Mooie Coastertjes
Re: Mooie Coastertjes
Surte 1939.
04.1962 verlengd door Scheepswerf Niestern te Groningen
NvhN 10-10-1952: Kustvaarder SURTE wilde onbeloodst naar binnen. Kapitein wist van niets. Eén was er die zich Zaterdagmiddag niets bleek aan te trekken van alle drukte rondom de mond van de Nieuwe Waterweg. De kleine kustvaarder Surte, blijkbaar onkundig van wat er gebeurd was, hoewel misschien wel verwonderd over de armada van schepen voor de Waterweg, vond het weer geschikt genoeg om te pogen zonder loods naar binnen te gaan. Een „kwajongen" van de zee, met een kapitein op de brug, die wel voor hetere vuren had gestaan. Bleven al die schepen buiten tot er weer beloodst zou worden, hij wenste niet te wachten en zette koers, de wal in. Misschien mag de Surte wel van geluk spreken, dat op dat moment in de monding de sleepboot Blankenburg, de loodsboot Rigel en een bergingsvaartuig bezig waren de plaats van het wrak van de Faustus nader op te nemen. Men zag de kleine coaster zwaar stampend en slingerend naderen, en in eén koers, die nogal aan de zuidzijde van het vaarwater lag, recht op de gevaarlijke plaats aan. De Blankenburg gaf met de toplamp de letter U (gij stuurt op een gevaar aan), maar daar dit blijkbaar door de Surte niet werd opgemerkt, stoomde de Blankenburg het scheepje tegemoet om het te praaien. Onverbiddelijk werd het naar zee teruggestuurd.
En nog veel meer...
http://www.marhisdata.nl/main.php?to_page=schip&id=6335
04.1962 verlengd door Scheepswerf Niestern te Groningen
NvhN 10-10-1952: Kustvaarder SURTE wilde onbeloodst naar binnen. Kapitein wist van niets. Eén was er die zich Zaterdagmiddag niets bleek aan te trekken van alle drukte rondom de mond van de Nieuwe Waterweg. De kleine kustvaarder Surte, blijkbaar onkundig van wat er gebeurd was, hoewel misschien wel verwonderd over de armada van schepen voor de Waterweg, vond het weer geschikt genoeg om te pogen zonder loods naar binnen te gaan. Een „kwajongen" van de zee, met een kapitein op de brug, die wel voor hetere vuren had gestaan. Bleven al die schepen buiten tot er weer beloodst zou worden, hij wenste niet te wachten en zette koers, de wal in. Misschien mag de Surte wel van geluk spreken, dat op dat moment in de monding de sleepboot Blankenburg, de loodsboot Rigel en een bergingsvaartuig bezig waren de plaats van het wrak van de Faustus nader op te nemen. Men zag de kleine coaster zwaar stampend en slingerend naderen, en in eén koers, die nogal aan de zuidzijde van het vaarwater lag, recht op de gevaarlijke plaats aan. De Blankenburg gaf met de toplamp de letter U (gij stuurt op een gevaar aan), maar daar dit blijkbaar door de Surte niet werd opgemerkt, stoomde de Blankenburg het scheepje tegemoet om het te praaien. Onverbiddelijk werd het naar zee teruggestuurd.
En nog veel meer...
http://www.marhisdata.nl/main.php?to_page=schip&id=6335
Re: Mooie Coastertjes
Lijkt me een mooie voor What Port....
ikzelf zat te twijfelen: Londen Surrey-docks of Poplar-docks, hoewel die docks vrij lang zijn voor Poplar….
Iig geen Royal Albert-, Victoria-, of King George-dock, want daar waren de loodsen groter, vlgs mij...
Maar in GB leken zoveel haven(tjes) op elkaar...
Maar ja: ik stond bij dat soort havens meestal in de mk te waken bij de telegraaf en de luchtcompressor, want tegen de tijd dat je signaal "klaar met machines" kreeg was de aanzetlucht ook op...
Most je de wal weer op voor wat flesjes aanzetlucht... errug hè ?
ikzelf zat te twijfelen: Londen Surrey-docks of Poplar-docks, hoewel die docks vrij lang zijn voor Poplar….
Iig geen Royal Albert-, Victoria-, of King George-dock, want daar waren de loodsen groter, vlgs mij...
Maar in GB leken zoveel haven(tjes) op elkaar...
Maar ja: ik stond bij dat soort havens meestal in de mk te waken bij de telegraaf en de luchtcompressor, want tegen de tijd dat je signaal "klaar met machines" kreeg was de aanzetlucht ook op...
Most je de wal weer op voor wat flesjes aanzetlucht... errug hè ?
Oost, west...ook best
Re: Mooie Coastertjes
De Maythorn 1962.
IDNo: 5230296 Year: 1962
Name: MAYTHORN Type: Cargo ship Flag: GBR DWT: 1118
Country of build: NLD Builder: Westerbroek SW Location of yard: Westerbroek
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1D-11
[1976 Lg 68.6m oa, 899gt] - 81 BRINDLE - 82 WILGO - 85 MONARCH PRIDE
BU Zumaya 15.10.85
IDNo: 5230296 Year: 1962
Name: MAYTHORN Type: Cargo ship Flag: GBR DWT: 1118
Country of build: NLD Builder: Westerbroek SW Location of yard: Westerbroek
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1D-11
[1976 Lg 68.6m oa, 899gt] - 81 BRINDLE - 82 WILGO - 85 MONARCH PRIDE
BU Zumaya 15.10.85
Re: Mooie Coastertjes
Ik zat meteen naar de plaatjes te kijken, voordat ik de tekst las...
De foto's zijn mij onbekend, of komen onbekend over, en dan kijk ik meteen naar de 'kenmerken' van waar ze is gebouwd...
Het 1e wat ik dacht was "NL..", maar meteen "nee Duits..." daarna weer "nee, NL, maar wtf...."
Ik kon het niet goed plaatsen, en de voorkeur ging naar Duits..., dus de tekst maar gelezen..
Als er nog mensen zijn die daar nog aan gewerkt hebben dan ook de vraag: weet iemand waar de bouwtekening vandaan kwam ?
Want ik vind haar net zo Westerbroeks als een Dirndl-outfit in Volendam
De foto's zijn mij onbekend, of komen onbekend over, en dan kijk ik meteen naar de 'kenmerken' van waar ze is gebouwd...
Het 1e wat ik dacht was "NL..", maar meteen "nee Duits..." daarna weer "nee, NL, maar wtf...."
Ik kon het niet goed plaatsen, en de voorkeur ging naar Duits..., dus de tekst maar gelezen..
Dus tóch ! Ondanks alle onmiskenbare Duitse trekjes....met 1 a 2 Engelse (kop en kont)NLD Builder: Westerbroek
Als er nog mensen zijn die daar nog aan gewerkt hebben dan ook de vraag: weet iemand waar de bouwtekening vandaan kwam ?
Want ik vind haar net zo Westerbroeks als een Dirndl-outfit in Volendam
Oost, west...ook best
Re: Mooie Coastertjes
De opstelling/constructie van de dubbel laadmast in de midscheeps lijkt erg veel op die ook bij de ROER- en GEULBORG zijn gebruikt
Re: Mooie Coastertjes
Ja precies ! Dank je voor het meedenken !
Maar kijk naar de zaling, de plaatsing van een achter-lichtmast (ipv voorop), die net iets vlakker lopende ronding van de verschansing, het berghout nét onder het hoofddek, de schoorsteen/stuurhut, en vooral: hoe de mast is getuigd en geschoord... Allemaal Duitse kenmerken, evenals de in die tijd nog schuine denneboom… De steile, rechte steven samen met de dikke ronde kont lijken British, terwijl de acheropbouw zelf, het voorschip, de spuigaten en de iets vlakkere zeeg, NLs overkomen... Kortom: niet bepaald "Winschoterdaips" (of Grunner's in't algemeen)
Maar kijk naar de zaling, de plaatsing van een achter-lichtmast (ipv voorop), die net iets vlakker lopende ronding van de verschansing, het berghout nét onder het hoofddek, de schoorsteen/stuurhut, en vooral: hoe de mast is getuigd en geschoord... Allemaal Duitse kenmerken, evenals de in die tijd nog schuine denneboom… De steile, rechte steven samen met de dikke ronde kont lijken British, terwijl de acheropbouw zelf, het voorschip, de spuigaten en de iets vlakkere zeeg, NLs overkomen... Kortom: niet bepaald "Winschoterdaips" (of Grunner's in't algemeen)
Oost, west...ook best
Re: Mooie Coastertjes
Ik kijk altijd naar de mastkloot Jan. Istie "taps" dan hoogstwaarschijnlijk in Nederland gebouwd. Als ze plat zijn in een ander land.
Groeten, K.Brouwer.
Groeten, K.Brouwer.
-
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 22 feb 2017 15:16
Re: Mooie Coastertjes
Jan,
Het algemeen plan van de Blackthorn en Maythorn kwam van Bureau voor Scheepsbouw J.H. Groenendijk & M.C.J. Soetermeer uit Rotterdam. De aanvraag voor de bouw verliep via het scheepsmakelaarskantoor T.W. Tamplin & Co. Ltd. in Londen.
Groeten,
Simon
Het algemeen plan van de Blackthorn en Maythorn kwam van Bureau voor Scheepsbouw J.H. Groenendijk & M.C.J. Soetermeer uit Rotterdam. De aanvraag voor de bouw verliep via het scheepsmakelaarskantoor T.W. Tamplin & Co. Ltd. in Londen.
Groeten,
Simon