal met die Scheren, maar in alle digitale kaartprogramma's op de PC kwam het niet voor: alleen Wickipedia kende het....in de baai van Helsinki...en in het Fins... En als het Fins niet over 'rakka neti's' gaat, houdt het voor mij al op....
Wanneer je welbekende plaatsen/herkenningspunten van de zeevaart in de pc-map's zoekt, kom je wel vaker van een kouwe kermis thuis.
Dom, natuurlijk, want als ik even op http://map.openseamap.org/ had gekeken/gezocht.....: Ik had al gekeken om het te scannen, maar op mijn multiprintertje zit alleen maar een iets-te-grote A4 scanner op, dus als ik het inscan mist er aan top- en onderzijde een stuk, en 'liggen' de helften niet naast elkaar.
Ik zal kijken of ik iets kan bedenken; desnoods met een 'echte' digitale camera en goede verlichting ipv met m'n mobieltje foto's maken...
Ik kom er op terug !
...maar ik haal dat eerste plaatje wel ff weg !
...en idd: dit was het echte journaal; die andere is een kladjournaal. Wat niet eens zo lang daarna eveneens door pa niet meer werd gebruikt, en heb ik, in navolging daarvan, in de MK nog nooit gedaan, behalve op GHV-schepen waar menig hwtk het zelf in wilde vullen....
Oost, west...ook best