Innovatie

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Jos Komen (R.I.P)

Re: Innovatie

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Wat Theo schrijft is uiteraard geen speld tussen te krijgen, daar kan ik het alleen maar mee eens zijn.
Maar voor velen van ons gaat die innovatie tegenwoordig wel heel erg snel, om met Wim Sonneveld te spreken:
Ach, ik ben te oud voor die rotzooi. :wink:

Gebruikersavatar
leo-shof
Berichten: 2906
Lid geworden op: 23 dec 2006 21:05
Locatie: 0174

Re: Innovatie

Bericht door leo-shof »

Ach daar krijgt de generaties na ons ook mee te maken
Het slechtste wiel van de wagen kraakt het meest . :roll:

LEO
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Innovatie

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

---------------------------------------------------------Afbeelding

Jos schreef:Ach, ik ben te oud voor die rotzooi.
Dat meen je vast niet, Jos. :shock: De enige, werkelijk enige reden dat ik graag nog ouder wil worden dan ik nu al ben, is mijn nieuwsgierigheid en interesse in wat er verder nog allemaal gaat gebeuren. Voor het overige is het bestaan, als je niet langer nuttig werk verricht en je kinderen zijn goed terechtgekomen en hebben jou niet meer nodig en je moet steeds meer inleveren omdat het lichaam het stukje bij beetje voor gezien houdt, immers vrij nutteloos te noemen? Dat wil niet zeggen dat je dan geen plezier meer in het leven mag hebben, dat mag gerust en is zelfs sterk aan te bevelen, maar het nut ervan is ver te zoeken, omdat dat er simpelweg niet meer is. Wat je dan vooral gaande moet houden, is je interesse in wat er om je heen en verder in de wereld gebeurt. Vandaar dat ik een nieuwsfreak ben en alles lees, niet alleen op politiek, cultureel en economisch gebied, maar ook en vooral op technische gebied, op het gebied van innovatie. Het zal begrijpelijk zijn dat mijn belangstelling daarbij in de eerste plaats uitgaat naar de scheepvaart omdat dat nu eenmaal mijn vak is en het enige waarvan ik durf te zeggen dat ik daar goed in was en morgen weer goed in zou zijn als ik de kans kreeg of als dat nodig mocht zijn.

Maar daarnaast interesseert alles me. Omdat het noorden van Nederland en alles wat daar gebeurt me om verschillende redenen ook nog steeds interesseert, kijk ik dagelijks online even in het Dagblad van het Noorden - vroeger het Nieuwsblad van het Noorden en in de kringen waarin ik toen verkeerde simpelweg "t Neisblad". En daar las ik gistermorgen iets dat me aan het denken zette over hoe ver we al zijn met de automatisering en robotisering en wat dat betekent voor laaggeschoolde of ongeschoolde mensen.

Meer dan vijftig jaar geleden besloot ik het voorbeeld van veel – zo niet de meeste - collega's te volgen en een baantje aan de wal te zoeken. Niet omdat ik het werk dat ik kon krijgen nu zo aantrekkelijk vond, maar enkel en alleen om het aan de wal zijn, het elke avond thuis, het elke nacht achter Kaap Kont kruipen. Dat is een totaal verkeerde reden om aan de wal te gaan en als ik heel eerlijk ben, wist ik eigenlijk vanaf dag één al dat dat niks voor mij was. Niet omdat dat werk niks voor mij was, want het was best interessant en ik kon het, eenmaal ingewerkt ook goed aan, maar gewoon de hele mentaliteit en manier van werken aan de wal beviel mij niet. Dit echter allemaal terzijde; dat past niet in een verhaal over innovatie en is eventueel stof voor een apart topic. Waar het om gaat, is dit.

Ik kwam bij Van Gend & Loos, een dochter van de Nederlandse Spoorwegen, waarbij het merkwaardige was dat de dochter ouder was dan de moeder. Dat was een heel mooi bedrijf dat het overgrote deel van het stukgoedvervoer in Nederland voor zijn rekening nam. Het werk dat nu door logistieke bedrijven en eigen vervoerders wordt gedaan, deed toen Van Gend & Loos, samen met de NS, want het grootste deel van het stukgoedvervoer ging 's avonds en 's nachts volgens zeer strikte dienstregelingen over het spoor. Een prachtig bedrijf. Er waren maar heel weing mensen die dat wisten Die dachten dat Van Gend & Loos alleen maar pakjes thuisbracht en afhaalde.
Ik werd na een vrij korte opleidings- en inwerkperiode bedrijfsleider in Venlo, door zijn ligging vlakbij de Duitse grens een van de belangrijke vestigingen in Nederland. Ik runde daar drie goederenloodsen en een hele vloot van bestelwagens en trucks in verschillende formaten voor het lokaal-, interlokaal- en internationaal vervoer en dat met een hele hoop mensen. Behalve uiteraard heel veel chauffeurs waren dat loodsbazen, bestellers en hoofdbestellers, sorteerders, plakkers, heftruckrijders en daarbij dan nog een vrij groot aantal ongeschoolde mensen die van alles deden. Een baan om je vingers bij af te likken, zou je dan denken.

-------------------------------------Afbeelding

----------------------------------------------Ongeschoold, maar een mooie vaste baan tot aan je pensioen.

Ik kwam bij Van Gend & Loos omdat mijn vroegere kapitein en goede vriend Egbert Bruins-Slot, van de Francina, daar ook zat, met nog een hele groep mensen van de vaart, grote- zowel als kleine. Men had ons daar graag omdat ze tot de ontdekking waren gekomen of erop waren gewezen dat zeelieden uiterst plooibaar en inventief waren, goed konden improviseren, gewend waren aan zeer onregelmatige tijden en uitstekend met allerlei soorten mensen om konden gaan. Dat ik het er desondanks niet uithield, lag helemaal aan mij. Ik kon dat varen en die schepen, dat hele bedrijf en het enige werk waarvan ik met volle overtuiging durfde te zeggen dat ik dat helemaal in de vingers had, maar niet vergeten. Hoe gek moet je het maken als je vrouw op den duur zegt: "Zou jij maar niet liever weer naar zee gaan?" Niet omdat ze je liever de deur weer uit heeft, maar omdat ze ziet dat je stokongelukkig bent. En niet dat dat zomaar ging: ontslag nemen bij Van Gend & Loos. Zoiets dééd men niet. Ook dat zal nu allemaal wel anders zijn, maar zo'n vijftig jaar geleden namen een hoofdconducteur van de spoorwegen, een stationschef of de directeur van het postkantoor immers ook geen ontslag? Dat was een baan voor het leven. Dat pikten ze daar op het hoofdkantoor in Utrecht aanvankelijk niet eens. Onze grote baas, de man die vroeger bij de spoorwegen in Indië had gewerkt en de man die op het idee was gekomen om zeelieden binnen te halen, kwam speciaal voor mij naar Venlo. Nee, hoor. Ik ging niet weg. Ik werd overgeplaatst naar... ik weet het niet meer, maar het ging zelfs zover dat hij vroeg of ik soms een voorkeur voor een bepaalde regio had. Ik kreeg de indruk dat hij werkelijk niet begreep dat ik gewoon weer wilde varen. Op een schip. Op zee. Met één keer per jaar zes weken verlof en nu en dan een weekend thuis.

Maar ik dwaal weer eens hartstikke af. Ik kwam hierop omdat ik bij dit onderwerp innovatie en een interessant artikel in het Dagblad van het Noorden dat ik hierboven al noemde, opeens aan Van Gend & Loos in Venlo moest denken en dan wel speciaal aan Feijen. Hoe is het in godsnaam mogelijk dat ik me die naam nog herinner en Feijen, die ik in mei 1966 voor het laatst moet hebben gezien, nu nog zo haarscherp voor me zie? Van al die mensen waarmee ik daar in die drukke vestiging Venlo werkte, weet ik alleen de naam van de directeur nog, van de "chef de bureau" – mijn evenknie op het administratieve vlak en een man die termen bezigde als: "Kantoortechnisch gezien is dit niet juist, meneer Horsten," als ik weer eens iets improviseerde om het bedrijf soepel en economisch, zij het niet geheel volgens het boekje te laten lopen - en Van Koten, een hoofdbesteller die, net als ik, fotografie als hobby had. De overige paar honderd mensen zijn in de mist van het verleden verdwenen. Behalve Feijen; daar moest ik gisteren door dit topic, innovatie, opeens weer aan denken.
Feijen was de man die in die grote loods in Venlo de boel opruimde en schoonhield. De man met de bezem en de schep en de kruiwagen; De man die toesnelde met een zak zaagsel als er ergens iets brak of een heftruckchauffeur stak een vork in een blik smeerolie of stroop of zoiets. Een kleine man van onbestemde leeftijd met een slecht gebit. De man waaraan een steekje los heette te zijn, maar ook de man van wie beweerd werd dat hij het zwarte schaap van een zeer rijke familie was, iets wat bepaald niet aan hem af te zien was. Feijen was de allerlaagste in die hiërarchie van Van Gend & Loos Venlo. En juist die herinner ik me als het om innovatie gaat. als het erom gaat dat er nu al heel weinig en straks helemaal geen werk meer is voor dergelijke mensen.

Dat kwam door dat artikel in het Dagblad van het Noorden dat een van de slimste magazijnrobots in Delfzijl aan het werk te zien is. De Holland Trading Group in Farmsum gebruikt het Autostore-systeem dat in 2012 werd aangeschaft voor opslag, beheer en het gereedmaken van orders voor de parfumgroothandel. Een magazijnsysteem, dat eigenlijk één grote robot is, met 42 losse robotwagens die al ‘pratend’ met elkaar het werk doen. Het is bedacht en gemaakt door de Noorse firma AutoStore. Verderop staat een link naar de YouTube video die alles verklaart. Laat ik me hier bepalen tot wat dit soort systemen betekent.
Van achter een glazen wand kijkt operationeel directeur Ken Lageveen van HTG met een brede grijns naar de driftig rondrijdende robotwagentjes. ,,Hiervoor werkten we met grijpmagazijnen. Allemaal bakken met voorraad die door medewerkers werden gevuld en leeggehaald om orders klaar te maken. Met pijn en moeite haalden we een omzet van een miljoen per week. Nu halen we het dubbele met twee vingers in de neus.’’

In de Nationale Studie Robots in Warehouses van enkele maanden geleden concludeert Buck Consultants dat de komende vijftien jaar ongeveer 35.000 banen in distributiecentra verdwijnen door robotisering.

Vooruitgang in de logistiek is niet te stoppen. Kijk maar naar Arox in Hoogezand. Het ict-bedrijf heeft een drone ontwikkeld die zelfstandig voorraad telt in magazijnen. ,,De voorraad in een gangpad tellen kost een heftruck met bestuurder plus iemand die telt twee uur’’, legt Arox-directeur Arno Bruining uit. ,,Onze drone doet het in vijftien minuten.’’
Ken je hem nog, de magazijnmeester in zijn gele stofjas, rijtje pennen in de borstzak, klembord in de hand? Een baan als een huis waarin je je pensioen haalde. Zo'n baan is er nog wel, ook nu nog, alleen is dat geen magazijnmeester meer – dat is de computer – maar een magazijnmedewerker en die moet vrij hoog hoogopgeleid zijn, getuige deze eisen:

WIJ VRAGEN
  • MBO diploma in relevante richting
  • Ervaring in automotive, bij voorkeur in de trucktechniek
  • Goede communicatieve vaardigheden en administratief sterk
  • Servicegerichte houding en stressbestendig
  • Kennis van automatiseringssystemen en logistiek

----------------Afbeelding

----------------Zie HIER hoe zo'n magazijn als dat daar in Farmsum werkt.

Maar dat is nog niks. Dat zijn alleen maar kleine doosjes met flesjes parfum em eau de toilette en after shave en zo. En een betrekkelijk klein bedrijf Wat te denken van de "fulfillment centers" van Amazon? Amazon verwerkt gemiddeld 608 miljoen orders per jaar. Dat getal zegt misschien niet zo erg veel. Mogelijk wordt het wat duidelijker als je bedenkt dat dat 26 miljoen pakjes per dag zijn, oftewel 306 per seconde. Een dat zijn geen flesjes parfum met allemaal ongeveer hetzelfde gewicht en afmetingen,; dat varieert bij Amazon van een een dvd en een pakje kapotjes tot een widescreen tv en een robot grasmaaier.

----------------Afbeelding

----------------Zie HIER hoe dat bij Amazon gaat.

Mensen zie je nauwelijks en heftrucks helemaal niet meer. alleen maar robots die enorme hoeveelheden goederen van allerlei afmetingen foutloos naar hun bestemming brengen.

En robots maken geen fouten, dus die breken niks en die steken geen vorken van heftrucks door verpakkingen met vloeibare of stroperige inhoud, dus Feijen hoeft niet meer toe te snellen met zijn zak met zaagsel. De vloeren moeten nog wel geveegd worden en zelfs absoluut stofvrij gehouden. Dat doet Feijen nu in zijn volgende leven als robotstofzuiger. Hij moet haast wel gereïncarneerd zijn; ik kan namelijk niets anders bedenken waarom ik in dit topic innovatie juist aan hem moest denken.

-------------------------------------------------Afbeelding

--------------------------------Dit is Feijen anno 2017. Zijn zuster Ilona werkt ergens anders. Zie HIER.

Wie weet grijnst Feijen me nu vanuit de hemel toe zoals hij vroeger ook naar me grijnsde, zijn slechte gebit nu uiteraard weer gaaf en hagelwit.

Nee, de innovatie en alle gevolgen daarvan, maken mij niet somber. Hoogstens nog nieuwsgieriger naar de toekomst.

-------------------------------
Fluks
Berichten: 600
Lid geworden op: 20 apr 2012 12:12
Locatie: Dordrecht

Re: Innovatie

Bericht door Fluks »

Ik heb,toen ik de balen kreeg van varen met mensen,waarmee ik niet kon cummuniceren,heb ik 6 weken bij Blokker in het
hoofdmagazijn gewerkt.Mijn werk was,om spullen,die van verschillende afdelingen kwamen,in vouwkarren te laden voor vervoer.
Ik vond het leuk werk,maar weet niet of die job nog bestaat.
Ik vraag mij ook dikwijls af,waar de grens,qua kosten,ligt tussen automatisering en handmatig werken.Alles heeft
ook onderhoud nodig. Groet,Arie.
Jos Komen (R.I.P)

Re: Innovatie

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

om met Wim Sonneveld te spreken: Ach, ik ben te oud voor die rotzooi.
Dit sloeg voornamelijk op de laatste reactie van Bob, ouderen die geconfronteerd worden met allerlei moderne fratsen zoals betalen met hun telefoon die ze niet hebben of er niet mee om kunnen gaan.
Ik zie dit bijna dagelijks om me heen, gelukkig ben ik met desktop en laptop nog up to date, maar mijn mobieltje gebruik ik uitsluitend om te bellen.
Lemans
Berichten: 197
Lid geworden op: 21 apr 2010 22:38

Re: Innovatie

Bericht door Lemans »

Theo Horsten schreef: 21 nov 2017 10:55
Nee, de innovatie en alle gevolgen daarvan, maken mij niet somber. Hoogstens nog nieuwsgieriger naar de toekomst.

-------------------------------
nee, niet altijd. Feijen en anderen hadden op die manier nog een plek in de maatschappij. mijn zoon is geboren met een verstandelijke beperking, kan hij ook niets aan doen. vroeger was daar nog werk voor:

https://www.google.nl/search?q=melkrijd ... 20&bih=987

tegenwoordig gaat dat zo:

https://www.google.nl/search?q=campina+ ... 1u0ioVlS5M:

met een groot rijbewijs en een mbo-diploma

tegenwoordig schilderen ze vogelhuisjes en vliegengordijnen. gr A
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Innovatie

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Vandaar ook dat er vroegtijdig en heel goed moet worden nagedacht over wat er nu al gebeurt en nog te gebeuren staat. Om het voor nu alleen bij dat ene voorbeeld te houden:
In de Nationale Studie Robots in Warehouses van enkele maanden geleden concludeert Buck Consultants dat de komende vijftien jaar ongeveer 35.000 banen in distributiecentra verdwijnen door robotisering.
35.000 banen minder terwijl het werk gewoon doorgaat en waarschijnlijk alleen nog maar toeneemt en er dus nog veel meer wordt verdiend dan voor die robotisering. Dat betekent een besparing van tenminste 2 miljard per jaar aan arbeidskosten, alleen in die ene sector. Dergelijke besparingen moeten voor een heel groot deel worden gebruikt om de sociale gevolgen van die automatisering en robotisering op te vangen. Een gegarandeerd basisinkomen voor iedereen is helemaal geen slecht idee. Wie of wat je ook bent en of je nu werkt of niet, iedereen moet verzekerd kunnen zijn van huisvesting en voeding, van medische zorg en de mogelijkheid om een zinnig leven te leiden. Er is geld in overvloed. De kennis en de mogelijkheden om dit te verwezenlijken, zijn er ook. Het is puur een kwestie van willen. Van nadenken. Alleen geld is niet voldoende; we zullen onze ideeën over werk en loon - en loon naar werken - drastisch moeten bijstellen.
Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 2208
Lid geworden op: 09 sep 2017 13:34

Re: Innovatie

Bericht door Jinny »

Jos Komen schreef: 21 nov 2017 12:22
om met Wim Sonneveld te spreken: Ach, ik ben te oud voor die rotzooi.
Dit sloeg voornamelijk op de laatste reactie van Bob, ouderen die geconfronteerd worden met allerlei moderne fratsen zoals betalen met hun telefoon die ze niet hebben of er niet mee om kunnen gaan.
Ik zie dit bijna dagelijks om me heen, gelukkig ben ik met desktop en laptop nog up to date, maar mijn mobieltje gebruik ik uitsluitend om te bellen.
Over handige telefoontjes en zo.
Zomaar een annekedote, afgelopen zomer voeren wij met onze tobbe de Vecht op.
Bij Breukelen waren we het varen even zat en zagen een restaurant aan het water met een mooie (drukke, ja dat ook) kade erbij.
Tobbe aan de kant, na wat prutsen een plekje bemachtigd, kade was redelijk populair bij sloepjes, en lekker eten.
Daarna in een stoel op de kaai met goed boek en potje gerstennat (gekregen van enkele jongelui in een sloep die aan onze boot lag, ze moesten dus over onze boot, in dank aanvaard) van het lekkere weer genieten.
Tot zover de schets van de situatie.

Komt er een meneer met een tablet die graag kadegeld wou innen, geen probleem, hebben we contant bij ons.
Helaas, dat kon alleen met een 'app'.
Geen app, gaarne losgooien en opmieteren.
Nu, dat was ik niet van plan, die app, en dat losgooien.
Gelukkig lagen er nog 3 andere schepen die keken of ze water zagen branden.
Resultaat was dat er niet betaald is en dat we gewoon bleven liggen.
Immers, iedereen wilde wel betalen, iedereen had contant bij zich, maar dat mocht/kon niet.

Is een voorbeeld waarbij de drang om te innoveren in mijn ogen de realiteit voorbij schiet.
Ik begreep ook ineens waarom in Purmerend de havenmeester niet meer reageerde op telefoon en zo.
Iets wat ie vorig jaar nog wel deed.
Hadden ze achteraf dezelfde ongein.

Ook een, pasjes waarmee je water en electra kan afnemen, pasje kan je door diverse havens in het land gebruiken, alleen het saldo wat op het pasje staat alleen in de haven waar je het erop hebt gezet.
Ergo, je hebt een pasje waar je 24 keer enkele euros saldo op hebt wat je nergens anders kan gebruiken dan op enkel die ene haven.
Innovatie mevrouw, handig.
Maar met mijn harde euro's in mijn hand kom ik niet aan electra en water....

Of ik dat nu een vooruitgang vind.....
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?
Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 2208
Lid geworden op: 09 sep 2017 13:34

Re: Innovatie

Bericht door Jinny »

Dergelijke besparingen moeten voor een heel groot deel worden gebruikt om de sociale gevolgen van die automatisering en robotisering op te vangen. Een gegarandeerd basisinkomen voor iedereen is helemaal geen slecht idee. Wie of wat je ook bent en of je nu werkt of niet, iedereen moet verzekerd kunnen zijn van huisvesting en voeding, van medische zorg en de mogelijkheid om een zinnig leven te leiden.
Loffelijk streven Theo, alleen zullen de machthebbers daar wel niet voor zijn.
Ik herinner me nog een uitspraak over labbekakken van iemand..
'Labbekakken' noemde werkgeversvoorman Hans de Boer de honderdduizenden Nederlanders met een uitkering die te belabberd zijn om een baan te zoeken. Hij zei dat op de voorpagina van de Volkskrant.
En dat zijn de mensen die een deel van hun winsten zouden moeten afstaan voor dat basisinkomen..
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?
Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 2208
Lid geworden op: 09 sep 2017 13:34

Re: Innovatie

Bericht door Jinny »

@Lemans, ik leef met je mee.
Ik heb ook zo een zoon.
20 en kan het gewoon niet.
Maar die banen waren er in de jaren '80 al niet meer...
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?


Plaats reactie