Innovatie

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Lemans
Berichten: 197
Lid geworden op: 21 apr 2010 22:38

Re: Innovatie

Bericht door Lemans »

op afstand besturen is niet het probleem maar hoe regel je je fall-back scenario's.
dat wordt vooral voor de juristen een interessant terrein, en als die zich ermee gaan bemoeien is de vooruitgang wel even zoek.
gr A

Gebruikersavatar
Co
Berichten: 1119
Lid geworden op: 22 jul 2004 23:01
Locatie: Thuis en af en toe voor de lol op zee.

Re: Innovatie

Bericht door Co »

Beste mede-kombuizers,

De foto met de heren die voorzien zijn van VEILIGHEIDSHELMEN, achter notabene een (computer)console in een controlekamer achtige omgeving,
geeft precies aan waar het mis ging: DOORGESCHOTEN regelgeving.
Hiermee loopt dit onderwerp nog meer uit de hand, denkt Theo, sorry.
Maar en nu komt het en hopelijk kan ik dat duidelijk maken:
het is vooral die REGELDRUK van "BUITEN" die de acceptatie van moderne remote monitoring en ander innovative zaken bemoeilijkt.

Groeten van Co.
Soms lijkt “ervaring" op gecondenseerde ellende...
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10557
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Innovatie

Bericht door jdbvos »

We gaan de dag nog meemaken dat een kapitein in slecht weer een stuk-of-wat tandjes bijzet om tóch dat rotspuntje, waarnaar hij steeds verder verlijert door de weersomstandigheden te mijden, overruled wordt door het motormanagement onder het zeggen van "computer says "No"...
Over enige tijd moet ik nog zien hoe een kapitein een "controlled-shipmanagementscomputer" voorzien van een "certified shipmanagements-programma" durft te overrulen of uitschakelt: dat zou hetzelfde zijn als vloeken in een kerk of het opnemen van een pornofilm in de St.Pieter in Vaticaanstad....

Ik heb in 'mien tiet' bij een bekende koel/vriesrederij oet Grunn'n meegemaakt dat een kapitein afslackte ivm het weer, en via de telefoon van de reder te horen kreeg "...we hebben even op de monitor meegekeken, en vinden het wel meevallen. Je geeft maar weer gas, kapitein!"
Da's intussen zo'n 30 jaar geleden !!

De "radar coltrolled collision" (RCC) was kort in mien tiet een nieuwigheid: je kunt nu echt wachten op de CCC (computer controlled collision), denk ik...

Soms maken die 'remote controlled features' me wel eens bang: in een docu zag ik eens drone-piloten in de VS bezig met het doodschieten van "rogues' in Afghanistan, voeten op het buro, een hamburger tussen de tanden, een flesje cola in de ene hand en de joystick in de andere...
Happy hunting, moet je maar denken...
Oost, west...ook best
Mathieu
Berichten: 200
Lid geworden op: 25 dec 2006 23:14
Locatie: Kubaard

Re: Innovatie

Bericht door Mathieu »

Over slecht weer gesproken, kan men onderdeks van de voor naar achteren komen? Ik herinner me een verhaal over een Abis bootje waar men ook wat innovatie had toegepast, een extra hut voor de machinist achter bij de machinekamer zodat hij daar kon slapen als hij door slecht weer niet naar voren kon! Of er ook een kombuis bij de MK was voor hem vertelde het verhaal niet.
Martinus
Berichten: 1003
Lid geworden op: 15 apr 2006 02:41
Locatie: Rio de Janeiro - RJ

Re: Innovatie

Bericht door Martinus »

overruled wordt door het motormanagement onder het zeggen van "computer says "No"...
In vliegtuigen gaat dat dacht ik al zo.
Zie dit voorbeeld: https://www.youtube.com/watch?v=-kHa3WNerjU
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10557
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Innovatie

Bericht door jdbvos »

Mathieu
Op sommige schepen kon je benedendeks van achter naar voor: de eerste keer dat ik dat meemaakte was op de AbelTasman, NLs eerste echte containerschip én "schip van de plank".... Onder het hoofddek een 'gangboord' aan weerszijden en in het midden van de DB een "lijnbaan" voor de leidingen.
Voorwaarde voor zo'n benedendeks gangboord is een ruim-met-zijtanks (dubbele wanden) waarbij vanaf de denneboom (coaming) het ruim recht naar beneden gaat. Dat is vanwege de containers alsmede de walhandling voor (bijv) bulk tegenwoordig normaal. Deze 'gangboorden zijn nu vaak de (vooral E- of hydraulic-) lijnbanen.
Om ff kort te zijn:
De zijtanks zijn doorgaans ballasttanks: de holte is tegenwoordig vele malen groter dan vroeger, dus is er bij leegvaren meer ballast nodig
Oost, west...ook best
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Innovatie

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

--------------------Afbeelding

In een vorig leven was ik de gelukkige bezitter van een aantal fraai ingebonden jaargangen van het weekblad Eigen Haard. Ik meen dat we zes van die jaargangen hadden. Die lagen voornamelijk als "conversation piece'" naast onze eigen open haard - de blauwe linnen banden, zilver gestempeld, waren een lust voor het oog - maar buiten dat greep ik er toch vaak eens naar, gewoon om er wat doorheen te bladeren, hier en daar wat te lezen en te genieten van het fraaie tijdsbeeld dat dat gaf. Dat blad werd in 1875 opgericht en ging in het begin van de Tweede Wereldoorlog ter ziele. Onze jaargangen waren uit die tijd, ergens tussen 1875 en 1895.
Het merkwaardige is nu dat me na iets van vijfendertig jaar van dat vele geblader slechts één passage is bijgebleven: een bericht in de trant van: "Uit Londen wordt ons gemeld..." waarna er een stukje volgde over de jaarvergadering van de exploitanten van de Britse gasfabrieken. Die waren van mening dat niemand zich zorgen hoefde te maken over de opkomst van het elektrische licht, want dat zou geen enkele invloed hebben op het gebruik van gas voor verlichting. De productiekosten van elektriciteit waren veel te hoog, de aanlegkosten voor "enen gewoone burgerwoning" beliepen toch al gauw 150 gulden en bovendien was elektrisch licht ook nog eens slecht voor de ogen. Gas zou tot in lengte van dagen de ideale verlichtingsbron blijven. Ik heb eens even op Delpher tussen 1875 en 1890 gezocht op "elektrisch licht" en dan kom je de merkwaardigste dingen tegen. Zoals over het gevaar voor de ogen van elektrisch licht...
De oogaandoeningen duren twee of drie dagen en zijn dood kokaïne- en atropinedroppen, of door lauwe-waterkrompressen gemakkelijk te verdrijven. Arbeiders en anderen die langen tijd bij elektrisch licht bezig zijn, moeten steeds een gekleurden bril dragen. In gieterijen moeten de fabrikanten zorgen dat dit gebeurt, en te gelijk er acht op geven dat de arbeiders het gezicht, den hals en de handen niet blootstellen aan de stralen van het elektrisch licht, doch deze deelen van het lichaam door een geschikt bekleedsel daarvoor behoeden.
In de Haagse gemeenteraad werd eindeloos gedebatteerd over de vraag of de capaciteit van de gasfabriek verdubbeld moest worden of dat er beter een tweede gasfabriek kon worden gebouwd. Op voorzichtige opmerkingen van sommige leden van de raad dat het elektrisch licht het gaslicht mogelijk zou verdringen, werd ongeveer net zo gereageerd als tijdens de jaarvergadering van die Engelse gasboeren: dat liep allemaal wel los. De aandelen van de gasfabrieken stegen niet alleen in Nederland, maar ook in Frankrijk en Italië. Nee, dat elektrische licht en dat gedoe van ene meneer Edison kon best eens een mislukking worden.

Het is met dat elektrisch licht een beetje anders gegaan dan met eind negentiende eeuw had voorzien. Zoals het met de ontwikkelingen in de handelsvaart ook heel anders zal gaan dan sommigen die op dit topic reageren, nu nog zelfs maar kunnen vermoeden. Je kunt voor wat de ontwikkelingen waar we het hier in dit topic over hebben natuurlijk veel in twijfel trekken en zelfs ridiculiseren, maar daarvan ontgaat mij de zin. Vergelijkingen met "vroeger, in mijn tijd" gaan niet op en zijn daarom eveneens weinig zinvol. Het gaat gewoon door, of we dat nu leuk vinden of niet.
Het is waar: technisch is alles nu al mogelijk; het is nog puur een kwestie van kosten vergelijken - en van regelgeving. Die regelgeving komt er heus wel; die wordt door de markt gedicteerd. De computer zal een besluit om maatregelen te nemen een stranding te voorkomen nooit overrulen - hoogstens verbeteren. Laten we hopen dat de computer het besluit van een idioot om met duizenden mensen aan boord volle kracht vlak langs de stenen te raggen wél weigert uit te voeren en gepaste maatregelen neemt. Als de kunstmatige intelligentie ver genoeg gevorderd is, print de computer misschien automatisch een ontslagbrief voor die gozer.

Ik blijf het verdomd interessant vinden en volg een en ander met grote belangstelling.

---------------
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10557
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Innovatie

Bericht door jdbvos »

Hier nog het antwoord op je vragen Bron ISBN 90 3965 2304 5
Bijlagen
Img_0001.jpg
Img_0001.jpg (75.7 KiB) 4223 keer bekeken
Img_0002a.jpg
Img_0002a.jpg (103.11 KiB) 4223 keer bekeken
Img_0002b.jpg
Img_0002b.jpg (75.93 KiB) 4223 keer bekeken
Oost, west...ook best
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Innovatie

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

-----------------
Bedankt, Ja. Die cijfers zijn bekend en overal te vinden, maar dat was mijn vraag ook niet.
In die Egbert Wagenborg staat een MaK 6 M32C.
Daarvan geeft Wagenborg in zijn vlootlijst op dat hij is afgesteld op 2999 kW en dat ze daar 11,5 knoop mee lopen op 8 ton per etmaal.
Die snelheid en dat verbruik zijn onder heel gunstige omstandigheden, maar wél met de asdynamo ingeschakeld en dat kost natuurlijk ook een slokje.
Die omstandigheden zijn:
...based on abt. 8,30 m draft (in ballast)clean bottom, even keel, deep and currentles water, c alm sea and max wind force Beaufort 2/ Douglas 2 and maximum sea temperature 28/29 degrees Celsius, and shaft generator connected.
Laat hij nu eens 80% vermogen draaien, dus 2400 kW en ik hou die bekende SFOC cijfers aan, pakweg, 180g/kWh, dan zit ik al op ruim 10 ton per etmaal. Vandaar dat ik wel eens zou willen weten wat het specifieke brandstofverbruik is van speciaal die Mak 6 M32C.
Ik weet intussen dat die Mak 6 M32C een vrij vlakke SFOC-curve heeft waarbij het maar heel weinig uitmaakt of je 80 procent of 70 procent vermogen draait. Als die gegevens van Wagenborg kloppen, dan moet de SFOC belangrijk minder zijn dan die 180 g/kWh. Of ze halen op 50% vermogen toch die 11,5 knoop en dat lijkt me een sterk verhaal.

Als die 8 ton per etmaal juist is en die MaK heeft eenzelfde SFOC als soortgelijke moderne motoren, dan wil dat zeggen dat ze 1852 kW ontwikkelen oftewel 62 procent vermogen en daar halen ze dan 11,5 knoop mee en sleurt die MaK de asdynamo dan ook nog voor mee. Ergo: de cijfers kloppen niet of hij heeft bij 80% vermogen een SFOC van 140 g/kWh.

De vraag kan volgens mijn bescheiden mening alleen worden beantwoord met de werkelijke SFOC-curve van de MaK 6 M32C.
Maar nogmaals: erg belangrijk is het niet. Ik ben er vrijwel van overtuigd dat het systeem en de doorlopende controle van buitenaf zodanig zijn, dat hij hoe dan ook de optimale SFOC op zal zoeken en instellen. Steekt die machinist een tandje bij, dan gaat er ergens aan de wal meteen een lampje branden en er begint een display te knipperen. Zover zal het inmiddels echt wel zijn.

----------------
Da Silva
Berichten: 320
Lid geworden op: 10 jun 2014 22:37

Re: Innovatie

Bericht door Da Silva »

In mijn periode bij W.F. hoorde ik een kapitein tegen een stuurman zeggen; "Het enige wat jij hier uitmaakt is je kooilampje". Als we maar lang genoeg wachten, wordt dit misschien wel een van de weinge taken waarover de gezagvoerder nog helemaal zelf kan beslissen in de verre toekomst. 😭. Iets dergelijks heb ik ook in de luchtvaart zien gebeuren. Daar werken ze met de zogenaamde costindex. Die wordt in de flightcomputer ingevoerd. Daarmee ligt de snelheid (dus het brandstofverbruik) vast. Route en hoogte wordt door "de wal" bepaald. Jammer maar een feit.

Grt.
Mario.


Plaats reactie