HSM - Klompenlloyd

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
bouk
Berichten: 295
Lid geworden op: 05 dec 2013 16:28
Locatie: De Rijp (NH)
Contacteer:

Re: HSM - Klompenlloyd

Bericht door bouk »

Geen idee Rob.
Maar Freek klinkt na ruim 50 jaar nog wel bekend.

Patru (R.I.P)

Re: HSM - Klompenlloyd

Bericht door Patru (R.I.P) »

De Grebbestroom bij de HSM in de Binnenhaven; oktober 1948.
Grebbestroom oktober 1948.jpg
Grebbestroom oktober 1948.jpg (207.19 KiB) 10758 keer bekeken
Groet, Paul G.
Jos Komen (R.I.P)

Re: HSM - Klompenlloyd

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

De Lingestroom 1947

Lingestroom.jpg
Lingestroom.jpg (140.52 KiB) 10069 keer bekeken
HIER de gegevens van Marhisdata.
Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2790
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: HSM - Klompenlloyd

Bericht door K.Brouwer »

Heb het wel eens eerder vermeldt dat we met de Amstelstroom (1950) de Lingestroom geborgen hebben.
Dit ging als volgt in z.n werk. De havens waaruit we vertrokken weet ik niet precies meer. Staat mij bij dat wij uit Shoreham en hij uit Dagenham kwam. Er stond West een stuk of 7. Die vaste ouwe was met verlof en z'n aflosser kwam van de HWAL vandaan en had z'n vrouw mee. De datum weet ik niet meer maar zat als matr. o/g van 23-08-61t/m 28.02-63 aan boord.

Die stuurman had zaterdag 's ochtends de onderlinge aangezet en werd opgeroepen door de Lingestroom welke meldde dat z'n motor in elkaar gedraaid was en hij met twee krabbende ankers naar de ?????bank dreef. We zaten vlakbij dus rechts omkeer gemaakt en er op af. Alles klaargemaakt om te slepen. We stonden wat te koukleumen aan dek te wachten tot we dichtbij genoeg waren dus vroeg de 2e stmn ( Rietdijk) aan kok Bauke of we wat soep konden krijgen en die verdomde dat dus...

Vanaf de Lingestroom werd de 1e lijn afgeschoten (kapt. Koedijk) en die ging ver voor ons over dus mis, de 2e ging ver achter ons langs dus ook mis, stond bij de mik van boom2 sb en zag plots "iets" recht op mij afkomen en liet mij op het dek vallen.Een seconde later knalde de lijnraket tegen de laadboom en had ik de
lijn te pakken! Dus wij met z'n allen de lijn,dikkere lijn en als laatste de manilla sleeptros ingehaald en konden met slepen beginnen.Ga in het volgende stukje verder.
Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2790
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: HSM - Klompenlloyd

Bericht door K.Brouwer »

Ondertussen was de sleepboot Scaldis gearriveerd en lag een beetje toe te kijken. Goed wij gaan heel langzaam trekken en de tros goed in de gaten houden zodat hij niet zou breken.Het weer zou snel verbeteren
dus konden we later wat meer vaart maken. Staat mij bij dat de eta IJmuiden met deze vaart in de zondagmiddag zou zijn dus ruim op tijd om 's maandags om acht uur te gaan lossen. Wat wij niet wisten was dat die smiecht op de Scaldis de directie had gebeld en had gezegd dat ze deze ellende niet langer konden aanzien en dat wij al drie(!) trossen hadden gebroken en of het niet beter was dat zij het verder zouden klaren.De directie stonk erin en wij kregen na vier uur slepen de opdracht om los te gooien en hem over te geven aan de Scaldis. Dat losgooien werd door ons eerst geweigerd,alles ging toch goed? Maar ja, het werd nogmaals bevestigd door kantoor dat we moesten losgooien.Dat hebben we toe met de grootste tegenzin gedaan. Na ruim een jaar krijg ik van kantoor f 400,00 uitgekeerd als zijnde bergingsgeld van de Lingestroom, wij hadden het schip "uit gevaar bevrijd". De belastingdienst pikte er gelijk f 100,- van in. Niet gek als je als o/g f 142,90 p.m. verdiend. Kwam a/b de kok Bauke weer tegen die glunderend vroeg of ik ook zoveel geld had gekregen, ja zei ik maar ik heb het verdient,hoezo vroeg hij,nou zei ik,ik weet nog wel dat we zo stonden te koukleumen jij nog te beroerd was om ons een kop warme soep te geven...Heb hem een lange tijd niet meer gesproken.

Groeten, K.Brouwer
Gebruikersavatar
Knisten
Berichten: 455
Lid geworden op: 24 mar 2005 15:57
Locatie: Abbeville, LA, USA

Re: HSM - Klompenlloyd

Bericht door Knisten »

Een prachtig verhaal !

MVG Dirk
Old sailors never die, they just fade (or drive) away...
73 Knisten
Jos Komen (R.I.P)

Re: HSM - Klompenlloyd

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

De IJstroom 1950

IJstroom.jpg
IJstroom.jpg (143.06 KiB) 9735 keer bekeken
HIER de gegevens van Marhisdata.
Jos Komen (R.I.P)

Re: HSM - Klompenlloyd

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

De Vechtstroom op de River Avon.


Vechtstroom on the River Avon.jpg
Vechtstroom on the River Avon.jpg (171.74 KiB) 9418 keer bekeken
Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2790
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: HSM - Klompenlloyd

Bericht door K.Brouwer »

Mooie foto's Jos. Heb ze opgeslagen. De Vecht- en de Zaanstroom waren zusterschepen. Zo ook de IJ- en de Amstelstroom. Toch was er wel enig verschil, de Zaan- en Amstelstroom hadden stalen Mac Grecor luiken en de IJ- en Vechtstroom de bekende houten luiken. Ook herinner ik
mij nog dat de olieman van de Vechtstroom voordat hij de hulpmotor om zes uur 's ochtends startte een haf uurtje met een houten hamer op de tuimelaars stond te rammen. Dat deed de
olieman van de Amstelstroom nooit dus ik denk dat er ook verschillende humo's in stonden. Heb eens gevraagd waarom hij dat toch altijd deed en kreeg als antwoordt "omdat dat kloteding anders niet wil starten". Dacht dat het een Werkspoor was. In de haven werd de humo altijd
's avonds om elf uur gestopt en om zes uur 's ochtends weer gestart en ging de noodverlichting aan. In je hut had je een olielamp.Mooie tijd daar gehad. Heb toen ook "manouvreerkunstjes"
afgekeken welke ik later zelf ook toegepast heb en waarvan de stuurlui vroegen waar ik dat nu in godsnaam had geleerd. Hadden ze nog nooit gezien.Mooie tijd daar gehad.

Groeten, K.Brouwer
Jos Komen (R.I.P)

Re: HSM - Klompenlloyd

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Heb toen ook "manouvreerkunstjes" afgekeken welke ik later zelf ook toegepast heb
Ben wel benieuwd, geef eens een voorbeeld, Koert. :wink:


Plaats reactie