Koninklijke Rotterdamsche Lloyd
-
- Berichten: 1481
- Lid geworden op: 26 mar 2016 16:10
Re: Koninklijke Rotterdamsche Lloyd
Misschien een domme vraag over MS Voorne,
op de foto's zie ik dubbele luikhoofden, waren dat aparte ruimen of 1 groot ruim met
dubbele luikhoofden
op de foto's zie ik dubbele luikhoofden, waren dat aparte ruimen of 1 groot ruim met
dubbele luikhoofden
- Harry G. Hogeboom
- Berichten: 14382
- Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
- Locatie: Canada
Re: Koninklijke Rotterdamsche Lloyd
Ik weet naks van die schepen af Jacob....maaaar eeeen groot luikhoofd is een typische zwakke plek in het dek sterkte verband bij bulkfietsen, dus " zo goed als zeker" is dat om meer langsscheepse sterkte in het dekverband te brengen.aparte ruimen of 1 groot ruim met dubbele luikhoofden
Omdat de Voorne een typisch zgn. " geared bulkfietsje" was ...dus eigen losgerei, was die zware middenbalk dus geen probleem....denk ik Maaaar we wachten even af tot Jossie wakker wordt
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
"Don't sweat the small stuff"
Re: Koninklijke Rotterdamsche Lloyd
Op ieder ruim dus twee luikhoofden, behalve ruim 1, Jacob.
Deze foto is gemaakt in Port Lincoln vanaf de brugvleugel door mijn vriendinnetje Rosie.
Ik loop daar aan dek.
Deze foto is gemaakt in Port Lincoln vanaf de brugvleugel door mijn vriendinnetje Rosie.
Ik loop daar aan dek.
-
- Berichten: 1481
- Lid geworden op: 26 mar 2016 16:10
Re: Koninklijke Rotterdamsche Lloyd
Al doende word ik nog steeds wijzer.
Heren , bedankt voor de uitleg.
Heren , bedankt voor de uitleg.
Re: Koninklijke Rotterdamsche Lloyd
Twee ruimen naast elkaar is een heel goed idee als je graan (in bulk) laadt. Kleiner vrij graanoppervlak
Re: Koninklijke Rotterdamsche Lloyd
Ik zit nu toch te twijfelen hoe het precies zat, het is tenslotte 47 jaar geleden.
Zoals ik al eens eerder verteld heb kan ik me meer details uit mijn tankertijd uit de jaren zestig herinneren dan de "droge bootjes" 10 jaar later.
De bulkfietsen waar ik op gevaren heb: Goeree, Walcheren en Voorne van Triton, de Carchester en de mini-bulkcarriers van Tradax en de Casuarina van EAC.
Ik kwam begin februari 1971 in Chittagong aan boord van de Voorne, graan gelost in zakken en toen leeg naar Port Lincoln om weer graan te laden, dit keer voor Bandar Shapur.
Daar hebben we heel lang liggen stinken, ook hier werd het graan in zakken geschept...
Daarna leeg naar Fremantle om weer graan te laden voor Bandar Shapur.
Daar lagen we heel erg lang voor anker en ik ben juli 1971 afgelost, de zak genomen, had het even helemaal gehad met HBT.
Ben daarna op buitenlandse schepen gaan varen.
Maar die ruimen...ik denk dat het toch een groot ruim was met twee (hoge) luikhoofden die nog een stukkie naar beneden doorliepen.
Er was in ieder geval een ruim met ballastwater, ruim 3 of 4.
Daar zat een langscheeps schot in en werd gebruikt als zwembad onderweg naar Australië.
Zoals ik al eens eerder verteld heb kan ik me meer details uit mijn tankertijd uit de jaren zestig herinneren dan de "droge bootjes" 10 jaar later.
De bulkfietsen waar ik op gevaren heb: Goeree, Walcheren en Voorne van Triton, de Carchester en de mini-bulkcarriers van Tradax en de Casuarina van EAC.
Ik kwam begin februari 1971 in Chittagong aan boord van de Voorne, graan gelost in zakken en toen leeg naar Port Lincoln om weer graan te laden, dit keer voor Bandar Shapur.
Daar hebben we heel lang liggen stinken, ook hier werd het graan in zakken geschept...
Daarna leeg naar Fremantle om weer graan te laden voor Bandar Shapur.
Daar lagen we heel erg lang voor anker en ik ben juli 1971 afgelost, de zak genomen, had het even helemaal gehad met HBT.
Ben daarna op buitenlandse schepen gaan varen.
Maar die ruimen...ik denk dat het toch een groot ruim was met twee (hoge) luikhoofden die nog een stukkie naar beneden doorliepen.
Er was in ieder geval een ruim met ballastwater, ruim 3 of 4.
Daar zat een langscheeps schot in en werd gebruikt als zwembad onderweg naar Australië.
Re: Koninklijke Rotterdamsche Lloyd
Hallo Jos
Ik heb de foto van de Putten uitgeknipt kan je het nu wat beter zien denk ik
Cor Boer
Ik heb de foto van de Putten uitgeknipt kan je het nu wat beter zien denk ik
Cor Boer
- Bijlagen
-
- IMG_0013.jpg (127.78 KiB) 6891 keer bekeken
- Harry G. Hogeboom
- Berichten: 14382
- Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
- Locatie: Canada
Re: Koninklijke Rotterdamsche Lloyd
Ja maar Jossie....kom nou FF je bent Rosie EN die steiger in Port Lincoln toch niet vergeeet'n???Ik zit nu toch te twijfelen hoe het precies zat, het is tenslotte 47 jaar geleden.
Het lijkt er toch wel verdacht veel op dat er ...althans bij enkele ruimen??...TOCH een langsscheeps schot midscheeps in staat...uiteraard een zeer positieve zaak voor het zgn. " vrije graanoppervlak" waar Janna het over heeft. ( DAT heeft o.a. de Pamir de kop gekost...maar terzijde!)
Ik stel me zo voor dat dit dan werd gedaan om de graanlading in de "enkele ruimen" ( zo die er al waren op de Voorne?) af te dekken met gezakt graan.....( wat kan anders de reden zijn geweest??). Hoe dan ook is het een zeer zware konstruktie voor zo'n relatief kleine bulkfiets ( ook toen reeds!!) maaar dus WEL A1 zogezeid.ook hier werd het graan in zakken geschept...
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
"Don't sweat the small stuff"
Re: Koninklijke Rotterdamsche Lloyd
De lading was niet afgedekt met zakken, Harry.
De hele bulklading (in 4 dubbele ruimen en 1 kleiner ruim) werd in zakkies geschept en zo gelost.
Daardoor duurde het lossen ook zo lang...
De hele bulklading (in 4 dubbele ruimen en 1 kleiner ruim) werd in zakkies geschept en zo gelost.
Daardoor duurde het lossen ook zo lang...
- Harry G. Hogeboom
- Berichten: 14382
- Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
- Locatie: Canada
Re: Koninklijke Rotterdamsche Lloyd
Goeie morgen Juffrouw Beukers ......de HELE lading nota bene......in feite dus de enige manier op de handel in Bandar Shapur achterop die door kamelen getrokken aanhangertjes te laden ......het was dus toen geen BULKfiets meer maar een "zakkies-bootje" i.p.v. een zgn. "pakkiesbootje"De hele bulklading (in 4 dubbele ruimen en 1 kleiner ruim) werd in zakkies geschept en zo gelost.
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
"Don't sweat the small stuff"