Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
KJHvanBeek
Berichten: 606
Lid geworden op: 19 aug 2009 10:14
Locatie: Naaldwijk

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door KJHvanBeek »

Wie waren dat Herman ?

Gebruikersavatar
andrekik
Berichten: 491
Lid geworden op: 04 okt 2007 04:40
Locatie: Houston, Texas
Contacteer:

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door andrekik »

KJHvanBeek schreef: 30 mei 2018 21:02 Wie waren dat Herman ?
Voor de reunie waar Herman het over had zie HIER, bevat een lijstje van aanwezigen, het groepje wordt ook daar steeds kleiner.
Groeten.
Live life to the fullest!
Gebruikersavatar
Coco E
Berichten: 305
Lid geworden op: 24 sep 2013 21:56
Locatie: Oegstgeest

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Coco E »

herman/aus5 schreef: 29 mei 2018 23:26 Heeft U met de Radar RCA type CR-103 gevaren?
De Straat Bali, waar ik vijf maanden op heb gevaren, had ook een RCA CR103 radar. In Singapore bracht ik eens alle reserve buizen naar de RH inspectie om ze te laten testen, want ze hadden daar een buizentester en de reservebuizen zagen er onbetrouwbaar uit. Ik kreeg toen een hele set nieuwe buizen mee terug. Als de radar defect was dan was het ook meestal een buis die het begeven had, en één keer was er een probleem met de antennemotor.

Van de radars waar ik mee te maken heb gehad (Kelvin Hughes, Decca, Raytheon en RCA) vond ik die CR103 van de Straat Bali de prettigste. Inwendig was alles overzichtelijk en je kon overal gemakkelijk bij. Alleen de kapitein was er niet tevreden over want het bereik was maar 20 mijl en het beeldscherm was klein, hij had veel liever een moderne radar gehad en was niet eens blij als ik het apparaat na een defect weer aan de praat had gekregen.
Om het beeld wat te vergroten was er een voorzetlens voor het scherm gemonteerd. Verder was de lichtsterkte niet zo best, daarom was het scherm ook nog voorzien van een “hood“.

De indicator was gevat in een pedestal d.m.v. twee bevestigingspunten, waardoor de schermhoogte instelbaar was. Als die bevestigingspunten niet stevig genoeg aangedraaid waren dan kon het gebeuren dat bij het aanraken van een knop of schakelaar door het gewicht van de lens de indicator voorover zakte, tot genoegen van de stuurlieden maar tot grote ergernis van de kapitein.
Zo maakte deze radar met zijn beperkte prestaties toch veel goed door een hoge amusementswaarde.

Groeten,

Koos van der Elst
Gebruikersavatar
andrekik
Berichten: 491
Lid geworden op: 04 okt 2007 04:40
Locatie: Houston, Texas
Contacteer:

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door andrekik »

Coco E schreef: 31 mei 2018 23:59
herman/aus5 schreef: 29 mei 2018 23:26 Heeft U met de Radar RCA type CR-103 gevaren?
Van de radars waar ik mee te maken heb gehad (Kelvin Hughes, Decca, Raytheon en RCA) vond ik die CR103 van de Straat Bali de prettigste.
Niet met Marconi en/of BTH gevaren Koos?
Live life to the fullest!
herman/aus5
Berichten: 14
Lid geworden op: 28 mei 2018 12:07

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door herman/aus5 »

Coco E. en Koos van der Elst,
bedankt voor de reactie en groeten,
Herman Willemsen
Kiama NSW Australia
Gebruikersavatar
Coco E
Berichten: 305
Lid geworden op: 24 sep 2013 21:56
Locatie: Oegstgeest

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Coco E »

andrekik schreef: 01 jun 2018 03:02 Niet met Marconi en/of BTH gevaren Koos?
De Marconi radiolocator kan ik me nog herinneren van de twee weken stage die ik in 1961 liep bij de radardienst van RH in Rotterdam. Deze installatie had een ingebouwd scoopje en stond op een buitenlander die aan de Parkkade lag.
Na een hele middag vergeefs foutzoeken gingen de technicus en ik om vijf uur maar naar huis. Voor mij was dat een kwartier met de tram en een uur met de bus. Morgen verder gaan, was de gedachte. Maar de volgende dag zei de technicus dat hij s avonds naar het schip was teruggegaan en de radar alsnog werkend had gekregen.

De Duivendrecht had een BTH radar, maar het onderhoud deed de 2e stuurman omdat RH met Van Ommeren geen onderhoudscontract voor de radar had afgesloten. Het zal wel goed gegaan zijn met die radar want de stuurman vroeg nooit om assistentie tijdens de vijf maanden dat ik a/b was.

Op de Skadi van rederij Peter & Steven hadden ze ook geen onderhoudscontract voor de radar. Op een ochtend vroeg ik aan de 3e stuurman waarom de radar niet bijstond want er was aanleiding genoeg om die aan te zetten. Die deed het al een paar dagen niet meer zei hij. Het was een Kelvin Hughes. De transceiver zat op de brug. Zowel de zender als de ontvanger leek normaal te werken, alleen was er geen beeld. Ik bood aan om gewapend met een neonlampje naar boven te gaan om te zien of er iets uit de antenne kwam. Op het stuurhuis geklommen, keek ik onder aan de ladder van het mastje naar boven maar zag geen antenne, die bleek er bij stormweer een paar dagen eerder afgewaaid te zijn.

Groeten,

Koos van der Elst
Gebruikersavatar
Coco E
Berichten: 305
Lid geworden op: 24 sep 2013 21:56
Locatie: Oegstgeest

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Coco E »

Bij de Raytheon Pathfinder radar, die je veel zag op schepen van de KPM, was de parabolische scanner niet uit gewoon plaatmateriaal geconstrueerd, maar uit een metalen rooster. Zo was de windbelasting kleiner en was er minder kans dat de antenne bij stormweer overboord ging.

Ook op de Schouten stond een Pathfinder. Die gaf weinig problemen totdat op zekere dag de 4e stuurman kwam melden dat het al enkele malen was gebeurd dat bij het aanzetten van de radar de zekering was doorgeslagen.
De machinekamer werd dan gebeld waarna een van de wtk’s de zekering kwam vervangen. De zekering zat in een kastje op de brug.
Wat de oorzaak kon zijn was niet te vinden in het radar manual van Raytheon en evenmin in het Leerboek der Radartechniek van M.J. van Duin. Maar gelukkig hielp het toeval een handje. Want dezelfde middag toen ik op het sloependek zat te relaxen klonk er een rauwe kreet uit de schoorsteen terwijl tegelijkertijd de radarantenne begon te draaien. Het probleem moest dus gezocht worden bij de radaromvormer want op dit schip stond die in de schoorsteen. Op mijn verzoek wilde de stuurman de radar wel opnieuw opstarten, terwijl ik ging zien wat er in de schoorsteen gebeurde. Dat was al gauw duidelijk. Als de radar werd aangezet werd er een regelbare weerstand voor de omvormer geschakeld die langzaam diende te worden terug geregeld door een zgn dashpot. De zware omvormer kwam dan netjes op toeren. Maar onze dashpot - van de firma Cutler Hammer - deed niet veel zodat de omvormer veel te snel inschakelde wat een geluid gaf alsof een kat op zijn staart werd getrapt. .Een reserve dashpot was niet voorhanden a/b, wel dashpot olie, maar het verversen van de olie had niet veel effect.

De volgende dag arriveerde de Schouten in Durban en was er gelegenheid om serieus naar een oplossing te zoeken. Maar halverwege de middag was ik nog niet veel opgeschoten en besloot ik om maar eens aan de wal de benen te gaan strekken. Waar in Durban de Schouten precies lag weet ik niet meer, maar deze keer kwam ik door een wijk waar veel kleine winkels en wat bedrijfjes huisden. Bij een zo’n bedrijfje was een aantal schildjes naast de deur aangebracht en op een van die schildjes prijkte de naam Cutler-Hammer. Gelijk naar binnen gestapt en mijn probleem met het Cutler Hammer spul uit de doeken gedaan. De aanwezige medewerkers luisterden geïnteresseerd naar mijn verhaal, maar een nieuwe dashpot hadden ze niet voor mij. Wel kreeg ik het gratis advies om de dashpot-olie door glycerine te vervangen, verkrijgbaar in een drugstore in dezelfde straat.
In deze drugstore vroeg ik de verkoopster een bottle glycerin, waarop een vrouw die achter mij stond in een schaterlach uitbarstte want het was niet glycerin maar glyceriiiiiin. Grappige meiden, die negerinnen.
Weer terug a/b de olie eruit en de glycerine erin, waarna de dashpot weer perfect zijn werk deed en de omvormer keurig op toeren kwam. Bij RH bestelde ik schriftelijk een nieuwe zuiger voor de dashpot, zodat ik t.z.t. de zaak weer in de originele staat kon brengen.

Terwijl de vaardagen verstreken hoorde ik niets van RH. De dashpot bleef functioneren als was hij herboren en ik vergat de hele geval. Tot ongeveer een jaar later de hwtk werd afgelost in Calcutta en de nieuwe hwtk langskwam om kennis te maken en tegelijk te vragen of een pakketje onderdelen dat hij in een la gevonden had misschien voor mij was bestemd.
Ja hoor, het waren de nieuwe dashpot onderdelen.

Groeten,

Koos van der Elst
Dashpot.jpg
Dashpot.jpg (35.5 KiB) 5249 keer bekeken
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10556
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door jdbvos »

Prachtig verhaal Koos ! :-D
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Brazuca
Berichten: 2133
Lid geworden op: 04 mei 2009 00:06
Locatie: São Paulo
Contacteer:

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Brazuca »

Een interessante video m.b.t. nood- spoed- en veiligheidsverkeer met originele geluidsfragmenten opgenomen op de 500 kHz noodfrequentie.
Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 4848
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Allen »

PRINCESS of TASMANIA - Radiohut (1956)


Pricess of Tasmania003 Crew member at work (1956).JPG
Pricess of Tasmania003 Crew member at work (1956).JPG (79.45 KiB) 4767 keer bekeken
Pricess of Tasmania004 Crew member at work (1956).JPG
Pricess of Tasmania004 Crew member at work (1956).JPG (35.59 KiB) 4767 keer bekeken
Grtn @Allen


Plaats reactie