Koninklijke Rotterdamsche Lloyd

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
cor
Berichten: 2420
Lid geworden op: 16 sep 2005 23:47
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

Re: Koninklijke Rotterdamsche Lloyd

Bericht door cor »

Om even de serie van drie schepen in Nederland gebouwd na de oorlog
De Garoet 1946, Mataram 1947 en Slamat 1948 allen accommodatie voor 35 passagiers
1e foto de Garoet eerst in originele staat daarna na de verbouwing in 1957/58
met de geplaatste paalkokers en zonder passagiers accommodatie
In 1971 is de Garoet overgegaan naar de KJCPL en kreeg de naam Straat Tanga
In 1972 is de Garoet gesloopt

Cor Boer
Bijlagen
corboer
corboer
Garoet zonder.jpg (217.28 KiB) 5475 keer bekeken
corboer
corboer
Garoet met kokers.jpg (230.03 KiB) 5475 keer bekeken

Gebruikersavatar
Otter
Berichten: 554
Lid geworden op: 26 nov 2010 17:31

Re: Koninklijke Rotterdamsche Lloyd

Bericht door Otter »

Ik heb op de Mataram mijn fijnste reis gemaaktin 1967 Met kapitein Rennes
Wie onder weg is, vorderd
Gebruikersavatar
cor
Berichten: 2420
Lid geworden op: 16 sep 2005 23:47
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

Re: Koninklijke Rotterdamsche Lloyd

Bericht door cor »

Ja Karel was een aparte reis toen, wij hebben ook nog eens in de
zelfde straat gewoond in onze jeugd

Groeten Cor Boer
Jos Komen (R.I.P)

Re: Koninklijke Rotterdamsche Lloyd

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

De Kota Megah, ex Wonogiri.
Kota Megah.jpg
Kota Megah.jpg (299.32 KiB) 4956 keer bekeken
De Wonogiri
Wonogiri1.jpg
Wonogiri1.jpg (277.33 KiB) 4956 keer bekeken
Wonogiri2.jpg
Wonogiri2.jpg (238.61 KiB) 4956 keer bekeken
IDNo: 5392628 Year: 1953
Name: WONOGIRI Type: Cargo ship (ref) Flag: NLD DWT: 10640
Builder: Van der Giessen Location of yard: Krimpen a/d Ijssel
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1D-16
76 KOTA MEGAH
BU Gadani Beach 6.12.81
Gebruikersavatar
cor
Berichten: 2420
Lid geworden op: 16 sep 2005 23:47
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

Re: Koninklijke Rotterdamsche Lloyd

Bericht door cor »

Dit waren leuke schepen ook om op te varen ze slingerde wel ik heb op de
Wonorato gevaren voer toen in de JPL lijn Jan plezier lijn genoemd voeren
meestal vanaf Hong Kong om de Noord naar L.A dus veel slingeren
Ik heb ook nog een reis naar Australie gemaakt op de Wonosari de enige keer
dat ik aan boord meemaakte dat er iemand overleed, een Engelse passagier
die een Zeemans graf kreeg
Hier eerst de Wonogiri net te water gelaten daarna de Wonorato en Wonosari
dan de Wonosobo is de serie compleet

Cor Boer
Bijlagen
wonogiri Bouwjaar 1952/1953
wonogiri Bouwjaar 1952/1953
Wonogiri1c.jpg (218.09 KiB) 4787 keer bekeken
wonorato op de helling Bouwjaar1953/1954
wonorato op de helling Bouwjaar1953/1954
Wonorato1c.jpg (163.76 KiB) 4787 keer bekeken
Wonorato
Wonorato
Wonorato1.jpg (152.45 KiB) 4787 keer bekeken
wonosari op de helling Bouwjaar 1951/52
wonosari op de helling Bouwjaar 1951/52
Wonosari1.jpg (199.83 KiB) 4787 keer bekeken
wonosari
wonosari
Wonosari1b.jpg (199.73 KiB) 4787 keer bekeken
Wonosobo bouwjaar 1954/1955
Wonosobo bouwjaar 1954/1955
Wonosobo1.jpg (172.35 KiB) 4787 keer bekeken
Martinus
Berichten: 1003
Lid geworden op: 15 apr 2006 02:41
Locatie: Rio de Janeiro - RJ

Re: Koninklijke Rotterdamsche Lloyd

Bericht door Martinus »

De nieuwe eigenaars van de Slamat kregen toestemming die naam nog gedurende de eerste reis naar Singapore te blijven voeren.

Is zulk een toestemming echt nodig of wordt er meer uit beleefdheid verzocht of het 'mag'?
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10556
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Koninklijke Rotterdamsche Lloyd

Bericht door jdbvos »

Goeie vraag, Mart...daar vraag zoal wat....
Volgens mij koop je een schip mét naam; hele volksstammen zijn van mening dat verandering van naam onheil afroept, en die willen dat dus niet.
Sommige rederijen hebben 'specifieke' namen, en zouden -misschien zelfs dmv een clausule in het koopcontract- kunnen vragen om een naamswijziging... Maar of ze dat kunnen afdwingen ???
Maar als je dan zo'n schip koopt van zo'n specifiek-namen-rederij is het wel mooi dat ze daarom vragen, vind ik....

M'n vader vertelde wel het verhaal dat een kapt/eig van een schip waarop hij voer geld geboden kreeg door een ghv-rederij om de naam te veranderen, zij hadden die naam nl ook voor één van hun schepen...(het bod werd overigens afgewezen)
Het IMO-nr is het officiele 'kenmerk', niet de naam...En die IMO blijft t/m het bittere einde van het schip gelijk: de naam staat vlgs mij volledig vrij.
Dat moet wél worden gekoppeld aan de IMO, want de roepletters worden eveneens land- en naamgebonden toegekend (op alfabetische volgorde in NL van PAA-PIZ) {of was het nou van PAAA-PIZZ ??}

Maar er komt vast wel iemand met het precieze antwoord :-D
Oost, west...ook best
Da Silva
Berichten: 320
Lid geworden op: 10 jun 2014 22:37

Re: Koninklijke Rotterdamsche Lloyd

Bericht door Da Silva »

Goeie morgen.

Ik weet ook niet hoe dit zit. Ik weet wel, dat ik de Blitar jaren na de verkoop nog gezien heb in Hongkong onder dezelfde naam. Ik heb net even gekeken op MARHSISDATA, maar die heeft nog tot 1982 onder die naam gevaren. En is toen gesloopt. Maar dat was een andere rederij als ik het goed lees.

Grt.

Mario
Gebruikersavatar
Sparkymul
Berichten: 526
Lid geworden op: 06 aug 2012 21:14
Locatie: Warder

Re: Koninklijke Rotterdamsche Lloyd

Bericht door Sparkymul »

Roepletters Nederlandse schepen....

Op bijgaande site staat de toewijzing van roepletter voor Nederlandse schepen:

https://www.agentschaptelecom.nl/onderw ... oepletters

Mvg

Sparkymul
ArnoldW
Berichten: 435
Lid geworden op: 03 mar 2013 19:47
Locatie: rotterdam

Re: Koninklijke Rotterdamsche Lloyd

Bericht door ArnoldW »

Een leuk plaatje van groot en klein samen op weg op de rivier. De Dempo en een klein binnenvaartschip.
Als ik zo kijk zijn de vlaggen ingetekend.
dempo.jpg
dempo.jpg (374.88 KiB) 7482 keer bekeken
Groet Arnold.


Plaats reactie