verlaging partnerpensioen

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
werkende zeevarende
Berichten: 6
Lid geworden op: 13 jan 2017 08:32

verlaging partnerpensioen

Bericht door werkende zeevarende »

Afgelopen december kregen we het bericht dat het partnerpensioen voor zeevarenden verlaagd wordt tot 24 procent als hij/zij overlijdt nadat hij met pensioen is gegaan. Hoe moet iemand in zijn onderhoud voorzien als er opeens bijna tweederde van zijn inkomen verdwijnt?
De brief is online BPFkoopvaardij.nl/actueel/opbouw-partnerpensioen-verandert-per-1-januari-2017/
Dit vindt ik persoonlijk niet correct aangezien we voor ons pensioen betalen en het voor het pensioenfonds niet uitmaakt of ze ons tot onze dood betalen of onze partner.
Met woorden wordt het echter zo neergezet alsof we een partnerpensioen en een eigen pensioen hebben.
Dit is te gek voor woorden en ik hoop dan ook dat er veel mails naar het pensioenfonds en de daartoe behorende ´(a)sociale` partners gaan.
Wij als zeevarenden zijn een verdeelde groep maar ik hoop dat we in dit geval kunnen laten zien dat we nog ruggegraat hebben.
Mvg, de huidige zeevarende

Gebruikersavatar
leo-shof
Berichten: 2906
Lid geworden op: 23 dec 2006 21:05
Locatie: 0174

Re: verlaging partnerpensioen

Bericht door leo-shof »

Dat is met het pensioenfonds van de Land en Tuinbouw (BPL) precies eender
wij kregen ook zo´n brief
Het slechtste wiel van de wagen kraakt het meest . :roll:

LEO
werkende zeevarende
Berichten: 6
Lid geworden op: 13 jan 2017 08:32

Re: verlaging partnerpensioen

Bericht door werkende zeevarende »

Nou dan hoop ik dat jullie je succesvol geweerd hebben. Vrouwen van zeevarenden gaan alleen naar ouderavonden, organiseren alleen kinderfeestjes en zitten met kerst en oud en nieuw meestal ook alleen met de kinderen.
Nog te zwijgen van puberterende teenagers.
En als dank worden ze afgedankt. Minder als 25 procent van het pensioen van hun partner na zijn overlijden dat zou alleen al door een nederlandse rechter al als crimineel moeten worden bestempeld.
En zo niet dan in ieder geval door het europees gerechtshof.
Van de werkgever zouden we toch een beetje meer sociale verantwoording mogen verwachten. En van de vakbonden al helemaal.
werkende zeevarende
Berichten: 6
Lid geworden op: 13 jan 2017 08:32

Re: verlaging partnerpensioen

Bericht door werkende zeevarende »

Treurig deze viele reacties
Gebruikersavatar
Vaerderij
Berichten: 1935
Lid geworden op: 28 nov 2004 09:53
Locatie: Spoolde, Zwolle

Re: verlaging partnerpensioen

Bericht door Vaerderij »

Heb je al geinformeerd bij je vakbond en wat was hun reactie?
Patru (R.I.P)

Re: verlaging partnerpensioen

Bericht door Patru (R.I.P) »

Werkende zeevarende, nou niet direct al te somber doen.
Het wordt er inderdaad allemaal niet beter op met de pensioenen, voor zowel de werkende als de gepensioneerde.
Kijk maar eens naar de reacties op het topic Koopvaardijpensioen.
viewtopic.php?f=1&t=447&start=160
Maar zoals ik de bedoelde brief lees verandert de opbouw van het partnerpensioen per 1-1-2017 en blijft het opgebouwde recht t/m 31 december 2016 gewoon staan. Dus van een directe terugval naar 24% is voor de nabestaande geen sprake.
Als je genoeg ouderdomspensioen hebt opgebouwd kun je altijd nog een deel daarvan besteden aan het partnerpensioen.
Dat is de moderne tijd.
Groet, Paul G. Gepensioneerde. :)
ArieE
Berichten: 138
Lid geworden op: 22 dec 2010 13:36

Re: verlaging partnerpensioen

Bericht door ArieE »

Volgens mij was het voorheen 70%, dus dit zou nogal een achteruitgang zijn.
Groeten Arie Eijgenraam
werkende zeevarende
Berichten: 6
Lid geworden op: 13 jan 2017 08:32

Re: verlaging partnerpensioen

Bericht door werkende zeevarende »

Geachte gepensioneerde,
Het klopt het opgebouwde recht op het partnerpensioen tot 1-1-2017 blijft staan.
Maar wat is het partnerpensioen eigenlijk?
Dit is het pensioen dat we voor onszelf opbouwen. En dat overgaat op onze partner. Dit is dus geen extra pensioen dat opgebouwd moet worden. Hier is al voor betaald.
Er wordt nu met woorden geschermd alsof het een apart pensioen is met een vast en een risicodeel.
Wat voor risicodeel? Het is en blijft één pensioen dat ik opbouw voor mezelf en mijn vrouw.
Waar haalt iemand het recht vandaan om op al betaald geld zo´n drastische korting in te voeren. Naar levensverwachting kan een zeevarende maximaal tien jaar van zijn pensioen genieten. Dus tot zijn 79ste (en drie maanden). Hoe oud verwachten de heren dat onze partners worden?
En moeten onze partners het huis, dat we samen gekocht en opgeknapt hebben, verkopen om rond te komen?
Sorry U bent al met pensioen maar het pensioenfonds van zeevarenden kan met een conservatief beleggingsbeleid een rendement halen dat voldoet aan de wettelijke eisen. Als het ingehuurde beleggingsbureau dat rendement niet haalt dan wordt het tijd dit belegginsbureau op te zeggen.
Maar in dit topic gaat het over de absurde verlaging van 70 naar 25 procent (24 procent om precies te zijn) en de hoop dat via deze site hier meer ruchtbaarheid aan wordt gegeven en dat de protestmails en/of brieven hun weg vinden naar de sociale partners van het pensioenfonds en naar het pensioenfonds zelf.
Patru (R.I.P)

Re: verlaging partnerpensioen

Bericht door Patru (R.I.P) »

Uw verontwaardiging snap ik goed. Maar ik kies er voor om op deze plek niet meer te reageren. Ik vind het wat te ver gaan voor dit forum.
Groet, Paul
schokker
Berichten: 241
Lid geworden op: 06 jan 2007 22:21

Re: verlaging partnerpensioen

Bericht door schokker »

De hele maatschappij wordt steeds meer ingericht op 2 verdieners en men wordt er bijna toe verplicht op allerlei manieren, uw partner moet dus haar eigen pensioen opbouwen. Ik begrijp uw frustratie en mijn bloed wordt soms karnemelk maar er is niets tegen te doen. Aangezien we geen politieke discussies voeren op dit forum laat ik het hier bij.

Groeten

Henk


Plaats reactie