Varen in het Verre Oosten bij de RIL / KJCPL
Re: Varen in het Verre Oosten bij de RIL / KJCPL
Leuk voor RIL en VNS mensen,
http://www.ssmaritime.com/fontein-ships-3.htm
Ik kwam deze link vorige week tegen:
Link naar SSMaritime, met verhaal van de Randfontein en de Nieuw Holland, vanaf de bouw van de Randfontein tot de sloop van de Hai Xing.
Groeten Arie Eijgenraam
http://www.ssmaritime.com/fontein-ships-3.htm
Ik kwam deze link vorige week tegen:
Link naar SSMaritime, met verhaal van de Randfontein en de Nieuw Holland, vanaf de bouw van de Randfontein tot de sloop van de Hai Xing.
Groeten Arie Eijgenraam
Re: Varen in het Verre Oosten bij de RIL / KJCPL
De Gewang 1929.
Dit is geen mooie tanker, maar een soort peterolieboer in het Verre Oosten, vandaar dat ik het op dit topic plaats.
Aan de reddingssloepen te zien konden ze daar overal rondscharrelen.
HIER de gegevens van Marhisdata.
Dit is geen mooie tanker, maar een soort peterolieboer in het Verre Oosten, vandaar dat ik het op dit topic plaats.
Aan de reddingssloepen te zien konden ze daar overal rondscharrelen.
HIER de gegevens van Marhisdata.
-
- Berichten: 99
- Lid geworden op: 08 jul 2008 21:20
- Locatie: Waalwijk
- Contacteer:
Re: Varen in het Verre Oosten bij de RIL / KJCPL
Wat een leuke verrassing vandaag via de post. Hartelijke dank hiervoor.
Het is me niet bekend of er binnen de RIL iets te vieren is.
Doet er ook niet toe; het blijft een sympathiek gebaar.
En dat na zoveel jaren dat ik als sparks een aantal jaren bij de RIL voer.
De "paperknife" komt best van pas en zal wel als souvenir in de familie blijven.
Nogmaals dank en voor u allen een goede gezondheid!!!
Arnoud Oprinsen
Het is me niet bekend of er binnen de RIL iets te vieren is.
Doet er ook niet toe; het blijft een sympathiek gebaar.
En dat na zoveel jaren dat ik als sparks een aantal jaren bij de RIL voer.
De "paperknife" komt best van pas en zal wel als souvenir in de familie blijven.
Nogmaals dank en voor u allen een goede gezondheid!!!
Arnoud Oprinsen
-
- Berichten: 14
- Lid geworden op: 28 mei 2018 12:07
Re: Varen in het Verre Oosten bij de RIL / KJCPL
Weet iemand wat de 4 Chinese karakters op de stuurboord en bakboord zijde van de ss Tjibodas/PHZI betekenen?
Ik weet alleen dat de naam Tjibodas afkomstig is van de Tjibodas (nu Cibodas) Botanical Gardens in West-Java.
Ik heb tussen 1961 en 1967 op de RIL schepen Tjibodas, Straat Banka, Straat Cumberland en Straat Lombok gevaren.
Bedankt, Herman Willemsen ex RH Marconist 1961-67.
Ik weet alleen dat de naam Tjibodas afkomstig is van de Tjibodas (nu Cibodas) Botanical Gardens in West-Java.
Ik heb tussen 1961 en 1967 op de RIL schepen Tjibodas, Straat Banka, Straat Cumberland en Straat Lombok gevaren.
Bedankt, Herman Willemsen ex RH Marconist 1961-67.
-
- Berichten: 99
- Lid geworden op: 08 jul 2008 21:20
- Locatie: Waalwijk
- Contacteer:
Re: Varen in het Verre Oosten bij de RIL / KJCPL
Beste Herman; Ik heb die chinese karakters altijd als de naam v.h. schip in die taal geschreven, aangenomen.
Zou toch logisch zijn. Heb er nooit een andere verklaring voor gehoord.
Gegroet.
Zou toch logisch zijn. Heb er nooit een andere verklaring voor gehoord.
Gegroet.
Menigeen vaart veel langer dan eerder was gedacht.
-
- Berichten: 14
- Lid geworden op: 28 mei 2018 12:07
Re: Varen in het Verre Oosten bij de RIL / KJCPL
Hallo Arnoud,
je hebt gelijk. Volgens een Chineze collega van mijn dochter lezen
de 4 Chineze karakters lezen van rechts naar links TJI BO DA S
hg
Herman
je hebt gelijk. Volgens een Chineze collega van mijn dochter lezen
de 4 Chineze karakters lezen van rechts naar links TJI BO DA S
hg
Herman
Re: Varen in het Verre Oosten bij de RIL / KJCPL
De Straat Cumberlanf gezien vanaf de Euromast.
Fotograaf niet bekend.
Fotograaf niet bekend.
Re: Mooie Vrachtschepen
gr.Bas
Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)
Piet Roskam was mijn buurman in Utrecht. Zijn opleiding kreeg hij van de KJCPL en als klein jongetje vond ik dat prachtig, een machinist in een mooi uniform die helemaal naar China ging varen. Na zijn KJCPL-tijd is hij gaan varen op loodsboten vanuit Vlissingen.29 apr '09, Ad B schreef: ↑29 apr 2009 14:27Piet Roskam op het kolengestookte loodsvaartuig Markab in 1965 waar ik als stoker op voer.
Nadat er een vuurgang inzakte werd het schip uit de vaart genomen en zijn we verder gegaan met de Sirius(nu van Greenpeace)nadat we de hoofdmotor compleet overhaald hadden.
Doordat Roskam diverse malen op mij insprak om naar de zeevaartschool te gaan heb ik uiteindelijk de stap genomen en daar heb ik nooit spijt van gehad al kwam het niet aanwaaien. Het was toch nogal een verschil in de schoolbank of voor de ketel.
Tijdens een reünie van Utrechtse buurkinderen kwam ik hem weer tegen en hij was blij verrast (en een beetje trots) dat Ad B zijn advies destijds had opgevolgd. Hij kon zich het geval zelfs nog herinneren. Omdat hij al heel lang met pensioen is en hij niet zo handig is met computers, geloof ik niet dat hij mijn advies heeft opgevolgd om op dit forum eens te komen rondkijken.
Hij had een mooie en heel logische theorie, waarom afgemonsterde machinisten zo gewild zijn in het bedrijfsleven. Op een schip kan je geen elektricien of loodgieter bellen bij een storing, dus je moet alles, maar dan ook alles, zelf oplossen met je eigen handen en je eigen verstand.
Hij schreef over zijn zoute belevenissen boeken onder de naam J.A. Valijn.
Adri
- Harry G. Hogeboom
- Berichten: 14439
- Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
- Locatie: Canada
Re: Varen in het Verre Oosten bij de RIL / KJCPL
@ Adri en zijn ouwe buurman.dus je moet alles, maar dan ook alles, zelf oplossen met je eigen handen en je eigen verstand.
ZEKER in die dagen voooor de huidige kommunikatie middelen etc. etc....maaar er dient m.i. bij vermeld te worden dat dit dan vaak, zoniet meestal!, moest gebeuren met weinig of geen juiste reservedelen/middelen/materialen of wat dan ook, om nu maar even niet over "slecht weer" te gaan ouwenelen.Veelal was overleg met een specialist "aan de wal" onmogelijk DUS moest je dat soort zaken "onder elkaar bekokstoven".......EN ...als het maar FF kon, MOEST die boot wel blijven varen!!De beste leerschool die je je maar kunt bedenken.ECHTER....ook in die dagen waar ik mijn ervaring opdeed op de zgn. " Reuzen van Heusden" met al hun eigenaardigheden, werden er routinely schepen gebouwd met duidelijk superieure machine-installaties voor Maatschappijen die dat vakbekwaam aanpakten.Ik verwijs nu even naar een opmerking van oud kollega "Jan uut Warken" betreffende zijn ervaringen op de hier op Kombuis welbekende EN geschilderde tanker " Kaap Hoorn" op een ander topic.
Als voorbeeld was het toen reeds alom bekend dat de Zwitserse Sulzer motoooorn letterlijk met krukas en zuiger boven de konkurrentie uitstaken.....kostte een paar centen maar dan had je ook wat
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
"Don't sweat the small stuff"