Aktueel Scheepvaart Nieuws

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

----------------
Wat mij verbaast, is dat er zo weinig nieuws vrijkomt over de andere partij, de CF CRYSTAL. Gemeld wordt dat dit schip schade heeft opgelopen, maar niet zodanig dat er gevaar bestaat voor zinken. Het is op weg naar de haven van Luhuashan, iets ten zuiden van Shanghai. Het vaart op eigen kracht met een snelheid van krap 2 mijltjes, geëscorteerd door het Chinese bergings-/reddingsvaartuig DONG HAI JIU 118. Zie foto hieronder. Die snelheid van nog geen 2 knopen wijst op schade aan het voorschip waardoor er geen of maar heel weinig druk op het voorpiekschot mag komen. Maar hij scharrelt toch maar mooi op eigen kracht verder.

Je zou toch denken dat er twee dagen na de ramp wel een foto van dit schip en de schade beschikbaar zou zijn. Maar niets. Ook geen enkele verklaring van de kapitein of een ander bemanningslid van dat schip over wat er gebeurd is. Ik vermoed dat er een embargo rust op de berichtgeving, een andere verklaring kan ik niet bedenken.

---------------------Afbeelding

Gebruikersavatar
renirie
Berichten: 383
Lid geworden op: 20 jan 2008 18:51
Locatie: rotterdam
Contacteer:

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door renirie »

Wat mij enigszins verbaasd is het feit dat er relatief veel opvarende op die tanker zaten.
32 man is veel voor een schip in deze tijd en van dit bouwjaar.
Die zaten in de sixties op een tankertje van pakweg 18.000 ton.
De gages zullen wel een stuk lager liggen onder die vlag?

Medeleven voor de families die een dierbare op deze vreselijke manier henbben verloren.

RIP

HENNIE
keep on ringing the bells
Gebruikersavatar
hondasevenfifty
Berichten: 262
Lid geworden op: 18 jan 2012 15:30
Locatie: Poeldijk
Contacteer:

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door hondasevenfifty »

Nou je dacht toch niet dat dit soort staats maatschappijen met een uitgeklede bemanning varen , de kapitein is daar nog gezagvoerder en maakt heus zijn bed zelf niet op, dus daar zit de civiele dienst nog gewoon aan boord , vaak varen ze met veel junior officieren in opleiding , in de 80's voer ik onder Saudie en Kuwait vlag en wij hadden vaak meer dan 40 opvarenden.

Die chinese bulker krijgt een nieuwe neus, de ouwe gaat met pensioen en de verzekering dekt de schades.

Wat er ook nergens staat is waar de lading van de tanker naar toe ging Noord Korea??

nee hier zal heus geen voorbeeld van komen voor de leerboeken ,gaat regelrecht onder het Chinese tapijt
Nemo me impune lacessit
Hans de Haan
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

---------------------
Wat er ook nergens staat is waar de lading van de tanker naar toe ging Noord Korea??
Jawel...
De SANCHI was met 136.000 ton crude onderweg van Kharg Island naar Daesan, Zuid-Korea.
De waarde van de lading was ongeveer 60 miljoen dollar. de ontvanger - Hanwha Total Petrochemical Co. - is naarstig op zoek naar een vervangende hoeveelheid condensate en moet tot die tijd op zijn voorraad teren. Intussen hebben ze ook snel 5 ladingen van elk 25.000 ton nafta opgekocht om hun productie op peil te kunnen houden. Alle schade is volledig gedekt.
Gebruikersavatar
hondasevenfifty
Berichten: 262
Lid geworden op: 18 jan 2012 15:30
Locatie: Poeldijk
Contacteer:

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door hondasevenfifty »

Bedankt Theo dit is nu duidelijk voor mij .
Nemo me impune lacessit
Hans de Haan
Gebruikersavatar
leo-shof
Berichten: 2906
Lid geworden op: 23 dec 2006 21:05
Locatie: 0174

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door leo-shof »

Nog een kort filmpje van de kraan van Damen Shipyard
https://youtu.be/vT4YU2JFqSg
Het slechtste wiel van de wagen kraakt het meest . :roll:

LEO
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

--------
De CF CRYSTAL is inmiddels aangekomen in Zhoushan. Nu is er dan toch ook een foto. Op kosten van de verzekering een nieuwe kop er voor en klaar is Kees. Niks gebeurd. Gezien de schade zou ik me kunnen voorstellen dat hij de tanker onder hoek van, pakweg, 45 graden heeft geraakt. Als iedereen wakker is, zie je zoiets natuurlijk heel lang van tevoren aankomen. Ben benieuwd wat die mannen te vertellen hebben.

-----------------Afbeelding

Afgaande op wat er zo allemaal naast ligt, wordt de lading overgeslagen in de bulker LUCKY STAR

----------------------Afbeelding


---------
Johnny
Berichten: 490
Lid geworden op: 18 feb 2017 08:37
Locatie: Hellevoetsluis
Contacteer:

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door Johnny »

Inmiddels 2 slachtoffers gevonden op de tanker.
Door de enorme hitte en voortgaande explosies kan er niet verder gezocht worden.
Het leven is geen facebook
Gebruikersavatar
Drentenier
Berichten: 2200
Lid geworden op: 12 mei 2010 14:13
Locatie: Gasselte

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door Drentenier »

Brandende olietanker in Zuid-Chinese Zee gezonken
https://nos.nl/artikel/2211862-brandend ... onken.html
Groet,
Hans
Gebruikersavatar
jacko
Berichten: 3224
Lid geworden op: 21 jan 2008 17:38
Locatie: Nieuw-Vennep
Contacteer:

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door jacko »

Voor elke oplossing.
Is wel een probleem te bedenken.


Plaats reactie