Innovatie

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Innovatie

Bericht door v+d »

Ik ben al een pikheetje niet meer werkzaam, maar lang geleden werd ik al met tweemotorige toestellen over zee gevlogen.
Ik lag er niet wakker van en verder ook niemand geloof ik :wink:
Alle tegenwerpingen houden innovatie en modernisering niet tegen en dat is maar goed ook.
Mijn leven loopt nu op toch heel wat gemakkelijker als dat van mijn grootvader, die ook stress had en meer van die narigheid.
Ik ben wellicht nieuwsgierig en dat is ook wel handig(soms).

Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Innovatie

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

het had me niet echt volledig overtuigd
Toch zijn er mensen die wel overtuigd zijn, zoals bijvoorbeeld MOL - Mitsui O.S.K. Lines - een Japans clubje dat 900 schepen in de vaart heeft. Die hebben vandaag een overeenkomst getekend...

----------Afbeelding

----------Afbeelding

Die zien dat klaarblijkelijk toch wel zitten. En waarom?
MOL is targeting safer and more efficient vessels operation and takes a proactive stance on research and development of autonomous ships.
Autonoom varende schepen zullen veiliger en efficiënter zijn dan de tegenwoordige schepen, denken ze bij MOL. En bij MOL hebben ze zoal het een en ander meegemaakt, zoals de MOL COMFORT in 2013. Zie hieronder. Maar ja, wie weet hebben die Japanners er ondanks hun ervaring met 900 schepen toch de ballen verstand van en zijn dergelijke projecten gewoon weggegooid geld. :wink:

----------Afbeelding
Alle tegenwerpingen houden innovatie en modernisering niet tegen en dat is maar goed ook.
Zo is dat. Maar wat ik van die tegenwerpingen vind, dat is het iedereen uiteraard vrij staat om van alles te vinden van de idee van autonoom varende schepen, maar weerleg de argumenten van de technici die dagelijks met die ontwikkelingen bezig zijn dan eens met duidelijke tegenargumenten. Zo in de trant van: "Dat kan helemaal niet want toevallig weet ik daar alles van en daarom beweer ik..." enz. enz. Argumenten gebaseerd op ervaring in en kennis van zaken van de zeescheepvaart, in deze tijd en bij de huidige stand van de maritieme technologie. Of baseer die tegenargumenten op verzamelde informatie waaruit blijkt dat het helemaal niet kan en dat de lieden die beweren dat dit alles tussen nu tien jaar werkelijkheid zal worden, niet weten waar ze over praten.

------------------Afbeelding

De Noren nemen het voortouw en brengen nog dit jaar de Yara Birkeland in de vaart. Die kan volledig autonoom varen, maar zal aanvankelijk nog een bemanning aan boord hebben. Het schip heeft een laadvermogen van 120 TEU. Op de route die het gaat varen, spaart het per jaar ongeveer 40.000 ritten met een truck uit. De maximum snelheid is 13 knopen, maar de dienstsnelheid wordt 6 knopen. Dat is niet zomaar een getal, die 6 knopen, daar is heel goed over nagedacht.
Een ander ontwerp is dat van DNV-GL, de ReVolt. Interessant om eens op te googelen - als het je interesseert. Een feeder van 100 TEU, dienstsnelheid 6 knopen. Volledig elektrisch. Geen ballast; net als bij de Yara Birkeland doen de batterijen dienst als vaste ballast. Om bij vlakke zee die 6 knopen te halen, heeft het schip niet meer dan 50kW nodig, het vermogen van een kleine auto. Staat er een beetje zee, dan heeft hij 132 kW nodig. De gemiddelde snelheid van de tegenwoordige containerfeeders op de Noorse kust tussen Oslo en Trondheim bedraagt 8,5 knoop. Laat je een hele rits van die elektrische feeders van 100 TEU varen, dan is 6 nopen de ideale snelheid.
Nogmaals: interessant. Als het je interesseert. :?

--------------
Martinus
Berichten: 1003
Lid geworden op: 15 apr 2006 02:41
Locatie: Rio de Janeiro - RJ

Re: Innovatie

Bericht door Martinus »

Alle tegenwerpingen houden innovatie en modernisering niet tegen en dat is maar goed ook.
Of innovatie en modernisering per definitie goed zijn betwijfel ik.
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Innovatie

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

--------------------------------------Afbeelding
Of innovatie en modernisering per definitie goed zijn betwijfel ik.
Dat bedoel ik nou, zo'n oneliner van tien woorden. Dat is zo vaag, om niet te zeggen, nietszeggend. Licht dat nu eens toe. Maak daar nu eens een helder stukkie van tweehonderd woorden van. Waarom of in welke gevallen zou innovatie en modernisering niet goed zijn? Of: wélke vooruitgang is niet goed? En zoals ik een maand geleden HIER al zei naar aanleiding van een soortgelijke opmerking: waar had de mens dan moeten vaststellen dat het zo wel modern genoeg was en dat verdere innovatie niet nodig of mogelijk zelfs schadelijk was? Hadden de mensen in 1901, nadat Marconi zijn eerste zwakke signalen over de oceaan had weten te sturen, moeten zeggen: "Dat is mooi, dat is prachtig, maar zo is het wel genoeg." Wat een ellende, zeg, eerst telegrafie, toen telefonie en later nog televisie ook. Er zijn hele volksstammen die daar nog altijd niet naar mogen kijken omdat het iets van de duivel zou zijn. En wat te denken van de automobiel? Of de verbrandingsmotor in het algemeen?
Je kunt onmogelijk zeggen dat innovatie en modernisering wel of niet goed zijn. Dat gebeurt gewoon, zoals er zoveel dingen gewoon gebeuren. Het is alles onderdeel van de evolutie.

Als je werkelijk die kant op wil, een discussie over de vraag waar innovatie en modernisering op den duur toe zullen leiden, dan kun je dat niet af met oneliners, maar zul je je in de ontwikkelingen op de zeer lange termijn moeten gaan verdiepen. Niets op tegen, maar het voert wel wat ver van mijn oorspronkelijke bedoeling met dit topic: de innovatie in de scheepvaart in de komende tien, twintig of dertig jaar.
Wil je verder, dan is de Wet van Moore een goed begin, hoewel die wet op zijn einde begint te lopen. Dan ontkom je niet aan het transhumanisme en dat gaat mij toch wat te ver. Ik hou het liever gewoon bij de innovatie in de scheepvaart waar ik nog een stukje van mee hoop te krijgen. Gewoon schepen die in een snel veranderde tijd steeds meer lading over zee moeten vervoeren. Steeds meer lading en een steeds grotere roep om het uitbannen van fossiele brandstoffen en een streven naar "zero emission". Of dat goed is, of niet goed, of de klimaatverandering een farce is of niet, daar gaat het mij niet om. Dat is een andere discussie.

Maar, als over die ontwikkelingen op de zeer lange termijn, waarbij volgens de verwachtingen de kunstmatige intelligentie de overhand zal krijgen zonder dat de mens daar verder nog invloed op kan uitoefenen, een zinnige discussie zou worden gevoerd - en dan bedoel ik zonder zomaar iets te roepen - dan doe ik ook daar graag aan mee.

------------
Martinus
Berichten: 1003
Lid geworden op: 15 apr 2006 02:41
Locatie: Rio de Janeiro - RJ

Re: Innovatie

Bericht door Martinus »

Alle tegenwerpingen houden innovatie en modernisering niet tegen en dat is maar goed ook.
Sorry Theo, maar dat is net zo goed een onliner en daar reageerde ik op.
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Innovatie

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Die ene regel van Jan was onderdeel van nog wel iets meer. Hij laat in de rest van dat stukje weten dat hij - net als ik - alle vertrouwen heeft in de bedrijfszekerheid van speciaal gebouwde, autonoom varende schepen en dat innovatie hem tot op heden alleen maar goed heeft gedaan en dat hij nieuwsgierig is naar wat er verder nog gaat komen.
Maar het geeft niet, hoor. Niet iedereen zal veel te melden hebben over dit onderwerp, dat wil zeggen: dingen die ook echt hout snijden. Er alleen maar over nadenken is ook prima.
Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 2208
Lid geworden op: 09 sep 2017 13:34

Re: Innovatie

Bericht door Jinny »

Ik moet zeggen Theo, je enthousiasme werkt minimaal aanstekelijk...
Ik geloof ook wel dat het zal uitdraaien op wat jij voorspel, dat heb ik nooit ontkent.
Het zal alleen wel wat ellende kosten voor het zover is.
Maar ook daar verschillen we niet echt van mening, hooguit over de hoeveelheid ellende... :mrgreen:
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Innovatie

Bericht door v+d »

Wellicht hoort wat ik nu ga zeggen niet hier thuis maar toch.
Ik ben geboren in een klein dorpje waar de groenteboer met paard en wagen reed en slechts een arts en een notaris een automobiel hadden. Niet erg modern of vooruitstrevend dus in algemene zin. De geloven en de verzuiling tierden ook nog in volle omvang door dat plaatsje.
We verhuisden naar Scheveningen en daar was het leven werkelijk lichter.
Vrijheid dat is een groot goed en velen zijn vrijer geworden door innovaties en automatisering, immers het zware lichamelijke werken is juist daardoor veel minder geworden.
In mijn nieuwe woonplaats waren de sporen van de modernisering heel erg voelbaar en merkbaar, er werd ook veel geklaagd. Het grootste probleem is de flexibiliteit van je eigen geest. Grijp nieuwe kansen, ook als je al een dagje ouder wordt.
Ja, ik weet het, ik heb makkelijk kletsen, het gaat mij goed..., juist omdat ik altijd in was voor nieuwe zaken die in aanvang schier onmogelijk leken.
Je zou is een dagje met een Potugese dagloner moeten mee sjouwen om te ervaren hoe fijn het is als je feodale baas de laatste 50 jaar niet met de moderne tijd is mee gegaan.
In ons kleine kikkerlandje spelen we dagelijks een dik voor elkaar show :-D
Da Silva
Berichten: 320
Lid geworden op: 10 jun 2014 22:37

Re: Innovatie

Bericht door Da Silva »

Iedereen mag vinden en denken wat hij of zij wil. Maar het enthousiasme van Theo werkt bij mij maximaal aanstekelijk. Wij verblijven op dit moment bij onze kinderen en kleinkinderen in Hongkong. Vanwege onze leeftijd en gezondheid is dit wellicht de laatste keer, dat we deze reis kunnen maken. Dit heeft dus voor mij (ons) de hoogste prioriteit. Toch ben ik het rapport aan het lezen. Ik ben inmiddels bij pagina 70 aangeland. Ik laat het op me inwerken en probeer het te begrijpen. Omdat ik geen achtergrond als zeeman heb, zijn sommige dingen voor mij lastig. Lezen en begrijpen wat er staat, is niet hetzelfde. Maar ik probeer het.
In de luchtvaart speelt momenteel hetzelfde, al zijn ze daar al een stukje verder. Ik las vorige week een artikel in een “transport magazine” over dit onderwerp. Daarin schrijft een kopstuk, dat de grootste hobbel die genomen moet worden is het overtuigen van het publiek en de autoriteiten van de naties, die hier mee te maken krijgen.
In het rapport van R-R komen al deze hobbels voorbij. Een mogelijke gefaseerde invoering, wordt met de nodige “slagen om de arm” beschreven. Het is een project van lange adem en grote investeringen op allerlei gebied. Maar het hele proces, of we het leuk vinden of niet, is onomkeerbaar. En degenen, die hier niet aan mee doen, zullen straks geen speler van belang meer zijn. Dit geldt voor de hele keten, de reders, de industrie, de havens enz..
De angst voor vernieuwing is van alle tijden. Ik herinner me nog de negatieven meningen bij de invoering van het containervervoer en de automatisering van de techniek aan boord. Zie waar we nu staan.

Grt.

Mario
Fluks
Berichten: 600
Lid geworden op: 20 apr 2012 12:12
Locatie: Dordrecht

Re: Innovatie

Bericht door Fluks »

Ik verbaas mij er over,dat er zo veel knappe koppen zijn die schepen zonder bemanning kunnen laten varen en mensen het
heelal in kunnen schieten,en zelfs terug laten komen.Ik zou al tevreden zijn als mijn automatische verwarming-ontluchting
na vier jaar zou werken,wat diverse specialisten niet voor elkaar krijgen.Ook heb ik ooit ontslag genomen bij een grote
binnenvaart-tankrederij,omdat ik zo dikwijls stuur-en machine-weigering had,dat ik er bijna zenuwziek van werd.
Ik hoop,dat de mensen ik de toekomst een betere opleiding krijgen,anders heb ik er een zwaar hoofd in.Niet alle
mensen die aan zo‘n project werken zullen een universitaire opleiding hebben lijkt mij. Groet,Arie.


Plaats reactie