VNS

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
John Baar
Berichten: 59
Lid geworden op: 03 okt 2012 11:11

Re: VNS De Serooskerk op 12 december 1970

Bericht door John Baar »

De Serooskerk op 12 december 1970

Ik denk dat dit verhaal onder het Nedlloyd hoofdstuk hoort daar nu de VNS niet meer was daarom plaats ik ze in bijde

We hebben allemaal wel schepen waar we aan terug denken met pijn in ons hard voor mij is dat de Ms. Serooskerk waar ik als koksjongen op kwam met Han de Zande als kok en. Gerard van der Wal als baker. De beste banket baker die ik ooit me heb gemaakt op een van de scheppen en op de wal . Voor de baker was het zijn eerste reis maar ik heb zo een fijne tijd net hun gehad dat ik er nu nog aan terug denk met een glimlach op het gehelen gezicht. Han de chef was in de Kombuis toen ik aan boord kwam en toen hij hoorde dat ik uit Limburg kwam vroeg hij waar vandaan ?? ik zij Heerlen bij Maastricht anders wist toch niemand waar je het over had. Toen zij hij ik ben ik Bilzen in België geweest op het Bleus festival dit is net buiten Maastricht. Maar we praten er vanavond wel even over bij een biertje. Nu wil ik niets over slaan maar die avond we waren ergens op zee ik denk tenminste het was een zee want er was alleen maar water om ons heen. Hij zegt ik heb in Bilzen John Mayall gehoord en hij zette een LP op en daar hoorde ik( The death of JB lenoir) . En ik was verkocht ik heb John Mayall in de laatste jaren wel meer als 8 maal live gehoord en ga dit jaar zeker weer naar hem luisteren. We gingen vlug over naar de orde van de dag met ons Drieën we deden alles samen en dat was ook zo we werkte stapte en blowde samen en ik werd al vlug tot verkenner gebombardeerd niet om dat mijn Engels zo goed was maar ik nog geen schaamte kende. Zo waren we op het strand van Port Elizabeth en als Han dan een groep leuke meisjes zag ( Jonge Dames ) zoals hij dan zij . Moest ik !! maar een gaan vertelen aan de dames met mijn klungelige lichaambouw maar leuk gezichtje wie wij waren, zoals dan werd gezegd. Hij moest mij dan wel weer reden omdat ik zo verliefd naar een van hen keek en dan kwam de goede raad zij moeten jou leuk vinden anders word het niets????? Ik was al blij als ze tegen me bleven lachen wat bedoel je nauw? We hebben op een gegeven moment zoveel blow martiaal gescoord dat op een ander schip in Durban was verstopt door een van ons op een vorige reis en in Rotterdam niet mee konden nemen zodat we de eerste maanden lekker verder leefde. We hebben zoveel dingen uitgehaald dat ik nu denk was ik maar nooit volwassen geworden. Rene Speur die op het vorige verhaal gereageerd heeft weet zich denk ik ook nog wel te herinneren wat er allemaal gebeurd is . We waren in lorenzo Marques Mozambique . en gingen Garnalen eten die waren zo groot als mijn duim . Toen wij daar zaten en onze schaal leeg was kwam er een dronken Deen of Noor in elk geval geen Viking daar was hij te klein voor. Hij ging naast ons zitten en bestelde die reuze Garnalen hij had de eerste gepeld en toen ja hoor hij ontdekte het schaaltje met rode saus en bij ons bekent als niet aan kommen die Piri piri . Hij doopte zijn vers gepelde garnaal er in en stak het geheel in zijn mond. Wij waren vol bewondering aan het kijken dat hij dit durfde wij hadden een druppeltje geproefd en met tranen in de ogen besloten dat sambal lip glos was vergleken bij dit. Hij moet wel erg dronken geweest zijn want er was als eerste geen reactie te zien!!! totdat zijn verstand de pijn voelde!!!. Hij begon het tafel kleed in zijn mond te proppen en zegt tegen de ober Bier Bier waarop de ober Nee nee bier is niet goed suiker is goed hij vloekt en zegt Bier nu ( Dit was allemaal in het Engels ) waarop de ober weert zegt nee nee suiker geen bier en dan loop hij weg om wat later blijkt toch een biertje te halen terwijl hij weg was sprong ik op en pak de schaal met de garnalen van hem en zet onze schaal met schubben er voor in de plaats. De ober komt terug en zegt o wat is dit? Hij eet wel erg vlug dat is zeker niet goed voor hem.!!! Wij maar lachen en even verder eten. Tot de dag van vandaag weet ik niet of de garnalen betaald zijn geworden . En dan wij op en naar de kroegjes met lieve dames en zo veel verliefde nationaliteiten. Het was de Maxim’s in Lourenço Marques. (foto op Sailing 2 van R.Speur foto 334 ) zie je me nog om het hoekje kijken ik was daar met Han Zande. Het verhaal is hier niet afgelopen maar ik begin in het volgende verhaal met mijn ontmoeting met een familie waar we tot heden nog bevriend me zijn in Zuid Afrika . dat begon ook op deze reis Groeten John Baar

Gebruikersavatar
rspeur
Berichten: 3111
Lid geworden op: 11 dec 2009 17:41
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: VNS

Bericht door rspeur »

John,
Ik moet je stuk nog lezen, maar ik zie dat de Serooskerk aan de beurt is.
Ik moet nu de deur uit, deze week (misschien vanavond nog) plaats ik de foto's nog een keer.
René
Ik leit m'n tong hier altoid foin ofskrape
Gebruikersavatar
rspeur
Berichten: 3111
Lid geworden op: 11 dec 2009 17:41
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: VNS

Bericht door rspeur »

Eerder terug dan ik dacht. En jawel, de Serooskerk was een feestje. Ik denk nog regelmatig terug aan de avonden op zee in de hut van Han Zandee. Blowtje bij een stuk goede muziek, niet alleen van Mayall maar ook van bijvoorbeeld The Stones. Ik had al een stel foto's op de juiste "sterkte" voor Kombuispraat, hier komen ze. En, onbescheiden als ik ben, het zijn er gelijk een hoop. En John, ik plaats ze niet ook nog een keer op Nedlloyd, dus als je daar ook nog wat schrijft verwijs je maar naar de VNS.
René
314 serooskerk, 121270-100271 (data mogelijk ook voor john).jpg
314 serooskerk, 121270-100271 (data mogelijk ook voor john).jpg (102.97 KiB) 6577 keer bekeken
315 neptune party.jpg
315 neptune party.jpg (103.23 KiB) 6577 keer bekeken
316 han zandee, jan grofmit.jpg
316 han zandee, jan grofmit.jpg (82.42 KiB) 6577 keer bekeken
320 s'kerk storm (2).jpg
320 s'kerk storm (2).jpg (122.55 KiB) 6577 keer bekeken
321 oudejaarsavond, 1e strm besanger.jpg
321 oudejaarsavond, 1e strm besanger.jpg (64.83 KiB) 6577 keer bekeken
322 4e strm jager, ch kok han zandee.jpg
322 4e strm jager, ch kok han zandee.jpg (83.51 KiB) 6577 keer bekeken
323 ass wtk vissers.jpg
323 ass wtk vissers.jpg (87.35 KiB) 6577 keer bekeken
324 jan grofsmit.jpg
324 jan grofsmit.jpg (78.95 KiB) 6577 keer bekeken
Ik leit m'n tong hier altoid foin ofskrape
Gebruikersavatar
rspeur
Berichten: 3111
Lid geworden op: 11 dec 2009 17:41
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: VNS

Bericht door rspeur »

Tweede portie.
328a kaapstad.jpg
328a kaapstad.jpg (179.05 KiB) 6572 keer bekeken
329 strand port elisabeth.jpg
329 strand port elisabeth.jpg (122.68 KiB) 6572 keer bekeken
330 voetbal durban. links achter han zandee, rechts voor john baar.jpg
330 voetbal durban. links achter han zandee, rechts voor john baar.jpg (155.23 KiB) 6572 keer bekeken
331 voetbal durban (1).jpg
331 voetbal durban (1).jpg (85.6 KiB) 6572 keer bekeken
331b durban.jpg
331b durban.jpg (170.88 KiB) 6572 keer bekeken
334 lourenco marques (2) bar maxim's. links john baar, met bril han zandee.jpg
334 lourenco marques (2) bar maxim's. links john baar, met bril han zandee.jpg (89.16 KiB) 6572 keer bekeken
335 lourenco marques (3) keurig hooggesloten bloesje. dat dan weer wel.jpg
335 lourenco marques (3) keurig hooggesloten bloesje. dat dan weer wel.jpg (132.39 KiB) 6572 keer bekeken
337 lourenco marques (5) vooraan van die hele grote prawns....jpg
337 lourenco marques (5) vooraan van die hele grote prawns....jpg (128.94 KiB) 6572 keer bekeken
Ik leit m'n tong hier altoid foin ofskrape
John Baar
Berichten: 59
Lid geworden op: 03 okt 2012 11:11

Re: VNS en voetballen

Bericht door John Baar »

Leuk van de Foto’s Rene. De voetbal wedstrijd In Durban is dat die wedstrijd. Tegen het elftal van het zeemanshuis zelf?

Even over die eene wedstrijd vertelen ik weet dat het op de Serooskerk was maar niet meer welke reis maar dit is een korte samenvatting van de wedstrijd! We waren in het zeemanshuis om te praten of wij een wedstrijd konden voetballen. Ik weet niet meer wie de wedstrijden deed regelen maar wij vonden dat we wel erg goed waren. Dus werd er gevraagd of we niet tegen het elftal van het zeemanshuis zelf wilde spelen? Na over leg hadden wij zo iets van ja waarom niet we reden het heel goed tegen andere scheepselftallen wat kan er gebeuren??? Dus wij gingen onze training iets beter doen niet te vroeg naar bed en op tijd naar de smuggler’s In. Ik weet wel nog dat die jongens zo goed waren dat ze de bal van de middenstip via een tik tak spel bij ons in de goal binnen schoten de jongens van het zeemanshuis hadden al vlug door dat wij bij lange niet zo goed als zij waren. Dat bleek op het laats wel uit het volgende een van hen kreeg de bal en speelde langs ons naar hun goal daar werd de bal naar een andere gespeeld en die rende dan met de bal naar onze goal en ja hoor weer een punt meer achterstand. Wij hebben wel nog nooit zo gelachen en we hebben die dag een hoop mensen blij gemaakt. Ik weet echt niet of de foto die hier boven staat van die wedstrijd was. Maar aan Hofmeester Grofsmid te zien kan het wel want zo te zien spelde hij erg tactisch. Zo van ik heb het al gezien! Ik ga hier aan deze kant staan en wacht tot ik iets kan raken. Ik heb in mijn leven nog nooit een hele voetbal wedstrijd gekeken Ik ben meer een rugby of American Football fan. Als kleine Jonge had ik al zo iets van waarom die bal op het veld ik ren gewoon van de ene Goal naar de andere en terug dat de trainer me bij hem riep en zei Johnny waarom ga je niet bij de atletiek jij kan alleen maar hard rennen. Maar met de scheepselftallen deed ik wel mee dat was FUN. Groeten John Baar
Gebruikersavatar
rspeur
Berichten: 3111
Lid geworden op: 11 dec 2009 17:41
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: VNS

Bericht door rspeur »

Fijn dat de plaatjes je bevallen. Mooi ook dat ze naadloos aansloten bij je verhaal.
Ik heb geen idee tegen wie er werd gespeeld; in feite niet echt belangrijk denk ik, het gaat om de lol.
René
Ik leit m'n tong hier altoid foin ofskrape
John Baar
Berichten: 59
Lid geworden op: 03 okt 2012 11:11

Re: VNS

Bericht door John Baar »

Durban in dit stadje had ik een schatje. En niet In ieder stadje een ander schatje ?

Dit is het verhaal van een vriendschap die tot heden bestaat.

Het is nu 7-1-1971 en we zijn met de Serooskerk te Durban.

Peter [ik meen dat dit zijn voornaam is] Hoogenboezem en ik gaan naar de Tiles dancing nightclub in Durban. De meeste van ons gingen naar de smuggelr’s Inn of the Pussycat. Ik niet, overdag naar de Beach front en dan in de avond naar de dancing en dan was er ook nog Fathers Moustache. Die avond in Tiles dancing nightclub onze eerste avond daar, stonden we te praten met elkaar toen er een jongedame op ons afstapte en vroeg are you speaking Dutch?. Wij yes. Ann zij vertelde mij want een vriendin van haar had zich ontfermd over die andere arme Dutch boy. Maar ik dwaal af zij vertelde dat haar moeder in Nederland geboren was en op haar 4e jaar met het gehele gezin mee naar Rhodesian was geïmmigreerd. De dancing ging dicht en mij werden gevraagd of we mee wilde naar haar thuis en dat leek ons wel wat. We zouden opgehaald worden het was pas 10 uur of zo iets meen ik. Nu keek ik wel een beetje vreemd op want het was haar Vader die haar kwam halen en het was geen probleem dat we mee gingen. Het was best een behoorlijke rit, we waren in Westville net buiten Durban ,hij bleek Danny te heten en haar moeder Cora, Cora was een en al vriendelijkheid en probeerde nog van het Nederlandse te spreken, de woorden en zinnetjes die zij nog wist. Ze had het over Edammer kaas en toen ze klein was kreeg ze sweets Haagse hopjes, vertelde ze. Die avond was leuk, we dronken een colaatje en op een bepaalde tijd werden we terug aan boord gebracht tot aan de Gangway ,want Danny werkte in de haven als monteur voor de graan silo’s op Bluf. De volgende ochtend ging ik naar de Hofmeester en vroeg hem ;Chef heeft u een blikje Haagse hopjes voor mij. Nee heb ik niet, en ik kan u mij dan een pakken uit de store? Ho ho zo gemakkelijk gaat dat niet . Nu had ik hem het verhaal verteld van Cora en hoe mooi en lief ik haar dochter vond, dus heeft hij de douane wat eerder laten komen en ook maar een meteen een blikje hopjes voor mij. Han, de Chef kok had mij ook een Edammer kaasje gegeven om mee te nemen. Die avond werd ik opgehaald met Pieter samen om naar de meisjes te gaan. Men zegt wel eens de eerste klap is een daalder waard maar de zet van mij was zo mooi toen Cora de hopjes zag was ze helemaal ontroerd. We zijn ons hele verblijf in Durban elke avond bij hen geweest en op de thuisreis ook weer. Pieter had inmiddels het zusje van Anne gezien en was in alle staten wat een mooie meiden hebben die Danny en Cora. Cora zelf ook niet alleen mooi maar zo lief en goed voor ons. Danny ook zeker niets was hem te veel voor de Boy’s. Hij was blij dat hij nu steun had tegen de 6 dames in zijn leven. Hij kwam ons elke avond halen en bracht ons ook weer aan boord Ik denk nu om zeker te zijn dat we ook niet ergens in huis waren verstopt? Chrisje [mijn wederhelft voor de afgelopen 40 Jaar] en ik hebben Cora en Danny en hun dochters overal in Europa ontmoet, als zij met een van hun dochters en haar eega mee reisde. Hij werkt nu voor Eurosport en doet een live tennisverslag. We zijn tot heden nog bevriend ,Anne en ik we hebben elkaar drie jaar geleden weer eens gezien op de Verjaardag van Danny .Cora was toen net een jaar overleden. Danny is drie maanden na deze verjaardag overleden. Toen ik hem zag was het 20 Jaar geleden dat we elkaar hadden gezien, maar zijn schoonzoon enkele maanden. Danny hij was ziek maar het was niet van waarom zijn jullie niet eerder gekomen. Maar ;Hoi John hoe gaat het en we zij beginnen te praten en de jaren vielen van ons af en hij en ik waren alleen maar blij voor elkaar. De Meisjes wonen nu in Amerika en Zuid Afrika. Zo hebben zelf kinderen en kleinkinderen. Wij ook sinds enkele maanden een kleinzoon. Kan niet wachten om hem te laten zien wat Opa deed in zijn Jeugd.
Het gaat jullie goed John Baar
Gebruikersavatar
rspeur
Berichten: 3111
Lid geworden op: 11 dec 2009 17:41
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: VNS

Bericht door rspeur »

Goed verhaal John, dank.
René
Ik leit m'n tong hier altoid foin ofskrape
Jos Komen (R.I.P)

Re: VNS

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Mooie verhalen, John. :wink:
Serooskerk.jpg
Serooskerk.jpg (456.66 KiB) 6065 keer bekeken
John Baar
Berichten: 59
Lid geworden op: 03 okt 2012 11:11

Re: VNS

Bericht door John Baar »

Renee en jos bedankt voor de Foto’s Ik zelf heb er bijna geen. En haal ze dan ook met regelmaat van het net.
Laat er muziek in je leven zijn.
Greetz John



Dit verhaal kan ik niet meer geheel in de tijd lijn plaatsen maar zoals ik het hier beschrijf is het mij altijd bij gebleven.

Nu ben ik een paar jaar later het zelfde schip!! Ja( De Serooskerk). Nee net niet het is de Nedlloyd Katwijk Het is rond 19-8-1973. En we verstreken uit Rotterdam Ook nu gebeurd er iets. Wat men met pech kan bestempelen. Mijn vriendinnetje in Durban heeft even geen zin meer om mijn vriendinnetje te zijn . Maar op deze avond, wil ik toch gaan stappen, ik heb me weer in het pak gestoken, ja ik ging altijd goed gekleed opstap want dan kon je de Hotel bar van elk hotel in lopen want correcte kleding was een must. Ik wil de gangway af lopen en daar kwam ik een elegante dame tegen zij kwam John De bankwerker afhalen. Ik zeg haar ik ga John wel even waarschuwen dat je er bent, zo gezegd zo gedaan toen ik john gewaarschuwd had loop ik weer terug en zeg tegen haar. John komt . ze vraagt aan mij ga je altijd zo opstap en ik ja want ik ga vanavond naar lounge bar van het Four Season Hotel. Inmiddels was John erbij gekomen en toen zegt ze als jullie straks in Kaapstad zijn kom dan met John mee wij geven, naar ik meen een verjaardagsfeestje en ik meen dat het voor haar zusje was die bij haar is. Ik zeg ja leuk en ga naar de taxi van me. De volgende dag hoor ik achter me Lange als je het maar vergeet en ik wat zwager wat moeit ik vergeten met een smile van oor tot oor. En zo ben ik een hele tijd met hem bezig geweest en hij lachte dan en streek over zijn baard. Ik had het idee dat hij niet van plan was om mij mee te nemen naar het feestje in Kaapstad. Maar terug in Kaapstad zegt hij lange, ik weet niet meer precies de dag maar het was dat we de volgende avond om 8 uur afgehaald zouden worden. En de vertrek tijd van de Nedlloyd Katwijk uit Kaapstad was de volgende ochtend om meen ik 6uur. Maar in het verloop van de dag dat we naar het feestje zouden gaan werd het 2uur die nacht en ik werd best een beetje zenuwachtig. Want ik meen dat we altijd twee uur voor vertrek aan boord moesten zijn ( is dit juist). Dus twaalf uur dan konden we nog wel gaan, maar de vertrek tijd veranderde weer en werd 11.30 zodat als ik het goed heb men een haven dag bespaarde. Maar het gevolg geen feestje voor mij John was die middag al weg geweest. En was om negen uur weer aan boord en komt mij halen, en zeg kom je even zwaaien Ik zwaaien? ja want het bleek men was afscheid komen nemen en terwijl voor en achter los werd gegooid zwaaide ik. En hij zegt ja ja zwaai maar daaaag met het handje en hij streek zich lachend over zijn Baard en liep weg!! biertje baker?
Ik heb een paar jaar geleden geprobeerd met John contact op te nemen maar dat is niet gelukt. Ik vraag me al een aantal jaren af of hij dit verhaal nog weet
Het gaat jullie goed John Baar


Plaats reactie