Wie weet ?
Re: Wie weet ?
Vroeger zat een schroef ook dmv een spiebaan&spie op het tapse einde van de schroefas getrokken dmv een fijnschroefdraad-moer.
Daardoor was het op m.n. de khv (en binnenvaart) ook bijna "een centje van een fluit " om deze zelf even te vervangen: het begin van het ijsvaartseizoen was ook een moment om de dure koperlegeringsschroef (YorkAlBro, TiCoNAl of Monel) te vervangen door bijv een smeedstalen Vosta-schroef (een patent van mijn opa, overigens: de naam komt dan ook van Vos en staal)
Maar al decennia wordt die schroef thermisch op een zeer laagtapse aseind gekrompen en alleen nog maar middels een (fijn)schroefdraad-moer geborgd tegen afritsen bij (bijv) achteruitslaan. Maar hij is op de as gekrompen.
Dat maakt het zelf wisselen onmogelijk, maar het veilig opslaan van een dergelijk conisch vlak eveneens moeilijk.
De ene Hotlo (of Sulzer) was niet de ander; door de bouwwijze waren alle motoren van hetzelfde type/uitvoering anders in de karakteristiek, en hadden dus een 'op maat gemaakte' schroef nodig...
Nu worden alle motoronderdelen mbv CAD/CAM ontworpen en gemaakt, dus de karakteristiek van de motoren zijn dan eveneens eenheidsworst, waardoor een 'schroef van de plank' eveneens gewoongoed is.... Zoiets vloeit als natuurlijk uit standaardisatie voort...
Is er dan nog steeds een reserveschroef nodig ?
Daardoor was het op m.n. de khv (en binnenvaart) ook bijna "een centje van een fluit " om deze zelf even te vervangen: het begin van het ijsvaartseizoen was ook een moment om de dure koperlegeringsschroef (YorkAlBro, TiCoNAl of Monel) te vervangen door bijv een smeedstalen Vosta-schroef (een patent van mijn opa, overigens: de naam komt dan ook van Vos en staal)
Maar al decennia wordt die schroef thermisch op een zeer laagtapse aseind gekrompen en alleen nog maar middels een (fijn)schroefdraad-moer geborgd tegen afritsen bij (bijv) achteruitslaan. Maar hij is op de as gekrompen.
Dat maakt het zelf wisselen onmogelijk, maar het veilig opslaan van een dergelijk conisch vlak eveneens moeilijk.
De ene Hotlo (of Sulzer) was niet de ander; door de bouwwijze waren alle motoren van hetzelfde type/uitvoering anders in de karakteristiek, en hadden dus een 'op maat gemaakte' schroef nodig...
Nu worden alle motoronderdelen mbv CAD/CAM ontworpen en gemaakt, dus de karakteristiek van de motoren zijn dan eveneens eenheidsworst, waardoor een 'schroef van de plank' eveneens gewoongoed is.... Zoiets vloeit als natuurlijk uit standaardisatie voort...
Is er dan nog steeds een reserveschroef nodig ?
- Bijlagen
-
- werf reklame voor Vostaschroef.jpg (91.86 KiB) 5301 keer bekeken
Oost, west...ook best
- Henk van der Moolen
- Berichten: 1214
- Lid geworden op: 04 aug 2004 13:11
- Locatie: Amsterdam
Re: Wie weet ?
Ja dan is er nog steeds een reserve schroef nodig want waar haal je zo gauw een nieuwe schroef vandaan?
Het is niet zo dat je in elke havenplaats ter wereld een voorraad reserve schroeven hebt liggen.
Nieuwe schroeven heb je niet in voorraad die worden op bestelling gefabriceerd.
Schroeven in voorraad nemen is veel te duur. of wel kapitaal vernietiging.
Denk aan de kosten van materiaal en opslag van die schroeven.
vr gr Henk
Het is niet zo dat je in elke havenplaats ter wereld een voorraad reserve schroeven hebt liggen.
Nieuwe schroeven heb je niet in voorraad die worden op bestelling gefabriceerd.
Schroeven in voorraad nemen is veel te duur. of wel kapitaal vernietiging.
Denk aan de kosten van materiaal en opslag van die schroeven.
vr gr Henk
Beleg je geld verstandig,
Bij de slijter krijg je 41%.
Bij de slijter krijg je 41%.
-
- Berichten: 503
- Lid geworden op: 29 jan 2010 21:08
Re: Wie weet ?
Je ziet nog steeds regelmatig een reserve schroef of 1 reserve blad (CPP) aan dek staan.
Geen idee in hoeverre dat nog een klasse eis is?
Mvg Meestertje
Geen idee in hoeverre dat nog een klasse eis is?
Mvg Meestertje
Machinare nesse est!
Re: Wie weet ?
Goed punt. Je kan in afwachting iig je reis afmaken, en evt nog een reissie doen...waar haal je zo gauw een nieuwe schroef vandaan
Maar zo'n gietijzeren reserveschroef heeft bladen die (minimaal) 3 x zo dik zijn, een ruw oppervlak, en dus een rendement van 3 x niks...
Dus zulke reisjes zullen ook wel duur worden.
Tenzij de reserveschroef ook zo'n koperlegering is (waar Theo het al over had, en ikzelf op de Amstelburcht ook heb gezien), want dan zou hij een duplicaat kunnen zijn van het origineel.
Ja, dan heb je natuurlijk 'het lek boven'...
Maar uit alle opmerkingen begrijp ik dat ze nog steeds verplicht aan boord zijn (en in bijna alle gevallen ongebruikt meevaren naar de sloperij)....
Oost, west...ook best
Re: Wie weet ?
Als je een verstelbare schroef had had je maar één reserve blad aan boord. Heb dit altijd een
vreemd gegeven gevonden daar je bij schroefschade meestal alle bladen beschadigd. Dus wat moet je nu met één nieuw blad. Heb hier wel eens navraag naar gedaan doch nooit een bevredigend antwoord op gekregen.Wel met de Alban (ex Atl. Star) eens met de schroef de breakwater in Grassy ( King Isl. Austr.) geraakt. Dat verhaal staat onder DvdH vermeld en is wel aardig om te lezen.De foto's erbij spreken voor zich.
Groeten, K.Brouwer
vreemd gegeven gevonden daar je bij schroefschade meestal alle bladen beschadigd. Dus wat moet je nu met één nieuw blad. Heb hier wel eens navraag naar gedaan doch nooit een bevredigend antwoord op gekregen.Wel met de Alban (ex Atl. Star) eens met de schroef de breakwater in Grassy ( King Isl. Austr.) geraakt. Dat verhaal staat onder DvdH vermeld en is wel aardig om te lezen.De foto's erbij spreken voor zich.
Groeten, K.Brouwer
-
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 10 nov 2017 18:57
SS Hermina-Rotterdam / SS Polmina / SS Oskar / SS Elsa from Verschure & Co.'s Scheepswerf & Machinefabriek
Sorry for writing in english or German
Hello,
we found the wreck of this ship:
SS Elsa - Ex: SS Hermina-Rotterdam / SS Polmina / SS Oskar
in the nort sea and were able to identify it.
It was built in the Verschure & Co.'s Scheepswerf & Machinefabriek N.V., Amsterdam
Link
This is a foto of the ship as HERMINA-Rotterdam
My question:
Has anybody another photo of this ship?
Or could it be possible to get material from the Verschure Scheepswerf?
Regards,
Holger
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Hallo,
wir haben in der Nordsee das Wrack von dem Schiff
SS Elsa - Ex: SS Hermina-Rotterdam / SS Polmina / SS Oskar
gefunden und identifiziert.
Es wurde 1917 von der Verschure & Co.'s Scheepswerf & Machinefabriek N.V., Amsterdam gebaut.
Link
Meine Frage:
Hat jemand von diesem Schiff noch Fotos?
Oder ist es möglich, von der Verschure Scheepswerf noch Iformationen zu dem Schiff zu bekommen?
Gruss,
Holger
Hello,
we found the wreck of this ship:
SS Elsa - Ex: SS Hermina-Rotterdam / SS Polmina / SS Oskar
in the nort sea and were able to identify it.
It was built in the Verschure & Co.'s Scheepswerf & Machinefabriek N.V., Amsterdam
Link
This is a foto of the ship as HERMINA-Rotterdam
My question:
Has anybody another photo of this ship?
Or could it be possible to get material from the Verschure Scheepswerf?
Regards,
Holger
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Hallo,
wir haben in der Nordsee das Wrack von dem Schiff
SS Elsa - Ex: SS Hermina-Rotterdam / SS Polmina / SS Oskar
gefunden und identifiziert.
Es wurde 1917 von der Verschure & Co.'s Scheepswerf & Machinefabriek N.V., Amsterdam gebaut.
Link
Meine Frage:
Hat jemand von diesem Schiff noch Fotos?
Oder ist es möglich, von der Verschure Scheepswerf noch Iformationen zu dem Schiff zu bekommen?
Gruss,
Holger
Re: Wie weet ?
Tut mir leid: ich habe auch nur dieses Bild, und kan auch kein anderes Bild finden...auch nicht unter die andere Namen
Aber vielleicht kommt noch jemand....
Viel erfolg !
Aber vielleicht kommt noch jemand....
Viel erfolg !
Oost, west...ook best
-
- Berichten: 3142
- Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
- Locatie: Langedijk
Re: Wie weet ?
Ooit, let op opa vertelt, dokte ik met de Reza Shah the Great in Malta. Het was o.a. de bedoeling de schroefas te vervangen. Was de originele krom of te kort? Ik weet het niet. In ieder geval gebeurde het niet daar men bang was dat op het moment dat de as eruit lag er een staking op de werf uit bracht. De staking kwam, maar de as zat er nog in, met de schroef er nog op. Het kantoorpersoneel heeft ons los gegooid.
De W. Alton Jones (+/- 75.000 ton) heeft in de jaren 60 op de Atlantic de schroef verloren. Beste klus voor de sleepboot.
De W. Alton Jones (+/- 75.000 ton) heeft in de jaren 60 op de Atlantic de schroef verloren. Beste klus voor de sleepboot.
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.
- Cor Leliard
- Berichten: 3418
- Lid geworden op: 20 sep 2004 17:57
- Locatie: Breda
Re: Wie weet ?
Wie weet waar ik voor een klein zee prijsje 1 of 2 papieren gebruikte zeekaarten kan kopen.
Bij voorbaat dank
Cor Leliard
Bij voorbaat dank
Cor Leliard
Il parle Il a parle
Re: Wie weet ?
Marktplaats staan er plenty te koop Cor.
Zacht zeeprijsje bieden.
Groet.
Hennie
Zacht zeeprijsje bieden.
Groet.
Hennie
keep on ringing the bells