Innovatie

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Innovatie

Bericht door v+d »

Ik liep er vanmiddag nog eens over na te denken tijdens het bladruimen, dom werk dan kan het denkraam iets anders doen :wink:
Zo'n kustbootje was iets langer dan 110 meter en 15 meter en nog wat breed, ik weet het niet precies meer maar zoiets als 3500 brt en 3300 pk in die orde ongeveer. Daar zat 45 man personeel op plus een passagiers accommodatie van 6 personen, als we in West-Afrika aankwamen ging er nog een blik Kroo-boys open, die sliepen op het luikhoofd onder een tentje en deden ook nog wat werk.
Nou ja, we deden wel al het onderhoud zelf, ook aan dek en in de machinekamer en dat was soms geen kinderachtig werk.
Lapzalven, bikken, tjetten en meer van dat werk, er gingen kilo's verf op zo'n bootje.
Ze zagen er doorgaans perfect uit en in die tijd een machinekamer onderhouden deed je ook niet vanuit je hut met een laptopje :wink:
Met eigen laadgerei werken vereiste ook wel intensief onderhoud van b.v. de gelijkstroomwinches van Thrige en natuurlijk het nodige werk van de matrozen, de baas en de bootsman.
Al dat volk moest gevoed worden en dat ging niet met een magnetronnetje, dus de kok en zijn maat waren echt wel nodig.
Zoals gezegd, in de hoge druk had wel iets gesnoeid kunnen worden, we hadden er waarschijnlijk weinig van gemerkt.
Van 45 naar 7 is een hele klap minder, aan de wal geeft het hoe dan ook meer werkgelegenheid immers onderhoud moet gedaan worden en goed gepland worden.
Ik zie de Egbert Wagenborg overigens niet zo'n ouderwets HWAL reisje maken met 7 man en dan bomen laden op rede voor Takoradi :)

Als ik dan nu zo'n joekel van een binnenvaartschip de sluis bij Eefde in zie schuiven, met moeder aan het wiel en alleen pa op de bak, zonder ergens iets aan te stoten en zonder gedoe en geschreeuw, dan moet dat met een zeeschip toch ook wel kunnen wat betreft moderne hulpmiddelen.
Je moet wel voldoende motorkracht hebben om een bakkie slecht weer aan te kunnen, enfin Wagenborg zal er wel over nagedacht hebben toch?

Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Innovatie

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

---------------------
Ik kreeg vandaag een mail van iemand die om voor de hand liggende redenen liever niet met naam en toenaam op een open forum reageert. Die vaart op een schip van 8000 dwt, 128 meter lang, 4000 pk, dat met zeven man mag varen - waaronder één werktuigkundige _ maar waar ze boven de "minimum safe manning" ook nog een olieman varen. Ik noemde een oversteek in de winter en dan vervolgens de Great Lakes op. Dat kan niet met één wtk. Op de Saint Lawrence Seaway moet met een doorlopend bemande machinekamer worden gevaren en dus moeten er twee wtk's aan boord zijn. Geen nood: men vliegt een tweede wtk naar Quebec, die stapt daar aan boord en gaat op de terugreis in Quebec weer van boord. Ook een oplossing.

Ik schreef:
Daarnaast heb je naar mijn beste weten tijdens de donkere uren nog altijd een tweede man op de brug nodig,
Mijn informant meldde:
Die 2de man in de donkere uren boven gebeurt alleen op papier, in het echt kun je dat ... echt wel vergeten. In al die jaren dat ik vaar (sinds '99) heb ik het nog nooit meegemaakt dat er structureel een 2de man boven was tijdens de donkere uren.
En verder
Voor en achter is inderdaad de kapitein en de loods boven, 1ste stuurman met een matroos voorop en 2de stuurman met een matroos achterop en eventueel de kok/matroos waar nodig.
Ruimen schoonmaken en -wassen moet ook met die paar mensen, dus dat kan soms wel wat tijd in beslag nemen. Ik denk dat je op dat soort schepen als kapitein ook maar beter je overalletje grijpklaar aan de haak lunt hebben hangen. Niet dat nou zo erg is, daar niet van. In de shipdelivery deed ook iedereen mee om de klus te klaren, maakte niet uit hoe groot of klein het schip was.

Ja, ik geloof toch wel dat ik me ook vandaag, onder die gewijzigde omstandigheden, nog altijd heel goed in dat werk zou kunnen vinden. Want laten we wel wezen: wat staat daar allemaal niet tegenover aan prima verlofregelingen en wat heb je tegenwoordig toch een mooie spullen aan boord.

Hieronder de brug van de Egbert Wagenborg

Afbeelding

... alsof je een Airbus vliegt! :-D

Afbeelding

Ik zei het immers al toen ik die foto's van de Egbert Wagenborg, nog liggend bij de werf, zag?
ik kijk daar ook met bewondering naar en ik vind al die nieuwe scheepstypes buitengewoon interessant. Ik kan een hele tijd naar die vorige foto van de Egbert Wagenborg kijken, zoals hij bij de werf lag, en me dan trachten voor te stellen hoe het is om daarop te werken en mee te varen. Ik zou dat morgen graag nog eens willen avonturen. Het "mooi" van vroeger is niet te vergelijken met het mooi van nu. Het varen van vroeger zal in veel opzichten ook niet meer te vergelijken zijn met het varen van nu, maar ik zou in een volgend leven zonder aarzelen weer in dat vak gaan en met plezier aan boord van een dergelijk modern schip stappen. Het vak blijft immers in de kern nog steeds hetzelfde. Het wordt alleen anders uitgevoerd en beleefd.
Ik zou met genoegen acht of tien weken alleen maar kant-en-klaarmaaltijden eten om met een dergelijk modern schip te mogen varen. Maar ja, ik zei het ook al eerder: mij kun je niet rekenen, want ik ben een rare. altijd al geweest. :-D

Waar het op neerkomt, is dat ik altijd verzot ben geweest op dat vak en dat ook vandaag nog zou zijn. Dat weet ik heel zeker. Was ik dat niet geweest, dan zou ik het immers ook geen dik veertig jaar hebben uitgehouden? En in die veertig jaar was het echt niet alleen maar in het witte pak onder de tropenzon koele dranken drinken uit "long tall glasses", maar voornamelijk heel hard werken in kou en mist en slecht weer. Enfin, ik heb er hier genoeg over geschreven. Toch zou ik er morgen onmiddellijk weer voor tekenen. de innovatie is aan mij welbesteed. Zeker weten. Let wel: als nauticus. Als wtk lijkt me er weinig meer aan. Als technicus kun je zoiets beter vanaf de wal runnen, ook dat lijkt me bar interessant.

----------------
Jos Komen (R.I.P)

Re: Innovatie

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

iemand die om voor de hand liggende redenen liever niet met naam en toenaam op een open forum reageert.
Jammer dat de huidige zeevarenden een spreekverbod is opgelegd. :(
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Innovatie

Bericht door v+d »

Nou, een spreekverbod? Het lijkt mij in het belang van het houden van je werk, dat je niet onnodig je werkgever betrekt in discussies die al gauw kunnen leiden tot allerlei ongein.
Dit mooie forum is er niet zo geschikt voor, immers ook de reder moet zich dan kunnen verdedigen en kennis nemen van wat hier geopperd gaat worden. We mogen hopen dat de zeevarenden en de reders met elkaar in gesprek zijn over hoe de toekomst eruit gaat zien, dat is in ieders belang.
Ik ben een aardig poosje werkgever geweest van een ploegje muiters dat je overal op af kon sturen, dat kon alleen maar omdat wij goed voor elkaar zorgden, een front vormden, en we snel de rotte appeltjes over de rand van de mand kiepten. Klokkenluiden is soms noodzakelijk om iets radicaal te wijzigen, vaak lijdt het tot niets voor beide partijen als het slechts ontevredenheid betreft.
Ik vind het dus niet zo vreemd dat zeevarenden wat terughoudend zijn in het doen van mededelingen over de zaken aan boord van schepen.
Wagenborg heeft was wel een voorlichter in dienst die desgevraagd veel van onze vragen wil beantwoorden.
Da Silva
Berichten: 320
Lid geworden op: 10 jun 2014 22:37

Re: Innovatie

Bericht door Da Silva »

Ik denk, dat dit niet iets specifieks voor de scheepvaart is. Volgens mij is het ook niet nieuw. Begrijpelijk, al zijn de motieven niet altijd even nobel.

Grt.

Mario
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Innovatie

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

--------------
Ach, spreekverbod...? Ik kan me er wel iets bij voorstellen dat bedrijven - rederijen - niet graag zien dat hun medewerkers op het internet details geven van de bedrijfsvoering en -omstandigheden. In de kroeg of aan boord bij elkaar op bezoek - "buurten" noemden we dat vroeger - en dan dit soort gegevens uitwisselen is heel iets anders dan het op het internet zetten waar het tot in lengte van dagen terug te vinden is.

Zo'n vijftig jaar geleden werd ons ook al, per brief, vriendelijk verzocht om tijdens het dagelijkse, vaak zeer langdurige geouwehoer op de telefonie wat minder details over de reizen te noemen en vooral voorzichtig te zijn met het noemen van de lading die we vervoerden. De concurrentie luisterde scherp mee, zei men. Dat gaf dan op zich weer aanleiding tot soms hilarische gesprekken. Vooral Bram van Elswijk - moge hij rusten in vrede - van de Schieborg was daar goed in. Die riep dan: "Tja, waar zit ik precies? Ergens in de Noordzee. En waar kom ik vandaan? Ik kom van A en ik ga naar B. En wat heb ik geladen? Dat zal ik je vertellen. Ik heb een volle lading van die prachtige Barnevelder kippen, dus dat is straks de luiken open, een hoop gefladder en leeg zijn we weer."

Maar goed, ik kreeg dus nog een mail. Nu van iemand die zei dat dat brandstofverbruik van die MaK motor waarvan ik me afvroeg hoe ze dat in vredesnaam zo laag kregen, dat dat veel te rooskleurig werd voorgesteld. Hij gaf heel andere cijfers, zoiets van 230 tot 245 gr/kWh. Is er iemand onder ons die ervaring heeft met speciaal deze motor - MaK 6 M32C ?

------------------Afbeelding


Ik vroeg eerder...
Volgens opgave van Wagenborg levert die 2999 kW bij 1500 rpm. Bij een snelheid van 11,5 knoop wordt het verbruik opgegeven als 8 ton HFO per etmaal. Ik neem aan dat dit dan bij een belasting van 85% is en verder wordt aangegeven dat dit is bij vlakke zee, geen stroom, windkracht 2 bft, een maximum temperatuur van het buitenboordswater van 29°C en de asgenerator ingeschakeld.
Als het inderdaad 85% vermogen is - dus, pakweg, 2500 kW - dan komt dit neer op een specifiek brandstofverbruik van ongeveer 135 g/kWh. Dat lijkt me wel heel erg weinig.
MAK geeft voor een belasting van 85% zelf een verbruik van 176 g/kWh op, wat neerkomt op 10,5 ton/etmaal. Dus hoeveel vermogen moet dat schip dan draaien om aan die 135 gram te komen en tóch die snelheid van 11,5 knoop te halen?
Als dat SFOC van 230 gram dat mijn informant noemt juist is, dan zou dat betekenen dat er om onder die genoemde gunstige omstandigheden die 11,5 knoop te halen, maar 1500 kW nodig is, dus de helft van het vermogen. Of zie ik dat verkeerd?

-------------------
Lemans
Berichten: 197
Lid geworden op: 21 apr 2010 22:38

Re: Innovatie

Bericht door Lemans »

230-245 gr/kWh lijkt me voor een moderne motor wel erg veel.
in '92 leverden we SW280's uit met een brandstofverbruik van 196~205 gr/kwh.
gr A
schokker
Berichten: 241
Lid geworden op: 06 jan 2007 22:21

Re: Innovatie

Bericht door schokker »

@theo
De 8 M32 C op 600 rpm waar ik mee heb gevaren gebruikte 187gr/ kw/hr bij 95% belasting.
Ik heb dat zojuist nagekeken in de performance reports van augustus dit jaar. Dus geen fabrieks opgaaf maar werkelijkheid.
Dit is een vrij normaal gebruik voor een mediumspeed motor.
Een generatorset van zeg 500Kw met 1500 of 1800 rpm zit rond de 200-205 gr / kw/hr

De nieuwe Wartsila 31 is op dit moment de meest zuinige diesel motor, volgens fabrieksopgaaf 170.6gr /kw/hr.
Volgens mij draait die nog niet in Nederlandse schepen.

Groeten

Henk
Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 943
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Innovatie

Bericht door Breeze »

Jongens, let ajb op je eenheden. Het is toch echt kWh en in SI eenheden: kJ.

Adri
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Innovatie

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

-------------------------
----------------Afbeelding

Zoals me dat wel vaker gebeurt bij een nieuw topic, is ook nu het einde al spoedig zoek. :shock: Het een haalt het ander uit en hoe verder ik me erin verdiep, hoe interessanter het wordt en hoe meer tijd het gaat vreten om dat hier samen te vatten.
We kunnen pagina's volschrijven over het specifieke brandstofverbruik, over hoe dat nu is, over hoe dat vroeger was en hoe dat gaat worden. Ik zei het vaker: het heeft me altijd geïnteresseerd omdat het een zeer belangrijke, zo niet dé belangrijkste factor is bij het zo economisch mogelijk runnen van een schip. Vooral in de shipdelivery bepaalde het brandstofverbruik of een klus een succes werd of een ramp, of het na afloop champagne en kaviaar werd of een bruine boterham met kaas en een bakkie zwarte koffie. Bij wijze van spreken dan, dat moge duidelijk zijn. :wink:

Echter: over het specifieke brandstofverbruik en hoe je dat zo gunstig mogelijk krijgt, hoef je je als moderne, simpele zeevarende niet meer druk te maken. Dat wordt voor je in de gaten gehouden en als het beter kan, krijg je een bericht op je scherm - waarschijnlijk met een bevestiging per e-mail - aan welke knopjes je moet draaien om het brandstofverbruik te optimaliseren. Dat kan Wärtsilä bijvoorbeeld voor je doen via hun ENGINE EFFICIENCY MONITORING SERVICE. De technicus aan boord mag dan aan die knopjes draaien en dan krijgt hij later wel te horen of hij dat goed heeft gedaan of dat er ergens nog een tandje bijgestoken of een takkie afgehaald moet worden. Het moge duidelijk zijn dat het daarna nog maar een heel kleine stap is om die machinist helemaal te omzeilen en dat knoppies draaien ook vanuit een gemakkelijke stoel ergens op de vaste wal in een control center te doen. Volgens mijn laatste inlichtingen heeft Wagenborg veertien schepen bij die service van Wärtsilä ondergebracht.

--------AfbeeldingAfbeelding

Vandaar dat ik eerder al zei...
De innovatie is aan mij welbesteed. Zeker weten. Let wel: als nauticus. Als wtk lijkt me er weinig meer aan. Als technicus kun je zoiets beter vanaf de wal runnen, ook dat lijkt me bar interessant.
Zoek je het als werktuigkundige liever niet meer aan boord, maar in die innoverende sector van het scheepvaartbedrijf, dan kom je mogelijk achter zo'n spul te zitten als op de foto in de kop van dit stukkie. Dat is een operations center van ABB - Asea Brown Boveri - ergens in Europa, Azië of de USA, onderdeel van ABB Ability. Daarbij zijn nu 700 schepen aangesloten en de bedoeling is dat dit in 2020 ongeveer 3000 schepen zullen zijn. Men claimt dat door dit monitoren vanaf de wal de onderhoudskosten met 50 procent verminderd kunnen worden. Laten ze daar nu eens de helft van liegen, dan is een besparing van vijfentwintig procent nog altijd indrukwekkend.

De ontwikkelingen gaan razendsnel.
Wärtsilä successfully tests remote control ship operating capability.
Vanuit een control center in San Diego besturen ze feilloos een supllier in de buurt van Aberdeen. Zie HIER en bekijk ook de bijbehorende VIDEO.

We gaan nog interessante dingen zien, denk ik zo.
-------------------


Plaats reactie