Wie weet ?

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10557
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Wie weet ?

Bericht door jdbvos »

Vroeger zat een schroef ook dmv een spiebaan&spie op het tapse einde van de schroefas getrokken dmv een fijnschroefdraad-moer.
Daardoor was het op m.n. de khv (en binnenvaart) ook bijna "een centje van een fluit :mrgreen: " om deze zelf even te vervangen: het begin van het ijsvaartseizoen was ook een moment om de dure koperlegeringsschroef (YorkAlBro, TiCoNAl of Monel) te vervangen door bijv een smeedstalen Vosta-schroef (een patent van mijn opa, overigens: de naam komt dan ook van Vos en staal)
Maar al decennia wordt die schroef thermisch op een zeer laagtapse aseind gekrompen en alleen nog maar middels een (fijn)schroefdraad-moer geborgd tegen afritsen bij (bijv) achteruitslaan. Maar hij is op de as gekrompen.
Dat maakt het zelf wisselen onmogelijk, maar het veilig opslaan van een dergelijk conisch vlak eveneens moeilijk.
De ene Hotlo (of Sulzer) was niet de ander; door de bouwwijze waren alle motoren van hetzelfde type/uitvoering anders in de karakteristiek, en hadden dus een 'op maat gemaakte' schroef nodig...
Nu worden alle motoronderdelen mbv CAD/CAM ontworpen en gemaakt, dus de karakteristiek van de motoren zijn dan eveneens eenheidsworst, waardoor een 'schroef van de plank' eveneens gewoongoed is.... Zoiets vloeit als natuurlijk uit standaardisatie voort...
Is er dan nog steeds een reserveschroef nodig ?
Bijlagen
werf reklame voor Vostaschroef.jpg
werf reklame voor Vostaschroef.jpg (91.86 KiB) 5196 keer bekeken
Oost, west...ook best

Gebruikersavatar
Henk van der Moolen
Berichten: 1214
Lid geworden op: 04 aug 2004 13:11
Locatie: Amsterdam

Re: Wie weet ?

Bericht door Henk van der Moolen »

Ja dan is er nog steeds een reserve schroef nodig want waar haal je zo gauw een nieuwe schroef vandaan?
Het is niet zo dat je in elke havenplaats ter wereld een voorraad reserve schroeven hebt liggen.
Nieuwe schroeven heb je niet in voorraad die worden op bestelling gefabriceerd.
Schroeven in voorraad nemen is veel te duur. of wel kapitaal vernietiging.
Denk aan de kosten van materiaal en opslag van die schroeven.

vr gr Henk
Beleg je geld verstandig,
Bij de slijter krijg je 41%.
Meestertje
Berichten: 503
Lid geworden op: 29 jan 2010 21:08

Re: Wie weet ?

Bericht door Meestertje »

Je ziet nog steeds regelmatig een reserve schroef of 1 reserve blad (CPP) aan dek staan.
Geen idee in hoeverre dat nog een klasse eis is?
Mvg Meestertje
Machinare nesse est!
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10557
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Wie weet ?

Bericht door jdbvos »

waar haal je zo gauw een nieuwe schroef vandaan
Goed punt. Je kan in afwachting iig je reis afmaken, en evt nog een reissie doen...
Maar zo'n gietijzeren reserveschroef heeft bladen die (minimaal) 3 x zo dik zijn, een ruw oppervlak, en dus een rendement van 3 x niks...
Dus zulke reisjes zullen ook wel duur worden.
Tenzij de reserveschroef ook zo'n koperlegering is (waar Theo het al over had, en ikzelf op de Amstelburcht ook heb gezien), want dan zou hij een duplicaat kunnen zijn van het origineel.
Ja, dan heb je natuurlijk 'het lek boven'...

Maar uit alle opmerkingen begrijp ik dat ze nog steeds verplicht aan boord zijn (en in bijna alle gevallen ongebruikt meevaren naar de sloperij)....
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2790
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: Wie weet ?

Bericht door K.Brouwer »

Als je een verstelbare schroef had had je maar één reserve blad aan boord. Heb dit altijd een
vreemd gegeven gevonden daar je bij schroefschade meestal alle bladen beschadigd. Dus wat moet je nu met één nieuw blad. Heb hier wel eens navraag naar gedaan doch nooit een bevredigend antwoord op gekregen.Wel met de Alban (ex Atl. Star) eens met de schroef de breakwater in Grassy ( King Isl. Austr.) geraakt. Dat verhaal staat onder DvdH vermeld en is wel aardig om te lezen.De foto's erbij spreken voor zich.

Groeten, K.Brouwer
Gezeitentaucher
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 nov 2017 18:57

SS Hermina-Rotterdam / SS Polmina / SS Oskar / SS Elsa from Verschure & Co.'s Scheepswerf & Machinefabriek

Bericht door Gezeitentaucher »

Sorry for writing in english or German ;-)

Hello,

we found the wreck of this ship:
SS Elsa - Ex: SS Hermina-Rotterdam / SS Polmina / SS Oskar
in the nort sea and were able to identify it.

It was built in the Verschure & Co.'s Scheepswerf & Machinefabriek N.V., Amsterdam
Link

This is a foto of the ship as HERMINA-Rotterdam
Afbeelding

My question:
Has anybody another photo of this ship?
Or could it be possible to get material from the Verschure Scheepswerf?

Regards,
Holger

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Hallo,

wir haben in der Nordsee das Wrack von dem Schiff
SS Elsa - Ex: SS Hermina-Rotterdam / SS Polmina / SS Oskar
gefunden und identifiziert.
Es wurde 1917 von der Verschure & Co.'s Scheepswerf & Machinefabriek N.V., Amsterdam gebaut.
Link
Meine Frage:
Hat jemand von diesem Schiff noch Fotos?
Oder ist es möglich, von der Verschure Scheepswerf noch Iformationen zu dem Schiff zu bekommen?

Gruss,
Holger
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10557
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Wie weet ?

Bericht door jdbvos »

Tut mir leid: ich habe auch nur dieses Bild, und kan auch kein anderes Bild finden...auch nicht unter die andere Namen
Aber vielleicht kommt noch jemand....
Viel erfolg !
Oost, west...ook best
Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: Wie weet ?

Bericht door Bob R.I.P. »

Ooit, let op opa vertelt, dokte ik met de Reza Shah the Great in Malta. Het was o.a. de bedoeling de schroefas te vervangen. Was de originele krom of te kort? Ik weet het niet. In ieder geval gebeurde het niet daar men bang was dat op het moment dat de as eruit lag er een staking op de werf uit bracht. De staking kwam, maar de as zat er nog in, met de schroef er nog op. Het kantoorpersoneel heeft ons los gegooid.
De W. Alton Jones (+/- 75.000 ton) heeft in de jaren 60 op de Atlantic de schroef verloren. Beste klus voor de sleepboot.
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.
Gebruikersavatar
Cor Leliard
Berichten: 3418
Lid geworden op: 20 sep 2004 17:57
Locatie: Breda

Re: Wie weet ?

Bericht door Cor Leliard »

Wie weet waar ik voor een klein zee prijsje 1 of 2 papieren gebruikte zeekaarten kan kopen.
Bij voorbaat dank
Cor Leliard
Il parle Il a parle
Gebruikersavatar
renirie
Berichten: 383
Lid geworden op: 20 jan 2008 18:51
Locatie: rotterdam
Contacteer:

Re: Wie weet ?

Bericht door renirie »

Marktplaats staan er plenty te koop Cor.
Zacht zeeprijsje bieden.

Groet.
Hennie
keep on ringing the bells


Plaats reactie