Koninklijke Rotterdamsche Lloyd
Re: Koninklijke Rotterdamsche Lloyd
Die lege zakkies hebben we ook in Port Lincoln geladen herinner ik me opeens.
Tja, het menselijk geheugen...
Ik hield vroeger geen dagboeken of schriffies bij, alles moet ik uit mijn interne geheugen putten en zaken die ik destijds niet belangrijk vond zoals de indeling van de ruimen op een bulkfiets zijn in de prullenbak verdwenen of ik haal ze met andere bulkfietsen door elkaar.
Leuke dingen heb ik uiteraard wel goed onthouden!
Tja, het menselijk geheugen...
Ik hield vroeger geen dagboeken of schriffies bij, alles moet ik uit mijn interne geheugen putten en zaken die ik destijds niet belangrijk vond zoals de indeling van de ruimen op een bulkfiets zijn in de prullenbak verdwenen of ik haal ze met andere bulkfietsen door elkaar.
Leuke dingen heb ik uiteraard wel goed onthouden!
- Harry G. Hogeboom
- Berichten: 14439
- Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
- Locatie: Canada
Re: Koninklijke Rotterdamsche Lloyd
Houwuh zooo Kooomuh!....Houwuh zoooo!Leuke dingen heb ik uiteraard wel goed onthouden
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
"Don't sweat the small stuff"
Re: Koninklijke Rotterdamsche Lloyd
Heb verschillen keren in Calcutta zwavel gelost alle onder ruimen zaten vol gestort met een ton of 6000 en dat ging eruit ook in zakken die niet gekropt werden maar dicht genaaid over de lengte van de bovenkant en dan lag je een week of drie in Calcutta en het was daar altijd bloed heet en stinken!
Wie onder weg is, vorderd
Re: Koninklijke Rotterdamsche Lloyd
Ja Otter op de Wonorato in de JPL line was Calcutta de Thuis haven
lagen er toen 1959 1960 4 a 6 weken in King George dok te stinken
Cor Boer
lagen er toen 1959 1960 4 a 6 weken in King George dok te stinken
Cor Boer
- Bijlagen
-
- Wonorato.jpg (62.79 KiB) 6386 keer bekeken
- Harry G. Hogeboom
- Berichten: 14439
- Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
- Locatie: Canada
Re: Koninklijke Rotterdamsche Lloyd
De masten evenals de schoorsteen stonden destijds op veel schepen licht achterover, een soort troomlijnvorm
Toen Jossie en ook Jan-deVos "nog gekker" .....over achterover leunende masten zaten te ouwenelen hadden jullie behoorlijk mazzel dat het in mijn bovenkamer zachies an mistig aan het worden is......ik WIST hoe het ECHT zat......maaar ik kon er net FF de vinger niet opleggen....aaaahwel, alles bleek toch nog naar behoren te werken....maaar wel wat trager waaaant:scheve-masten-systeem door de Amerikaanse vrijheidsstrijd tegen de Engelse blokkade's werd gedaan:
De oorsprong van die achterover leunende masten ligt bij de Middeleeuwse schepenbouwers en had vanzelf te maken met het vervolgens beter zeilen van die klompen die ze toendertijd bouwden. Nou heppik hier "toevallig" een boek van Herman Ketting genaamd " Prins Willem"....Een zeventiende-eeuwse Oostindievaarder. Het boek is van 1986, maar die Herman Ketting wist een poepie van HOE die schepen toen werden gebouwd....met dit boek onder de arm en een zak met begonia's zou ik best af willen reizen naar een uithoek van b.v. Vietnam waar nog ouderwetse beknijsde houten scheepsbouwers wonen EN waar je nog met wat geluk en wijsheid teak houten stammen kunt kopen en dan daar een of twee jaar onder water verdwijnen en dan met die klanten zo'n schip bouwen.
Op blz. 29-30 zegt Herman Ketting het volgende:
quotatie.
Alle balken, ook van de overloop, werden met overleg op hun plaats geschikt, daar er terdege rekening mee moest worden gehouden waar de plek van de grote mast en het grootluik moest komen. Ook de fokkemast moest zo gezet worden dat er niet aan de balken gehakt behoefde te worden. Een van de manieren om te weten waar precies de masten behoorden te staan, was de overloop in 5 1/2 gelijke delen uit te meten. Op een deel vanaf de achterkant kwam de bazaansmast. In het midden, soms met een enekle voet afwijking, werd de grote mast geplaatst ( zie fig 18) en op een half deel vanaf de voorkant plaatste men de fokkemast( fig 19). Viel de steven veel naar voren dan werd de fokkemast enkele voeten meer naar achter gesteld.
De grote en besaanmast werden OP ELKE VOET HOLTE 1 DUIM ACHTEROVER GESTELD.
Dat zou bij de Prins Willem 1 voet en 7 duim geweest zijn, dat is ongeveer 46 cm. De besaanmast viel dan 1 voet en 8 duim achterover.
Einde quotatie.
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
"Don't sweat the small stuff"
Re: Koninklijke Rotterdamsche Lloyd
Wel een verschil met de eerste klasse op de Slamat...
Re: Koninklijke Rotterdamsche Lloyd
Deze hoort eigenlijk bij Mooie Neusjes, maar het was een schip van de NV Rotterdamsche Lloyd...
Owner:
NV Rotterdamsche Lloyd NLD Rotterdam
IDNo: 5603992 Year: 1916
Name: BUITENZORG Type: Cargo ship Flag: NLD Tons: 7098
Country of build: NLD Builder: Royal Schelde Location of yard: Flushing
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1T-13
wrecked 1850 yards 155 degrees from Ardtornish Point, Mull 14.1.41 [Calcutta-Dundee, general]
Owner:
NV Rotterdamsche Lloyd NLD Rotterdam
IDNo: 5603992 Year: 1916
Name: BUITENZORG Type: Cargo ship Flag: NLD Tons: 7098
Country of build: NLD Builder: Royal Schelde Location of yard: Flushing
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1T-13
wrecked 1850 yards 155 degrees from Ardtornish Point, Mull 14.1.41 [Calcutta-Dundee, general]
Re: Koninklijke Rotterdamsche Lloyd
Hallo Jos de Buitenzorg is in 1941gestrand op Grey Island gehele bemanning gered
Bij deze stranding is de bodem open gescheurd en onherstelbaar beschadigd
en is gezonken
Hier nog een foto van de Buitenzorg
Cor Boer
Bij deze stranding is de bodem open gescheurd en onherstelbaar beschadigd
en is gezonken
Hier nog een foto van de Buitenzorg
Cor Boer
- Bijlagen
-
- Buitenzorg ..jpg (63.42 KiB) 5382 keer bekeken
Re: Koninklijke Rotterdamsche Lloyd
gr.Bas
- Bijlagen
-
- NL-HaNA_2.24.14.02_0_191-0195.jpg (130.26 KiB) 5282 keer bekeken