KPM
Re: KPM
Ik had een latere Japara van 1938.
Groet
Hans
Groet
Hans
Voor elke oplossing.
Is wel een probleem te bedenken.
Is wel een probleem te bedenken.
-
- Berichten: 995
- Lid geworden op: 31 dec 2004 18:07
Re: KPM
Allemaal bedankt. Het is inderdaad de Japara (van de KPM en niet van de Lloyd) van 1930. De Bantam had ook gekund, maar die was er niet meer in 1947. De geschutsopstelling voorop is nog aanwezig een ook de extra (oorlogs) reddingsvlotten in de midscheeps zijn (nog) aanwezig.
Waarschijnlijk is er dus geen tijd geweest om dat allemaal weg te halen, of het moet te maken hebben met het conflict tussen Nederland en Indonesië.
groeten
Evert Sikkema
Waarschijnlijk is er dus geen tijd geweest om dat allemaal weg te halen, of het moet te maken hebben met het conflict tussen Nederland en Indonesië.
groeten
Evert Sikkema
Re: KPM
Afkomstig van stegro heb ik 2 foto's van de s.s. van Imhoff (1914) kunnen vinden:
Robert
Groet,Robert
Al vaar je in de goede richting, toch moet
je regelmatig bijsturen. http://www.varenisfijner.nl
je regelmatig bijsturen. http://www.varenisfijner.nl
Re: KPM
Hier nog eentje... en bij die van de Ophir: vóór de Ophir ligt de Van Imhoff...
- Bijlagen
-
- Van Imhoff KPM.jpg (182.89 KiB) 6637 keer bekeken
-
- Ophir KPM (details).jpg (133.62 KiB) 6637 keer bekeken
Oost, west...ook best
Re: KPM
Is nu erg moeilijk te zeggen, denk ik....
Op zee mensen op een dergelijke manier in de steek laten, is voor zeelui een absolute no-no...
Maar er was zojuist een oorlog begonnen, en ook de Japanners begonnen zich danig op te dringen, en bovenal: de regering was um gepeerd (al dan niet terecht, maar toch)
Dus namen de strijdkrachten de leiding over, en gezien de opdracht die de kapiteins gekregen hadden, ging dat niet met zachte hand.
Dergelijke opdrachten zijn niet voor tweeërlei uitleg vatbaar, en bij het terzijde leggen van dergelijke opdrachten in oorlogstijd -en onder militair regiem- loop je de kans te worden doodgeschoten...
In hindsight zeg ik: ontoelaatbaar !! Maar ik heb nooit in een dergelijk moeilijk parket verkeerd...
Ik wacht toch de (prachtige !) documentaire af, lees wat ik er over kan vinden, en probeer me dan voor te stellen wat ik gedaan zou hebben...
Dan pas durf ik hierover te oordelen....
Maar in de tussentijd druist (voorlopig) alles in tegen mijn principes, en ik ervaar het bijna als een smet op m'n eigen koopvaardijblazoen.
Ik wacht dus nog even af....
Op zee mensen op een dergelijke manier in de steek laten, is voor zeelui een absolute no-no...
Maar er was zojuist een oorlog begonnen, en ook de Japanners begonnen zich danig op te dringen, en bovenal: de regering was um gepeerd (al dan niet terecht, maar toch)
Dus namen de strijdkrachten de leiding over, en gezien de opdracht die de kapiteins gekregen hadden, ging dat niet met zachte hand.
Dergelijke opdrachten zijn niet voor tweeërlei uitleg vatbaar, en bij het terzijde leggen van dergelijke opdrachten in oorlogstijd -en onder militair regiem- loop je de kans te worden doodgeschoten...
In hindsight zeg ik: ontoelaatbaar !! Maar ik heb nooit in een dergelijk moeilijk parket verkeerd...
Ik wacht toch de (prachtige !) documentaire af, lees wat ik er over kan vinden, en probeer me dan voor te stellen wat ik gedaan zou hebben...
Dan pas durf ik hierover te oordelen....
Maar in de tussentijd druist (voorlopig) alles in tegen mijn principes, en ik ervaar het bijna als een smet op m'n eigen koopvaardijblazoen.
Ik wacht dus nog even af....
Oost, west...ook best
Re: KPM
Hier zal het punt ook wel zitten, ook gezien de opdracht die het andere schip kreeg.en gezien de opdracht die de kapiteins gekregen hadden, ging dat niet met zachte hand
Het gaat tegen alle medemenselijkheid in...
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?
Re: KPM
Op Warffum.nl is het verhaal van broer Max Hoeksema te lezen en komt Herman ook even ter sprake.
Max kreeg een half jaar verlof. Daarna voer hij tot zijn pensionering in 1951 als hoofdmachinist op diverse schepen, laatstelijk op de Ceram. Met dat schip kwam hij op 1 mei 1949 in de haven van Durban, Zuid-Afrika, waar ook het m.s. Tegelberg, het vlaggenschip van de KPN, lag met als gezagvoerder Herman Hoeksema, zijn broer. Het was juist de dag van de 85e verjaardag van hun moeder. Hij ontmoette zijn broer voor het eerst in vele jaren. De lokale krant vond deze ontmoeting zo bijzonder dat zij er een artikel met foto's aan wijdde. Herman had de oorlogsjaren in Japanse kampen doorgebracht en had aan de beruchte Birmaspoorlijn gewerkt.
http://www.warffum.nl/verhalen/37-schee ... rote-vaart
Max kreeg een half jaar verlof. Daarna voer hij tot zijn pensionering in 1951 als hoofdmachinist op diverse schepen, laatstelijk op de Ceram. Met dat schip kwam hij op 1 mei 1949 in de haven van Durban, Zuid-Afrika, waar ook het m.s. Tegelberg, het vlaggenschip van de KPN, lag met als gezagvoerder Herman Hoeksema, zijn broer. Het was juist de dag van de 85e verjaardag van hun moeder. Hij ontmoette zijn broer voor het eerst in vele jaren. De lokale krant vond deze ontmoeting zo bijzonder dat zij er een artikel met foto's aan wijdde. Herman had de oorlogsjaren in Japanse kampen doorgebracht en had aan de beruchte Birmaspoorlijn gewerkt.
http://www.warffum.nl/verhalen/37-schee ... rote-vaart
Re: KPM
Dat is wel wat erg vlug gezegd en zeker geen absoluut gegeven. Er zijn heel wat gevallen bekend, zowel in vredes- als in oorlogstijd en niet alleen in een ver verleden - Joseph Conrad baseerde zijn verhaal Lord Jim op een dergelijk geval - maar ook meer recent. Was het voorbijvaren en aan hun lot overlaten van Vietnamese bootvluchtelingen niet net zo erg? Toen we er met de TURQUOISE op een mooie dag 90 oppikten, wat een toch al niet zo succesvol project tot een financieel debacle maakte, werd ik in Piraeus voor gek verklaard. Wie deed zoiets nou toch? Andere kant op kijken en volle kracht doorvaren en een kapitein die toch stopte, meteen de zak geven. Lloyd's List belde mij - zie HIER - en ik belde de vertegenwoordiger van de UNHCR in Athene met een verzoek om hulp toen Hong Kong het schip niet wilde toelaten en Taiwan dreigde met schieten als hij met die vluchtelingen aan boord binnen de Taiwanese territoriale water kwam. Maar de Hoge Vertegenwoordiger kwam ook niet verder dan: "Ja, ja, het is heel moeilijk, maar ik kan u ook niet helpen." Dat krijg je als je mensen gaat redden. En dan zwijgen we nog maar van het overboord gooien van verstekelingen - of kapiteins en officieren die als eerste het schip verlaten.Op zee mensen op een dergelijke manier in de steek laten, is voor zeelui een absolute no-no...
Ik heb die uitzendingen over de Van Imhoff niet gevolgd omdat het me niet zo erg interesseert. Ik ben alleen maar blij voor Dick Verkijk dat zijn reportage na meer dan een halve eeuw alsnog uit de doofpot is gehaald. Maar nee, een "absolute no-no" is het op zee in de steek laten van mensen in nood zeker niet.
Ook dat is veel te kort door de bocht. Daarbij wordt voorbijgegaan aan de vele gevallen waarbij Duitse duikbootcommandanten zich wél om de overlevenden bekommerden, zelfs nadat hun dit door Dönitz bij speciale order was verboden. Dat was de order waardoor Dönitz na de oorlog in Spandau belandde. Voor het overige had hij alleen maar zijn werk gedaan, zo was men in Neurenberg van mening. Gemakshalve wordt ook nooit eens iets gezegd over het meedogenloos beschieten van reddingboten, vlotten en overlevenden in het water door Amerikanen, terwijl ook Engelsen hun aandeel in dergelijke praktijken hebben gehad. Oorlog is een smerig spel dat mensen soms in beesten verandert, terwijl het in anderen juist het beste naar boven kan halen. Vandaar dat de Van Imhoff me zo weinig interesseert; het is gewoon maar één geval. Wie kan of durft na meer dan zeventig jaar nog een oordeel te vellen over de kapitein van de Van Imhoff? Ik niet.Duitse U- boten die vele schepen hebben getorpedeerd bekommerden zich ook niet om de bemanning.
-----------
-
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 20 okt 2010 00:46
Re: KPM
Misschien een voorbeeld nemen aan Kapitän-zur-See Hans Wilhelm Langsdorff van de Graf Spee geen enkele bemanningslid van de gekaapte Engelse koopvaardij schepen is omgekomen ongeacht zijn orders en bevelen die hij had gekregen
Een op en top zeeofficier
Een op en top zeeofficier