Mooie Tankers

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Jos Komen (R.I.P)

Re: Mooie Tankers

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

De Ferncrest 1956.

Ferncrest.jpg
Ferncrest.jpg (167.61 KiB) 2855 keer bekeken
IDNo: 5114064 Year: 1956
Name: FERNCREST Type: Tanker Flag: NOR DWT: 34800
Country of build: SWE Builder: Eriksbergs MV Location of yard: Gothenburg
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1D-15.5
64 CRESTA - 68 ARO
BU Santander 27.11.78

Gebruikersavatar
Co
Berichten: 1119
Lid geworden op: 22 jul 2004 23:01
Locatie: Thuis en af en toe voor de lol op zee.

Re: Mooie Tankers

Bericht door Co »

Beste mede-kombuizers,
Hee dacht ik, toen Jos de Ferncrest postte.
Daar heb ik eens een bijdrage van gepost.
De foto's zijn inmiddels niet meer zichtbaar op het forum.
Doordat Jos de mooie foto plaatste triggerde dit mijn bijdrage voor deze keer.
Deze tanker had twee turbo-ladingpompen en in de voorpompkamer nog eens twee compound duplexpompen.
3 stuks drievuurs Schotseketels, uitlaatgassenketel, 2 st diesel- en 1 st turbo generator.

Groeten van Co.
Ferncrest_1[1].jpg
Ferncrest_1[1].jpg (118.69 KiB) 2730 keer bekeken
Ferncrest_4[1].jpg
Ferncrest_4[1].jpg (98.49 KiB) 2730 keer bekeken
Ferncrest_3x_3_vuurs_Schotse_ketel[1].jpg
Ferncrest_3x_3_vuurs_Schotse_ketel[1].jpg (148.45 KiB) 2730 keer bekeken
Ferncrest_staande_voedingpomp[1].jpg
Ferncrest_staande_voedingpomp[1].jpg (192.61 KiB) 2730 keer bekeken
Ferncrest_turbo_ladingpomp[1].jpg
Ferncrest_turbo_ladingpomp[1].jpg (161.23 KiB) 2730 keer bekeken
Soms lijkt “ervaring" op gecondenseerde ellende...
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10556
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Mooie Tankers

Bericht door jdbvos »

Op de 1e foto van die Ferncrest staat "World largest MOTORtanker"....een diesel voor de aandrijving, denk ik..
Dan zijn dat wel 3 grote Schotse ketels voor een behoorlijk hulpbedrijf....
Zou dan een stoominstallatie, in die tijd, dan niet een betere keus zijn geweest ? Ik roep maar wat, hoor
Want stoom voor verwarming (en winches ?) hoeft geen 60+ bar te hebben, zo'n vlampijpketel zal een 20 bar geweest zijn, schat ik zo ??
Dan een stoomomvormertje, ofwel een stoomkwadraat, was dat niet een logischer keus geweest ?

De "zaterdagse werkzaamheden" op tankers...
...althans: volgens Jan Sanders
Bijlagen
Jan Sanders tanker.jpg
Jan Sanders tanker.jpg (183.55 KiB) 2613 keer bekeken
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14378
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Mooie Tankers

Bericht door Harry G. Hogeboom »

een diesel voor de aandrijving, denk ik..Dan zijn dat wel 3 grote Schotse ketels voor een behoorlijk hulpbedrijf...
.
" denk ik"????.........daarom heet het een " Motortanker"Jan :lol:

Max stoomdruk van een Schotse ketel 12.5 kg/cm2 Jan.....d.w.z. " als de Kombuis alles bij heeft staan".....3 X 3 vuurtjes is 9 vuurtjes da's zegge en schrijve eentje meer als op de " 2 X 4 vuurtjes" van de Reuzen van Heusden, dus niks geen bijzonders.
Bij ladingverwarming/butteren/lossen heppie dat allemaal hard nodig om de handel aan de praat te houden, zeker als de nieuwigheid er wat af is. Als ik naar die foto's kijk begin ik gelijk al te zweten, 8 brullende vuren er in, muchas problema's met die " op en neer GRAF voedingpompen" geen water meer in het glas en met dichtgeknepen billetjes en de hand op de voeding leiding om te voelen of die graf pomp nog werkt " bidden om water".......oooit lagen we in Hull te lossen....de hele meute de wal op vanzelf en ik was " in charge"...me hoelaaaa... ik scheet in m'n pendekkie met die rotpompen en draaide stoom an dek dicht en trok de vuren er uit........einde oefening......stuurman in paniek, de wal de pest in en dreigde ons van de steiger te sturen.......uiteindelijk de zaak weer aan de praat gekregen :roll: dan wordt je oud voor je tijd!!
Tjaaaa die Jan Sanders en zijn "Zaterdagse werkzaamheden" :lol: :roll:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10556
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Mooie Tankers

Bericht door jdbvos »

Ik heb m'n ketelboeken allemaal kado gedaan, dus kan het niet meer nakijken, Harry, maar ik geloof je op je woord.
Er was met die Schotse ketels wel een groot verschil tussen de geklonken en de gelaste versie, ook qua druk
Op -als ik het me goed herinner- de Z-kerken en de S-kerken (waarop ik gevaren heb) stonden vlgs mij gelaste 2tr Schotse ketels, en op de meeste andere 3tr Werkspoor ketels. En ze hadden allemaal rond de 6 bar werkdruk, en de meeste met 2 vuurgangen.
Alleen op het ss Abel Tasman stond een Clarkson, met een wd van 12 of 15 bar meen ik....
Op de centrales stonden diverse merken hulpketels, maar vlgs het Werkspoor 3tr principe, en allemaal 20 bar...

Hoe heette dat vet ook alweer dat je op die zuigerstangen van die zuigervoedingwaterpompen smeerde met een kwast ?? Dat was heel speciaal vet.....
...en nou niet aankomen met "zuigerstangenvet", natuurlijk :-D
Was het niet een op ongel- en talk gebaseerd vet ?

Om nog even aan ieder aan te geven waarom ik de vuurgangen apart vermeld....: Veel mensen noemen zo'n ketel een 2tr als er 2 vuurgangen zijn. En dat is een misvatting. Dan zou de ouwe Bensonketel van de EC20 een 24tr ketel zijn... :lol:
De trek is een ketelpassage. De 1e tr is bij zo'n Schotse ketel is de vuurhaard en de 2tr is wanneer de gassen via een keerkast aan de achterkant van de ketel terug door de ketel middels 'vlampijpen' nogmaals door de ketel gaan, en dan worden afgevoerd.
Bij een 3tr wordt de gasstroom nogmaals middels een keerkast en vlampijpen door de ketel gevoerd. Op de centrale heb ik eens een hele discussie gehad of de OVO (oververhitter van de stoom door een bundel stoompijpen in de eerste keerkast te voeren) niet een 4e trek is...
Verschil van mening was of een 'trek' alleen maar ter stoomopwekking dient en niet voor stoomverhitting, of dat ook de stoomverhitting een trek is...
Ikzelf hield de 1e, algemeen toegepaste, versie aan: de pijpen die daadwerkelijk dóór de ketel gaan is een trek. En dan zie ik de keerkasten als een appendage. Maar discutabel was het wel....Een discussiestilte brak uit toen iemand zei dat je het voedingwater ook nog eens via een bundel in de 2e keerkast zou kunnen voeren... :lol:
Oost, west...ook best
Da Silva
Berichten: 320
Lid geworden op: 10 jun 2014 22:37

Re: Mooie Tankers

Bericht door Da Silva »

Naar aanleiding van het verhaal van Harry en Jan vraag ik mij eigenlijk af waarom er in die tijd op motortankers nog Schotse ketels werden toegepast. Waarom geen waterpijpketel(s). Ik heb het allemaal niet meer paraat en ook mijn ketelboeken (Kloet ??) heb ik niet meer. Heeft dit te maken met prijs, stoomproductie, afmetingen en gewichten. Of is er nog een andere reden. Uit mijn W.F.-periode kan ik me nog die Werkspoorketels op die vrachtschepen herinneren. Maar die dienden als ik het goed heb hoofdzakelijk voor de verwarming van de bunkers en eventueel een paar dieptanks.

Ik weet niet wat het stoomverbruik van een turbo-lading pomp is. Ik kan me die dingen nog wel herinneren op die K-tankers van de Shell. Als ik het goed heb stonden er drie of vier.

We hebben eens zo'n turbine ter plaatse gesloopt, omdat die in de puin was gedraaid. Dit was veroorzaakt, door het regelmatig opstarten zonder (voor)smeeroliedruk. Ik weet er het fijne niet meer van, maar het kwam hier op neer dat het voorsmeren omzeild werd. Als een dergelijke pomp gestart moest worden, werd met een vleugelpomp voordruk opgebouwd voor de lagers, maar ook voor een klep (of regelateur) bediend die de turbine startte. Nu hadden ze daar aan boord een goochemerd gehad, die deze klep (of regelateur) op de hand wist te openen. Hierdoor werd er pas oliedruk opgebouwd tijdens het opstarten met alle gevolgen van dien. Misschien kan iemand die met deze tubine-pompen gevaren heeft, mij dit nog eens uitleggen. Ik weet er na al die jaren niet het fijne meer van. Maar de schade was veroorzaakt door gemakzucht. Een gigantische rel daar aanboord, dat kan ik mij als buitenstaander nog herinneren.

Grt.

Mario
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10556
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Mooie Tankers

Bericht door jdbvos »

Dat heeft te maken met massa, Mario...
In een waterpijpketel zit maar weinig water, en in een Bensonketel zelfs verrekte weinig water.
De ketelregeling moet daarvoor heel snel kunnen reageren, op een niet te snel fluctuerende afname.
De stoomverwarming op bijv de db-bunkers kunnen in principe allemaal tegelijk opengaan, en trekken dan een grote hoeveelheid stoom weg van een ketel met een simpele regeling....
Maar de massa water die in een vlampijpketel zit, is gigantisch (in vergelijk), en dat water in die ketel is 'op kooktemperatuur' van de druk waaronder hij werkt. 6bar, dus -zo uit m'n blote hooffie- de temperatuur een kleine 165 graden.
Zodra die druk door plotselinge grote afname ook maar een beetje zakt, is de kooktemperatuur van het water te hoog, en gaat onmiddellijk koken, en weer stoom vormen. Of er nu vuur in de ketel zit of niet.
Maar de ketel is niet meteen leeggeblazen: er zit een gigantische buffer in de ketel, die bij verder dalende druk steeds harder stoom produceert.
Op een bepaald ingesteld punt zal de brander opengaan door de ketelregelaar, en verhit het water weer waardoor ook de druk weer stijgt.
Latere electronische regelingen werkten niet alleen maar op druk (zoals een tuit-vaan-regeling) maar ook op de afname (lijn van drukdaling)

Maar het zit um dus in de buffercapaciteit van de ketel, Mario. Of zoals je wilt: de massa

Het probleem waarover Harry vertelde, is -denk ik- gebaseerd op hetzelfde fenomeen: Als een ketelpeil op laag werkpeil staat, en op dat moment gaan alle regelaars van alle db-bunkers (of lees: stoomafnemers) open, daalt de druk, en gaat het water meteen weer koken, zoals ik al uitlegde. Er vormen zich allemaal dampbellen in die ketel die het water aan de kant drukken. Je peil loopt daardoor drastisch omhoog, tot zelfs boven het hoog-peil. (Druk maar eens een voetbal in een volle emmer: de emmer is dan nog steeds tot de rand gevuld en dus voor het oog vol, maar 75% van de inhoud is zojuist over je poezelige voetjes heengelopen...)
Je kunt je de gevolgen al wat voorstellen, denk ik: de voedingwater stopt met voeden (want het peil is te hoog), en je brander ibegint bij te komen en loopt naar vol vermogen. Op dat moment sluiten alle db-bunkerregelaars weer, en meteen loopt de druk op in de ketel. Het opkoken stopt ineens, de dampbellen verdwijnen en je peil stort helemaal in. Het was al laag, en er verdampt een grote hoeveelheid, en de voedingwaterpomp moet nog gaan opstarten of is daar mee bezig.. en intussen is alle peil uit je glazen verdwenen....
Ja, dan kan het je dun door de broek dreutelen, zoals Harry al verwoordde.
Gelukkig zijn deze scenario's voor 90% hypothetisch. Maar als die 10% jou net overkomt, moet je heel snel zijn, en er toevallig naast staan...
Oost, west...ook best
Da Silva
Berichten: 320
Lid geworden op: 10 jun 2014 22:37

Re: Mooie Tankers

Bericht door Da Silva »

Jan, bedankt voor je uitleg. het is me duidelijk. Ik heb die berekening van de enthalpie en gasssen (Boyle Gay Lussac ??) ook gehad maar, omdat ik er in de praktijk nooit meer mee te maken heb gehad, ben ik alles kwijt/vergeten (bouwjaar 1940). Maar wat ik me nu nog afvraag met welke druk werkte zo'n turbo-ladingpomp zoals op dat fotootje van dat motorschip ? Als ik me goed herinner was de keteldruk van die K-tankers in de haven 30 bar en op zee 40 bar en draaiden die ladingpompen ook op die druk. ( Als ik me niet vergis heb ik van jou eens ergens gelezen, dat je een "VAKANTIE-REIS" op de Kaap Hoorn gemaakt hebt). Volgens mij had die dezelfde installatie.
Betekent dit, dat de turbo-ladingpompen op die beroemde tankers van Harry :lol: , op een veel lagere druk draaiden ? Of waren dit pompen, die door een zuigerstoommachine werden aangedreven?
Misschien wel lastig die vragen, maar het interesseert me nog steeds.

Grt.

Mario
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14378
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Mooie Tankers

Bericht door Harry G. Hogeboom »

en op dat moment gaan alle regelaars van alle db-bunkers (of lees: stoomafnemers) open
Tjaa Janneman...dat klinkt allemaal heel mooi, maaar nu heppik een trieste mededeling voor je........op de Reuzen van Heusden zaten geen "regelaars".....nergens in het stoombedrijf en in feite nergens in de hele installatie ( behoudens de reduceer in de werklucht! en ook de Viscorator voor de zware olie van de homo!) die laatste werkte NOOIT.
Ik kan hier naar eer en geweten mededelen dat "we" ALLES op het handje deden, koelwater/smeerolie temp's; ketelvoedingwater, luchtpomp.......THE works.Toendertijd wist ik niet beter, NU dus wel.........maaar NU weet ik dat dit " alles op handje" ook je massinisten inzicht, gevoel,ingebouwde alarm systeem etc. etc.goed op scherp had staan.
Combineer dit met de wetenschap dat die 2 "armen en benen" voedingwater pompies en de zelfde stijl maar wat grotere luchtpomp er op de meest ongewenste momenten mee nokten of konden nokken EN je bleef dus vanzelf goed bij de les.
In den beginne hadden we redelijk beknijsde Spaanse stoker/olielieden; die al ras werden vervangen door volgelingen van Mao, waar ik wel "spannende" ervaringen mee heb gehad.Ik kan me niet heugen dat er ooit eentje bij was die je kon vertrouwen.Ik zou hier met naam en toenaam een Hwtk. kunnen noemen R.I.P. ( en een zeer bekwame man!) die dit op een gegeven moment " goed zat" was en op kantoor een opmerking maakte van " zij er af of ik neem de zak".......dat laatste was dus " ter plekke geregeld. :roll: Al reeds vele..vele jaren snappik mezelf niet dat ik niet naar een andere klub ben gegaan...........maaaaaar eerlijkheidshalve TOEN vond ik dit wel prachtig....EN ik heb er veel van geleerd dat me later heel goed van pas is gekomen, alsmede enkele vrienden voor het leven.
Betekent dit, dat de turbo-ladingpompen op die beroemde tankers van Harry
TURBO...lading pompen????........op de Reuzen van Heusden????.........dubbelwerkende Worthington "armen en benen" ladingpompen zo hoog als je huis zal je bedoelen, met TIG bronzen kleppen roosters met TIG kleppies en dan 4 stuks.Ik krijg NOG grijzer haar als ik aan die orgels denk........jullie spreken over " mederne takers" :lol: breek met het gebit nou niet los :roll:
Boyle Gay Lussac ??)
Boyle-GayLussac-Dalton!!!
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Mooie Tankers

Bericht door v+d »

Hoi Mario, die vakantiereizen op de Kaap Hoorn die maakte ik. Zo voelde het ook voor iemand die een poosje op motorschepen met de onvolprezen Hotlo had gewerkt.
De Kaap Hoorn had turboladingpompen en twee waterpijpketels. Omdat ik zo'n stoombedrijf maar matig interessant vond heb ik niet zo goed opgelet helaas, ik kan je dus echt niets vertellen over de druk waarmee de pompen werkten maar het moet haast wel de werkdruk van de ketels geweest zijn.
Immers ik kan mij niet voorstellen dat je gaat reduceren naar een lagere druk, je zou een enorme reduceer nodig hebben, nooit gezien.
Overigens voer de Kaap Hoorn in mijn tijd met SMN bemanning en daar bemoeide de machinekamer zich niet met het ladingpompgebeuren, dat was werk van de pompmannen en de stuurlui. Wij gaven slechts stoom aan dek en hielden de lampjes aan :) , echt een vakantieboot voor machinisten dus. De stuurlui hadden het niet zo makkelijk op dat kleine tankertje dat altijd de rotklusjes moest varen, dus veel verschillende ladingen vaak tanks schoonmaken, havens waar anders nooit iemand kwam en allemaal onbekend gedoe voor die pakjesboten jongens. Enfin Jos heeft ook op dat schip gevaren die weet wel hoe het er aan dek toe ging.
Ik kan het mis hebben maar ik dacht dat de ladingpompen in de pompkamer stonden op het achterschip tegen het machinekamerschot.
Ik ben terwijl ik aan boord was nooit in de pompkamer geweest, wel heb ik vaak aan gesleuteld aan winches en die ventilatoren in de masten.
Ik kan helaas niets meer nakijken alle wachtboekjes zijn kwijt, maar ik denk zomaar dat de keteldruk 60 kg/cm2 was. De ketels stookten we op de hand, dat weet ik wel zeker omdat ik vaak zelf de branders wisselde als de olieman met de verdampers aan het stoeien was.
Ik kan mij niet herinneren dat er ooit paniek was door te laag voedigwaterpeil, alles werd toen op de hand geregeld dus ging er niets automatisch plotseling dicht. Ver vooruit wist je al dat er een brander bij of af moest, in havenbedrijf werkte 1 ketel en de andere stond standby,
Ik kon met een olieman/stoker dat spulletje op mijn gemak bijhouden.

De Koningswaard was van een geheel andere orde, een Hotlo en ook nog twee ketels daar werkte je je uit de naad, maar leerzaam.


Plaats reactie