Wie weet ?
Re: Wie weet ?
Mij ook niet. Ik weet daar verder helemaal niets vanaf. Mijn kennis van de Koninklijke Marien is beperkt tot die veertien weken Erfprins. Er is vast wel iemand anders die daar veel meer verstand van heeft.Peter Noppeney" schreef:Het dienst vak teken koopvaardij kanonnier was mij dus bekend, matroos speciale diensten niet.
Re: Wie weet ?
Bedankt Allen, 2 schepen uit Brouwershaven dat jaar maar! In ieder geval is dit een bewijs dat alles goed geregistreerd werd en dat ik dat in het archief nog verder uit moet kunnen zoeken, merci
- Henk van der Moolen
- Berichten: 1214
- Lid geworden op: 04 aug 2004 13:11
- Locatie: Amsterdam
Re: Wie weet ?
Beste Diena,
De VOC is opgericht in 1602 en heeft bestaan tot 1795.
Het heeft dus niet veel zin om daar te zoeken naar VOC schepen in 1831 te Brouwers haven.
Veel succes met je verdere zoektocht.
vr gr Henk
De VOC is opgericht in 1602 en heeft bestaan tot 1795.
Het heeft dus niet veel zin om daar te zoeken naar VOC schepen in 1831 te Brouwers haven.
Veel succes met je verdere zoektocht.
vr gr Henk
Beleg je geld verstandig,
Bij de slijter krijg je 41%.
Bij de slijter krijg je 41%.
Re: Wie weet ?
Oei, hoe scherp gezien Henk... dat VOC-archief viel me ook al op, maar zover dacht ik nog niet eens....
Dan wellicht uit te leggen als Van Ommeren's Company ???
Maar idd: als er in 1852 een VOC-schip werd in-, én weer uitgeklaard was, zou Brouwershaven alle wereldkranten hebben gehaald met het bezoek van (ongetwijfeld) de "Vliegende Hollander"....
Dan wellicht uit te leggen als Van Ommeren's Company ???
Maar idd: als er in 1852 een VOC-schip werd in-, én weer uitgeklaard was, zou Brouwershaven alle wereldkranten hebben gehaald met het bezoek van (ongetwijfeld) de "Vliegende Hollander"....
Oost, west...ook best
Re: Wie weet ?
hahaha, ja dat is wel van belang voor mijn zoektocht..1831 is het. Maar 2 belangrijke schepen zijn er geweest, ik denk dat ik naar visserijschepen moet zoeken. of daar ook een register van bestaat? Ik ga het uitvinden in het Zeeuws archief te Middelburg. Brouwershaven archief gaf aan niet te weten of ze daar lijsten van hebben, archief Middelburg kwam uit een zoektocht hierboven beschreven,
leuk en bedankt voor het meedenken!
leuk en bedankt voor het meedenken!
Waar is de Echo?
Ik ben aan het zoeken of de oude vlet van RWS, de Echo nog in de vaart is.
- Bijlagen
-
- Echo II voorheen Echo.jpg (97.65 KiB) 4339 keer bekeken
Re: Wie weet ?
Ik heb ook een vraagje....en ik denk mn aan marinemensen...
Op StS zag ik een oude onderzeeer, de J5 met (ingekort) de volgende specificaties:
Type J Class Submarine
Launched 9 September 1915
Builder Devonport Naval Dockyard, England
Commissioned 25 March 1919
Displacement 1,820 tons (submerged) 1,210 tons (surfaced)
Length 275 feet 8 inches
Beam 23 feet 1 1/8 inches
Draught 16 feet
Armament 6 x 18-inch torpedo tubes - 4 bow, 2 beam
1 x 4-inch gun
Main Machinery Three shafts
Surfaced - 3 x 12 cylinder diesel engines
Submerged - 2 x battery driven electric motors
Horsepower 1,350 (submerged)
3,600 (surfaced)
Speed 9.5 knots (submerged)
Nou heb de items waar de vragen over zijn gemakshalve al even ingekleurd...
Ik ben uiteraard geen marineman, maar van "overdwarse" torpedobuizen heb ik nog nooit gehoord, of heeft het woord "beam" nog een andere betekenis ?? Voor alle zekerheid even bij Goegel-vertaal gekeken, maar daarvan wordt je helemaal niet wijzer ( '4 bow, 2 beam' leverde als vertaling '4 bogen, 1 balk' op....dankjewel, Goegel-vertaal !)
Beam kan ook uitwaaierend zijn, maar beweegbare torpedobuizen lijken me constructief een brug te vér...
Achteruitbuizen, ja: die bestaan. Maar als je 3 schroeven hebt aan de achterkant wordt de achteruitbuis nog een heel probleem....
Iemand die weet hoe dat uitgevoerd is ??
Vraag 2 is een technische vraag... Vermogen 3600 pk op (3) diesels, en 1350 pk op (2) E-motoren....
Schroeven worden gemaakt op het vermogen/toerental dat ervoor staat... Dus de 2 zijschroeven (om het zo even te noemen) zijn ontworpen op 1200 pk/x toeren.
Nou is het dus heel goed mogelijk zo'n schroef met veel minder pk bij een lager toerental te gebruiken, maar de efficiëntie is dan wel een beetje weg....
Hoe doen ze dat bij de marine ? Zijn of waren die schroeven min-of-meer verstelbaar ?
Ook de displacement (waterverplaatsing) viel me op...natuurlijk verplaatst een onderzeeer onder water méér als boven water
Maar ik bedacht toen, dat het verschil tussen bruto en netto tarra was...zeg maar het gewicht van de verpakking.
Als zo'n luikenloze containerboot (zo'n zgn 'borstels') van pakkumbeet 10.000T zinkt, en alle containers drijven in het rond, dan is dus alleen de tarra gezonken....
Op StS zag ik een oude onderzeeer, de J5 met (ingekort) de volgende specificaties:
Type J Class Submarine
Launched 9 September 1915
Builder Devonport Naval Dockyard, England
Commissioned 25 March 1919
Displacement 1,820 tons (submerged) 1,210 tons (surfaced)
Length 275 feet 8 inches
Beam 23 feet 1 1/8 inches
Draught 16 feet
Armament 6 x 18-inch torpedo tubes - 4 bow, 2 beam
1 x 4-inch gun
Main Machinery Three shafts
Surfaced - 3 x 12 cylinder diesel engines
Submerged - 2 x battery driven electric motors
Horsepower 1,350 (submerged)
3,600 (surfaced)
Speed 9.5 knots (submerged)
Nou heb de items waar de vragen over zijn gemakshalve al even ingekleurd...
Ik ben uiteraard geen marineman, maar van "overdwarse" torpedobuizen heb ik nog nooit gehoord, of heeft het woord "beam" nog een andere betekenis ?? Voor alle zekerheid even bij Goegel-vertaal gekeken, maar daarvan wordt je helemaal niet wijzer ( '4 bow, 2 beam' leverde als vertaling '4 bogen, 1 balk' op....dankjewel, Goegel-vertaal !)
Beam kan ook uitwaaierend zijn, maar beweegbare torpedobuizen lijken me constructief een brug te vér...
Achteruitbuizen, ja: die bestaan. Maar als je 3 schroeven hebt aan de achterkant wordt de achteruitbuis nog een heel probleem....
Iemand die weet hoe dat uitgevoerd is ??
Vraag 2 is een technische vraag... Vermogen 3600 pk op (3) diesels, en 1350 pk op (2) E-motoren....
Schroeven worden gemaakt op het vermogen/toerental dat ervoor staat... Dus de 2 zijschroeven (om het zo even te noemen) zijn ontworpen op 1200 pk/x toeren.
Nou is het dus heel goed mogelijk zo'n schroef met veel minder pk bij een lager toerental te gebruiken, maar de efficiëntie is dan wel een beetje weg....
Hoe doen ze dat bij de marine ? Zijn of waren die schroeven min-of-meer verstelbaar ?
Ook de displacement (waterverplaatsing) viel me op...natuurlijk verplaatst een onderzeeer onder water méér als boven water
Maar ik bedacht toen, dat het verschil tussen bruto en netto tarra was...zeg maar het gewicht van de verpakking.
Als zo'n luikenloze containerboot (zo'n zgn 'borstels') van pakkumbeet 10.000T zinkt, en alle containers drijven in het rond, dan is dus alleen de tarra gezonken....
Oost, west...ook best
-
- Berichten: 390
- Lid geworden op: 23 sep 2007 19:38
- Locatie: Sneek
- Contacteer:
Re: Wie weet ?
Dag Jan,
Veel onderzeeërs hadden inderdaad overdwarse torpedobuizen, waarmee ze dus ook dwarsuit konden schieten zonder de koers aan te passen. Dat zijn de "beam torpedo tubes". Zie bijvoorbeeld deze
En volgens mij worden bij elektrische vaart de toeren op de schroef fors verminderd. Daarvoor kan ik twee redenen bedenken: 1) Minder vermogen beschikbaar via de batterijen. 2) Minder schroeflawaai bij sluipvaart.
Veel onderzeeërs hadden inderdaad overdwarse torpedobuizen, waarmee ze dus ook dwarsuit konden schieten zonder de koers aan te passen. Dat zijn de "beam torpedo tubes". Zie bijvoorbeeld deze
En volgens mij worden bij elektrische vaart de toeren op de schroef fors verminderd. Daarvoor kan ik twee redenen bedenken: 1) Minder vermogen beschikbaar via de batterijen. 2) Minder schroeflawaai bij sluipvaart.
Gert
- Varen is Leven -
- Varen is Leven -
Re: Wie weet ?
Dankjewel, Gert !
Dus wél overdwarse buizen....
Het kon ook haast niet anders, maar toch.... Ik had er iig nog nooit van gehoord.
Maar geen verstelbare spoed van de schroef, dus...
De inefficiëntie wordt dus voor lief genomen... Tsja, wat moesten ze destijds ook anders
Ik vind het fascinerende dingen, die onderzeeërs, en ik had er mooie boeken van: vooral de Duitse 7-,9-, en 11-series....
De Amerikaanse types zoals de Nautilus (de 1e atoom-onderzeeer) waren ook voor 90% Duits ontwerp
M'n vader had een bloedhekel aan onderzeeërs... "sluipmoordenaars..." siste hij bij het zien ervan.
Eenmaal, ik meen langs de Noorse kust varend, schoot zo'n ding bijna loodrecht vlak naast ons uit het water omhoog. Iedereen schrok zich te pletter.
Woest ! was m'n pa ! Zo boos heb ik hem nooit weer gezien....
Dus wél overdwarse buizen....
Het kon ook haast niet anders, maar toch.... Ik had er iig nog nooit van gehoord.
Maar geen verstelbare spoed van de schroef, dus...
De inefficiëntie wordt dus voor lief genomen... Tsja, wat moesten ze destijds ook anders
Ik vind het fascinerende dingen, die onderzeeërs, en ik had er mooie boeken van: vooral de Duitse 7-,9-, en 11-series....
De Amerikaanse types zoals de Nautilus (de 1e atoom-onderzeeer) waren ook voor 90% Duits ontwerp
M'n vader had een bloedhekel aan onderzeeërs... "sluipmoordenaars..." siste hij bij het zien ervan.
Eenmaal, ik meen langs de Noorse kust varend, schoot zo'n ding bijna loodrecht vlak naast ons uit het water omhoog. Iedereen schrok zich te pletter.
Woest ! was m'n pa ! Zo boos heb ik hem nooit weer gezien....
Oost, west...ook best
Re: Wie weet ?
Ik ben wel nieuwsgierig welke onderzeeërs dwarse buizen hadden..
Bow en Stern ken ik.
Maar dwarse buizen ken ik eigenlijk alleen van onderzeebootjagers.
Op dek, op een draaibaar affuit
Het is eigenlijk ook heel onpractisch op een onderzeeër.
Zo breed waren die dingen niet, en de torpedobuis moest voor het schieten gevuld worden met water.
Je heb dus 2 maal de lengte van een torpedo nodig overdwars.
Plus dat de brandstoftanks ook overdwars langs de schepen zitten.
Ik geleuft er niet erg aan...
Bow en Stern ken ik.
Maar dwarse buizen ken ik eigenlijk alleen van onderzeebootjagers.
Op dek, op een draaibaar affuit
Het is eigenlijk ook heel onpractisch op een onderzeeër.
Zo breed waren die dingen niet, en de torpedobuis moest voor het schieten gevuld worden met water.
Je heb dus 2 maal de lengte van een torpedo nodig overdwars.
Plus dat de brandstoftanks ook overdwars langs de schepen zitten.
Ik geleuft er niet erg aan...
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?