Oorlogsherinneringen

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
Geep
Berichten: 865
Lid geworden op: 07 apr 2012 18:49

Re: Oorlogsherinneringen

Bericht door Geep »

Zwanenburgwal, toen nog de de oude nummering; no. 86 3 h. Deze foto is kort na onze verhuizing naar IJmuiden.
Tijdens de verhuizing (hijsbalk) kwam aan het licht, dat de borstwering rondom, levensgevaarlijk was.
In Adamskostuum, kon je ,,toen'' lekker zonnen, enne, eh?
De situatie, zonder borstwering is nog gevaarlijker.
Vrgr.Geep

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14378
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Oorlogsherinneringen

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Et al,
Morgen 8 April is het alweer 73 jaar geleden dat er bij Bathmen bij het overtrekken van de Schipbeek 9 Canadezen in de strijd omkwamen.Als je de documentatie er op naleest dan leden de Canadezen behoorlijk zware verliezen in die dagen tijdens hun optrekken in zowel Noordelijke als ook Westelijke richting over de Ijssel.Ik tik voor AL die Canadese soldaten behoorlijk aan m'n ouwe massinisten petje want zij zorgden er voor dan ik een paar maanden later in een nu van Nazis bevrijd Salland werd geboren.Het toeval wil dat ik hier in Canada in kontakt kwam met de nabestaanden van een van die Canadese jongens die daar in Bathmen zijn jonge leven gaf voor een goede zaak.
In Memoriam Thomas Irvine Earle, 20 jaar oud uit Cape Breton. N.S. en AL zijn Canadese kameraden.
Ik tik hier wat extra "aan de pet" voor Thomas, omdat ie volgens zijn achterneef "did the right thing"...en dat was dus meehelpen om de Nazis in de pan te hakken.Hij betaalde daarvoor " op de valreep" met zijn jonge leven.
Bijlagen
EARLE Thomas Irvine001.JPG
EARLE Thomas Irvine001.JPG (100.03 KiB) 7044 keer bekeken
North Nova Scotia Highlanders1.JPG
North Nova Scotia Highlanders1.JPG (133.47 KiB) 7044 keer bekeken
ThomasIEarle-Holten-May-30-2016.JPG
ThomasIEarle-Holten-May-30-2016.JPG (169.28 KiB) 7044 keer bekeken
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 4848
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24

Re: Oorlogsherinneringen

Bericht door Allen »

Memoriam

Thomas Irvine EARLE


EARLE Thomas Irvine - North Nova Scotia Highlanders000.jpg
EARLE Thomas Irvine - North Nova Scotia Highlanders000.jpg (73.13 KiB) 6932 keer bekeken

EARLE Thomas Irvine - North Nova Scotia Highlanders001.jpg
EARLE Thomas Irvine - North Nova Scotia Highlanders001.jpg (67.33 KiB) 6932 keer bekeken

EARLE Thomas Irvine100c.JPG
EARLE Thomas Irvine100c.JPG (27.43 KiB) 6932 keer bekeken
Grtn @Allen
Geep
Berichten: 865
Lid geworden op: 07 apr 2012 18:49

Re: Oorlogsherinneringen

Bericht door Geep »

Harrie, .Goedendag, waaruit blijkt dat *vergeten* niet bestaat! Geen jaar, maand, week, geen dag!
Vergeten bestaat bij mij/ons niet! De gesjiewe kaars brandt hier regelmatig, we zijn nu nog de enige die het kunnen doen
Wij zorgen er zelf voor. Leesbaar, zichtbaar en tastbaar.
Voordat mijn kop-lampies doven, opdat ZIJ evenmin, niet en nooit vergeten worden!
Vrgr. Geep.
jago
Berichten: 296
Lid geworden op: 07 jan 2009 13:34

Re: Oorlogsherinneringen

Bericht door jago »

Geep,

Heel mooi gezegd en geschreven, echt weer even
een moment om bij stil te staan, en je gedachten te laten gaan.

Groet Jaap.
Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 943
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Oorlogsherinneringen

Bericht door Breeze »

Naar aanleiding van de 4 mei herdenking vorig jaar op de Dam en het daarbij karig vermelde aandeel van de Nederlandse koopvaardij, is door Theo een actie en hier een discussie gestart, waar ik ook actief aan heb deelgenomen. Daarom werd ik gelijk getriggerd toen er melding werd gemaakt van een gesprek in het programma Buitenhof (zondagmiddag, Ned 1) over de vraag wie we moeten gedenken op 4 mei. Met "uitzending gemist" kan je op je gemak het gesprek volgen. Deelnemers waren Gerdi Verbeet, hier welbekend en Esther Voet, hoofdredacteur van het Nieuw Israëlietisch Weekblad.
En om het maar gelijk te zeggen, ik viel bijna van mijn stoel. Een citaat van Esther: "We zien nu ook dat er tijdens de herdenking Vredesmissies enzovoort worden herdacht en ZELFS! de koopvaardij heb ik ook begrepen". Helaas ging Gerdi hier niet op in, want de discussie ging voornamelijk over de mening van Esther dat de herdenking alleen over WO II zou moeten gaan, want de rest leidt alleen maar af, terwijl Gerdi uitlegde dat er bewust sinds 1961 ook de gesneuvelden tijdens Vredesmissies en nadrukkelijk ook de slachtoffers van de Indonesische bevrijdingsoorlog, Korea, enz. worden herdacht.

Directe aanleiding voor deze discussie was de dreiging dat er een (schreeuw)actie tijdens de herdenking komt voor de genegeerde Indonesische slachtoffers van de bevrijdingsoorlog. Interessant punt is dat volgens de criteria die het organiserend comité hanteert, zij ook zouden moeten worden herdacht.

Om Carice van Houten (in Zwartboek) te parafraseren: Houdt het dan nooit op!?

Adri
Gebruikersavatar
rspeur
Berichten: 3111
Lid geworden op: 11 dec 2009 17:41
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Oorlogsherinneringen

Bericht door rspeur »

Ik heb het gezien Adri, maar het meisje is niet zo slim.
Dat zie je meer met baasjes van plaatselijke, bedrijfs of andere "speciale" suffertjes.
Het zij haar vergeven, ze weet niet beter.
René
Ik leit m'n tong hier altoid foin ofskrape
Geep
Berichten: 865
Lid geworden op: 07 apr 2012 18:49

Re: Oorlogsherinneringen

Bericht door Geep »

Er zijn heden heel veel wetenschappelijke figuren die meer verstand en beter bekend zijn met de WO 2,
dan de snotneusies en straatmeiden en jongens van toen! Ik weet hoe voze komkommers smaken'
Grondige suikerbieten, Aardappelen met een buiten & binnenschil. Verkalkte witte bonen, beroerder dan
gewone knikkers! Dat soort wetenschappers, mogen van mij de onderste wortels in, van de hoogste boom.
Verdrietige Geep.
paniek40
Berichten: 12
Lid geworden op: 19 nov 2017 22:05

Re: Oorlogsherinneringen

Bericht door paniek40 »

Ja Geep,
En niet te vergeten de soep van de gaarkeuken de bestond uit erg veel water met een eng smaakje.
Dat hebben we een keer geprobeerd, pa en ma ruzie want ik bliefde dat niet, ik was blijkbaar beter gewend.
Daar wil ik liever niet meer aan denken.
Bart.
Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 4848
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24

Re: Oorlogsherinneringen

Bericht door Allen »

In Memoriam


Herdenken - Memoriam.JPG
Herdenken - Memoriam.JPG (35.41 KiB) 6261 keer bekeken
Grtn @Allen


Plaats reactie