Innovatie

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Da Silva
Berichten: 320
Lid geworden op: 10 jun 2014 22:37

Re: Innovatie

Bericht door Da Silva »

Dit vond ik ook nog in het artikel in de BW. Ik ben geen (ex-)zeevarende, dus weet niet precies hoe het zit met bemanning/schip/reder. Maar het argument dat als je sneller vaart, je personeel "relatief" goedkoper wordt. Ik zie het verband niet. Wie wil mij dit uitleggen. Alvast bedankt.
AUTONOMOUSSHIPS_20180205_0001.jpg
AUTONOMOUSSHIPS_20180205_0001.jpg (95.8 KiB) 4914 keer bekeken
Grt.

Mario

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10557
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Innovatie

Bericht door jdbvos »

Leo, ik heb antwoord gegeven op je opmerking, bij topic 'Ratjetoe' bij Ruim7
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Leo Bokkum
Berichten: 508
Lid geworden op: 15 dec 2006 05:30
Locatie: Oost Drenthe

Re: Innovatie

Bericht door Leo Bokkum »

Theo Horsten schreef: 04 feb 2018 07:22 ----------------------
Nee, die reactie was me niet ontgaan, Leo, maar daarvoor geldt hetzelfde als voor deze: we verschillen duidelijk van mening.
Ik heb zo'n vermoeden dat het tussen nu en vijf jaar al wel duidelijk zal worden welke kant we ongeveer op zullen gaan. Zo denk ik bijvoorbeeld dat mannen die de haven van Rotterdam runnen niet zomaar in het wilde weg bezig zijn als ze vele miljoenen investeren met het doel in 2025 klaar te zijn voor de ontvangst van autonoom varende schepen. Ik blijf het met grote belangstelling volgen. En mijn afwijkende mening geven, dat spreekt. :-D
---------------
We verschillen inderdaad van mening Theo. Da's een kenmerk van een discussie. :)
Je schreef dat je met iedereen de discussie over dit onderwerp wilde aangaan, zodoende dat ik reageerde.

Maar nu begrijp ik dat je alleen wilt "discussiëren" met meeliggers.
Je veelvuldig gebruik van "het overtuigingsprincipe van autoriteit" wees daar eigenlijk al op.

Jammer, want het onderwerp verdient het om over na te denken ipv domweg de beweringen van hooggeplaatste piefjes te volgen.


Mvg, Leo.
Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is
Gebruikersavatar
pe7eb
Berichten: 201
Lid geworden op: 14 jan 2008 21:10
Locatie: Alkmaar

Re: Innovatie

Bericht door pe7eb »

Da Silva schreef: 05 feb 2018 10:57 Dit vond ik ook nog in het artikel in de BW. Ik ben geen (ex-)zeevarende, dus weet niet precies hoe het zit met bemanning/schip/reder. Maar het argument dat als je sneller vaart, je personeel "relatief" goedkoper wordt. Ik zie het verband niet. Wie wil mij dit uitleggen. Alvast bedankt.
Kijken of deze landrot het wel snapt, getallen zijn fictief.

Personeelskosten per uur €1000
Snelheid v=10 knopen
Bij een reis van 10,000 mijl dus (10.000/10)*1000= €1.000.000 per reis
Snelheid v=20 knopen
Bij een reis van 10,000 mijl dus (10.000/20)*1000= €500.000 per reis

Lijkt mij...
73 es gud dx de pe7eb eric k
Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 2208
Lid geworden op: 09 sep 2017 13:34

Re: Innovatie

Bericht door Jinny »

Er zal nog wel iets als brandstofverbruik tussen zitten ook Eric,
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?
koosn
Berichten: 143
Lid geworden op: 11 aug 2012 16:31
Locatie: Zoeterwoude

Re: Innovatie

Bericht door koosn »

Het topic Innovatie is en blijft een bijzonder interessant onderwerp waarover dus heel duidelijke meningsverschillen bestaan.
Niet alleen over de technische aspecten er van, maar ook over de maatschappelijke implicaties die dit heeft.

Afgelopen zaterdag stond er in het dagblad de Telegraaf een column van Willem Vermeend en Rick van der Ploeg over dit onderwerp in z'n algemeenheid. Ook zij zijn voorstanders van een voortgaande golf van Innovatie om op het gebied van concurrentie op de rest van de wereld een voorsprong te houden. Ze hadden het niet over het aantal benodigde coaches en psychologen die er dan nodig zijn om alle dolgedraaide mensen weer op het pad te helpen.
Ook in diverse tijdschriften wordt er aandacht gegeven aan het Autonoom varen. Het nautisch tijdschrift SWZ/Maritime heeft een artikelenreeks geplaatst onder de kop Autonomus Ships:Dawn of the Artificial Crew.
In het maandblad van vakbond Nautilus International de Telegraph staat er een artikel "No Hands on Deck"Maritime professionals question prospects for "robo-ships".

Dus mensen, we verkeren in een heel goed gezelschap wat betreft dit topic.
Dat we het regelmatig niet met elkaar eens zijn is helemaal niet belangrijk, dat zijn de experts ook niet.
Waar we het wel met elkaar over eens kunnen zijn, is het feit dat we het niet met elkaar eens hoeven te zijn, maar toch elkaar blijven respecteren en vooral waarderen.

Uiteindelijk zal de toekomst gaan uitmaken wie het goed gezien heeft. Hopelijk mag ik dat nog beleven :-D .

Nog een mooie avond, Koosn.
Gebruikersavatar
pe7eb
Berichten: 201
Lid geworden op: 14 jan 2008 21:10
Locatie: Alkmaar

Re: Innovatie

Bericht door pe7eb »

Jinny schreef: 05 feb 2018 21:18 Er zal nog wel iets als brandstofverbruik tussen zitten ook Eric,
Het ging alleen over de "relatieve" personeelskosten...

Brandstofverbruik zal vast niet lineair stijgen met de snelheid, dat zal eerder kwadratisch zijn gok ik, er vanuit gaande dat hydrodynamica en aerodynamica wel wat op elkaar lijken en de luchtweerstand kwadratisch toeneemt met de snelheid.
Dat staat eigenlijk ook zo in het citaat waar Mario aan refereert.
73 es gud dx de pe7eb eric k
Da Silva
Berichten: 320
Lid geworden op: 10 jun 2014 22:37

Re: Innovatie

Bericht door Da Silva »

@Jinny.

Goeieavond, daar heeft u gelijk in. Bij lagere snelheid neemt het brandstofverbruik af. Daar staat tegenover, dat de reis langer gaat duren. Hoe die twee zich in de scheepvaart verhouden weet ik niet. Ik kom zelf uit de luchtvaart en daar speelt dit ook een rol. Maar er zijn ook andere factoren, zoals het weer, die vlieghoogte en nog vele andere zaken. Heel interessant, maar het betreft hier een scheepvaartforum, Dus ik wil me even beperken tot de "relatieve personeelskosten" .

@pe7eb.

Goeieavond en bedankt voor de reactie. Uw rekenwerk begrijp ik, daar is geen speld tussen te krijgen. Maar u bekijkt het per reis. Maar ik neem aan dat de zeevarenden een vast dienstverband hebben en dus een heel jaar een salaris krijgen. Dat is dus een vaste post. In theorie zou dit schip(de tijd voor laden en lossen niet meegerekend) in dezelfde tijd nog een reis van 10.000 mijl en 20 knopen kunnen maken. Dan zijn de kosten gelijk.

Misschien begrijp ik het verkeerd, of bedoelt de schrijver iets anders.

Grt.

Mario
Gebruikersavatar
pe7eb
Berichten: 201
Lid geworden op: 14 jan 2008 21:10
Locatie: Alkmaar

Re: Innovatie

Bericht door pe7eb »

Da Silva schreef: 05 feb 2018 22:43 In theorie zou dit schip(de tijd voor laden en lossen niet meegerekend) in dezelfde tijd nog een reis van 10.000 mijl en 20 knopen kunnen maken. Dan zijn de kosten gelijk.
En daarbij verdubbeld de omzet en wordt de winst dus hoger...
Er vanuit gaande dat voor beide reizen de zelfde prijs betaald wordt door de opdrachtgever(s).
73 es gud dx de pe7eb eric k
Da Silva
Berichten: 320
Lid geworden op: 10 jun 2014 22:37

Re: Innovatie

Bericht door Da Silva »

@Koosn
Dit is zeker een interessant onderwerp. En inderdaad veel verschillende meningen. Maar dat is geen probleem. De technische problemen, waar nog geen beproefde oplossing voor gevonden zijn, zijn nog talloos. Maar ik denk, dat de problemen van niet technische aard nog veel groter zijn.

ik kom zelf uit de luchtvaart. Ik probeer zelf ook wel eens een vergelijk te maken tussen scheepvaart en luchtvaart. Hoewel er overéénkomsten zijn, zijn de verschillen groter. In de luchtvaart is men hier ook volop mee bezig. Ik denk dat 95% van de handelingen (technisch en nautisch) die de piloten moeten verrichten om een vliegtuig van A naar B te brengen al geautomatiseerd zijn. Heel interessant, maar vanwege het onderwerp zal ik hier niet verder over uitwijken ( al kost me dat wel veel moeite !!). Veel ongelukken zijn te wijten aan menselijk falen. Maar door menselijk handelen zijn ook veel ongelukken voorkomen of beperkt. Een mooi voorbeeld is de landing van dat toestel in de Hudson. Dit kan een computer niet verzinnen. Nogmaals niet te vergelijken met de scheepvaart.

Over het autonoom vliegen zijn veel publicaties verschenen. Ik zal twee links plaatsen voor de liefhebbers.

http://www.independent.co.uk/news/busin ... 68956.html

De volgende opmerking is interessant ;

In addition to there being no transport-category aircraft certificated for a single pilot or pilotless flight, it’s unclear whether passengers or their insurers or carriers would accept or permit it, said aviation consultant Robert Mann, a former American Airlines executive.


https://www.nbcnews.com/mach/science/se ... ncna809856


Ik denk, dat de die niet technische en nautische zaken nog het grootste struikelblok zullen vormen. Ik denk, dat men nog vele jaren nodig zal hebben om de neuzen allemaal dezelfde kant op te krijgen.

Allemaal reuze interessant en het spijt mij zeer, dat ik dit niet meer mee zal maken.

Grt.

Mario


Plaats reactie