Wie weet ?

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Bertus.
Berichten: 8521
Lid geworden op: 17 nov 2009 18:45

Re: Wie weet ?

Bericht door Bertus. »

Hallo Bob,

Dat is een "Hunter" die gelost wordt in Biak.

Zie ook deze site.

http://www.rdm-archief.nl/RDM-NB/RDM-282.html

Groeten.

Bertus.

Gebruikersavatar
HENK HERMANNS
Berichten: 425
Lid geworden op: 19 feb 2011 14:29
Locatie: KERKRADE

Re: Wie weet ?

Bericht door HENK HERMANNS »

De hier getoonde foto van "t lossen van de hunters in BIAK komt uit mijn fotoalbum van de reis met de Karimun afgeladen met oorlogsmateriaal.
Op 't SMN topic pagina 311 heb ik deze foto's geplaatst omdat toen ook de vraag was hoe de ruimen afgedekt werden. Pontons of rolluiken?

Groetjes, Pedro.
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10557
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Wie weet ?

Bericht door jdbvos »

Misschien omdat ik daar vaker in de gelegenheid was om de wal op te gaan?
Nou Jos....op drogeladingbakjes.... Een stuurman kon vanwege alle regelneven-van-de-wal en toezicht op de techniek door 'het schip' gemakkelijk een heldhaftige snor drukken, tóch ?? :lol: :lol:
Oost, west...ook best
Bertus.
Berichten: 8521
Lid geworden op: 17 nov 2009 18:45

Re: Wie weet ?

Bericht door Bertus. »

HENK HERMANNS schreef: 01 mar 2018 14:06 De hier getoonde foto van "t lossen van de hunters in BIAK komt uit mijn fotoalbum van de reis met de Karimun
Groetjes, Pedro.
Henk dit noem ik van mijn kant "oude koeien uit de sloot halen". :lol: :lol: :wink:

Mvg. Bertus.
Chr.Vr.
Berichten: 543
Lid geworden op: 01 jun 2011 10:17

Re: Wie weet ?

Bericht door Chr.Vr. »

Goedemorgen,
Op pag. 289 van Wie weet ? wordt er gesproken over een denneboom bij de foto's van de ZONNEKERK kan iemand mij vertellen wat daar mee bedoeld wordt
Ik weet wel een kerstboom , op het schavotje, een mastje met singalering verlichting , dat komt me wel bekend voor ,ook wel in de radarmast gemonteerd, de rood en witte lampen .maar een denneboom klinkt me wat vreemd in de oren.
p.s.
En de discussie over de benaming van [ een poos geleden ] wat er allemaal gebruikt werd om de ruimen af te dichten zoals , pressenigs /pontons / houten luiken / d.m.v. beams [merkels] schalklatten / keggen en zegellatten of patentluiken , toen kwam naar voren dat de naam van zegellatten niet bekend was, nog door verschillende mensen opgezocht in boekwerken van vroeger , maar de naam werd niet gevonden ', maar kom nu op topic pag.290 Wie weet ? de naam zegellatten een paar keer tegen , en wat ik er me bedoelde is te zien op topic , Victory's en liberty's de laatste pag's .op de foto's te zien zijn hoe ze over de ruimen liggen , de latten die in het midden gekoppeld zijn , ze dienden gelijk, hoofdzakelijk, bij houten luiken om het opspringen tegen te gaan bij wat slechter weer [paaltje pikken] Bij de S.M.N .er's onder ons was de zegellat over het algemeen wel bekend
grtn,
Chris Vr.
Gebruikersavatar
jacko
Berichten: 3224
Lid geworden op: 21 jan 2008 17:38
Locatie: Nieuw-Vennep
Contacteer:

Re: Wie weet ?

Bericht door jacko »

Heren

De Zegellaten zijn bedoeld ( de naam zegt het al ) om het ruim te zegelen.
Er zit een gaatje in om een douane zegel in te doen.
Of een zegel van de verscheper , om te voorkomen dat er onderweg gesjoemeld werd.
Heb het nooit meegemaakt bij grote schepen , maar op de kustvaart werd het wel gebruikt.


Groet
Hans
Voor elke oplossing.
Is wel een probleem te bedenken.
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10557
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Wie weet ?

Bericht door jdbvos »

...en de denneboom, is de rechtopstaande 'rand' van het luikhoofd; en noemen ze in het Engels 'coaming'
De benaming 'denneboom' vindt vlgs mij z'n oorsprong in de scheepsbouw: de doorsnede ervan leek op een denneboom...
Maar al in de jaren '50 leek dat er niet meer op, tenminste: in de (khv-)zeevaart; kijk maar naar het plaatje van de bouwtekeningen van de serie van de Canada (Quack).
In de binnenvaart heet het nog steeds zo...een beetje minder internationaal wellicht ?
Ook in D heette het 'der Tannenbaum'....
Bijlagen
denneboom.jpg
denneboom.jpg (49.12 KiB) 3945 keer bekeken
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10557
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Wie weet ?

Bericht door jdbvos »

Wie weet door wie deze foto van de Salland is gemaakt/geplaatst
Bijlagen
01.jpg
01.jpg (187.5 KiB) 3731 keer bekeken
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
jacko
Berichten: 3224
Lid geworden op: 21 jan 2008 17:38
Locatie: Nieuw-Vennep
Contacteer:

Re: Wie weet ?

Bericht door jacko »

Hallo Jan

Ik heb hem erop gezet , en het is de Salland onderweg naar Australië.
Als ik het goed heb , had ik de foto van Arie van Zoomeren gekregen.

Groet
Hans
Voor elke oplossing.
Is wel een probleem te bedenken.
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10557
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Wie weet ?

Bericht door jdbvos »

Ik zie zo gauw geen Arie van Zoomeren in de ledenlijst...
Is die Arie nog onder ons ?
Ik wilde de eigenaar én de plaatser van de foto dit hier laten zien...
..nog niet echt klaar hoor, maar veel verandering zal 't niet worden, denk ik...hooguit wat puntjes op de i of zo....
Oost, west...ook best


Plaats reactie