Oorlogsherinneringen

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
Gebruikersavatar
rspeur
Berichten: 3111
Lid geworden op: 11 dec 2009 17:41
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Oorlogsherinneringen

Bericht door rspeur »

Via een lange omweg (gedownload vanuit mijn Flickr.com vakantiealbum) hier toch de foto's bij mijn vorige bericht.
René
Chungkai 13.4.16..jpg
Chungkai 13.4.16..jpg (105.87 KiB) 5947 keer bekeken
Chungkai 13.4.16. Dirk.jpg
Chungkai 13.4.16. Dirk.jpg (182.04 KiB) 5947 keer bekeken
Ik leit m'n tong hier altoid foin ofskrape

Gebruikersavatar
gerard tenerife
Berichten: 6491
Lid geworden op: 22 mei 2009 21:01
Locatie: valle san lorenzo,tenerife,spanje

Re: Oorlogsherinneringen

Bericht door gerard tenerife »

Kinderen met een ster - Martine Letterie

Ik ontdekte dit boek op FB, het is een voorlees boek voor kinderen van 5 tot 9 jaar. Het gaat over Joodse kinderen die naar Westerbork gebracht werden en hun ervaringen daar. Er is aan medegewerkt door sommigen van de 1000 overlevende kinderen van de 18000 die daar heen gevoerd werden. Dit is een goed kinderboek om ze op kinderlijke wijze groot te brengen met de verschrikkingen van de oorlog, racesisme enz

Afbeelding

mvg Gerard
een pessimist is een optimist met veel ervaring.
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Oorlogsherinneringen

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

------------------
Het is alweer 5 maanden geleden en daarom , om het geheugen even op te frissen, het volgende.
Op 5 mei van dit jaar schreef ik HIER...
Ik weet niet hoe de andere geachte leden dit gisteravond hebben ervaren, maar ik vond dat de koopvaardij er bij de dodenherdenking op de Dam maar bekaaid afkwam. Die werd bij de kranslegging gecombineerd met anderen en in de presentatie nieuwe stijl op die grote schermen ter weerszijden van het Nationaal Monument werd het woord koopvaardij niet eens genoemd. Die nieuwe presentatie die in de komende jaren nog verder zal worden doorgevoerd, is bedoeld om een en ander levend te houden bij de jongere generatie. Dat is een goed streven. De mensen die het het meeste aanspreekt, mensen die bij het kijken naar die ceremonie nog steeds of zelfs steeds meer emotioneel worden, die mensen zijn er binnenkort niet meer, dus vind manieren om de jongeren te doordringen van het belang van een dergelijke herdenking. Probeer ze duidelijk te maken wat er in die tijd eigenlijk is gebeurd. Welke offers er zijn gebracht.

Ik ben echter van mening dat, wat je ook doet, een aparte krans voor en een duidelijk noemen van de gevallenen van de koopvaardij op zijn plaats zou zijn. Laat de komende generaties weten dat het aandeel dat de Nederlandse Koopvaardij had bij de inspanningen en de uiteindelijke overwinning van de geallieerden groter was dan dat van de Koninklijke Landmacht, Luchtmacht, de Koninklijke Marine en het verzet bij elkaar. Wie weet hebben zelfs de organisatoren daar geen idee van. Ik kan me er niet druk over maken, maar ik vind het wel jammer.
Wie het allemaal nog eens na wil lezen, hoeft alleen maar op de link hierboven te klikken, maar ik heb toen een brief geschreven aan het Comité 4 en 5 mei en wel persoonlijk aan de voorzitter daarvan, mevrouw Gerdi Verbeet, oud-voorzitter van de Tweede kamer der Staten Generaal.

Ik had de moed eigenlijk al opgegeven en was het ook al min of meer vergeten, maar vandaag ontving ik dan toch een antwoord. Die brief is gedateerd 7 september en het stempel van de frankeermachine is 12 september, dus hoe die nu een maand onderweg kan zijn geweest, terwijl de Griekse posterijen toch heel efficiënt en snel werken, zullen we nu maar even vergeten. Ik heb die brief in mei alleen maar laten lezen aan de mede-ondertekenaars, maar ik wil hem hier nu integraal plaatsen, zodat het antwoord helemaal duidelijk is.

Herdenking 00-1.jpg
Herdenking 00-1.jpg (418.48 KiB) 5545 keer bekeken
Herdenking 00-2.jpg
Herdenking 00-2.jpg (540.37 KiB) 5545 keer bekeken
Herdenking 00-3.jpg
Herdenking 00-3.jpg (385.93 KiB) 5545 keer bekeken
Herdenking Koopvaardij-800hoog.jpg
Herdenking Koopvaardij-800hoog.jpg (350.07 KiB) 5545 keer bekeken
Ik ga die uitnodiging aanvaarden en en daar nu al op plannen. Ik wil - bij leven en welzijn - op 4 mei 2018 voor één keer op de Dam aanwezig zijn.

Voor de in die brief genoemde tentoonstelling, klik HIER.

----------------------
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10556
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Oorlogsherinneringen

Bericht door jdbvos »

Gefeliciteerd, Theo !
Het lijkt wellicht niet veel, maar me dunkt dat dat een hele grote eer is... Op uitnodiging, nog wel !
En tóch nog resultaat op je schrijven...! Wie had dat gedacht...
Mooi man !!

Vergeet niet om Willem, in diens hoedanigheid als collega ex-zeeman, ff attent te maken op Kombuispraat.com..... :-D
Ook als achterkleinkind (?) van onze nationale Prins Hendrik de Zeevaarder, natuurlijk...
Oost, west...ook best
Jos Komen (R.I.P)

Re: Oorlogsherinneringen

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Heel mooi, Theo! :-D
Nu maar hopen dat er ook meer aandacht wordt geschonken aan de Koopvaardij tijdens de tweede wereldoorlog.
Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 943
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Oorlogsherinneringen

Bericht door Breeze »

Heel mooi Theo en een prachtig gebaar van Gerdi, maar ... het hoofdpunt van jouw brief was de geringe aandacht voor de Koopvaardij in de ceremonie en daar gaat ze niet op in. Met Jos hoop ik dat dat ook "vanzelf" goed komt.

Adri
Jacob Bothof
Berichten: 1481
Lid geworden op: 26 mar 2016 16:10

Re: Oorlogsherinneringen

Bericht door Jacob Bothof »

Theo,
Misschien niet helemaal het gewenste antwoord op je alles verklarende brief, maar toch mooi dat ze heeft
geantwoord. Ik hoop van harte dat je gebruik kan maken van deze persoonlijke uitnodiging voor
4 mei 2018, ik hoop dit ik dat ook nog kan meemaken.
Toevallig heb ik 2 weken geleden je boek "De Prijs" gekocht, ik ben er druk doende mee.
Als ik het uitgelezen heb geef ik het boek cadeau aan de bieb in mijn dorp, in de hoop dat ze er iets
mee willen doen.
Jacob
Gebruikersavatar
rspeur
Berichten: 3111
Lid geworden op: 11 dec 2009 17:41
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Oorlogsherinneringen

Bericht door rspeur »

Mooi dat er een antwoord komt, maar ik vraag me af of dit een persoonlijke uitnodiging is.
Iedereen heeft namelijk volgens mij de mogelijkheid aan te sluiten bij het defilé, en bloemen te leggen.
René
Ik leit m'n tong hier altoid foin ofskrape
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Oorlogsherinneringen

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

----
Ik ben tevreden met dit antwoord. Ik verwacht echt niet dat ze de hele herdenking om gaan gooien. Het is mij voldoende dat mijn punt genoteerd is en vastgelegd. Ik wilde er gewoon een keer op wijzen.
Het Nationaal Comité stuurt u volgend jaar een uitnodiging voor de Nationale Herdenking 2018.
Het komt me toch voor dat dit een persoonlijke uitnodiging is. Er staat niet: "U bent van harte welkom om u aan te sluiten bij het defile."
Ik hoop eigenlijk dat er dan ergens tussen al die andere ouwe zakken een stoeltje voor me vrijgehouden wordt. :-D
Gaan we bij Krasnapolsky logeren, hoeven we niet ver te lopen.
Ik zie het te zijner tijd wel. Laten we eerst maar eens proberen om het leven tot die tijd in stand te houden.

Leuk dat je De prijs hebt gekocht, Jacob. Hadden ze het dan niet in de bibliotheek? De meesten hebben het wel en zo niet, kunnen ze het altijd uit de Centrale Bibliotheek laten komen. Ik krijg elk jaar nog een paar centen van de uitleningen. Ik kan dat voor elk van mijn boeken en al mijn vertalingen per jaar nakijken op de overzichten van de stichting LIRA. Ik heb even een paar jaar teruggekeken: het wordt nog steeds zo'n honderd keer per jaar uitgeleend. Ter vergelijking: mijn vertaling van The Silent Sea van Clive Cussler werd in 2016 ruim 3500 keer uitgeleend, De storm, ook van Cussler, ruim 2500 keer. :shock:
Ik wens je er nog wat genoeglijke uren mee.

--------------
Gebruikersavatar
rspeur
Berichten: 3111
Lid geworden op: 11 dec 2009 17:41
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Oorlogsherinneringen

Bericht door rspeur »

Speur schreeuwt weer eens zonder de laatste zin te lezen.
Sorry Theo, nú heb ik dat dus wel gedaan...
René
Ik leit m'n tong hier altoid foin ofskrape


Plaats reactie