Houtchirurg

Ook ruimte voor kunstschilderen en andere vormen van kunst.
Gerard

//

Bericht door Gerard »

Ahoy Rob. Die losse beitelplaatjes zijn wel van goeie kwaliteit, maar veel en veel te klein. Maar de maten die jij noemde zijn precies de maten van goeie kwaliteit Zweedse vijlen. Die kan je boren met een goeie widia-steenboor. Op vijl en boor niet bezuinigen. Die steenboren zijn normaal slepend geslepen, je zult ze even een kwartiertje op de zachte steen moeten bijslijpen om ze snijdend te maken (en niet te scherp! botte hoeken houden voor voldoende materiaalsteun!) Daar kom je met gemak door een vijl mee heen, koelen met boorolie, niet met petroleum, dat verdampt of vliegt in de fik. Toeren: 6 m.m. plm. 800-1.000, 10-12 m.m. plm. 600-800. Tijdens het boren NIET lossen, maar regelmatig doorgaan. Laat het even weten hoe het gelukt is, daar leer ik ook weer van. Succes en de groeten, Gerard.

Rob van der Sluijs

Bericht door Rob van der Sluijs »

Hoi Gerard, vijlen zijn te broos :oops: en verliezen hun scherpe snijhoek te snel, ik heb een paar stukjes metaal die zij verschrikkelijk hard, ik heb er een diamand boor voor om er boutgaatjes mee te boren toen ik deze boor voor het eerst op dit metaal gebruikte maakte ik alleen maar een krasje op de plaat, na dat ik de boor zelf geslepen had ging het prima,en na 2 gaatjes moet ik de boor weer slijpen. :twisted:

geef me je mail adres even, dan stuur ik je wat plaatjes.

gr.Rob 8) 8) 8)
Gerard

//

Bericht door Gerard »

Ahoy Rob. Vijlen te bros? Dan zet je er een steunplaat onder. En er is inderdaad een harder materiaal, dat zijn steekbeitels (weet je wat dit is?) van komeetstaal, er zijn ook grote van, zo`n 3 cm. hoog en 4-7 m.m. dik, en plm. 100-200 m.m. lang, en hard als glas. Zijn met een widiaboor niet te boren. Dat zou ideaal materiaal voor jouw zijn. Er zal bij jouw wel ergens een draaierij zijn, daar hebben ze dat spul en anders geven ze je wel een adres voor ,,tools for lathes``, daar kan je redelijk goeiekoop bestellen wat je wilt. Bovendien zijn er van dat komeetstaal ook allerlei andere beitels te koop, en vaak liggen ze bij de meeste schroothandels in de bakken en tussen het draai-ijzer, dan heb je ze voor de oud-ijzerprijs. Dan zijn er nog draaierijen van grote (scheeps)assen e.d. daar hebben ze zeer grote beitels waar je in ene keer 2 cm. staal kan voorzetten om af te draaien, ook ideaal spul voor jouw. En nogmaals, breekt een beitel te snel of heb je mooi dun materiaal: Gewoon een zelfde model steunpaat er onder van gewoon staal. Laat me weten of het gelukt is, succes: Gerard. (Ik wil wel ook komen helpen :D ) p.s. die harde beitels zijn makkelijk op maat te maken met een klein slijptolletje met een 100-150 m.m. steekschijfje.
Rob van der Sluijs

Bericht door Rob van der Sluijs »

Hoi Gerard, ik zal eens bij 1 van m'n grootste klanten kijken die hebben nogal grote draai en freesbanken misschien kan ik daar wat op de kop tikken, goeie tip trouwens :D :D :D bedankt.

gr.Rob 8) 8) 8) 8)
Gerard

//

Bericht door Gerard »

Ahoy Rob. Mailtje gezien. Nounou, daar zou een os van bang worden :D . Als jij over een tijdje dat materiaal hebt van beitels en zo, en op maat gemaakt, laat het dan eens weten met een paar foto`s en uitleg erbij? We like interactive contacts :D . Vr.Gr.Gerard.
Rob van der Sluijs

Bericht door Rob van der Sluijs »

Hoi Gerard, ik moest eerst even kostelijk lachen :lol: :lol: :lol: :lol: om je opmerking van die os :lol: :lol: , en ik hou je op de hoogte

gr.Rob 8) 8) 8)
Gebruikersavatar
Arie Hazebroek
Berichten: 2097
Lid geworden op: 03 jul 2005 11:14

Bericht door Arie Hazebroek »

Goede morgen Rob en Gerard,
Als oud draaier jullie overleg over beitels met belangstelling gevolgd.
Trouwens prachtig wat je maakt Rob.
Ik denk zo'n 25 jaar geleden heb ik eens een wtk geholpen een beitel te maken voor houtdraaien, hij was een spinnewiel aan het maken en wilde een beitel om de spaken van het wiel in één keer te maken.
Van een een platte vijl hebben we toen een beitel gemaakt waarin het hele model van de spaak was uitgeslepen.
Ik kan me herinneren dat het prima werkte.
De steekbeitels waar Gerard het over heeft zijn niet rechthoekig.
Een steekbeitel is vanonder dunner om niet vast te lopen.
Er bestaat een verspanings pagina op internet met veel informatie over beitels en leveranciers.

http://verspaning.pagina.nl

Gr. Arie.
Gerard

//

Bericht door Gerard »

Ahoy Arie. Dat die steekbeitels taps zijn klopt, maar: Voor Rob is het wel heel geschikt materiaal, want hij legt hem toch plat. En voor het aansluiten van de boutkop gewoon een klein hellingplaatje maken, gaatje er in, en het is gepiept. :wink: Maar jij bent net zo benieuwd als ik wat houtdraaier Rob er van gaat maken denk ik. Vr.Gr.Gerard.
Gerard

//

Bericht door Gerard »

Ahoy Rob. En, al resultaat met beitels zoeken en maken? Ben benieuwd! Gr.Gerard.
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Rob,

Van Harte gefeliciteerd met je verjaardag op 29 maart, 52 jaar is een van de mooiste leeftijden, je bent jong en je wilt wat!

Jos en Akkie


Plaats reactie